Het Heerlijke kooktopic.

17-03-2007 14:56 512 berichten
Alle reacties Link kopieren

Tja wat eten we als we iets bijzonders willen maken? Lastiger is het als we een apart gerecht /diner moeten bedenken voor bijv. vegatariers, een koud of warm buffet, een kinderfeest, een paas-ontbijtje, high tea, een 3 gangen menu, iets in een thema van een land, tapas, borrelhapjes, grote gezelschappen, erotisch hapje voor ... , de barbeque voor van de zomer, ja kerst is nog ver weg. Of gewoon maar een idee voor een gerecht willen hebben? Mexicaans, Italiaans, Grieks, mmmm. Lekkere gerechten, makkelijk of met 1 specifiek ingredient. Maar waar moet je heen met al je keukenhulp vraagjes? Of originele ideeen voor als vrienden komen eten? Tips en vragen!?Uiteraard heb ik niet voor al deze, en nog 1000den vragen antwoord. Maar met alle tips van de rest van de forummers komen we er wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:

Wie heeft er een tip voor mij?

Dat ik in Amsterdam werkte hadden we een traiteur in de buurt die gehaktballetjes in piripiri saus verkocht. Heerlijk. Het is al een tijd geleden en ik kan nergens het recept vinden. Of een lekkere saus piripiri in een pot. Nu weet ik dat ik natuurlijk weer terug moet gaan naar die zaak maar die is niet naast de deur.

Weten jullie hoe je het moet maken? Of weten jullie waar je het kan kopen?

2 - 4 verse rode chilipepers, van de zaadjes ontdaan en fijngehakt

het sap van 2 citroenen

2 teentjes knoflook, uitgeperst

1 eetlepel fijngehakte verse koriander of peterselie

1 eetlepel olie

peper

Meng alle ingrediënten in een kom of met een keukenmachine, schep het vlees, vis of schaal- of schelpdieren door de marinade en laat alles minstens 2 uur en het liefst één nacht staan.

U kunt de marinade ook gebruiken om vlees of vis mee te bedruipen tijdens het roosteren of bakken.

U kunt deze marinade ook als een pikante saus gebruiken. Neem het vlees of de vis uit de marinade, voeg eventueel wat extra marinade-ingrediënten toe en warm de saus goed door.

Voldoende voor 1 kg vlees of vis / schaaldieren.

eet smakelijk
quote:

quote: citroentaart reageerde

Ik kan de overheerlijk uitziende pasteitjes maar niet uit mijn gedachten krijgen. Het lijkt net alsof ze roepen eet mij eet mij eet mij.

Ze zijn lekker allemaal al op :P

Ik ga het vanavond maken ik verheug mij er nu al op.

quote:Ik ga het vanavond maken ik verheug mij er nu al op. Was het goed gelukt en lekker?

ja het was erg lekker ik heb gesmuld.

Jippie!! Altijd leuk om te lezen dat anderen 'jouw' recept maken en het lekker vinden :D

Het recept komt trouwens uit het kookboek 'Allerlekkerst - de 50 beste recepten uit 20 jaar AllerHande' van de AH.
quote:Het recept komt trouwens uit het kookboek 'Allerlekkerst - de 50 beste recepten uit 20 jaar AllerHande' van de AH.We want more ....

Ik kan alleen niet frituren :(. Dus graag een recept zonder frituurpan.
quote:

quote: AgentL reageerde

Het recept komt trouwens uit het kookboek 'Allerlekkerst - de 50 beste recepten uit 20 jaar AllerHande' van de AH.

We want more ....

Tuurlijk wel! Gewoon veel zonnebloemolie in een diepe pan/wok doen. Tadaaaa! Zo deed ik het eerst ook, nu heb ik een hele kleine frituurpan, ooit 10 euro bij de Blokker.

Ik zal binnenkort eens wat recepten inscannen, er zit niet heel veel van mijn gading bij in dat kookboek, maar ik ben best een moeilijke eter...
quote:

quote: mylenevalerie reageerde

quote: AgentL reageerde

We want more ....

Tuurlijk wel! Gewoon veel zonnebloemolie in een diepe pan/wok doen. Tadaaaa! Zo deed ik het eerst ook, nu heb ik een hele kleine frituurpan, ooit 10 euro bij de Blokker.

Ik zal binnenkort eens wat recepten inscannen, er zit niet heel veel van mijn gading bij in dat kookboek, maar ik ben best een moeilijke eter...

echt waar????? :o:?en ik zie altijd van die lekker receptjes van jou hier staan.

Ja, ik lust geen vis. Hou niet van tomaat (ook geen zongedroogde), niet van paprika, niet van blauwe kaas, niet van olijven, niet van aubergine, niet van courgette, niet van feta. En vast nog wel meer waar ik nu even niet op kom :P
Zin in lekker makkelijk dit weekend?

Nodig:

Boullion

witte kool

paksoi

tomaat

taugé

oesterzwammen

biefstuk

ketjap asin

citroensap

sambal

Maak runderboullion.

Snij witte kool, paksoi en tomaat in reepjes. Snij biefstuk in dunne plakjes. Bak oesterzwammen met peper en zout een beetje bruin.

Grote kom en daar doet men in:

Op de bodem een lepeltje sambal (naar smaak)

laagje taugé

laagje kool

laagje paksoi

tomaatblokjes

biefstukreepjes

on top de oesterwammen

Vlak voor het serveren vul je de kom op met kokendhete runderboullion.

Naar smaak citroensap toevoegen (ik vind dat heerlijk!)

op tafel een bakje ketjap asin om de biefstukreepjes in te dopen.

Ik serveer er groene salade bij (sla, komkommer, taugé en veel peterselie, afmaken met olie en zout) en stokbrood met kruidenboter (roomboter met peper, zout, knof en peterselie)

eet smakelijk!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Iemand vroeg hier een recept voor Piri-piri.

Ik vond onderstaande op internet:

PIRI-PIRI (PEPERSAUS)

Dit is een klassieke saus uit deze streek. Piri-piri is de naam van een hete soort chilipepers, maar wordt ook gebruikt als aanduiding voor een bepaald soort hete gerechten met specerijen waarin ook chilipepers worden verwerkt. De saus kan worden gebruikt als marinade, maar ook als saus om het vlees of de vis mee in te smeren. Bovendien wordt hij wel op tafel gezet bij diverse gerechten.

Als u de piri-piri gebruikt voor kip, is het lekker om wat gemalen koriander en sinaasappelsap te vermengen met de onderstaande ingrediënten.

2 - 4 verse rode chilipepers, van de zaadjes ontdaan en fijngehakt

het sap van 2 citroenen

2 teentjes knoflook, uitgeperst

1 eetlepel fijngehakte verse koriander of peterselie

1 eetlepel olie

peper

Meng alle ingrediënten in een kom of met een keukenmachine, schep het vlees, vis of schaal- of schelpdieren door de marinade en laat alles minstens 2 uur en het liefst één nacht staan.

U kunt de marinade ook gebruiken om vlees of vis mee te bedruipen tijdens het roosteren of bakken.

U kunt deze marinade ook als een pikante saus gebruiken. Neem het vlees of de vis uit de marinade, voeg eventueel wat extra marinade-ingrediënten toe en warm de saus goed door.

Voldoende voor 1 kg vlees of vis / schaaldieren.

Zelf vind ik de piri-piri kip van AH echt om te smullen (ook lekker makkelijk hoeft alleen maar een halfuurtje in de oven!)
quote:

Iemand vroeg hier een recept voor Piri-piri.

Ik vond onderstaande op internet:

Bedankt. Ik ga die van de AH ook proberen.
Poezewoes, dat recept klinkt echt heerlijk!

Ik zal 'm in m'n achterhoofd houden en eens snel maken!

Dank je!
[Zelf vind ik de piri-piri kip van AH echt om te smullen (ook lekker makkelijk hoeft alleen maar een halfuurtje in de oven!)[/quote]

Ik was vanmiddag naar de AH xl , overal gezocht naar de piri piri saus maar kon het niet vinden. Ik heb alleen bij de sausen gekeken. Het is een nieuwe, grote AH.
quote:mylenevalerie schreef op 08 augustus 2007 @ 20:56:

[Zelf vind ik de piri-piri kip van AH echt om te smullen (ook lekker makkelijk hoeft alleen maar een halfuurtje in de oven!)[/quote]

Ik was vanmiddag naar de AH xl , overal gezocht naar de piri piri saus maar kon het niet vinden. Ik heb alleen bij de sausen gekeken. Het is een nieuwe, grote AH.Bij mijn AH is die kip met piri piri al kant er klaar. Het zit in zo'n ovenschaal die je alleen maar in de oven hoeft te schuiven. Je kunt het bij jouw AH misschien ook vinden in het koelvak bij de kipproducten.
Hoi!

Heb een pompoen gekregen, ik zoek een recept, hoe bereid ik dit?

Myleen, tijdje geleden. Je vorige tip was echt een succes, de zalm met kaassaus! En de broodjes geitenkaas vind mijn kleine meid echt lekker, die maak ik vaak.

Liefs!
Zelf heb ik ook nog een lekker recept

soort van curry

Nodig

Olijf olie

zout, beetje zwarte peper

kip blokjes ( kortere bereidingstijd ) of stoofvlees (ongeveer 500 gram of meer )

verse gember

verse koriander

blik gepelde tomaten

1 grote ui ( meer mag ook )

knoflook ( 1 of meerdere teentjes )

djintan ( gemalen komijnzaad)

ketoembar ( gemalen koriander)

kurkuma ( geelwortel )

beetje cayenne peper of een rode peper heel laten mee koken

Rijst

Eerst de ui bakken in olijf oliet ot die glazig eruit ziet dan een halve thee lepel djintan,

ketoembar en kurkuma erbij doen even kort laten sudderen.

Ui uit de pan, beetje olijf olie weer in de pan en dan het vlees kort aan bakken, voor rundvlees dit rustig aanbakken, dan ui erbij beetje lauw water en het blik gepelde tomaten.

Verse gember raspen,zout en de knoflook en eventueel peper erbij, beetje verse koriander.

Eventueel iets meer kruiden/zout erbij doen, ligt aan de hoeveelheid vlees, zelf goed te proeven, vaak gaat het op gevoel

De kip is na een half uur ongeveer goed, rundvlees heeft veel meer tijd nodig ( zie het dan meer als een stoofpotje ).. vaak uren.

De rijst koken, wat verse koriander snipperen op de saus en smullen maar volgens mij en vrienden is 't heerlijk.

Liefs

angelrose
Vandaag gegeten, recept van mn tante:

Rauwe kip in een ovenschaal, reepjes puntpaprika erover en mengsel van rode pesto en creme fraiche (allebei ong. potje) erovergieten.

Drie kwartiertjes in de oven. Kip blijft heerlijk mals.

Wij aten het met notenrijst en een salade.. Superlekker en eigenlijk heel simpel, en het staat toch mooi als je bezoek krijgt
Ik wil denk ik binnenkort een (kleine) rijsttafel maken.

Ik zoek nog een lekker bijgerecht. Misschien heeft iemand wel eens gebakken banaan gemaakt en een recept voor me? Of iets anders.

Ik heb nu iig Indische gehaktballetjes met mie en boontjes

en kruidige eieren in sambal-tomatensaus met kokos.

Frisse komkommersalade.

Ja en wat seroendeng, atjar en kroepoek erbij.

Oja, ik ben niet zo heel erg gek op alleen maar groenten. Vandaar dat ik het ook moeilijk vind wat je nog kan maken.

Ik zou met een lekker gerecht van gebakken banaan ook al blij zijn hoor.
Hallo dames

Allereerst een compliment voor de heerlijke recepten die hier vaak te vinden zijn.

Zelf lees ik hier al een tijd mee en probeer ook vaak een recept uit. Alleen heb ik nog nooit gereageerd.

Maar denk dat ik nu jullie hulp moet inschakelen.

A.s weekend wordt mijn vriend 40 jaar. Ik heb hiervoor wat mensen uitgenodigd. Het leuke is nu dat er niemand heeft afgezegd en iedereen komt. De bedoeling is dat ze komen eten, dus geen koffie en gebak, en dat ik een soort buffet maak. Maar help! wat zet ik op tafel??? Het moet niet de spuigaten uit gaan lopen met de kosten, maar wil toch ook wel wat anders op tafel gaan zetten.

Heb zelf al bedacht om 2 soorten salades te doen, stokbrood, kruidenboter en zelfgemaakte aïoli, komkommer, pizza (klein), gehaktballetjes en voor de kinderen kleine frikandelletjes, bitterballen en frietjes.

Wil graag de dag ervoor al het een en ander kunnen doen, zodat ik niet de hele dag in de keuken staat.

Kunnen jullie mij helpen??

Alvast heel hartelijk bedankt!
Mylene Valerie

Laatst zag ik ergens op het forum een recept van jou van gergrilde feta met paprika?! Kan dat kloppen? Ben van plan het vandaag aan gasten voor te schotelen maar kan het niet meer vinden op de site.

Zou je het misschien nogmaals willen plaatsen? Alvast bedankt!
Leuk topic!

Ik heb voor morgen nog een restje bloemkool en een courgette die op moeten, ik kom zelf niet verder dan roerbakken met garnalen en een woksausje met rijst.

Heeft iemand van jullie nog leukere ideeën?

(heb verder nog in huis: pasta, zalm, pesto, tomaten, uien, knoflook, sla, kaas, ham...)

Ik ben benieuwd! xL
Haha, nu ik mijn eigen berichtje nog eens doorlees bedenk ik me dat ik er misschien een lasagne van kan maken...! Iemand nog tips / ideeën / toevoegingen? Ik houd me aanbevolen!
Hoi dames,

ik heb al een paar pagina's doorgezocht maar ben nog niet tegengekomen wat ik zoek: een recept voor een heerlijke hartige taart. Iets met walnoten bv en geitenkaas. Of spinazie en zalm. Eentje die het liefst niet kan mislukken want ik moet m meenemen naar een familiedag :D

Heb al op internet gekeken, maar ben erg bang dat het misgaat.. Dus iemand een lekker, makkelijk recept om heeeel veel indruk te maken op mijn familie?

Nog een vraagje, ik zie helemaal geen plaatjes op dit forum, terwijl jullie het er wel over hebben. Mis ik nou iets?

Deze chocoladetaart ga ik trouwens maken, supermakkelijk, maar hij blijft heerlijk.

Choco-truffeltaart

Ingredienten

400 gram chocolade extra puur

4 deciliter slagroom

3 eetlepels fijne suiker

een borrelglas amaretto (hoeft niet perse)

1 pak bastogne koeken

150 gram boter

cacaopoeder of witte chocolade (smelten voor de garnering)

bakpapier

springvorm (27 cm)

Klem een stuk bakpapier tussen de bodem en de rand van de springvorm, zodat de bodem bedekt is.

Verkruimel de bastognekoeken in een keuken machine (of verzin een andere manier om er kruim van te maken)

Smelt de boter (niet te heet) en meng deze met het kruim. Bedek hier de bodem van de springvorm mee en laat het even opstijven in de koelkast.

Klop de slagroom met de suiker stijf.

Breek de chocolade in stukjes en smelt deze niet te heet au bain marie, (pas op dat er geen water of stoom bij de chocolade komt…anders krijg je klontjes) tot een dikke lauwe saus.

Giet de chocosaus in een keer bij de slagroom en klop dit met de mixer tot het vermengd is

Klop vervolgend de amaretto erdoor.

Giet het mengsel in de springvorm en laat het een nacht in de koelkast opstijven.

Voor de garnering:

Zeef er een laagje cacaopoeder over, of smelt de witte chocolade en maak hiermee streepjes over de taart……
Lynx, misschien ook een hartige taart bakken? Kan makkelijk dagje van tevoren, hup even de oven in. Lekker met salades, stokbrood etc.. Dat gaan wij doen zondag (20 man ofzo.. dus moeilijk om uitgebreid te koken)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven