Geld & Recht alle pijlers

Buffer/spaargeld

07-11-2016 16:01 388 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel topics over sparen hoe, waar en waarom. Ik vraag me echter af hoeveel mensen echt achter de hand hebben? 10.000 of 30.000?

Ik weet dat je bij het nibud een adviesbuffer kunt berekenen maar daar ben ik niet echt benieuwd naar, ben gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen gespaard hebben.
TO trapt af, dus hoeveel centjes heb jij op je spaarrekening Dagobert?
10,000? 30,000? I only wish.
Gezien je naam ben ik wel benieuwd hoeveel je zelf hebt gespaard
En ik ben nieuwsgierig wat jullie hebben gespaard.

Wij hebben veel meer dan de bedragen die je noemt, eigenlijk teveel want het rendeert natuurlijk voor geen meter. Daarom lossen wij nu elk jaar flink af op de hypotheek, daar hebben we meer aan.
Volgens deskundigen zou je maandelijks 20 procent van je netto inkomen moeten sparen.

Ik ben al blij als we 2 procent overhouden voor een uitstapje.

Mag je zelf gokken wat onze buffer is.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ongeveer 1300. En nee, ik ben geen 0 vergeten.
Niks noppes nada.

Niets voor mij. Maar door een (onvoorziene) stomme blauwe envelop en een bruiloft het afgelopen jaar is het heel magertjes allemaal.
Damocles,

30.000 hebben we gespaard. Hebben jullie minimaal buffer?
quote:Dagobert schreef op 07 november 2016 @ 16:08:

Damocles,

30.000 hebben we gespaard. Hebben jullie minimaal buffer?Wat bedoel je nu? Of wij minimaal als buffer 30.000 hebben? Antwoord daarop is ja.
10.000 hebben wij gespaard. We sparen maandelijks 25% van ons gezamenlijk inkomen. We hebben een huurhuis, geen auto en geen kinderen.
quote:vitamined schreef op 07 november 2016 @ 16:07:

Niks noppes nada.

Niets voor mij. Maar door een (onvoorziene) stomme blauwe envelop en een bruiloft het afgelopen jaar is het heel magertjes allemaal.Waarom spaar je niet?
Veel geld. Wij hebben op onze naam geld gespaard voor de studies van onze drie kinderen en zolang ze studeren beheren wij dat geld. Op dit moment pas eerste kind op mbo dus het meeste is er nog. Als ik het bedrag noem sla je achterover, maar het zal niet genoeg zijn om zorgeloos te kunnen studeren. Ze zullen moeten werken ernaast of moeten lenen.

Verder hebben we geld gespaard voor wat op handen zijnde uitgaven in de nabije toekomst. Als je dat optelt bij dat andere bedrag is het echt mega veel.

Feitelijk hebben we maar een paar duizend euro als buffer. Volgens Nibud een gemiddelde buffer passend bij ons inkomen.
Hoeveel je kunt (en wellicht ook wilt) sparen is natuurlijk volledig afhankelijk van datgene wat er maandelijks binnenkomt en de kosten die je hebt.

Hier een vaste buffer van 15K, daaronder krijg ik het benauwd Hebben meestal ietsjes meer, wat dan op gaat aan onderhoud en klussen in huis, vakanties, aanschaf andere auto etc.
even afspreken bij de antwoorden dat iedereen het in Eurootjes doet, is makkelijker met vergelijken.

anders zegt me 30.000 niet zoveel
quote:Unpocoloco schreef op 07 november 2016 @ 16:12:

[...]

Waarom spaar je niet?Uh dat zegt ze toch ? Ze houd niets over om te sparen op dit moment
.
quote:Unpocoloco schreef op 07 november 2016 @ 16:12:

[...]

Waarom spaar je niet?

Normaal gesproken wel. Maar door bovenstaande omstandigheden niet.

We hebben wel geld voor onderhoud, zorgverzekering etc opzij staan, dus zeker geen man overboord. Maar geen spaargeld voor hypotheek aflossen/nieuwe auto kopen/ voor de leuk.
Laten we zeggen meer dan €100.000 in totaal, hoeveel het precies is laat ik in het midden
quote:ted63 schreef op 07 november 2016 @ 16:16:

even afspreken bij de antwoorden dat iedereen het in Eurootjes doet, is makkelijker met vergelijken.

anders zegt me 30.000 niet zoveel

In welke valuta zouden we dan kunnen antwoorden?

Guldens? US dollars? Zwitserse Franken? Bit Coins?
Sparen jullie aan het begin of eind van de maand? Wij direct wanneer het loon er is. Het hoort bij onze "vaste lasten".
Partner en ik zijn begin 30 en hebben samen 40.000. Maar zijn beide zelfstandig sinds een paar jaar en sparen dus ook zelf voor ons pensioen. Dit is ook wel mijn minimale buffer, we lopen nu eenmaal meer risico's met een beperkter vangnet.
Iets met 6 cijfers.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
De dag nadat het salaris binnenkomt een automatische overschrijving naar de spaarrekening.

Normaal gesproken dus.
quote:Unpocoloco schreef op 07 november 2016 @ 16:19:

Sparen jullie aan het begin of eind van de maand? Wij direct wanneer het loon er is. Het hoort bij onze "vaste lasten".Begin van de maand, naar de oranje rekening van ING. En dan gaat het direct in het goede potje. Buffer, studie of aflossing hypotheek.
quote:handigmetgeld schreef op 07 november 2016 @ 16:20:

Iets met 6 cijfers.Voor of achter de komma?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven