Spanningen door kerstdiner

23-12-2008 13:06 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier wel eens topics waarin vrouwen klagen over (schoon)familie waar ze met de kerst moeten 'opdraven', waar te weinig rekening wordt gehouden met hun eigen wensen etc.

Ik wil vandaag eens een keer een verhaal van de andere kant vertellen.

Mijn vriend en ik hebben besloten om 1e kerstdag zijn familie uit te nodigen: ouders, twee zussen waarvan 1 met vriend en 1 met man en kind (1,5 jaar) die ook ongeveer halverwege een zwangerschap is (de tweede komt er dus aan). Deze uitnodiging is door zijn ouders enorm gewaardeerd, wat ik erg leuk vond om te horen.

Ik ben redelijk planmatig, maar de zus-met-kind van mijn vriend is in dat opzicht de overtreffende trap. De dag na Sinterklaas belde ze me op om te 'overleggen' hoe de dag eruit moest gaan zien. Ik had nog geen idee maar beloofde haar erop terug te komen.

Ik heb een menu samengesteld, waarbij ik uiteraard rekening hebben gehouden met de zwangere zus van mijn vriend (dus gegaard vlees, geen spannende visdingen, kazen of rauw spul). Ik had haar dus al voor half december gebeld om (onder andere) even netjes te melden dat we uiteraard alleen dingen klaar zouden maken die zij ook mag eten.

Misschien dat sommigen zich nu afvragen waarom ik bel met haar ipv mijn vriend. De reden is dat hij het in december standaard belachelijk druk heeft op zijn werk en ik juist veel vrije dagen op kan maken. Ik 'doe' dus kerstmis, en eerlijk gezegd vind ik het nog best leuk om boodschappen te doen, voor te bereiden etc.

De eerste vraag die ik kreeg was of ik het vlees wel echt goed zou doorbakken. Ik zeg, ja natuurlijk, en als het per ongeluk toch een beetje rood is gooien we het toch gewoon nog even in de pan? Vervolgens kwam er een verhaal over een restaurant waar dat mis was gegaan, het duurde lang voordat het vlees alsnog goed was, toen had iedereen zijn eten al op, kortom haar avond was helemaal bedorven door een stuk vlees...

Vervolgens vroeg ze wat voor wijn er kwam. Dus ik zeg, hier hoort rode wijn bij, dat regelt je broer wel. Zij: 'ja maar ik mag geen wijn'. Ik zeg, nee dat kan ik me voorstellen, ik ga het je ook niet opdringen. Zij: 'thuis drinken wij al maanden geen wijn meer' (stilte). Ik zeg: tja, misschien wil de rest wel een glas wijn. Zij: 'ja maar het is wel vervelend als de een wel drinkt en de ander niet'. Ik: ik ben gastvrouw, je broer is gastheer en we willen het iedereen naar de zin maken, ook jouw ouders, jouw zus en haar vriend die misschien wel graag wijn drinken.... Om een lang verhaal kort te maken, zijn zus kan tegenover mijn vriend wel eens een kreng zijn (lang niet altijd) maar tegenover mij had ze zich niet eerder zo gedragen. Ik heb het gesprek vriendelijk afgekapt.

De volgende dag belde ze weer om 'af te stemmen hoe het met de kleine moest'. Ik vraag: wat vindt hij lekker, dan haal ik dat wel. Zij: op feestdagen eet hij graag friet. Ik: dan haal ik wel ovenfriet in huis. Zij: nee, echte friet, ovenfriet vindt hij niet lekker. Ik: maar we hebben geen frietpan. Zij (na een korte stilte): misschien moeten wij de frietpan meenemen. Ik zeg: dat is onzin, want als dat niet goed gaat zit je auto onder de frituurolie en bovendien is er een reden dat wij geen frietpan hebben: ik wil geen baklucht door het hele huis. Zij: ik wil wel in de tuin friet bakken. Ik: je bent dan 5 maanden zwanger, je gaat toch niet friet bakken in de tuin? Zij: ja maar (naam zoontje) is echt dol op friet. Grrrrrrrr

Ik zeg, hier is je broer, die wil je even spreken (hij zag dat het gesprek niet helemaal de goede kant op ging). Om een lang verhaal kort te maken: mijn vriend is wat directer dan ik, maakte een paar botte opmerkingen over dat ze normaal moest, zij gooit boos/huilend de telefoon erop, 10 minuten later belt mijn schoonmoeder helemaal bezorgd op om de beginnende ruzie weer te sussen en uit te leggen dat haar dochter last heeft van zwangerschapshormonen (goh..).

Goed, de ovenfriet is dus uiteindelijk akoord, samen met een stukje kip, appelmoes en boontjes...

Twee dagen later gaat weer de telefoon. Ik herken het nummer, mijn vriend ook, hij zegt dat hij geen zin heeft om met 'zwangerosaurus' te praten, dus ik neem op. Ze had een vraag: hoe ziet de planning er uit. Ik zeg, hoe bedoel je, planning? Nou, in verband met het middagslaapje en bedtijd. Ik zeg, als je wilt kunnen we op tijd beginnen met eten, rond een uur of zes. Zij: dat is niet op tijd, dat is hartstikke laat. Ik zeg: nou dan maken we er half zes van. Zij: hoe laat zijn we dan klaar met eten? Ik: wat wil je nou precies? Zij: ik wil om zeven uur naar huis zodat de kleine in bad en naar bed kan. Ik: zeven uur is wel heel krap, je zou toch een campingbedje meenemen? Zij: ja, maar dat is zo veel gedoe. Ik: denk je dat het geen gedoe is om voor zeven uur een heel kerstdiner af te werken? Zij: is het nou zo veel moeite om hier rekening mee te houden?

Op dat moment voelde ik dat ik mijn kalmte en beleefdheid dreigde te verliezen en gaf ik de telefoon maar weer aan mijn vriend. Dit keer escaleerde het wat meer. De, toegegeven, niet heel vriendelijke opmerking dat hij 'diep medelijden' had met haar man (een vriendelijke kerel die zich echter volledig afzijdig houdt van dit soort dingen) was voor haar reden om de hoorn erop te gooien. We zijn nu een paar dagen verder en ze heeft niet meer gebeld. Mijn schoonmoeder heeft al een paar keer bezorgd gebeld naar ons, maar het komt erop neer dat mijn vriend niet met zijn zus wil bellen en omgekeerd.

En ik? Ik voel mij inmiddels meer een waarnemer in een soap dan een direct betrokkene. Ik zorg dat er voldoende eten in huis is voor het geval zijn zus komt met haar gevolg. En als ze niet komen... ook prima. Of we volgend jaar weer hier zijn familie uitnodigen, daar ben ik in ieder geval nog niet helemaal uit...
quote:shining schreef op 24 december 2008 @ 15:17:

[...]

O, ik dacht dat je het eten bedoelde wat de volwassenen eten, niet de ovenfrietjes. Rustig maar.Ben rustig
quote:RosieRo schreef op 24 december 2008 @ 15:16:

[...]

u gaat door voor de wasmachine..het was een goochem amsterdams wijffie.

rap van tong, harde werker en een gouden hart. maar wel bot, om maar weer met haar te spreken: aardige mensen kan je de gracht mee dempen. (zat ze te mekkeren over iemand, zei ik, ' mwah, ze lijkt me best aardig hoor..' kwam ze daar mee )

kon niet tegen miepen en zeuren, want 'zeiken doe je op de plee'.

en van die crisisuitdrukkingen had ze ook veel, als ze in haar ogen geld uitgaf aan luxe zei ze 'een doodshemd heeft geen zakken' of 'ik kan ieder dubbeltje wel omdraaien, maar daar worden het geen kwartjes van' .

koekjes 'met echte boter', mopperend: nah, er zit boter in maar zo weinig..gooi ik een pakkie boter in de gracht, zit er ook boter in'Heerlijk, zie het helemaal voor me, ik kan haar bijna horen zelfs.
quote:jessy schreef op 24 december 2008 @ 15:19:

[...]

Ben rustig Oowkee
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 december 2008 @ 15:09:

Misschien vond schoonzus het hele menu k*tmetperen en dacht ze door zelf de frituurpan mee te nemen wél iets lekkers te eten Mijn hemel, dit hele topic brengt me al terug bij mijn ex-schoonfamilie, maar deze opmerking helemaal! Was ooit met een hoop ex-schoonfamilie op vakantie en de afspraak was dat ieder stel een avond zou koken. Ex en ik maakten pasta, eentje met vlees en eentje met vis voor de niet-vleeseters in het gezelschap. Komt ex-schoonzus aan met een pak macaroni, pakje macaronimix en een blikje smac :puke: met de vraag of we voor haar kinderen dit even bij elkaar wilden mikken, want die lustten geen spaghetti met rode saus of met vis. Na veel gezeur dus maar gedaan. Puntje bij paaltje... Ex schoonzus smullen van vieze macaroni meuk en haar kinderen met de briljante opmerking: Hee, mam, deze spaghetti is wél lekker!
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:shining schreef op 24 december 2008 @ 15:21:

[...]

Oowkee Vrede op aard
Smac? Is dat nog vlees te noemen? Haha, dat is bijna kattevoer.
Maar goed, waarschijnlijk snap ik schoonzus zo goed omdat ik zelf ook een enorme zeikerd ben met eten. ;)
quote:Supersmollie1 schreef op 24 december 2008 @ 15:21:

[...]

Mijn hemel, dit hele topic brengt me al terug bij mijn ex-schoonfamilie, maar deze opmerking helemaal! Was ooit met een hoop ex-schoonfamilie op vakantie en de afspraak was dat ieder stel een avond zou koken. Ex en ik maakten pasta, eentje met vlees en eentje met vis voor de niet-vleeseters in het gezelschap. Komt ex-schoonzus aan met een pak macaroni, pakje macaronimix en een blikje smac :puke: met de vraag of we voor haar kinderen dit even bij elkaar wilden mikken, want die lustten geen spaghetti met rode saus of met vis. Na veel gezeur dus maar gedaan. Puntje bij paaltje... Ex schoonzus smullen van vieze macaroni meuk en haar kinderen met de briljante opmerking: Hee, mam, deze spaghetti is wél lekker!

Haha, altijd leuk volwassenen die dan onder het mom van "ach dat vinden de kinderen zo lekker" proberen om het menu zo aan te passen naar hun eigen smaak.

En dan kunnen kinderen zo heerlijk eerlijk zijn he?

Zeg TO: is er nog nieuws van het zwangorosaurusfront? Of komt ze gewoon helemaal niet?
Voor Amaricagirlquote:Laura80 schreef op 23 december 2008 @ 13:34:

[...]

Het bizarre is dat het tot pakweg twee jaar geleden (voor de geboorte van haar eerste kind) een leuke en ontspannen meid was waar ik het heel goed mee kon vinden. Wat er in mijn waarneming gebeurd is dat ze het hele moederschap veeeel te ernstig en serieus opneemt en de zwangerschap nu erbij zal ook best lastig zijn. Ik heb wel eens voorzichtig gezegd dat het niet het einde van de wereld is als een baby een keer 10 minuten blijft huilen of een peuter van 1 een slaapje over slaat. Maar dan krijg ik natuurlijk direct terug dat ik geen kinderen heb, einde discussie.

Het laatste nieuws krijg ik net per mail: haar man ('meneer goedzak') heeft mijn vriend gebeld en ze komen met campingbedje... misschien dat hij nu toch een keer met zijn vuist op tafel heeft geslagen.
Zag ik nou ook nog Horrormoontje voorbij komen?

*viert gelukkig kerst zonder zwangerosaurussen en horrormoontjes*
Peas on earth!
quote:RosieRo schreef op 23 december 2008 @ 23:40:

nah, sowieso is dat hele 'antirauwvlees' gedoe gelul de luxe, goed vers biologisch vlees heb ik de hele zwangerschap gegeten hoor en generaties voor mij ook. Men doet ZO hysterisch tegenwoordig.

zwangerschap is voor veel min of meer verkapte kutwijven gewoon een excuus om zich als onverkapte kutwijven te gedragen.

Gaan zicht totaal afhankelijk opstellen, hypervoorzichtig, overal over zeiken.. dit exemplaar moet ik niet hebben als schoonzus hoor, dat wordt ruzie in de hut. Ga ik vol in Hey, heb je hier 'bewijzen' voor? Ik ben namelijk ook zwanger en snak naar iets roods, maar ja, je wordt echt heel bang gemaakt...
quote:shining schreef op 24 december 2008 @ 15:25:

Maar goed, waarschijnlijk snap ik schoonzus zo goed omdat ik zelf ook een enorme zeikerd ben met eten. ;)

En jouw ouders hielden ook altijd rekening met jouw wensen? Gewoon nieuwsgierigheid.

RosieRo, wat een geweldige oma!
Godskolere. Dat kinderen ander eten moeten hebben, belachelijk.

Dat is bij mij nooit voorgekomen, eten wat de pot schaft.

Ook niet met kinderen van familie en vrienden. Gewoon mee-eten.

En daar krijg je makkelijke eters van.

Mijn zoon at haring toen ie 8 maanden was en oesters toen ie een jaar was.

Geen gezeik met eten.
Geen bijzonderheden
'Zwangerosaurus'
De oma van Rosie!
Geen bijzonderheden
Zwangere schoonzus: ze moet niet miepen dat jullie wel iets eten of drinken dat zij niet mag. Dat is een (goede) keuze die zij maakt maar daar hoeven jullie toch niet onder te lijden?

Schoonzus met kind: ze moet gewoon weggaan als ze vind dat haar kind daar aan toe is. Campingbedje of niet. Natuurlijk is het begrijpelijk dat ze wil dat haar kind eet, maar eet dat kind echt alleen friet? Ik probeer juist mijn kinderen kennis te laten maken met veel verschillende etenswaren. Een potje appelmoes en een stuk fruit als laatste redmiddel. Supersmollie's voorbeeld geeft het heel goed weer; misschien kook jij WEL lekker voor dat kind. :-)

Dat ze een kind niet wil laten huilen is haar probleem. Iedereen kiest het ouderschap wat bij haar/hem past en kinderen zijn ook verschillend. Mijn ervaring is wel dat je af en toe best eens af kan wijken van middagslaapjes en bedtijden. Als het niet gaat, dan geeft het kind het echt wel aan en is er geen gesprek meer mogelijk, dus... relax schoonzus.

Maak er een leuke dag van...
quote:LouiseP schreef op 24 december 2008 @ 15:49:

Zwangere schoonzus: ze moet niet miepen dat jullie wel iets eten of drinken dat zij niet mag. Dat is een (goede) keuze die zij maakt maar daar hoeven jullie toch niet onder te lijden?

Schoonzus met kind: ze moet gewoon weggaan als ze vind dat haar kind daar aan toe is. Campingbedje of niet. Natuurlijk is het begrijpelijk dat ze wil dat haar kind eet, maar eet dat kind echt alleen friet? Ik probeer juist mijn kinderen kennis te laten maken met veel verschillende etenswaren. Een potje appelmoes en een stuk fruit als laatste redmiddel. Supersmollie's voorbeeld geeft het heel goed weer; misschien kook jij WEL lekker voor dat kind. :-)

Dat ze een kind niet wil laten huilen is haar probleem. Iedereen kiest het ouderschap wat bij haar/hem past en kinderen zijn ook verschillend. Mijn ervaring is wel dat je af en toe best eens af kan wijken van middagslaapjes en bedtijden. Als het niet gaat, dan geeft het kind het echt wel aan en is er geen gesprek meer mogelijk, dus... relax schoonzus.

Maak er een leuke dag van...Volgens mij gaat het hier om een en dezelfde schoonzus
Damn wat een verhaal. In plaats dat die muts lekker geniet van het feit dat er voor haar gekookt wordt! Ik wist het wel.
Inderdaad Yas, als kids al slecht eten dan worden het ook zeikvolwassenen als het over eten gaat. Daar heb ik zo de pest aan, volwassenen die bijna bij alles roepen 'dat lust ik niet'. Pleur op, gewoon proberen.

En als je echt zo'n moeilijke eter bent, eet dan alsjeblieft thuis, maar ga mijn avond niet verpesten met je verwende gezeur.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 december 2008 @ 15:08:

[...]

En de hond mag of kan niet mee ?

meid , las een lange peukenpauze of uitbuikpauze in tussen de gangen door , of tussen het eten en de koffie , kan zij effe de hond uit laten . Of ; ga met zijn allen stomme kerstversiering kijken in de wijk terwijl die hond zich leegschijt .
quote:HoiPippiLangkous schreef op 24 december 2008 @ 15:56:

Inderdaad Yas, als kids al slecht eten dan worden het ook zeikvolwassenen als het over eten gaat.

Dit vind ik toch wel een beetje kort door de bocht. Onze kinderen hebben we ook altijd alles laten proberen en proeven. Ze eten altijd met de pot mee, ook met Kerst, er is altijd wel iets bij dat ze erg lekker vinden maar toch verschillen ze behoorlijk. De jongste is gek op apart eten, probeert alles uit en mag ook graag koken.

De oudste is echt een zeur met eten, lust geen friet (echt waar zulke kinderen bestaan) en zit overal over te miepen.
@ de oma van RosieRo!

Nou vieren wij kerst met schoonfamilie waar er maar liefst 5 kindertjes onder de 5 rondlopen en daar houden we wel degelijk rekening mee, dit jaar geen chique voorafje maar gewoon borrelen met stokbrood en lekkere dingetjes zodat de guppen lekker ertussen door kunnen scharrelen, pas aan tafel voor het hoofdgerecht Met wat extra frietjes en een frikandelletje voor de oudste twee (en alles wat ze willen proeven, maar t hoeft niet want zij hebben ook een feestje) en we gaan rond 18:00 aan tafel. Lekkere toet met ijs erna en that's it. En toch zal het leuk zijn en gezellig, en misschien niet heel chique maar wel erg lekkah! (zo en nu weer eens kijken bij mijn indische stoofvlees en pommes dauphinoise )
quote:korenwolf schreef op 24 december 2008 @ 15:44:

[...]

En jouw ouders hielden ook altijd rekening met jouw wensen? Gewoon nieuwsgierigheid.

Soms, niet altijd.

Maar ik weet gewoon van mezelf dat ik echt een enorm

zeikwijf ben wat eten btereft. Lust bijna niks.
Mevrouw De Kees; als je left-overs hebt van dat stoofvlees mag je me bellen hoor. :-)
o, wat leuk, een kreng van een schoonzus hoe herkenbaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven