Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Het is, achteraf gezien, net alsof ik het aan voelde komen. Ik fotografeerde oude knar nooit zo vaak, omdat hij niet zo fotogeniek was. Maar de laatste weken juist wel, veel foto's.

Tuin is hier totaal niet uitgebloeid, maar wel een rommeltje. Boom geplant, onafgemaakte randen van borders, planten die de grond nog in moeten, teilen die verkeerd staan, half afgezaagde struik, overal zand, niet geveegd..
Alle reacties Link kopieren
Hallo tuinliefhebbers, ik ben al tijden een stiekeme meelezer en heb zelfs een lijstje naast mijn computer liggen met planten die ik óók nog wil na het zien van jullie foto's.

Omdat hier altijd zulke leuke ideeën voorbijkomen wil ik graag jullie hulp vragen. Ik zoek namelijk een boompje voor in de voortuin. In het meest ideale geval heeft hij deze eigenschappen:

neemt inkijk weg

hoeft niet meer dan 2 meter hoog te worden

mag wel wat uitdijen naar de zijkanten toe

mooie bloesem in de lente

vol blad in de zomer

vurige kleuren in de herfst

Het liefst zou ik hem binnen nu en twee weken planten, en ik wil er dan niet jaren op moeten wachten tot hij wat 'doet'. Wie weet het ideale boompje?
quote:Steampunkcat88 schreef op 12 juli 2016 @ 11:34:

[afbeelding]

Nog eentje van de poezels.Toffe foto!
quote:raggedydoll schreef op 12 juli 2016 @ 13:22:

Hallo tuinliefhebbers, ik ben al tijden een stiekeme meelezer en heb zelfs een lijstje naast mijn computer liggen met planten die ik óók nog wil na het zien van jullie foto's.

Omdat hier altijd zulke leuke ideeën voorbijkomen wil ik graag jullie hulp vragen. Ik zoek namelijk een boompje voor in de voortuin. In het meest ideale geval heeft hij deze eigenschappen:

neemt inkijk weg

hoeft niet meer dan 2 meter hoog te worden

mag wel wat uitdijen naar de zijkanten toe

mooie bloesem in de lente

vol blad in de zomer

vurige kleuren in de herfst

Het liefst zou ik hem binnen nu en twee weken planten, en ik wil er dan niet jaren op moeten wachten tot hij wat 'doet'. Wie weet het ideale boompje?

Welkom! Ik zou voor een appelboom gaan, niet zo'n mini van het tuincentrum maar eentje van een kweker. Iets wat al redelijk op hoogte is.

Dit is de mijne, ongeveer 2,50 meter hoog, 3 meter breed. Als ik geoogst heb gaat hij wel flink gesnoeid worden.
quote:MissMartine schreef op 12 juli 2016 @ 13:31:

[...]

Toffe foto!Ja hè! Ik zit er over te denken hem ergens groot in huis op te hangen. De reden dat ik hem maakte was dat het bijzonder was dat die twee bij elkaar in de buurt waren. Dat was ineens nieuw. Ik denk dat die dikke tor het ook aan voelde komen, die is sinds die dag ineens begonnen met op schoot liggen. Hooguit 5 minuten, maar hij komt uit zichzelf ineens. De ouwe knar was de schootkat van het huis. Het magere graatje had het nogal vlug koud, en ik deed dienst als verwarmd meubelstuk.
Na een heel weekend hard werken in de tuin is het bepaald geen rommeltje meer .

En ik had nog een pergola. Die stond te verstoffen want ik wist niet waar ik hem wilde. En hij moest geverfd. Dat heb ik net gedaan, dus als ie droog is gaat ie de tuin in. Weer een goede reden voor het tuincentrum
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Kamperfoelie die door de hedera heen kruipt.

[img]https://s32.postimg.org/qu66xrjnp/WP_20160709_004.jpg[/img]

Beginnend rotstuintje met bodem schatten uit de tuin.

[img]https://s31.postimg.org/t7jvopwpn/WP_20160709_010.jpg[/img]

Dit stuk laat ik voorlopig lekker zo staan.

[img]https://s31.postimg.org/7rs7lxl2j/WP_20160709_002.jpg[/img]

Clematis

[img]https://s32.postimg.org/l5pxmnkdx/WP_20160709_005.jpg[/img]

Ongebruikt nestje gevonden.

[img]https://s31.postimg.org/kxik9fauz/WP_20160704_004.jpg[/img]

En ik ben zooo blij dat ik deze heb gekocht, staat er echt prachtig bij. Heb ook de gele variant gekocht maar ga er nog 1 bijhalen. Iets met drieën. (Ben even te lui om de naam weer op te zoeken)

[img]https://s32.postimg.org/hrkv5zq1x/WP_20160709_008.jpg[/img]

Kan iemand anders even plakken? Ik vergat even dat ik nog geen plaatjes plak recht heb. ^^'
Wacht ff, doe ik wel
Bosbessen, je moet de link eronder op de website hebben. Je hebt nu steeds de eerste/ bovenste geplakt. Plak de tweede, die daar onder even wil je?
Heb me het ongans gezaagd. Ben die grote liguster aan het vermoorden. Hij staat strak tegen de muur aan, en mijn hortensia groeit er zowat doorheen. Uitgraven gaat het niet worden.

Grootste deel is nu weg, maar de hele vorm is uit de voortuin. De hortensia is naar het licht gegroeid, net als de vlinderstruiken. Alles zal flink terug gesnoeid moeten worden, dit is niks zo. Alles is lang en dunnig van te weinig licht. Wel een voordeel, mijn voortuin is ineens een plek met zon!
quote:Ceylon schreef op 12 juli 2016 @ 07:54:

Wat zonde Koettie

Wij wonen langs de Limburgse grens, hebben pas sinds afgelopen zaterdag zomer en vannacht met het raam open geslapen, het zonnetje schijnt en de lucht is strakblauw, dus hier leeft alles nog.

Aan welke kant van de grens woon jij? Wij wonen aan de limburgse kant, net niet in Brabant
quote:Steampunkcat88 schreef op 12 juli 2016 @ 10:36:

[afbeelding]

Dit is de oude knar die nu helaas onder de boom begraven ligt. Ik heb echt veel foto's van hem gemaakt de weken voor hij dood ging.Ach, lief!!
Vandaag gewoon gewerkt, dus nog niet echt in de tuin geweest. Heb alleen een touw om mijn frambozen gebonden. De oude struiken hebben vruchten gehad, nu beginnen de nieuwe uitlopers te bloeien en vruchten te dragen. Het hing helemaal over het pad. Nu kunnen we er weer langs....
quote:duet schreef op 12 juli 2016 @ 17:47:

[...]

Aan welke kant van de grens woon jij? Wij wonen aan de limburgse kant, net niet in Brabant Wij aan de andere kant van de grens (Duitsland).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Steampunkcat88 schreef op 12 juli 2016 @ 17:30:

Bosbessen, je moet de link eronder op de website hebben. Je hebt nu steeds de eerste/ bovenste geplakt. Plak de tweede, die daar onder even wil je?

Gedaan! Moest even puzzelen wat je bedoelde. Ik heb hier van de week ook de liguster uit de voortuin gehaald. Moet alleen de stronk nog, maar kom er nog niet uit hoe ik die er het makkelijkst uit kan krijgen. Lieve foto's nog van je oude knar en gecondoleerd! Ik heb hier een oud oma'tje rondlopen en moet er nog niet aan denken aan de afscheidsdag.. Pff.

Gisteren nog wat rozen opgebonden, en het snoeiafval toch maar op de hoop gegooid. Van de week maar weer eens wat gaan fikken, dit schiet niet op zo. Er staat nu een hele snoei afval muur van 1,5 m hoog bij 1 m diep en 4 m lang. Zodra dat weg is kan ik meer gaan schuiven en de conifeer kan dan ook beter groeien. Er sprong wel gisteren ineens een pad uit.
Aah, Ceylon, dan woon jij in een heel mooi stukje. Als wij familie in Landgraaf opzoeken, rijden we via de Selfkant. Wij genieten altijd van het landschap daar.
quote:Bosbessen schreef op 12 juli 2016 @ 16:36:

Kamperfoelie die door de hedera heen kruipt.

Beginnend rotstuintje met bodem schatten uit de tuin.

Dit stuk laat ik voorlopig lekker zo staan.

Clematis

Ongebruikt nestje gevonden.

En ik ben zooo blij dat ik deze heb gekocht, staat er echt prachtig bij. Heb ook de gele variant gekocht maar ga er nog 1 bijhalen. Iets met drieën. (Ben even te lui om de naam weer op te zoeken)

Kan iemand anders even plakken? Ik vergat even dat ik nog geen plaatjes plak recht heb. ^^'
Leuk om foto's van je tuin te zien Bosbessen!

En Steampunk, wat een lieve foto van je poezels samen met die bloemen op de achtergrond

Fijn dat je nog zoveel foto's hebt gemaakt van je ouwe knar, wat een mooierd was hij zeg
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De varen bleek overigens stronteigenwijs te zijn en zich niet te willen laten verplaatsen dus mijn hele weekend werk: uitgraven en verwijderen bamboe, gat graven voor varen, varen uitgraven (ben meer dan een meter diep gegaan en toen was er nog geen beweging in te krijgen!) was voor niets. Tuinieren.... het blijft een uitdaging
Dierproeven.
quote:duet schreef op 11 juli 2016 @ 22:18:

Vandaag in het tuincentrum op zoek naar de thalictrum. Ik heb ze gevonden, maar het is een iets andere soort. Deze, volgens het kaartje wordt hij lila met wit:

[afbeelding]

Het is een onooglijk klein plantje. Amper 10 cm hoog, maar ik moest hem hebben

Zou 125 cm hoog moeten kunnen worden. Dat gaat nog een paar jaar duren!Oh ik ben jaloers! Wat voor tuincentrum heb je hem gevonden?
quote:Calamitycat schreef op 12 juli 2016 @ 21:08:

De varen bleek overigens stronteigenwijs te zijn en zich niet te willen laten verplaatsen dus mijn hele weekend werk: uitgraven en verwijderen bamboe, gat graven voor varen, varen uitgraven (ben meer dan een meter diep gegaan en toen was er nog geen beweging in te krijgen!) was voor niets. Tuinieren.... het blijft een uitdaging Oh frustrerend!! Zie het dan maar als een gratis workout
Op die manier had ik het nog niet bekeken, bedankt!
Dierproeven.
Mijn berg nieuwe planten wordt zaterdag geleverd dus op de plek van de verwijderde bamboe ga ik nu maar het leliegras neerzetten. Lijkt me ook wel leuk, de zitkuil kan nog wel wat kleur gebruiken en leliegras kan goed in de schaduw.

Naast al het moois wat hier voorbij komt (ik wil eigenlijk bijna alles wel hebben hebben hebben) vroeg ik me af zijn er ook planten die jullie juist helemaal niet in de tuin willen?

Dat heb ik bijvoorbeeld met planten/struiken die niet tegen vorst kunnen (want geen plek, geen tijd en zin om ze iedere winter ergens binnen te zetten), fuchsia's (die vind ik gewoon echt heel lelijk ), gele bloemen ben ik ook niet weg van (al maak ik dan een uitzondering voor de margrietjes in het gazon, een grote ranonkel die bij de schuur staat en oostindische kers) en coniferen (te saai). Ben benieuwd naar jullie no-go's!
Dierproeven.
Afrikaantjes komen er nooit in bij mij. En zo weinig mogelijk gele bloemen. Verder niet heel veel wat ik niet echt mooi vind.
+1 voor de Afrikaantjes. Hoe kon ik die vergeten, die zijn inderdaad echt afschuwelijk
Dierproeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven