Anti-abortus?
woensdag 10 december 2008 om 15:48
De Foetus brievenbusactie van 'Anti-abortusorganisatie Schreeuw om Leven' wordt als luguber gezien. Ik vind de actie in elk geval qua publiciteit erg geslaagd, maar denk dat het doel van deze Stichting niet zal worden bereikt. Abortus schijnt in Nederland een recht te zijn van vrouwen, maar het kind is ondergeschikt. Ik ben persoonlijk niet absoluut tegen Abortus, maar het zou van vierentwintig weken naar acht weken moeten gaan. En dat moet mogelijk zijn. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen: Zoals bij verkrachting, of als ze minderjarig zijn, of als er voor moeder een levensbedreigende situatie ontstaat, of als het voor het ongeboren kind bij voorbaat al vast zou staan dat het nooit een menswaardig bestaan zal kunnen leven. En valt een kindje met het syndroom van down daaronder?
Er zijn zoveel moeders/vaders die graag een kindje zouden willen hebben, maar het niet kunnen krijgen denk daar ook eens aan, voor je het als oud vuil gaat aborteren en dumpen..
Zie abortus niet als een voorbehoedsmiddel, laten wij van embryo's geen luxe/wegwerpartikel maken.
Wat vinden jullie?
Er zijn zoveel moeders/vaders die graag een kindje zouden willen hebben, maar het niet kunnen krijgen denk daar ook eens aan, voor je het als oud vuil gaat aborteren en dumpen..
Zie abortus niet als een voorbehoedsmiddel, laten wij van embryo's geen luxe/wegwerpartikel maken.
Wat vinden jullie?
woensdag 10 december 2008 om 16:49
quote:HoiPippiLangkous schreef op 10 december 2008 @ 16:47:
Maar waarom zou je uitersten aan moeten geven als het om een basisrecht gaat?
In de hoop dat het doordringt bij de topicstartster denk ik. Bovendien gaf zij een legio aan uitzonderingen aan.
Ben het met je eens dat het een basisrecht is overigens.
Maar waarom zou je uitersten aan moeten geven als het om een basisrecht gaat?
In de hoop dat het doordringt bij de topicstartster denk ik. Bovendien gaf zij een legio aan uitzonderingen aan.
Ben het met je eens dat het een basisrecht is overigens.
woensdag 10 december 2008 om 16:50
quote:Amy27 schreef op 10 december 2008 @ 16:41:
Een foetus is nog geen kind, je noemt een rups toch ook geen vlinder, omdat het ooit een vlinder gaat worden?Na acht weken is het embryo ongeveer zo groot als een aardbei.
Het begint al op een mens te lijken en heet vanaf nu foetus.
Alle belangrijke organen zijn er al.
Net als de armen, de benen en de voornaamste gewrichten.
Mijn keuze zou het niet zijn, in mijn ogen is het een mens-in-wording. Ik zal echter nooit iemand hierom veroordelen.
Een foetus is nog geen kind, je noemt een rups toch ook geen vlinder, omdat het ooit een vlinder gaat worden?Na acht weken is het embryo ongeveer zo groot als een aardbei.
Het begint al op een mens te lijken en heet vanaf nu foetus.
Alle belangrijke organen zijn er al.
Net als de armen, de benen en de voornaamste gewrichten.
Mijn keuze zou het niet zijn, in mijn ogen is het een mens-in-wording. Ik zal echter nooit iemand hierom veroordelen.
woensdag 10 december 2008 om 16:50
Even ongeacht wat de reden van een abortus zou zijn, want ik vind dat hoipippilangkous gelijk heeft, maar heb je er weleens bij stilgestaan dat van tevoren helemaal niet goed is in te schatten hoe zwaar een kind last heeft van het syndroom van down?
En ik ben inderdaad ook erg benieuwd wat ik gemist heb bij bio...
En ik ben inderdaad ook erg benieuwd wat ik gemist heb bij bio...

woensdag 10 december 2008 om 16:53
quote:HoiPippiLangkous schreef op 10 december 2008 @ 16:50:
Ja Mme Jeanette. Al die vrouwen die willen aborteren kunnen hun kind toch 'gewoon' aan zo'n kinderloos echtpaar geven?Ook niet. Als ik voor het weggeven vaneen orgaan als een donorformulier moet invullen, geldt dat dus ook voor dat wat er bij een eventuele abortus wordt weggehaald: als ik geen toestemming geef, mag niemand het hebben. Net als mijn zieke blindedarm, die mag ook niemand hebben als ik het niet goed vind.
Ja Mme Jeanette. Al die vrouwen die willen aborteren kunnen hun kind toch 'gewoon' aan zo'n kinderloos echtpaar geven?Ook niet. Als ik voor het weggeven vaneen orgaan als een donorformulier moet invullen, geldt dat dus ook voor dat wat er bij een eventuele abortus wordt weggehaald: als ik geen toestemming geef, mag niemand het hebben. Net als mijn zieke blindedarm, die mag ook niemand hebben als ik het niet goed vind.
woensdag 10 december 2008 om 16:53
Anne, ik snap het wel maar bij dergelijke mensen heeft het totaal geen zin om te proberen door te dringen, daar is die plaat te dik voor.
Ik denk dat de TO as we speak haar ouwe biologiedocent belt om te vragen hoe het nu ook al weer zat.
Ik denk dat de TO as we speak haar ouwe biologiedocent belt om te vragen hoe het nu ook al weer zat.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.

woensdag 10 december 2008 om 16:54
quote:Star schreef op 10 december 2008 @ 16:52:
Ik denk dat BB bedoelt met het biologie verhaal dat een foetus wel een kind is. Is het enige wat ik er van kan maken.
Ik denk dat wij niet moeten denken voor BB,maardat ze het zelf even moet komen vertellen/.
Kom op, BB, je negeert een gloedvol betoog vol prachtige argumenten en beticht me niet goed te hebben opgelet bij biologie, terwijl ik op mijn eindlijst een 8,7 stond. Wat heb ik gemist? Veel kan het niet zijn!
Ik denk dat BB bedoelt met het biologie verhaal dat een foetus wel een kind is. Is het enige wat ik er van kan maken.
Ik denk dat wij niet moeten denken voor BB,maardat ze het zelf even moet komen vertellen/.
Kom op, BB, je negeert een gloedvol betoog vol prachtige argumenten en beticht me niet goed te hebben opgelet bij biologie, terwijl ik op mijn eindlijst een 8,7 stond. Wat heb ik gemist? Veel kan het niet zijn!
Heeft die 24 weken grens niet te maken met de levensvatbaarheid als het kind geboren wordt? Ik dacht dat die grens daarom door artsen en ethici op 24 weken is vastgesteld. Maar misschien weet iemand anders hier meer over.
Ik heb zelf gelukkig nooit een abortus meegemaakt. Maar ben wel voor vrije keuze en deze is in NL in de wet vastgelegd en hiermee wordt zowel door artsen als vrouwen die het moeten ondergaan zorgvuldig mee omgegaan.
Ik heb nog nooit een vrouw gesproken die zomaar even een abortus laat doen.
Ik heb zelf gelukkig nooit een abortus meegemaakt. Maar ben wel voor vrije keuze en deze is in NL in de wet vastgelegd en hiermee wordt zowel door artsen als vrouwen die het moeten ondergaan zorgvuldig mee omgegaan.

Deze cijfers vond ik alvast wel: (site http://www.scholieren.com/werkstukken/24736 en 19928)
In welke landen mag abortus gepleegd worden en vanaf welk jaar en de hoeveelste maand?
Het is heel verschillend in andere landen tot wanneer je abortus mag plegen. Als het bijvoorbeeld in Nederland niet meer mag gaan soms mensen naar andere landen om abortus te plegen. Hier volgen de cijfers:
Sovjet-Unie 1920 3e maand.
Zweden 1938 5e of 6e maand.
Bulgarije 1945 3e maand.
Hongarije 1945 3e maand.
Tsjecho-Slowakije 1945 3e maand.
Joegoslavië 1945 3e maand.
Roemenië 1945 3e maand.
Polen 1945 3e maand.
Frankrijk 1975 10e week.
Italië 1978 12e week.
Engeland 1967 3e maand, met toestemming van twee artsen.
Zwitserland 3e maand, maar de beoordelingscommissie beslist.
Oostenrijk 1975 3e maand.
Duitsland 1976 3e maand.
V.S. 1973 Tot de derde maand mag de vrouw zelf beslissen, daarna is toestemming nodig.
Japan Geheel vrije keus.
China Geheel vrije keus.
Nederland 1985 Tot 20 weken.
In tabel één ziet u het abortuscijfer per 1000 vrouwen (15-44 jaar) in diverse landen en jaren.
Land Jaar Abortuscijfer
Nederland 2000 8.0
België 1997 5.7
Duitsland 1997 7.7
Engeland en Wales 1997 15.8
Zweden 1996 18.7
Verenigde Staten 1996 22.9
Bulgarije 1996 51.3
Estland 1996 53.8
TO je hebt gelijk als je zegt dat er bijvoorbeeld in Zweden anders met abortussen om wordt gesprongen. Ik denk eerlijk gezegd dat de meesten onder ons meer heil zien in de Nederlandse regelgeving aangezien ik eigenlijk nooit protesten hoor om de regelgeving ruimer te maken dan hij is.
Maar ja, moeten we dan nu over de Zweedse mentaliteit tov abortussen gaan discussieren? Kun je beter gelijk de Chinese nemen.
In welke landen mag abortus gepleegd worden en vanaf welk jaar en de hoeveelste maand?
Het is heel verschillend in andere landen tot wanneer je abortus mag plegen. Als het bijvoorbeeld in Nederland niet meer mag gaan soms mensen naar andere landen om abortus te plegen. Hier volgen de cijfers:
Sovjet-Unie 1920 3e maand.
Zweden 1938 5e of 6e maand.
Bulgarije 1945 3e maand.
Hongarije 1945 3e maand.
Tsjecho-Slowakije 1945 3e maand.
Joegoslavië 1945 3e maand.
Roemenië 1945 3e maand.
Polen 1945 3e maand.
Frankrijk 1975 10e week.
Italië 1978 12e week.
Engeland 1967 3e maand, met toestemming van twee artsen.
Zwitserland 3e maand, maar de beoordelingscommissie beslist.
Oostenrijk 1975 3e maand.
Duitsland 1976 3e maand.
V.S. 1973 Tot de derde maand mag de vrouw zelf beslissen, daarna is toestemming nodig.
Japan Geheel vrije keus.
China Geheel vrije keus.
Nederland 1985 Tot 20 weken.
In tabel één ziet u het abortuscijfer per 1000 vrouwen (15-44 jaar) in diverse landen en jaren.
Land Jaar Abortuscijfer
Nederland 2000 8.0
België 1997 5.7
Duitsland 1997 7.7
Engeland en Wales 1997 15.8
Zweden 1996 18.7
Verenigde Staten 1996 22.9
Bulgarije 1996 51.3
Estland 1996 53.8
TO je hebt gelijk als je zegt dat er bijvoorbeeld in Zweden anders met abortussen om wordt gesprongen. Ik denk eerlijk gezegd dat de meesten onder ons meer heil zien in de Nederlandse regelgeving aangezien ik eigenlijk nooit protesten hoor om de regelgeving ruimer te maken dan hij is.
Maar ja, moeten we dan nu over de Zweedse mentaliteit tov abortussen gaan discussieren? Kun je beter gelijk de Chinese nemen.

woensdag 10 december 2008 om 16:57
quote:LunaBlue schreef op 10 december 2008 @ 16:54:
Heeft die 24 weken grens niet te maken met de levensvatbaarheid als het kind geboren wordt? Ik dacht dat die grens daarom door artsen en ethici op 24 weken is vastgesteld. Maar misschien weet iemand anders hier meer over.
Ik heb nog nooit een vrouw gesproken die zomaar even een abortus laat doen.Volgens mij klopt dat. De grens staat volgens mij nu ook ter discussie omdat die levensvatbaarheidsgrens door ontwikkelingen in de medische wetenschap aan het schuiven is. Weet het niet 100% zeker, maar geloof dat ik daar laatst iets over gelezen heb.
Ik heb nog nooit een vrouw gesproken die zomaar even een abortus laat doen.Volgens mij klopt dat. De grens staat volgens mij nu ook ter discussie omdat die levensvatbaarheidsgrens door ontwikkelingen in de medische wetenschap aan het schuiven is. Weet het niet 100% zeker, maar geloof dat ik daar laatst iets over gelezen heb.
woensdag 10 december 2008 om 16:57
quote:Vl43inder schreef op 10 december 2008 @ 16:54:
Het is heel verschillend in andere landen tot wanneer je abortus mag plegen. Als het bijvoorbeeld in Nederland niet meer mag gaan soms mensen naar andere landen om abortus te plegen. Zal denk ik net andersom zijn als ik zo de cijfers lees. Er komen juist mensen naar NL om aortus te laten plegen, omdat het bij ons nog zo lang kan.
Het is heel verschillend in andere landen tot wanneer je abortus mag plegen. Als het bijvoorbeeld in Nederland niet meer mag gaan soms mensen naar andere landen om abortus te plegen. Zal denk ik net andersom zijn als ik zo de cijfers lees. Er komen juist mensen naar NL om aortus te laten plegen, omdat het bij ons nog zo lang kan.
woensdag 10 december 2008 om 16:59
quote:LunaBlue schreef op 10 december 2008 @ 16:54:
klopt, die grens ligt op 24 weken vanwege mogelijke levensvatbaarheid van de foetus na 24 wkn, maar meestal doen ze het in klinieken tot 20 weken en bij een langer termijn dan 20 wkn ben je onder behandeling in een z-huis.
TO wilde zonder beargumentering daar even 8 weken van maken.
klopt, die grens ligt op 24 weken vanwege mogelijke levensvatbaarheid van de foetus na 24 wkn, maar meestal doen ze het in klinieken tot 20 weken en bij een langer termijn dan 20 wkn ben je onder behandeling in een z-huis.
TO wilde zonder beargumentering daar even 8 weken van maken.
woensdag 10 december 2008 om 17:00
quote:HoiPippiLangkous schreef op 10 december 2008 @ 16:50:
Ja Mme Jeanette. Al die vrouwen die willen aborteren kunnen hun kind toch 'gewoon' aan zo'n kinderloos echtpaar geven?
Ik kan me een discussie met jou en mij herinneren ....
Dat zou wel een ideaal beeld zijn, in mijn ogen. Maar vooral in mijn dromen. Ik snap ook wel dat je niet iemand kan dwingen vrolijk 9 maanden lang een kind te dragen en het vervolgens af te staan aan een arm kinderloos echtpaar.
Ja Mme Jeanette. Al die vrouwen die willen aborteren kunnen hun kind toch 'gewoon' aan zo'n kinderloos echtpaar geven?
Ik kan me een discussie met jou en mij herinneren ....
Dat zou wel een ideaal beeld zijn, in mijn ogen. Maar vooral in mijn dromen. Ik snap ook wel dat je niet iemand kan dwingen vrolijk 9 maanden lang een kind te dragen en het vervolgens af te staan aan een arm kinderloos echtpaar.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
woensdag 10 december 2008 om 17:02