JANUARI 2009

06-05-2008 13:25 4941 berichten
Alle reacties Link kopieren
Emms, wat fijn dat het einde in zicht is! Maandag is al snel!

Wen, valt mee hoor met die productie was het maar meer! Ik kolf nu per sessie zo'n 15/20 cc (na het live voeden) das nog minder dan het onderste streepje op de fles maar ach, komt goed.

*zucht* broertje van man zou vroeg in de middag komen en komt nu aankakken, verkeerd gereden (?!) ik wil geen bezoek nu..Heb naweeën, moet zo voeden, heb zelf hongerr.

Naweeën.... Yep, ook nog! Maar na een bevalling is dit gewoon irritant, ik moet ze weer wegzuchten en zit dan gelijk weer in de pijn van de bevalling. (Wat echt wel te doen is al denk je op dat moment van niet, tis zo'n kick!)

Op de bevalling kijk ik trouwens heel positief op terug, dat is fijn want ik beleef heel vaak momenten van de bevalling, ook als het goed gaat moet je het 'verwerken' blijkt maar weer.

Vandaag was de Vk die de bevalling deed op bezoek en die vond mijn bevalling echt super. Ik luisterde goed, was een pro perser en was lekker snel :D

Even onder de warme dekens nu.
Ben trouwens benieuwd of Voy een ks heeft gehad of niet! Sms eens rozewolk ;)
Emms, nee geen boerenkool deze keer, haha. Fijn hoor dat ze maandag in ieder geval actie gaan ondernemen. Hopelijk zet het dan ook allemaal direct door. En het einde is idd in zicht. Das wel een lekker idee, denk ik.

Wen: ik jippie met je mee. En nu lekker tijd voor jezelf nemen en genieten van je vrije tijd. Voor je het weet is je babytje er.

Lily, balen van je naweeen. Het is toch wat: eerst behoorlijk voorweeen, dan met het echte werk, poep je de baby zo uit en dan toch nog zoveel last van naweeen. Hopelijk zijn ze snel voorbij. En de borstvoeding gaat vast goedkomen. Voor je het weet lekken ze bij elke baby die je ziet/hoort, haha.

En wel fijn dat je zo positief op je bevalling terugkijkt. Dat is toch ook best belangrijk, lijkt me.

Bij mij zit de baby momenteel weer helemaal links. De rechterhelft van mn buik is leeg, Ik hoop dat hij snel weer terugdraait, want dit voelt niet echt fijn.

Ik merk trouwens nog steeds geen verschil met voor de massage. Ben wel benieuwd of ze maandag verschil kan voelen.
naweeen??!!?? Slik....zo lang na de bevalling? Verwar je het niet met samentrekken baarmoeder bij het borstvoeden? Wat ook aardig pijnlijk kan zijn trouwens. Ze zeggen dat naweeen bij de tweede vaker voorkomen en pijnlijker zijn....en aangezien ik de tweede verwacht....slik...

Lily, waarom kolf je na het borstvoeden? Ik bedoel, waarom voed je lammetje niet langer zelf? Of houdt ze dat niet vol? Een baby drinkt namelijk veel effectiever dan een kolf, er komt dus meer uit, en je borsten 'doen' het beter en makkelijker als er gezogen wordt door een baby ipv een kolf. Daarnaast kan je beter vaker (live) voeden dan langer voeden of kolven. das veel effectiever voor je productie. 13 voedingen op een dag is in het begin echt niet vreemd(wel vermoeiend, dat wel) maar wel zeer effectief voor je productie. Heb je al stuwing gehad? (maw ploftieten ) Pas in ieder geval goed op dat je door het kolven geen kloofjes oid krijgt (wat snel kan gebeuren) want dan wordt het borstvoeden lastiger. Hoop dat je mn ongevraagde advies niet erg vindt...anders moet je't zeggen...Ik ben alleen zeer pro-borstvoeding en weet er inmiddels zo veel van, dat ik het vaak niet kan laten mn mond open te doen...

Groetjes, NJB
Uhm, hallo?! Collectief aan het bevallen hier?!

Njb, ik kolf na het voeden op mijn productie op te hogen niet voor het bijvoeden. Ze krijgt het gekolfde na een live voeding als 'toetje'. Het werkt goed want de productie is lekker op gang nu en inderdaad stuwing! Ik leg haar bij het eerste signaaltje aan en dat gaat goed. Inmiddels heeft ze lekkere gele bostvoedingspoep en ze poept ook veel dus allemaal mooi.

Ze is 140 gram aangekomen dus heel positief.

Naweeën...zijn natuurlijk ook baarmoedersamentrekkingen, ik heb ze idd tijdens het voeden maar ook daarnaast en niet altijd even heftig. Deze ochtend al geen meer gehad dus wellicht is het over.

Ik voel me goed! lichamelijk ben ik op orde, alleen de twee hechtingen er nog uit en ik spring voor mijn gevoel weer uit bed. Die hechtingen irriteren mij een beetje en houden me tegen. Ik wil eigenlijk alweer naar buiten en dingen doen maar dat kan dus niet door het mini bouwpakketje downunder.

Lola laat is ons lekker slapen en we sliepen nu in totaal ruim 8uur in de avond/nacht dus das ook lekker voor het herstel.

Oh wat gun ik jullie zo'n kraamtijd. Onze kraamzorg is ook super dus daar hebben we het mee getroffen.

Die roze wolk hé *zucht*

Doe eens melden jullie!
Joepieeeeeeeeeeeeeeeee de baby is geboren bij Voyager! Hopelijk is alles goed met haar en haar dochter. Kwam ff snel daar naar kijken.

Hier alles goed. Zeer strenge kraamhulp dus mag nog niet te veel doen. Heb dus helaas amper tijd om te computeren maar gelukkig is ze vandaag voor het laatst ;). Hoop het weekend meer tijd te vinden om te lezen hoe het met jullie is!

Verder nog steeds heel hoog op de roze wolk. We hebben zo'n tevreden meisje. Echt ongelooflijk. Zit te wachten wanneer ik van de wolk wordt gekiept.

Sorry meiden, dit was het voor nu. Hopelijk tot snel!!! xxx
Als er collectief bevallen wordt dan ben ik er i.i.g. niet bij. Het is "mijn" dag vandaag maar alles is nog steeds rustig. Ik wacht maar gewoon af (wat anders kan ik doen).

Oh als ik lees van de zeer strenge kraamhulp van Chili dan staan mijn haren al weer recht omhoog. Ik weet dat je heel veel aan de kraam kan hebben maar ik zie er zo tegenop. Vreselijk zo'n vreemd mens in je huis die zich met jou en je doen en laten gaat bemoeien.

En hoe goed bedoeld dan ook ik krijg ook de kriebels van dat gebemoei m.b.t. de borstvoeding van Lily. Gaat mij natuurlijk niks aan maar ze vraagt niet om hulp en bovendien is daar ook een prima topic over dus mocht het nodig zijn dan weet Lily de weg echt wel te vinden. Gaat mij niks aan en njb verontschuldigd zich al bij voorbaat maar toch.

Zou een lage irritatiedrempel een teken zijn van een naderende bevalling.... dan denk ik dat het niet lang meer zal duren, sorry voor mijn geknor
Ik ben ook niet stiekem aan t bevallen hoor!

Lekker Wen dat je nu eindelijk klaar bent met werken! Ga lekker mutsen in huis nu!!
als dat een teken is van een naderende bevalling ben ik erbij! poeh ben zooo chagerijnig. alles en iedereen irriteert me.

vannacht ook hels geslapen, continu een harde buik. was bang dat het zou beginnen. bang? ja bang. huis is een puinhoop, bed staat nog niet op klossen en het allerergst: kraampakket ben ik vergeten op te halen (schaam schaam schaam). nu afgesproken met vriend dat als het echt begint, hij naar het ziekenhuis raced om daar te halen wat nodig is...... en dan nog wat schandaligs: de erkenning moeten we ook nog regelen. als ik toch bezig met met confessions...

het zou onze "straf" zijn als ze eerder kwam. maargoed dat is dan een slechte straf want aan de andere kant kan ik niet wachten, ben ook wel heeeeeel benieuwd!

voy, gefeliciteerd!!! ben benieuwd naar je verhaal, je hebt er lang voor moeten werken! vooral benieuwd of je onder de ks vandaan bent gekomen...

bel, jij sterkte vandaag met je pestbui. en ik word er ook kriegelig van als mensen ongewenst advies geven. zal mijn ding wel zijn maar zeker bij de eerste werd ik er kneiter onzeker van. hoop dat dat dit keer anders is.
Hier ook geen activiteiten hoor, verwacht ik ook niet voor vrijdag eigenlijk. Het blijft gewoon aftellen, nog 6 nachtjes slapen, zoals mijn dochters vanmorgen weer zeiden...

Mijn oudste heeft nu een kinderfeestje en mijn jongste hebben we te spelen gebracht bij een vriendinnetje, dus we hebben nu een paar uurtjes rust. Heel fijn!

Lily, wat klink je heerlijk roze wolkerig zeg!! En Chili ook al zo!

Ik hoop heel erg dat ik ook zo van de kraamtijd ga genieten, ik ga er in ieder geval mijn best voor doen...

Hoop dat jij ook zo aan het genieten bent Voyager!!

Ik heb jou trouwens nog niet eens fatsoenlijk gefeliciteerd...

Dus Voyager, GEFELICITEERD met de geboorte van je dochter, hoop dat je op de natuurlijke manier bent bevallen en dat je snel weer wat van je kunt laten horen!

NJB, een samentrekkende baarmoeder bij het borstvoeden heet toch ook een nawee? Dat is mij in ieder geval altijd verteld. Dat zijn ook de enige naweeën die ik ooit gehad heb bij mijn twee dochters...

Emms, het einde nu echt in zicht dus, maandag is het zo ver...als je niet toevallig nu al bezig bent of dit weekend nog begint natuurlijk...

Je hebt je nog niet gemeld vandaag...

Belletje, jouw dag vandaag! Zou het, dat de irritatie die je voelt kan wijzen op een snel beginnende bevalling? Heel ergens ver weg in mijn hoofd staat mij iets bij van dat ik dat inderdaad wel eens gelezen heb. Maar goed, dat kan ik ook maar zo mis hebben hoor...

Edit: Sam, ook al snel geïrriteerd en kriegelig, wie weet zeg...

Ik ga even proberen een beetje te ontspannen nu...
O, ik ben ook onwijs chagrijnig vandaag, vooral tegen mn man. &*(%$ wat kan hij irritant zijn zeg.. En hij lacht me nog uit om mijn hormonale uitbarstingen ook.. En dat is helemaaaaaaaaaaaaaaaal niet terecht

Emms, je moet dus nog even je best doen voor maandag? Wel fijn dat ze je niet langer laten doorlopen. Nog een paar daagjes!

Zucht, word wel een beetje jaloers van die roze wolkjes allemaal hoor.. Heerlijk om te lezen!!

Marianne, zo'n half lege buik heb ik soms ook, ziet er ook gek uit he!

Bedankt trouwens voor jullie complimenten over t kamertje en mn buik! Qua bescheidenheid van mijn buik valt het trouwens wel mee hoor, in t echt!

Nog even een praktisch vraagje aan de al bevallen dames, welke onderbroeken zijn handig zo net na de bevalling? Ik heb eigenlijk vooral van die hipsters, en daar passen die enorme verbanden natuurlijk niet in. Zijn gewone slipjes goed genoeg? Of moeten het van die enorme heupslips/tailleslips zijn? Dan ga ik die nog effe kopen namelijk.. Alvast bedankt voor t advies!
God, ik moet even kwijt dat ik de meest geweldige kraamhulp ooit heb ze weet álles, is zorgzaam en lief, zorgt ook voor man, poetst en maakt alles super clean, maakt fruitsalades en ontbijtjes op bed voor ons beide, is babymassage docent en leert ons dat, ze geeft mij massage (!). Weet allemaal ouderwetse oplossingen voor 'kwaaltjes' en das gaaf. Ze is geweldig!
quote:Roze wolk schreef op 09 januari 2009 @ 15:18:

sms van voyager;

Vanochtend om 11.04 is Linde geboren!

Ze weegt 3040 gram en heeft donkere krulletjes.

we zijn schathemelrijk!

liefs voyager Jaaaaaa een klein meisje, prachtige naam. Gefeliciteerd Voyager!
Ik wil ook op de roze wolk...

Lily, wanneer gaan de hechtingen eruit dan? Of gaat dat vanzelf? Maar voor de rest gaat het wel heel erg goed, he? Heerlijk hoor. Das genieten. Ow, heb ook wel weer zin om gewoon mn bed uit te kunnen springen...

En die babymassage is denk ik ook heel fijn om te doen. En verhips, jij wordt zelf ook gemasseerd... Mazzel hoor. Mmmm, en fruitsalades. Jeetje, wat een verwennerij...

En met Chili gaat ook alles goed. Alleen jammer van de strenge kraamhulp, maar mss is dat ook wel weer goed. Als bescherming voor jezelf :-)

Sam, geen paniek, gewoon blijven ademen. Het komt allemaal goed en alles regelt zich nog wel. Al komt de baby te vroeg, dan komt het nog allemaal goed. Dat weinig kunnen verdragen herken ik trouwens wel. Als de kinderen van mn zusje hier zijn vind ik het te druk en ze zeuren en drammen zo en maken steeds ruzie. Eigenlijk zijn het gewoon 2 gezonde kinderen die echt niet anders zijn dan andere kinderen, maar ik kan er zelf minder van hebben.

Evince, geniet vanmiddag maar lekker even van je kinderloze uurtjes.

Lucia, hahaha, grappig. Ik geef je man groot gelijk hoor. maar ik geloof jij in je hart ook wel.

Nou ja, hier dus ook nog steeds geen activiteit. Behalve mn eigen dan (konijnenhok schoonmaken en aanvegen enzo.) Maar in de buik niets, njente, noppes, nada... Gelukkig ligt de baby weer in zn oude positie, dat voelt voor mij iets prettiger.

Mn moeder gelooft nog steeds dat ie morgen komt ivm volle maan. Nou, ik geloof er geen fluit van... Maar goed, in principe voel ik me beter dan vorige week, dus ik hou het nog wel even vol. Laat onverlet dat ik ook op de roze wolk wil hoor.

Nou, geniet allemaal nog even van je pestbuien, voor je het weet is de baby eruit en dan niks geen zwangerschapshormonen meer, haha.
@ belletje, ja, toen ik het had gepost, dacht ik ook....waar bemoei ik me mee. Zal op mn handjes gaan zitten qua advies!

Naweeen, ja, dat moeten natuurlijk ook krampen van de baarmoeder zijn bedenk ik me nu, ik heb ze alleen nooit gehad, en dacht dat het wat anders was. Van samentrekkingen tijdens de borstvoeding had ik wel gehoord, maar ook die heb ik nooit sterk gevoeld. Voorweeen trouwen ook niet gehad, dus ik maak mn borst maar nat voor de volgende keer

Groetjes, NJB
Zal ik dan nog maar ff wachten met bevallen en een "special request" indienen voor jouw kraamhulp Lily? Als ik het zo lees dan klinkt het echt als de hemel op aarde. En zo hoort het ook te zijn! En het is je gegunt na alle troubles.

Tegen mijn man ben ik niet chagrijnig, maar als ik onredelijk doe dan kijkt hij me aan met zo'n blik van: 'ik heb Kluun gelezen, ik veer mee" erg irritant!

Hier geloofd iedereen ook in een bevalling met volle maan, ik heb gelezen dat uit onderzoek blijkt dat er dan helemaal niet meer kindjes geboren worden maar het praatje is hardnekkig. Maar van mij mag het!

Sam maak je niet te druk om de dingen die nog "moeten" al is het misschien wel verstandig om de dingen die je echt onrustig maken te regelen. Als je niet rustig/klaar bent dan zou je lichaam ook het seintje kunnen geven "nog niet klaar" en dan wacht baby misschien met verschijnen. Overigens staat het bed hier ook niet op klossen (en zijn de klossen ook niet in huis) ik vond het doodeng de vorige keer toen dat bed zo hoog stond, ik kon er bijna niet meer inklimmen en durfde 's nachts amper naar de wc. Omdat ik toch in het zkh ga bevallen (wegens veel bloedverlies vorige bevalling, flinke baby, leeftijd) hoeft het van de vk niet perse. En eventueel leggen we een extra matras op het bed en verhogen we het op die manier.

Babymassage is inderdaad fijn om te doen Marianne. Ik heb bij mijn zoontje destijds een cursus gedaan en dat was leuk en gezellig. Ik heb ook nog steeds contact met de moeders van die cursus (i.t.t. de moeders van de zwangerschapsgym) zij zijn toch een soort klankbord waar het babyzaken betreft. Als er zoiets bij jou in de buurt wordt aangeboden dan zou ik serieus overwegen om het te gaan doen.

@njb: dan zal ik eerst eens tot 10 tellen voor ik me ga irriteren. Want ik weet dat het goed bedoeld is.
Haha, de hormonen vliegen hier over en weer!

Sam, dat kraampakket kun je toch zo ophalen? Niet in paniek schieten hoor, als je wat luiers en kleertjes in huis hebt red je je heus wel (en dat heb je allang toch)

Over niet in paniek schieten gesproken: ik wil niet bevallen... heb vanmiddag een (deel van een) boek over bevallen gelezen, en het gaat steeds maar over pijn, pijn die je erna zó weer vergeten bent (maar dus wel eerst moet ondergaan), pijn die je steeds beter kunt hebben, pijn die hormonen in werking zet.... Ik hoopte dat het boek me wat gerust zou stellen (kennis is macht of zo), maar dat doet het helemaal niet! Ik ben echt doodsbenauwd voor de pijn die me blijkbaar te wachten staat ik ben al niet zo'n held... het zal ongetwijfeld allemaal kunnen en willen, maar nu zou ik het liefst even heel ver weg kruipen en vergeten dat bevallen pijn doet

Jullie lijken er (degenen die nog moeten) naar uit te kijken, hebben jullie dit soort gevoelens ook? Komt het doordat ik nu pas rust neem, heb ik mijn voorbereidingstijd nog niet gehad?
welk boek ben je aan het lezen wen? bij mijn eerste bevalling en ook nu weer lees ik veilig bevallen van ubermuts beatrijs smulders. en ja het is een mutsboek, maar ik had er wel wat aan. mantra tijdens de bevalling was: ontspan, niet in paniek raken. en dat kon ik eigenlijk mijn hele ontsluiting goed doen. beetje paniekerig geworden tijdens de eerste persweeën, maar toen ben ik heel erg op de pufademhaling gaan zitten. en na elke wee dacht ik, dit was nog te doen. dit kan ik nog hebben, enz. nu ben ik thuis bevallen en dat zorgde er zoiezo voor dat ik redelijk ontspannen was en ik heb een groot deel in bad gezeten. aanrader!! maar een boek waardoor je juist in paniek raakt is niet in je voordeel.

moeder van een vriendinnetje van mij zei vlak voor mijn bevalling: je moet het zien als een tandartsbezoek. je ligt in die stoel en je weet wat er moet gebeuren moet gebeuren en je laat het gewoon over je heenkomen. je kan toch geen kant op en eruit moet het toch.

klinkt onzinnig maar ik kon er echt wat mee hahah.

ik zie er nu niet echt tegenop, heb een goede eerste bevalling gehad en de tweede gaat vaak nog beter en sneller. wel ben ik me bewuster van wat er eventueel mis kan gaan met de baby, dat had ik bij de eerste weer niet.

hier alles weer wat rustiger. vanmmiddag was ze zoooo onrustig, alles deed me zeer. en dan chaggie en moe, heb even lekker een uiltje geknapt. en nu even kippensoep eten!
Ahum... dat is nou net het boek dat ik aan het lezen was...

En ik ben ook doodsbenauwd voor de tandarts juist doordat je er dan ook geen controle over hebt wat er gebeurt.

Het is denk ik ook meer het idee dat het pijn gaat doen, en dat je daar gewoon niet onderuit komt. En dat je er dus geen controle over hebt.
wat is het hier ontzettend stil......

zijn jullie opeens stiekem allemaal tegelijk aan het bevallen ofzo ?
Kijk je misschien op de verkeerde pagina Hip? Ik zie hier van de meeste zwangeren van vanmiddag nog berichtjes
oh hahahah dat boek ben je aan het lezen?!

heb je nog iets van zwangerschapsgym of yoga gedaan? ik heb dat de vorige keer gedaan en dat was erg fijn. die stencils heb ik ook nog, dus die blader ik ook nog even door. dacht dat ik ze nog op de mail had maar dat is dus niet zo, anders had ik ze je kunnen mailen . er staan voornamelijk goede ademhalingstechnieken in.

en heeft niet iedereen een hekel aan de tandarts? daarom was de vergelijking zo goed vond ik
Wen, ik heb dat ook hoor. Daarom wil ik er juist niets over lezen, want dan wordt het in mn hoofd steeds erger, denk ik. Ik hoor liever bevallingsverhalen en dan kijk ik zo'n mevrouw aan en dan denk ik: als jij dat kan, kan ik dat ook. Heb ook paar van die "softies" in mn omgeving die het ook gered hebben, en dan denk ik ook: als jullie het kunnen, kan ik het ook.

Ik had het boek Veilig Zwanger van Beatrijs. Ik vind het echt geen fijn boek, omdat er vanalles in staat wat er allemaal niet goed kan gaan. Daarom wil ik Veilig Bevallen ook niet lezen. Er schijnen wel leuke boeken te zijn over meegaan in je weeen enzo, maar ik weet zo niet hoe die heet. Bij mijn vk ligt ie wel in de wachtkamer.

Ik probeer maar op mn eigen lichaam te vertrouwen. En idd de controle uit handen geven, hoe moeilijk dat ook is.

Heb trouwens ook wel gehoord dat als je je het heel erg voorstelt, dat het meevalt. Dus mss is het wel goed om er dat soort beelden bij te hebben.

Maar ach, ik probeer het een beetje goed te praten, maar eigenlijk zie ik er ook wel heel erg tegenop. Maar er zijn ons miljoenen vrouwen voorgegaan, dus wij kunnen het ook!

Hm, ik heb geen hekel aan de tandarts, maar nu heb ik ook nog nooit echt pijn gehad bij de tandarts, daar komt het mss van...

Ik zal ns kijken of er hier in de buurt babymassage wordt gegeven. Lijkt me ook wel heel erg leuk om te doen. En fijn voor de baby.

Dus morgen zal het hier echt stil zijn? Als iedereen ligt te bevallen ivm volle maan, bedoel ik. Ik zei al tegen mn moeder: moet ik dan maar met mn blote buik in de maneschijn gaan zitten? Maar zo schijnt het dan ook weer niet te werken. haha. Gelukkig maar, brrrrrr, koud.
Ik lees iets over 13 keer per dag borstvoeding geven (geloof bij Lily) en ik kan jullie geruststellen want ik voed geloof ik momenteel zo'n 20 keer per 24 uur.... dat is echt niet overdreven! Dat verklaart dus waarom ik zo weinig op dit forum te vinden ben momenteel . Wat er in gaat komt er ook weer uit, dus ik besteed ook behoorlijk wat tijd aan de verschoningen! Maar toch, als ik dan dat tevreden snoetje zie na zo'n voeding dan weet ik weer waar ik het voor doe. Ze is trouwens niet zo tevreden als we haar verschonen. Dan krijst ze alles bij elkaar. Hebben jullie daar ook ervaring mee?

Verder heb ik weinig last gehad van 'voorweeen' maar des te meer van de 'naweeen' tijdens het voeden de eerste dagen na de bevalling. Wat deden die pijn zeg! Toen ik 4 dagen na de bevalling het ziekenhuis verliet vertelde de verloskundige me echter wel dat m'n baarmoeder al weer bijna terug in m'n bekken gekrompen was. Dus die krampen hebben hun werk wel gedaan. O, en dan die stuwingen. Hebben ook echt ontzettend veel pijn gedaan en 3 dagen geduurd. Gelukkig is het ergste leed nu geleden en doen alleen m'n tepels nog wat zeer. Het goede nieuws is verder wel dat ik erg weinig last heb (gehad) van de wond van de keizersnede.

Verder alles goed hier. Ondanks dat ik het huis niet uitkom vanwege de voedingen genieten we volop van de kleine en vragen we ons nog steeds dagelijks af of ze echt van ons is.

Ik hoop dat iedereen die nog op hun baby aan het wachten is, hun kleintje snel in hun armen kunnen sluiten!
Best heftig zeg, het borstvoeding geven. 20x per dag. Oeps, das best heel zwaar lijkt me. 13x lijkt me ook al heel zwaar trouwens.

Wel fijn dat je baarmoeder al snel krimpt door het geven van borstvoeding.

Kitty, fijn dat je weinig last van de wond. Tegen stuwingspijn legden ze vroeger koolbladeren op borsten en dat schijnt echt te helpen.

Kan me dat gevoel wel voorstellen: of ze echt van jullie is.

Tegen het krijsen met verschonen zou ik zo niets weten. Ben wel benieuwd of er mensen zijn die daar tips voor hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven