Entertainment alle pijlers

Indrukwekkende documentaires...

21-09-2009 21:47 3362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik graag naar.

Welke documentaire vond jij heel aangrijpend of heeft je diep ontroerd? Tips zijn erg welkom, het liefst die ik online kan bekijken.

Thanks!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
quote:pointdexter schreef op 15 juli 2016 @ 07:06:

Echt waar joh? Ik heb hem net terug gekeken en ik vond hem echt dicht op de huid zitten, en idd erg persoonlijk.

Heb je in je omgeving met alcoholisme te maken (gehad)? Kan me voorstellen dat men er dan anders naar kijkt.

Zo heb ik zelf eens een paar dagen in het ziekenhuis met een alcoholist op de kamer gelegen. Tijdens het kijken van deze film zat ik me echt af te vragen hoe die man zich verhoudt tot de mensen in de film. Ook geen netwerk om hem op te vangen. Vanuit mijn positie zag hij er ook vrij hopeloos uit. Triest hoe sommige levens zo uit de bocht kunnen vliegen.

Bedankt Calvijn, wie weet kan ik het via hola nog kijken.Klopt dat ik er in mijn omgeving mee temaken heb. En begrijp me niet verkeerd, ik vind dat hij een goede docu heeft neergezet maar het bleef wat aan de oppervlakte.
quote:pointdexter schreef op 14 juli 2016 @ 22:03:

Nu op tv, een nieuwe Louis Theroux over alcoholisme.Die man waar al dat vocht uit zijn buik kwam die leek eerst wel 9 maanden zwanger. Hoe lang kan zoiets nog 'goed' gaan? Voor mijn gevoel waren de drie maanden waar ze het over hadden bij hem ook wel van toepassing. Je ruineert je lijf, je organen, je hersenen.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
quote:jippie55 schreef op 15 juli 2016 @ 08:04:

[...]

Klopt dat ik er in mijn omgeving mee temaken heb. En begrijp me niet verkeerd, ik vind dat hij een goede docu heeft neergezet maar het bleef wat aan de oppervlakte.Wat heb je dan gemist dat volgens jou wel voorbij had moeten komen? Oprechte vraag hoor!
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
quote:SweetFirefly schreef op 15 juli 2016 @ 08:12:

[...]

Die man waar al dat vocht uit zijn buik kwam die leek eerst wel 9 maanden zwanger. Hoe lang kan zoiets nog 'goed' gaan? Voor mijn gevoel waren de drie maanden waar ze het over hadden bij hem ook wel van toepassing. Je ruineert je lijf, je organen, je hersenen.Bizar ook dat die man zo compleet in denial was. Of volledig geblokkeerd door doodsangst, en het dan weglachen, dat kan ook. Ik kan me er zo weinig bij voorstellen.
Die docu van Louis hebben we eerder kort besproken hier, niet zo lang geleden. Ik had hetzelfde gevoel als Jippie. Ik denk dat het komt doordat de mensen relatief kort gesproken worden. Er wordt in hun leven niet echt de diepte in gegaan, meer 'even gesprekjes' en hoe ging het, hoe gaat het, klaar. Bij Louis Theroux gaat hij meestal, voor mijn gevoel ook, toch wat meer de diepte in bij de levens van die mensen.
Hij heeft een serie gemaakt vrij in het begin, zo'n 15 jaar geleden, die heette weird weekends geloof ik, en daarin volgt hij een persoon voor langere tijd en gaan ze wel meer de diepte in. Eén van die afleveringen ging over Jimmy Saville, die tv man die later pedofiel bleek te zijn.

Voor mijn gevoel was deze aflevering niet meer of minder oppervlakkig dan bijvoorbeeld de film over dementie of autisme.
quote:pointdexter schreef op 15 juli 2016 @ 08:42:

[...]

Bizar ook dat die man zo compleet in denial was. Of volledig geblokkeerd door doodsangst, en het dan weglachen, dat kan ook. Ik kan me er zo weinig bij voorstellen.Ja, verslaafden bagatelliseren hun verslaving. De (lange en soms blijvende) negatieve gevolgen vinden ze minder erg dan de relatief korte kick of roes van hun drug.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Ah, hier wordt het ook besproken. Op zich wel logisch, maar er staat ook eea in een eigen topic: Louis Theroux
quote:pointdexter schreef op 15 juli 2016 @ 08:39:

[...]

Wat heb je dan gemist dat volgens jou wel voorbij had moeten komen? Oprechte vraag hoor!

Wat Tiny schrijft klopt aardig: teveel portretjes maar allemaal niet echt de diepte in.

Ik miste bij allemaal ook een beetje het waarom verhaal. Dan de twee die het uiteindelijk gered hadden/hebben....ik heb hun strijd in het dagelijks leven niet gezien. Ploep ineens waren ze helemaal clean, gelukkig en zen en zelfs kon die ene man moeiteloos een fles wijn laten staan terwijl hij kookt.(tja als die man dat ooit dronk is dat nogal logisch)... Het gaf mij een wat vertekend beeld want juist die dagelijkse strijd is vol gens mij waar het over gaat. En dan waren het ook allemaal mensen die al redelijk ver heen waren. Dat komt natuurlijk doordat hij de cliënte uit die kliniek mocht interviewen maar ook dat gaf wat mij betreft een Wat oppervlakkig beeld. Ik wil was meer benieuwd geweest aardig nog redelijk functionerende alcoholisten met werk etc. Volgens mijzit daar ook de grootste groep die een potentieel gevaar lopen. En ik denk niet dat zij zich identificeren met de mensen uit de docu. Dat vind ik een gemiste kans. Maar Dat was zij doel waarschijnlijk helemaal niet.
Ik begrijp het. Wel denk ik dat die groep waarover jij het hebt niet zo snel aan zo'n programma mee zou willen doen, juist omdat ze zich nog redelijk staande houden in een normaal ogend leven. Maar dat zou idd wel heel interessant zijn om te volgen.
quote:pointdexter schreef op 15 juli 2016 @ 22:03:

Ik begrijp het. Wel denk ik dat die groep waarover jij het hebt niet zo snel aan zo'n programma mee zou willen doen, juist omdat ze zich nog redelijk staande houden in een normaal ogend leven. Maar dat zou idd wel heel interessant zijn om te volgen.

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Het jammeren is denk ik wel dat die groep zich door deze docu ook niet aangesproken zal voelen, juist omdat ze nog functioneren en denken dat het bij hen nooit zo ver zal komen. Maar goed. Ik ben dol op Louis dus het is hem vergeven

Zijn beste vond ik tot nu toe al de gouwe ouwe over de neon nazi's en de westborough Church.
Ik heb het even opgezocht. Die serie waarin hij een persoon volgt heet When Louis Met... Uit die serie was ik erg gefascineerd door de aflevering met de Hamiltons. Een politicus in de UK die in eerste instantie redelijk interessant was maar tijdens het filmen kwam hij in een schandaal terecht een en toen het ineens spannend. En hoe de man en vrouw überhaupt deden was gewoon een beetje vreemd. En dan Louis erbij met zijn vragen. Het is een oude aflevering maar toch leuk.

Die over het bordeel heet Louis and the brothel en komt uit 2003, zag ik net toen ik bovenstaande opzocht.
quote:SweetFirefly schreef op 15 juli 2016 @ 08:12:

[...]

Die man waar al dat vocht uit zijn buik kwam die leek eerst wel 9 maanden zwanger. Hoe lang kan zoiets nog 'goed' gaan? Voor mijn gevoel waren de drie maanden waar ze het over hadden bij hem ook wel van toepassing. Je ruineert je lijf, je organen, je hersenen.Hoe is het mógelijk he dat je dan toch gewoon door blijft drinken? Dit wíl je toch niet lijkt mij?
Ik denk dat het met die man hetzelfde is als met die Franse vrouw. Ze moeten drinken om op een normaal niveau te kunnen functioneren. Het is denk ik niet eens om de roes maar alleen om niet te gaan trillen enzo.
quote:pointdexter schreef op 16 juli 2016 @ 07:54:

Ik denk dat het met die man hetzelfde is als met die Franse vrouw. Ze moeten drinken om op een normaal niveau te kunnen functioneren. Het is denk ik niet eens om de roes maar alleen om niet te gaan trillen enzo.Precies. Mooi dat dit ook naar voren kwam in de docu van Louis. Vaak wordt onterecht gedacht dat alcoholisten alles verpesten voor hun eigen genot. Deze mensen genieten al lang niet meer van alcohol. Ze willen gewoon kunnen functioneren, al is het maar om überhaupt uit bed te kunnen komen, en worden letterlijk doodziek zonder alcohol.
Dit weekend deel 5 gezien van De Volmaakte Mens. Een discussie met Michael Sandel, een filosoof/ethicus. Interessante uitzending.

Ook dit weekend gezien een discussie met dezelfde filosoof over rechtvaardigheid.

Deze man leert je op een heel andere manier naar zaken kijken en je realiseert je hoe je denkpatroon vastgeroest is.

Beide uitzendingen staan denk ik nog wel op Uitzending Gemist.
Gister de Louis Theroux over niet aangeboren hersenletsel gezien. Indrukwekkend.

Verder de docu over scientology gezien op tv. Bizar. Er schijnt er ook een van Louis Theroux aan te komen over dit onderwerp. Ben heel benieuwd.
Ik heb vandaag "jonge held" teruggekeken. Over het leven van Willem Ekkel.

Vond t mooi.....
Ik zou armadillo wel willen zien maar er zit een leeftijdsgrens op, hij is alleen te bekijken tussen 22-6 uur. Zo lang kan ik momenteel niet opblijven. Wie heeft hem gisteren gezien?
quote:atjuuh schreef op 25 juli 2016 @ 17:33:

Vond t mooi.....Is dit ook leuk of interessant voor mensen van na die tijd? Zin verhaal is verfilmd toch, met Cees Geel? Dat vond ik een mooie film.
Ja ook dan is hij zeker de moeite waard Pointdexter
quote:pointdexter schreef op 25 juli 2016 @ 11:28:

Verder de docu over scientology gezien op tv. Bizar. Er schijnt er ook een van Louis Theroux aan te komen over dit onderwerp. Ben heel benieuwd.Is dat ook niet een oude docu? Waarbij Louis op het laatst helemaal uit zijn plaat gaat?
quote:atjuuh schreef op 25 juli 2016 @ 17:33:

Vond t mooi.....Ik wist niet dat hij dood was , keek vroeger vaak naar hun programma.
quote:SweetFirefly schreef op 26 juli 2016 @ 21:59:

[...]

Is dat ook niet een oude docu? Waarbij Louis op het laatst helemaal uit zijn plaat gaat?Geen idee, zou kunnen. Ik kreeg zelf de indruk dat hij vrij recent gemaakt is, max twee jaar geleden. Maar ik kan het mis hebben.
Nee er is een nieuwe film van Theroux over Scientology. Is hier ook al besproken, ik denk in het film-topic.

http://m.imdb.com/title/tt5111874/

Ik zie op imdb dat de film van 2015 is. Maar hij is pas een paar maanden geleden in NL in de bioscoop te zien geweest.

Ik vond het een vermakelijke film. Geen echte docu, qua info.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven