nieuw donor plan

13-09-2016 17:25 897 berichten
Alle reacties Link kopieren
kamer stemt in met donorplan

Eindelijk

Ik denk namelijk dat heel veel mensen uit gemakzucht hun voorkeur niet doorgeven en dat ben je met dit plan voor.

Niemand wordt gedwongen om donor te worden maar het dwingt wel tot actie als je het niet wil.
quote:rosanna08 schreef op 13 september 2016 @ 22:28:

[...]

heel eerlijk? Diep in mijn hart heb ik daar wel moeite mee als het gaat om gevoelens van eng, creepy etc om dan maar geen donor te worden. Of omdat men er gewoon niet over na wil denken, ver van mijn bedgedoe enzo. Niet dat ik vind dat die mensen geen orgaan mogen krijgen, dat vind ik niet kunnen, maar ik heb wel moeite met die standpunten

Snap ik. Ik heb zelf echter nog veel meer moeite met de dwang die daar uit voort zou komen, namelijk dat iedereen wel ja moet zeggen anders zal hij of zij nooit een orgaan krijgen. Dat lijkt rechtvaardig, maar ook rechtvaardigheid kan een slippery slope worden. Want dan kun je mensen met strafblad gaan uit sluiten, of van bepaalde leeftijd. Of politieke voorkeuren. Religie. Leven lang in de bijstand. Etc.

Ik zou ook wel leuk vinden als iedereen het zelfde dacht als ik, maar als daar overheidsdwang bij moet komen kijken, verkies ik liever dat iedereen z'n eigen mening heeft en leven, hoe achterlijk ik die ook vind.
quote:rosanna08 schreef op 13 september 2016 @ 22:30:

[...]

als het iets wat geen invloed heeft op de gezondheid van iemand zou ik het wel iets vinden om over na te denken Zou je het ok vinden als het werd verplicht? Dus iedereen moet bloed of stamcellen geven?
quote:Procne schreef op 13 september 2016 @ 22:21:

[...]

Zelfbeschikkingsrecht houdt in dat jouw lichaam ten alle tijden van jou is, niet dat het in de eerste plaats van de staat is, tenzij je het terugclaimt. Dit recht wordt dus wel degelijk geschonden.

Nee, ze verwachten van je een goed over en doordacht standpunt. In het verlengde daarvan vind ik het een goed idee dat ze mensen een periode van een paar jaar de tijd geven ( als je 18 wordt) om, als je geen gerichte mening hebt, dat je familie mag beslissen over je lichaam maar dat dit na een aantal jaar naar een overtuigende ja gaat tenzij je nee kiest.

Zelfbeschikkingsrecht is dat je zelf mag bepalen hoe je leeft en wat er met je lijf gebeurd. En dat is volledig aan de orde omdat je de mogelijkheid hebt te kiezen.
quote:rosanna08 schreef op 13 september 2016 @ 22:24:

denk je er niet over na, ook goed, maar oh wat is het toch fijn dat een ander dat wel voor jou heeft gedaan op het moment dat jij een orgaan nodig hebt Het is zeker fijn als een ander daar over heeft nagedacht, en mocht het zo ver komen dan zou ik diegene ook zeer dankbaar zijn. Ik zou het wel vreselijk vinden om een orgaan te ontvangen van iemand die dat besluit genomen heeft zonder eerlijke informatie te hebben gekregen over de impact op zijn of haar stervensproces en op de nabestaanden. Of als het besluit genomen was vanuit een gevoel dat weigeren niet sociaal acceptabel is, of asociaal, egoïstisch of gevoelloos. Of vanuit de aanname dat organen doneren niets voorstelt 'omdat je toch dood bent'. Of omdat het maar een paar minuten kost om je te registreren. Of voor de zekerheid, omdat je zelf niet gepasseerd wilt worden als je ooit hulp nodig mocht hebben. Of een andere reden die niets te maken heeft met een vrij besluit om zo'n ingrijpend proces in te gaan.
quote:strikjemetstippels schreef op 13 september 2016 @ 22:33:

[...]

Snap ik. Ik heb zelf echter nog veel meer moeite met de dwang die daar uit voort zou komen, namelijk dat iedereen wel ja moet zeggen anders zal hij of zij nooit een orgaan krijgen. Dat lijkt rechtvaardig, maar ook rechtvaardigheid kan een slippery slope worden. Want dan kun je mensen met strafblad gaan uit sluiten, of van bepaalde leeftijd. Of politieke voorkeuren. Religie. Leven lang in de bijstand. Etc.

Ik zou ook wel leuk vinden als iedereen het zelfde dacht als ik, maar als daar overheidsdwang bij moet komen kijken, verkies ik liever dat iedereen z'n eigen mening heeft en leven, hoe achterlijk ik die ook vind. die dwang zie ik ook niet zitten, mijn verstand zegt ook nog steeds dat ieder mens het recht heeft om zelf te bepalen of hij of zij donor is en wel of niet wil ontvangen en mijn gevoel heeft ook grote moeite met uitsluiting. Maar echt snappen dat iemand het niet wil, maar wel wil ontvangen, nee sorry
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:mabelle schreef op 13 september 2016 @ 22:10:

Top plan. Het redt levens.

Als je het niet wil dan neem ik aan dat je de moeite neemt om dit goed aan te geven.

Ik realiseer me dat het een hele andere discussie is, maar ik vindt het altijd bijzonder dat het een soort algemeen doel is van veel mensen om 'zo veel mogelijk levens te redden'. Ik vraag me oprecht af waarom we met elkaar die drang hebben. Dat geldt voor orgaandonatie, maar ook voor bepaalde behandelingen en medicijnen tegen diverse ziekten. Het gaat heel erg uit van een maakbaar leven.

Ik vraag me wel eens af hoe de wereld eruit ziet als iedereen maar blijft leven, steeds ouder wordt en nog maar weer eens 'opgelapt' wordt. Dan raakt de wereld echt overbevolkt met alle gevolgen van dien en de kosten voor gezondheidszorg reizen de pan uit. Waar ligt de grens?

Ik vindt het overigens een goede zaak om de mogelijkheid om een donororgaan te ontvangen te koppelen aan de bereidheid om te geven. Dan maken mensen een heel bewust keuze: 'wil ik koste wat kost blijven leven'. Ik vindt het zelf een lastige vraag te beantwoorden.
quote:isa__88 schreef op 13 september 2016 @ 22:31:

[...]

Ja maar je hebt toch alsnog de keuze om geen donor te zijn?

Het gaat er niet om dat ik de keuze heb om me af te melden als donor. Het gaat erom dat ik iets moet terugclaimen waarvan ik vind dat niemand anders dan ikzelf daar überhaupt iets over te zeggen heeft.

Om mijn eerdere voorbeeld aan te halen: hoe zou jij het vinden als al jouw bezit en vermogen na je dood direct naar een goed doel zou gaan en dus niet naar je nabestaanden, tenzij jij daar schriftelijk bezwaar tegen maakt? Zou je daar geen moeite mee hebben?
quote:Procne schreef op 13 september 2016 @ 22:36:

[...]

Het gaat er niet om dat ik de keuze heb om me af te melden als donor. Het gaat erom dat ik iets moet terugclaimen waarvan ik vind dat niemand anders dan ikzelf daar überhaupt iets over te zeggen heeft.

Om mijn eerdere voorbeeld aan te halen: hoe zou jij het vinden als al jouw bezit en vermogen na je dood direct naar een goed doel zou gaan en dus niet naar je nabestaanden, tenzij jij daar schriftelijk bezwaar tegen maakt? Zou je daar geen moeite mee hebben?Precies dat!
quote:lunaleeflang schreef op 13 september 2016 @ 22:28:

[...]

Hoezo? Niet kiezen is automatisch nee met het huidige plan. Dus dan kies je in principe wel, toch?

(wil daarmee niet zeggen dat ik voor het nieuwe plan ben hoor)Ik kan er niet bij dat mensen niet snappen hoe scheef het is iets als orgaandonatie uit te voeren als de donor niet bewust de keuze heeft gemaakt om donor te worden. Onethisch.
quote:strikjemetstippels schreef op 13 september 2016 @ 22:34:

[...]

Zou je het ok vinden als het werd verplicht? Dus iedereen moet bloed of stamcellen geven? de dwang gaat te veel naar dictaturen en zo dus dat niet, maar ik zou graag zien dat mensen daar gewoon meer over nadenken en het niet zo als vanzelfsprekend vinden dat een ander het wel doet. Ik sta geregistreerd als stamceldonor, heb bloed gegeven, maar mag het niet meer geven doordat ik zelf een transfusie heb gekregen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik kan wel meer zaken bedenken. Syndroom van Down is te voor komen en scheelt heel veel geld, geld dat gebruikt kan worden om levens te redden. Je bent van af nu een vrouw die de vrucht aborteert mocht de punctie (of hoe het ook heet) niet goed zijn, tenzij je protest maakt.

Ethisch?
quote:VanilleNoire schreef op 13 september 2016 @ 22:37:

[...]

Ik kan er niet bij dat mensen niet snappen hoe scheef het is iets als orgaandonatie uit te voeren als de donor niet bewust de keuze heeft gemaakt om donor te worden. Onethisch.Daarom willen ze juist dat mensen er wel over nadenken en dan bewust de keuze maken voor wel óf geen donor zijn.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
quote:VanilleNoire schreef op 13 september 2016 @ 22:37:

[...]

Ik kan er niet bij dat mensen niet snappen hoe scheef het is iets als orgaandonatie uit te voeren als de

donor niet bewust de keuze heeft gemaakt om donor te worden. Onethisch.Als jij nu dood gaat en niets in hebt gevuld dan bellen ze naar je moeder, als zij ja zegt onder het mom laten we er maar iets nuttigs mee doen. Dan heb jij die keuze ook niet gemaakt maar ben je dus wel een donor.
Heeft iemand het artikel over Lammert die een nieuwe nier nodig heeft op Rtl nieuws gelezen? Daar stond in dat er in NL 1037 op de wachtlijst staan. Dat lijkt mij wel mee te vallen. De meest gevraagde organen zijn blijkbaar nieren maar die kunnen toch ook gewoon bij leven worden afgestaan? En heeft een van de voorstanders van deze nieuwe wet weleens overwogen om nu alvast iemand te helpen ipv wachten tot ze hersendood zijn?

[...]

Om mijn eerdere voorbeeld aan te halen: hoe zou jij het vinden als al jouw bezit en vermogen na je dood direct naar een goed doel zou gaan en dus niet naar je nabestaanden, tenzij jij daar schriftelijk bezwaar tegen maakt? Zou je daar geen moeite mee hebben?

Precies...

Wauw. Ik haak nu pas in, want ik hoor dit nieuws net pas. Ik zit hier echt met open mond en ben gelijk gaan kijken of er een topic over was.

Valt dit op de een of andere manier nog terug te draaien? Hoe werkt zoiets? Als er veel bezwaar gemaakt wordt oid?

Ik vind dit echt zó ABSURD! Heb er geen woorden voor zelfs.

Niemand en dan ook niemand heeft iets over mij en mijn lichaam te zeggen. De omgekeerde wereld dat ik dan eerst iets moet gaan invullen of versturen.

Bah.

Niet normaal. Dat dit kan hier.

Ik ben hier echt boos om en het raakt me.

[...]

Nee ik zou dat niet ok vinden als mijn bezittingen etc weg worden gegeven. Dat is voor mijn familie etc, ook spullen van emotionele waarde etc dat hoeft niet naar eek onbekende.

Maar ik vind spullen en geld minder waard dan een mensenleven.

Met mijn organen red ik een mensenleven, met mijn spullen denk ik niet zo.
.
quote:strikjemetstippels schreef op 13 september 2016 @ 22:42:

Ik kan wel meer zaken bedenken. Syndroom van Down is te voor komen en scheelt heel veel geld, geld dat gebruikt kan worden om levens te redden. Je bent van af nu een vrouw die de vrucht aborteert mocht de punctie (of hoe het ook heet) niet goed zijn, tenzij je protest maakt.

Ethisch?
quote:Sophiever schreef op 13 september 2016 @ 22:44:

[...]

Als jij nu dood gaat en niets in hebt gevuld dan bellen ze naar je moeder, als zij ja zegt onder het mom laten we er maar iets nuttigs mee doen. Dan heb jij die keuze ook niet gemaakt maar ben je dus wel een donor.Als ze al dood is is het sowieso te laat om nog te doneren.
quote:siriusblack schreef op 13 september 2016 @ 22:44:

Heeft iemand het artikel over Lammert die een nieuwe nier nodig heeft op Rtl nieuws gelezen? Daar stond in dat er in NL 1037 op de wachtlijst staan. Dat lijkt mij wel mee te vallen. De meest gevraagde organen zijn blijkbaar nieren maar die kunnen toch ook gewoon bij leven worden afgestaan? En heeft een van de voorstanders van deze nieuwe wet weleens overwogen om nu alvast iemand te helpen ipv wachten tot ze hersendood zijn?Nieren moeten ook matchen. Kan vaak door familie, anders is de kans al veel kleiner. En ja, ik zou een nier afstaan voor familie.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik las ergens dat meerdere landen dit systeem hebben. Weet iemand welke landen dat dan zijn? Ik wist dat dus niet
.
quote:siriusblack schreef op 13 september 2016 @ 22:46:

[...]

Als ze al dood is is het sowieso te laat om nog te doneren.Volgens mij is er een kleine kans dat het wel kan. Sowieso is de kans dat iemand iets met je organen kan al niet zo groot.
quote:malibu82 schreef op 13 september 2016 @ 22:47:

[...]

Nieren moeten ook matchen. Kan vaak door familie, anders is de kans al veel kleiner. En ja, ik zou een nier afstaan voor familie.Maar niet voor een onbekende dus? Ik las dat die man inmiddels al 2,5 jaar op de wachtlijst stond.
quote:Sophiever schreef op 13 september 2016 @ 22:46:

[...]

En waar om is dat een facepalm waard? Het is exact het zelfde issue: mag de staat iets claimen dat in eerste instantie van jou is?
De nierenwachtlijst is niet zo groot omdat er idd steeds vaker bij leven wordt gedoneerd.
En wat gebeurt er met organen waar geen ontvanger voor is? Gooien ze dat weg ofzo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven