Lijf & Lijn alle pijlers

Sonja Bakker

07-02-2017 00:42 59 berichten
Tijdens de decembermaand ben ik zo'n 5 kilo aangekomen en die wil ik graag kwijt. Al winkelend door de lidl zag ik het boek van Sonja, even doorgebladerd en zo op het oog leken me die weekmenu's best goed te doen.

Heeft iemand het boek al gekocht of een van haar andere boeken en wat is jullie ervaring?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lenalie schreef op 07 februari 2017 @ 09:12:

[...]

Zoals ik het op internet lees is dit boek nummer 4?i rest my case
Ken een paar mensen die sonja bakker hebben gedaan en bijna allemaal zijn ze wel afgevallen. De meesten zijn daarna wel weer iets aangekomen, een paar niet. Ik denk dat het best goed kan zijn om op deze manier een opstapje te maken naar een gezonder eetpatroon (al zou ik dan wel een ander gezonder programma volgen maar het idee op zich is wel goed). Je moet jouw eetpatroon daarna wel blijvend veranderen, lekker bewegen, anders kom je uiteraard weer aan maar dat is met alle diëten zo. Veel succes!
Ik heb het boek ook. Werkt prima om af te vallen maar ik had wel vaak honger en werd er wat chagrijnig van. Als je er mee stopt moet je wel blijven opletten met wat je eet anders krijg je er weer kilo's bij.
Ik ben aan het Sonja Bakkeren en het bevalt prima. Samen met mijn man doe ik het laatste boek. Dingen weggooien is niet nodig, want je kunt gewoon een wissellijstje gebruiken die in het boek staat. Bv in plaats van optimel drink neem ik halfvolle melk.

Het bevalt ons goed, ik snoepte en snaaide flink en daar wilde ik vanaf. Met Sonja eet ik nu meerdere malen per dag fruit, en neem melkproducten, wat er eerst nogal eens aan ontbrak. Op fb zit ook een Sonja Bakker groep, waar je ervaringen kunt wisselen. Ik eet voldoende op een dag, en voel me er goed bij. Dat crash dieet valt wel mee, ik val langzaam af, maar dat geeft ook niks, de knop is om en daar gaat het om. Sonja heeft inderdaad verschillende boeken, de laatste heeft bv wat meer spaghetti in plaats van aardappels op het menu.

Dus ik zou gewoon aan het boek beginnen, je hebt niks te verliezen, alleen je gewicht! En al die negatieve reacties hier... ach, met een zak chips op de bank is ook niet gezond. En als het zo gemakkelijk zou zijn om zomaar even af te vallen dan waren er geen dikke mensen meer.
Fajah en Sonja zijn beiden volledig toedeledokie. Crashen is nooit goed.

De eerste is daarnaast ook nog eens zeer onsympathiek.......let bv op de reactie die ze gaf op de mening van een anorexiapatiënt tav haar boek.

Ook promoot ze intensieve sport bij 1300 calorieen op een dag. Roofbouw tot en met.
quote:Lenalie schreef op 07 februari 2017 @ 09:12:

[...]

Zoals ik het op internet lees is dit boek nummer 4?Van de gezinsreeks ja, dieetboek al minstens nummer twaalf.
Oh jee, er is hier een groot anti_Sonja-kamp.

Ik ben neutraal. Als het jou helpt, al is het maar twee weken, dan ben je toch mooi enkele kilo's afgevallen.

Ik heb ooit één boek gekocht uit nieuwsgierigheid; ik hoefde niet af te vallen. De recepten leken mij lekker maar ze waren niet echt "afslankvoer" maar eerder zou ik ze als luxemaaltijden zien. Zeker als je een flinke portie opschept en niet het muizenhapje wat zij je toebedelen. Maar ik dacht dat het alleen weekeindmaaltijden waren.

Dus ik denk dat je grofweg genomen ervan gaat afvallen, zoals van heel veel diëten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Troeteltje schreef op 07 februari 2017 @ 10:26:

Fajah en Sonja zijn beiden volledig toedeledokie. Crashen is nooit goed.

De eerste is daarnaast ook nog eens zeer onsympathiek.......let bv op de reactie die ze gaf op de mening van een anorexiapatiënt tav haar boek.

Ook promoot ze intensieve sport bij 1300 calorieen op een dag. Roofbouw tot en met.Fajah raadt wel gezonde producten aan, heeft supermooi en fit lichaam en niet iedereen heeft veel calorieën nodig toch zeker niet als je af wil vallen.
Van Fahja heb ik de indruk dat zijzelf heel tenger en klein is en ze zegt ook dat ze maar heel weinig calorieën verbruikt; zo'n 1350. Dat is niet het standaard gebruik van iedereen. Dikke, lange, jonge mensen zullen beduidend meer calorieën nodig hebben. En dat snapt ze niet. Ze maakt dus een kardinale fout waardoor ik haar deskundigheid niet erg hoog inschat.

Ik heb haar boeken niet gelezen maar ik zag een interview op tv. Misschien was het alleen een blackout. Van de honger.
Oh by the way: Fajah is ronduit ongezond. Heel, heel, heel ongezond. Ze vertelt gewoonweg leugens op tv. Zo beweerde ze dat er zoveel mensen te dik zijn omdat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kcal 2000 is. Dat is bullshit. Dat is het gemiddelde voor vrouwen van 31-50 jaar oud met een inactieve leefstijl die niet zo lang zijn (idk, zo uit mijn hoofd dacht ik 1.67m, maar pin me er niet op vast). Wat dus betekent dat de helft van de inactieve mensen uit die leeftijdscategorie nog meer moet eten om in hun lichaamsonderhoud te voorzien. Bij vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen gaat de wetenschap uit van de hoeveelheid die genoeg is voor twee standaarddeviaties van het gemiddelde, dus zo'n 98% van de bevolking. Anders zou de helft van de bevolking een tekort krijgen. Enkel voor energie(kcal) houdt men het gemiddelde aan. Om af te vallen moet je inderdaad onder je onderhoud gaan zitten. Mijn behoefte ligt zo rond de 2300 kcal, als ik af zou willen vallen zou ik rond de 1800-2000kcal gaan zitten.

(Ben voedingswetenschapper in opleiding)
quote:retrostar schreef op 07 februari 2017 @ 11:03:

Van Fahja heb ik de indruk dat zijzelf heel tenger en klein is en ze zegt ook dat ze maar heel weinig calorieën verbruikt; zo'n 1350. Dat is niet het standaard gebruik van iedereen. Dikke, lange, jonge mensen zullen beduidend meer calorieën nodig hebben. En dat snapt ze niet. Ze maakt dus een kardinale fout waardoor ik haar deskundigheid niet erg hoog inschat.

Ik heb haar boeken niet gelezen maar ik zag een interview op tv. Misschien was het alleen een blackout. Van de honger. Retrostar.....wat een hilarische reactie......en zo waar!!
quote:TJB schreef op 07 februari 2017 @ 11:15:

Oh by the way: Fajah is ronduit ongezond. Heel, heel, heel ongezond. Ze vertelt gewoonweg leugens op tv. Zo beweerde ze dat er zoveel mensen te dik zijn omdat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kcal 2000 is. Dat is bullshit. Dat is het gemiddelde voor vrouwen van 31-50 jaar oud met een inactieve leefstijl die niet zo lang zijn (idk, zo uit mijn hoofd dacht ik 1.67m, maar pin me er niet op vast). Wat dus betekent dat de helft van de inactieve mensen uit die leeftijdscategorie nog meer moet eten om in hun lichaamsonderhoud te voorzien. Bij vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen gaat de wetenschap uit van de hoeveelheid die genoeg is voor twee standaarddeviaties van het gemiddelde, dus zo'n 98% van de bevolking. Anders zou de helft van de bevolking een tekort krijgen. Enkel voor energie(kcal) houdt men het gemiddelde aan. Om af te vallen moet je inderdaad onder je onderhoud gaan zitten. Mijn behoefte ligt zo rond de 2300 kcal, als ik af zou willen vallen zou ik rond de 1800-2000kcal gaan zitten.

(Ben voedingswetenschapper in opleiding)
@Troeteltje - dank je. Maar ach ik begrijp die vrouw wel; ze gebruikt haar leuke uiterlijk om geld te verdienen. Misschien dat ze van de opbrengsten een nieuw huis kan kopen; wie zou daar nee tegen zeggen als hij de kans schoon zag? Maar ja, je moet je natuurlijk wel goed voorbereiden op een interview. Je kan niet zomaar wat zeggen. Je concurrenten liggen als haaien te wachten om je te verslinden zodra je een fout maakt.
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga er nog eens goed over nadenken.
quote:Lenalie schreef op 07 februari 2017 @ 01:12:

[...]

Natuurlijk is gezond eten en niet snoepen het beste. Ik eet gezond, maar waarschijnlijk te veel om af te vallen. Ik zag dat boek en dacht hey dat is eigenlijk makkelijk, geen calorieën tellen, volgen en volhouden. Zo ongezond leek het me niet.

Eigenlijk geef je hier zelf al de oplossing: minder eten. Probeer eens van een ontbijtbord te eten met avondeten.

SB is echt heel laag in calorieën. Daar val je absoluut mee af, maar je valt ook om van de honger. Op wilskracht houd je het vol. Eet een gezond ontbijt, lunch en diner en zorg voor tussendoortjes die vullen en/of je kauwbehoefte vervullen. Denk aan kwark, eitje, wortels, etc
quote:Lenalie schreef op 07 februari 2017 @ 01:39:

[...]

Waarom zou je daarmee je stofwisseling verpesten?

Ik heb zojuist een weekmenu van haar eens goed bekeken en volgens mij is het geen crashdieet. Veel volkorenproducten, groenten, fruit en zuivel. Ongeveer 1250 cal per dag.

1250 kcal per dag= crashdieet. Zeker als je daar ook nog flink bij beweegt. Natuurlijk zal het dus (vrij snel) helpen, je eet immers ver onder je energiebehoefte. Als je wil afvallen is minder eten en bewegen een prachtcombinatie, maar 1250 kcal is daarbij echt aan de lage kant.

Het is veel beter om zelf te leren hoeveel kcal voedingsmiddelen bevatten en door welke producten je langer vol zit en/of veel nutriënten bevatten. Op die manier zal je op de lange termijn het gewichtsverlies kunnen vasthouden omdat je er immers verstand van hebt
quote:jules schreef op 07 februari 2017 @ 23:26:

[...]

Eigenlijk geef je hier zelf al de oplossing: minder eten. Probeer eens van een ontbijtbord te eten met avondeten.

SB is echt heel laag in calorieën. Daar val je absoluut mee af, maar je valt ook om van de honger. Op wilskracht houd je het vol. Eet een gezond ontbijt, lunch en diner en zorg voor tussendoortjes die vullen en/of je kauwbehoefte vervullen. Denk aan kwark, eitje, wortels, etcDit ben ik niet met je eens. Ik ben vier weken bezig en ik heb geen moment honger gehad. Ik heb gewoon zes porties per dag,
Ik begrijp de reacties. Stoppen met snoepen, gezonder en iets minder eten is natuurlijk de oplossing. Het leek mij in eerste instantie wel makkelijk om een voorgeschreven dagmenu te volgen. En ik ben ondertussen ook nieuwsgierig geworden waarom er zoveel mensen dat dieet volgen of gevolgd hebben.

Het boek heb ik nog niet gekocht maar ik heb inmiddels wel 2 gerechten van haar gemaakt, gisteren en vandaag. Een wrap met kip en een puree van perzik en een en aardappelsalade met ham en sperzieboontjes. Als ik heel eerlijk ben viel het me niet tegen. Makkelijk, snel te maken en best lekker eigenlijk.
Ik ben het eens met het normale eten en dat er suikers in Sonja Bakker's dieet zitten enz. De andere kant naar mijn mening is, dat je dit ook eet in je normale leven, je eet altijd wel iets wat niet altijd even gezond. Sonja Bakker's boeken zijn dan ook meer in lijn met mijn eigen eetgewoontes zoals een keer vruchtenhagel op je brood.

Ik ben er 8 jaar geleden 15 kg mee afgevallen en er zijn nog 12 van over, dus ik ben over die 8 jaar weer 3 kg aangekomen. Ik vind het juist een goede handleiding, ook al verander ik sommige dingen erin, om niet teveel te eten en te schransen. En ja, dat is ook gewoon gezond verstand maar ik vind het wel gemakkelijk dat het me gedicteerd wordt. Ik drink ook geen optimel of rare yoghurts, maar volle yoghurt en een beker gewone melk. Ik maak mijn eigen koekjes enz en het werkt goed op die manier.
quote:Lenalie schreef op 08 februari 2017 @ 21:14:

Ik begrijp de reacties. Stoppen met snoepen, gezonder en iets minder eten is natuurlijk de oplossing. Het leek mij in eerste instantie wel makkelijk om een voorgeschreven dagmenu te volgen. En ik ben ondertussen ook nieuwsgierig geworden waarom er zoveel mensen dat dieet volgen of gevolgd hebben.

Het boek heb ik nog niet gekocht maar ik heb inmiddels wel 2 gerechten van haar gemaakt, gisteren en vandaag. Een wrap met kip en een puree van perzik en een en aardappelsalade met ham en sperzieboontjes. Als ik heel eerlijk ben viel het me niet tegen. Makkelijk, snel te maken en best lekker eigenlijk.

Ik vind het met Sonja ook makkelijk om het menu te volgen, omdat ik anders toch weer die extra boterham neem enz. En het is gemakkelijk gezegd dat je minder moet eten en moet stoppen met snoepen, maar tegen een roker kun je ook zeggen dat ie gewoon die sigaret moet laten liggen, en de alcoholist moet ook maar de fles laten staan, en diegene die zich niet tot hardlopen kan zetten kun je ook toeroepen dat hij of zij gewoon de schoenen aan moet trekken en moet gaan, maar goed, zo gemakkelijk is dat niet altijd he.

Waarom zou je het boek niet kopen? Voor de prijs hoef je het niet te laten. En bevalt het je niet dan hou je er weer mee op. Mij bevalt het goed, ik heb geen honger en eet met smaak, ik voel me er goed bij.
quote:Joni_de_tweede schreef op 08 februari 2017 @ 21:35:

[...]

Ik vind het met Sonja ook makkelijk om het menu te volgen, omdat ik anders toch weer die extra boterham neem enz. En het is gemakkelijk gezegd dat je minder moet eten en moet stoppen met snoepen, maar tegen een roker kun je ook zeggen dat ie gewoon die sigaret moet laten liggen, en de alcoholist moet ook maar de fles laten staan, en diegene die zich niet tot hardlopen kan zetten kun je ook toeroepen dat hij of zij gewoon de schoenen aan moet trekken en moet gaan, maar goed, zo gemakkelijk is dat niet altijd he.

Waarom zou je het boek niet kopen? Voor de prijs hoef je het niet te laten. En bevalt het je niet dan hou je er weer mee op. Mij bevalt het goed, ik heb geen honger en eet met smaak, ik voel me er goed bij.Inderdaad, waarom ook niet. Overdag red ik me wel, een paar volkorenboterhammen met mager beleg bijvoorbeeld, dat kan ik zelf nog wel verzinnen. Maar de avondmaaltijd, dat vind ik altijd een heel gedoe. Een gedoe om het caloriearm te houden. Vooral daarvoor zou ik het toch willen proberen. Ik heb via internet al een paar leuke recepten gevonden van haar, 2 al uitgeprobeerd en morgen nog een 3e, een soort tortillataart. Lijkt me ook heel lekker. En wat me opvalt is dat het hele simpele recepten zijn, geen tig ingrediënten waarvoor ik weer allerlei nieuwe kruiden ofzo moet inslaan.
quote:grootepan schreef op 08 februari 2017 @ 21:28:

Ik ben het eens met het normale eten en dat er suikers in Sonja Bakker's dieet zitten enz. De andere kant naar mijn mening is, dat je dit ook eet in je normale leven, je eet altijd wel iets wat niet altijd even gezond. Sonja Bakker's boeken zijn dan ook meer in lijn met mijn eigen eetgewoontes zoals een keer vruchtenhagel op je brood.

Ik ben er 8 jaar geleden 15 kg mee afgevallen en er zijn nog 12 van over, dus ik ben over die 8 jaar weer 3 kg aangekomen. Ik vind het juist een goede handleiding, ook al verander ik sommige dingen erin, om niet teveel te eten en te schransen. En ja, dat is ook gewoon gezond verstand maar ik vind het wel gemakkelijk dat het me gedicteerd wordt. Ik drink ook geen optimel of rare yoghurts, maar volle yoghurt en een beker gewone melk. Ik maak mijn eigen koekjes enz en het werkt goed op die manier.Wat goed! Maar ik begrijp de andere reacties ook. Misschien is het te laag in calorieën, dat zou zeker zo kunnen zijn, dan neem ik toch een extra appel of 2?
quote:Joni_de_tweede schreef op 08 februari 2017 @ 19:51:

[...]

Dit ben ik niet met je eens. Ik ben vier weken bezig en ik heb geen moment honger gehad. Ik heb gewoon zes porties per dag,

Is ze hoger gaan zitten met de calorieën? Ik baseer mijn uitspraak op haar eerdere boeken. Die zaten rond de 1250 calorieën per dag en dat geeft over het algemeen honger.

Verder kook ik nog best vaak uit haar boeken, want dus wel lekker laag in calorieën en dat geeft weer meer mogelijkheden voor de rest van de dag.
Geen idee of ze hoger is gaan zitten, misschien heb jij eerder honger dan ik? Iedereen zal anders reageren. Ik heb echt geen moment van honger gehad.
Gewoon, lekker dat soort boeken in de winkel laten staan, en van het geld dat je daardoor in je zak houdt verse groenten en fruit kopen, regelmatig gaan bewegen en niet teveel snoepen (wat ook weer geld uitspaart). Moet je eens zien hoe je daarvan opknapt. En je houdt ook nog geld over. Dacht je nou echt dat het die Sonja Bakker ook maar ene syllabe kan schelen of jij afvalt of niet? Die wacht gewoon tot de kassa weer een keer "k-tsjing" zegt omdat er weer een nitwit haar boek heeft gekocht...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven