Geld & Recht alle pijlers

De erfenis van oma

15-09-2016 08:14 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe dit zit

Kleine familie, al volwassen kleinkinderen. Oma overlijdt, haar kinderen regelen alles. De kleinkinderen zoeken iets uit, uit het huis, wat sentimentele waarde heeft. (de beker waar je altijd chocolademelk uitkreeg). De rest regelen de ouders. Er blijft 1 ding van waarde (serieuze waarde, 5.000 euro) over.

Kleinkind A heeft er geen plek voor. Kleinkind B wil het wel hebben.

Hoe gaat het nu? Heeft B mazzel en krijgt een object voor 5000 euro en A heeft ´niets´. Of krijgt B het object, maar moet aan A de helft van de waarde betalen?
Hopelijk bestaat Viva over aantal jaren nog en kan ik een eigen topic openen
quote:Hortence schreef op 15 september 2016 @ 09:27:

Jammer dat de waarde van het object bekend is.

Ik zou als ik dat kreeg, dat niet zonder compensatie naar de zus willen ontvangen.5.000 euro
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 september 2016 @ 09:32:

[...]

Heeft het object ook een sentimentele waarde voor degene die het wil hebben, of is het meer een soort appeltje voor de dorst ? Ze heeft niet ook al iets van theelepels van oma uitgezocht ?

Het beste was geweest als de kinderen dat enige ding van waarde zelf verdeeld / verkocht zouden hebben.

ja ook dat

beiden hebben wat zaken van sentimentele waarde en dit object heeft dat ook
quote:zusters schreef op 15 september 2016 @ 10:16:

[...]

Schoonvader is zo dol op zijn kleinkinderen, dat is mssn iets wat steekt bij zwager? Maarja, hij heeft wel zelf gekozwn voor een kinderloos bestaan en krijgt al zoveel van zn ouders.

Andersom denkt hij misschien wel: De kleinkinderen worden al hun hele leven verwend door opa, en bovendien de kleinkinderen gelijk trekken met de kinderen, dat voelt voor zwager natuurlijk anders dan voor jullie. Hij voelt waarschijnlijk dat hij belangrijker is dan de kleinkinderen voor zijn vader, en dus hebben de kleinkinderen recht op veel minder in zijn optiek. (Ik vul maar even in, maar zo zie je dat mensen het heel anders kunnen ervaren dan dat jij doet).

Wat al gezegd is, het is maar net hoe je het inderdaad allemaal ervaart (met de familiegeschiedenis in het achterhoofd gehouden) en wat dan eerlijk voor je voelt.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:zusters schreef op 15 september 2016 @ 10:25:

[...]

En dit inderdaad. Meeste zit in stenen, is dus lastigNogmaals, laat hem jaarlijks het maximaal toegestane bedrag schenken op papier, bij de notaris. Voor allen aan wie hij wat wil geven. Even ter info, van mijn moeders erfenis is ruim 10.000 euro gewoon naar de belastingdienst gegaan, weg, foetsie!! Alleen over de bedragen die ze al had geschonken hoefden we geen erfbelasting meer te betalen.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
quote:himalaya schreef op 15 september 2016 @ 09:55:

Ik heb het idee dat jij kleinkind A bent TO, en dat je vindt dat het niet eerlijk is gegaan?

Je zegt 'de notaris had handig geweest', dus het verdelen is al geweest?

juist om eerlijke antwoorden te geven, zeg ik even niet of ik A of B ben, ik ken dit forum

Dan worden de reacties ineens niet meer zakelijk, en ik zoek juist even de zakelijkheid

Als ik A ben, moet ik B dat gewoon gunnen, en niet zeiken en het over hebben

Als ik B ben, ben ik een inhalig kreng, dat A direct moet gaan betalen
quote:Marana_ schreef op 15 september 2016 @ 10:11:

Is het iets wat A wel zou willen als er wel de ruimte voor was?

Is het iets wat zijn waarde behoudt of zelfs misschien meer waard wordt, zoals een schilderij of antiek, of is het iets waar de waarde van daalt, zoals een auto?

Als ik B was zou ik op z'n minst aanbieden iets te vergoeden aan A als het iets is wat z'n waarde houdt. Als het een auto is niet, want die waarde vermindert en je hebt er zelf ook kosten aan.

Als ik 1 van de ouders van B zou zijn en B biedt zelf niets aan dan zou ik het er met de ouders van A over hebben hoe we dit oplossen.

Als ik A zou zijn zou ik me wel tekort gedaan voelen als ik alleen vanwege ruimtegebrek geen aanspraak kan maken op het erfstuk...

ja, het is waardevast (geen auto) en groot

Bij ruimte had A het ook wel willen hebben
Ik denk dat je B bent maar het doet er inderdaad niet toe. Ik denk dat je conclusie wat te kort door de bocht is, de meeste reacties zijn veel genuanceerder.
quote:lilalinda schreef op 15 september 2016 @ 10:39:

[...]

Bij ruimte had A het ook wel willen hebbenDan vind ik dat A ervoor gecompenseerd moet worden. Ik denk dat A en B dat beter niet onderling kunnen bespreken, maar dat aan de ouders moeten overlaten. Ik vind echt dat de ouders zich hierbij niet afzijdig mogen houden.
quote:lilalinda schreef op 15 september 2016 @ 10:39:

[...]

Bij ruimte had A het ook wel willen hebbenWat vinden de erfgenamen hier zelf van? Zouden ze het niet liever zo regelen dat elk kleinkind in principe even veel krijgt?
quote:Marana_ schreef op 15 september 2016 @ 10:40:

Ik denk dat je B bent maar het doet er inderdaad niet toe. Ik denk dat je conclusie wat te kort door de bocht is, de meeste reacties zijn veel genuanceerder.

weet ik hoor, meeste reacties zijn genuanceerd, maar dit forum heeft de neiging mooie discussies te laten verzanden

Vandaar dat ik het even in het midden laat
quote:mary57 schreef op 15 september 2016 @ 10:41:

[...]

Wat vinden de erfgenamen hier zelf van? Zouden ze het niet liever zo regelen dat elk kleinkind in principe even veel krijgt?

de ouders hebben er eigenlijk niet zo bij nagedacht, object in de verhuiswagen en afgeleverd

Was meer een dingetje op de to-do lijst
quote:felice71 schreef op 15 september 2016 @ 10:36:

[...]

Nogmaals, laat hem jaarlijks het maximaal toegestane bedrag schenken op papier, bij de notaris. Voor allen aan wie hij wat wil geven. Even ter info, van mijn moeders erfenis is ruim 10.000 euro gewoon naar de belastingdienst gegaan, weg, foetsie!! Alleen over de bedragen die ze al had geschonken hoefden we geen erfbelasting meer te betalen.

Goed plan! Zal het zeker voorleggen aan man en schoonzus!

Als antwoord op andere post; Kleinkinderen zijn beide onder de 1 jaar, er is geen sprake van verwennen o.i.d. Bovendien woont schoonvader een eind weg waardoor hij ze niet vaak kan zien, de erfenis op deze manier regelen is voor schoonvader belangrijk zodat niemand zich tekortgedaan voelt....nja dat faalt dus behoorlijk haha
quote:S-Meds schreef op 15 september 2016 @ 10:00:

[...]

tegen de wens van de overledene in? BijzonderNee, mijn ouders wilden een testament maken. En voor alle kleinkinderen een gelijk deel vastleggen en dat kan alleen als ik dan minder kreeg. De drie delen voor mijn kinderen komen uit mijn deel. De twee delen van mijn neef en nicht uit zus haar deel. Nu hebben ze het niet vastgesteld en nu erven alledrie de zussen even veel en de kleinkinderen niks. Die erven weer van ons of krijgen een schenking.
quote:sssssst schreef op 15 september 2016 @ 10:56:

[...]

Nee, mijn ouders wilden een testament maken. En voor alle kleinkinderen een gelijk deel vastleggen en dat kan alleen als ik dan minder kreeg. De drie delen voor mijn kinderen komen uit mijn deel. De twee delen van mijn neef en nicht uit zus haar deel. Nu hebben ze het niet vastgesteld en nu erven alledrie de zussen even veel en de kleinkinderen niks. Die erven weer van ons of krijgen een schenking.je ouders hadden alle kleinkinderen toch een gelijk deel kunnen schenken en het restbedrag delen door het aantal kinderen? Waarom hebben ze dat uiteindelijk niet zo vastgelegd?
wat betreft het object zijn er twee opties; het had verkocht kunnen worden en dan het bedrag delen door de erfgenamen. Of de erfgenamen zijn van mening dat het object emotionele waarde heeft en dat het in de familie moet blijven. In dat geval dus bij A. Wel hadden er afspraken gemaakt kunnen worden over dat A. het object niet mag verkopen zodat het in de familie zal blijven.
Lilalinda, ik heb het bedrag gelezen.

Ik schreef juist dat het jammer is dat het bedrag bekend is.

Hebben de ouders niet in de gaten wat er nu gebeurd?

Als ontvanger zou ik zo'n bedrag niet voor mijzelf goed kunnen praten, zoals ik al schreef.

Maar als ouder van het ontvangende kind, zou ik dit ook niet willen.

En het dus rechttrekken.
quote:zusters schreef op 15 september 2016 @ 10:47:

[...]

Goed plan! Zal het zeker voorleggen aan man en schoonzus!

Het is een leuk plan maar werkt tegenwoordig niet meer zo.

Als er op papier wordt geschonken en hier wordt geen rente over betaald (die rente moet ook echt betaald worden, dat mag niet op papier) dan wordt bij overlijden dit bedrag gewoon behandeld als een erfenis.
quote:Hortence schreef op 15 september 2016 @ 11:03:

Hebben de ouders niet in de gaten wat er nu gebeurd?

maar er gebeurt niks hoor, er is geen ruzie oid
Hoe denken A en B er zelf eigenlijk over? Zit er oud zeer dat hierdoor naar boven kan komen?
Tot, hoeveel kinderen heeft oma? En vallen de twee kleinkinderen beide onder één van de kinderen of zijn dit neven/nichten van elkaar?

Technisch gezien moeten de kinderen van oma samen de erfenis verdelen, dus (ervan uitgaande dat oma twee kinderen heeft) als het object naar kind X gaat en dat kind hiermee een totaalpakket erft dat 5000 meer waard is dan dat van kind Y, dan moet X Y daarvoor in principe compenseren.

De kinderen van oma maken het helaas potentieel problematisch door zich afzijdig te houden.

Het verdelen/compenseren moet m.i. dus bij de kinderen van oma plaatsvinden. De kleinkinderen komen daarna pas.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
quote:Kastanjez schreef op 15 september 2016 @ 11:27:

Hoe denken A en B er zelf eigenlijk over? Zit er oud zeer dat hierdoor naar boven kan komen?

nee hoor

echt er zijn geen problemen

We willen alleen even weten hoe het zakelijk gezien zit

Zoals ik nu zie na jullie opmerkingen

Hadden de ouders het moeten regelen.

Ouder 1 had Ouder 2 moeten compenseren voor de 5.000 euro

Kleinkind B heeft een mooi cadeau gekregen. Is nergens verplicht tot compenseren naar kleinkind A. Maar wel netjes om dat wel te doen
Lilalinda, ook al gebeurd er nu niets als in 'er is geen ruzie' dat is geen garantie voor de toekomst!

Juist daarom schreef ik dat het jammer is dat het bedrag bekend is.

Bv. Oma' oude piano is wat anders in beleving dan ze kreeg de piano die 5000 euro waard is.
quote:lilalinda schreef op 15 september 2016 @ 11:32:

[...]

Kleinkind B heeft een mooi cadeau gekregen. Is nergens verplicht tot compenseren naar kleinkind A. Maar wel netjes om dat wel te doenHet lijkt me ook netjes om af te spreken dat A het object alsnog krijgt als B het zat is/kleiner gaat wonen, omdat het dan verkocht wordt en de opbrengst gezamenlijk gedeeld.
quote:Zwartvlekje schreef op 15 september 2016 @ 11:22:

[...]

Het is een leuk plan maar werkt tegenwoordig niet meer zo.

Als er op papier wordt geschonken en hier wordt geen rente over betaald (die rente moet ook echt betaald worden, dat mag niet op papier) dan wordt bij overlijden dit bedrag gewoon behandeld als een erfenis.Het bedrag is vrij van erfbelasting. Opa moet wel jaarlijkse rente over het bedrag aan de kinderen betalen.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven