Werk & Studie alle pijlers

Negatief studieadvies

11-02-2017 18:56 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Ik heb woensdag bij mijn hbo-opleiding en negatief studieadvies gekregen. Dit vanwege psychische klachten. Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt? Zijn jullie gestopt of toch doorgegaan? Het studieadvies is namelijk nog niet bindend.
Tel wat je hebt, niet wat je mist
Wil je zelf nog doorgaan?
Maar wat is nou je vraag? Dat je studie-advies oneerlijk is vanwege je psychische klachten? Of wat je kan doen aan je psychische klachten, zodat ze toch gewoon je studie kunt volgen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Heb je een negatief studieadvies vanwege je psychische klachten of omdat je niet genoeg punten hebt gehaald?
Met een negatief studieadvies mag je toch niet meer verder? En die krijg je volgens mij alleen maar door te weinig punten.
@sallyspectra vanwege mijn psychische klachten, waardoor mijn studiepunten niet zo hoog zijn als ze zouden moeten zijn.
@fileee bij een bindend studieadvies inderdaad niet. Maar dit studieadvies is nu nog niet bindend.
quote:chantie630 schreef op 11 februari 2017 @ 19:05:

@sallyspectra vanwege mijn psychische klachten, waardoor mijn studiepunten niet zo hoog zijn als ze zouden moeten zijn.Weet de studieadviseur van jouw klachten?
Het is dus het voorlopig advies? Bedenk zelf of je denkt dat je het bindend advies aan het eind van het jaar wel gaat halen: als je nu al denkt dat dat niet lukt, kun je misschien beter nu stoppen en aan je klachten werken, zodat je volgend jaar of dat jaar erna weer kunt starten. Veel opleidingen sluiten je namelijk voor 2 jaar uit zodra je een negatief bindend studieadvies hebt gekregen, dus als je het laat aankomen op het definitieve advies is de kans aanwezig dat je echt een andere studie moet kiezen, terwijl je nu nog zou kunnen stoppen om volgend jaar weer te beginnen - aangenomen dat je klachten dan minder/weg zijn.
quote:chantie630 schreef op 11 februari 2017 @ 19:05:

@sallyspectra vanwege mijn psychische klachten, waardoor mijn studiepunten niet zo hoog zijn als ze zouden moeten zijn.

Dus heb je de ECTS niet gehaald? Of gewoon 'lage' punten gehaald, maar de vakken wel afgerond?

Wat zegt je SLB'er/vertrouwenspersoon/studentenpsycholoog ervan? En denk je zelf dat je je nog kunt verbeteren?
Maar ga daarvoor trouwens ook vooral langs bij je studieadviseur: die kan je precies vertellen welke studies je niet kunt doen de komende jaren als je nu een negatief BSA krijgt. Bij mijn instituut is dat een range van dingen: als je bijvoorbeeld voor bedrijfskunde een negatief BSA krijgt kun je daarna ook geen international business starten, of marketing, of bedrijfseconomie, omdat het zo op elkaar lijkt dat ze niet durven verwachten dat je dat wel aankunt.
Heb jij aan het begin van het studiejaar men (studieadviseur/tutor etc.) op de hoogte gesteld van jouw psychologische problemen en hoe ze jouw functioneren beïnvloeden of kwam je er pas mee aanzetten nu je een negatief advies hebt gehaald? Als je daar nu pas mee komt zullen ze minder snel je tegemoet willen komen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Ik zit in de examencommissie van een hbo opleiding, en heb dus aan het eind van het schooljaar te maken met de beslissing die genomen wordt ivm het bindend (negatief) studieadvies.

Wat ik je aanraad:

Bedenk jezelf heel realistisch of het op dit moment een goed plan is om je studie voort te zetten. Zal het op korte termijn beter met je gaan, waardoor je wel studiepunten gaat halen? Krijg je de hulp die jenodig hebt?

Indien jouw antwoord nee is, ga dan in overleg met de studieadviseur over wat de mogelijkheden zijn om nu te stoppen, en evt. volgend studiejaar weer te starten, zodat je de komende maanden aan jouw eigen gezondheid kunt werken.

Indien jouw antwoord ja is, maak zo snel mogelijk een afspraak met jouw studieloopbaanbegeleider/ coach, en bespreek wat er aan de hand is, wat de reden is van je tot nu toe tegenvallende resultaten.

De examencommissie geeft op mijn opleiding aan het eind van het jaar een advies over wel/ niet doorgaan (als je niet genoeg credits hebt gehaald), en alleen zwaarwegende persoonlijke omstandigheden die vooraf bekend zijn kunnen daarop een invloed hebben. Zijn die er niet, dan is het vaak heel simpel: niet genoeg credits = negatief advies. Geef dus openheid. De uiteindelijke beslissing over voortzetting van je studie wordt waarschijnlijk genomen door de opleidingsdirecteur, maar die zal waarschijnlijk advies vragen van coach/ slb-er, examencommissie en studieadviseur.
Hoe ver zit je met je studie?

Net in het eerste jaar? Of al in je derde of vierde jaar?

Hier na mijn tweede jaar wel es mogen horen "of ik wel zeker was dat ik op de goede plek zat".

Maar toch doorgegaan en afgestudeerd, weliswaar met een jaar vertraging.

In 't eerste jaar had ik waarschijnlijk getwijfeld.

Na 2 volle jaren had ik iets van "ik moet en zal dat diploma halen".

(Hier in België is een bachelor 3 jaar.)
Een bindend studieadvies mag in Nederland alleen in het eerste jaar worden gegeven
Hier ook in het eerste halfjaar een voorlopig negatief studieadvies gekregen, maar uiteindelijk gewoon 50 punten in mijn eerste jaar behaald en dus uiteindelijk wel een definitief positief advies.

Het ligt er echt aan hoe je er zelf in zit. Bij ons hebben ze wel uitzondering dat wanneer je wegens medische redenen je BSA niet behaald hebt in je eerste jaar, dat je dan in je tweede jaar je propedeuse moet behalen (uitgesteld BSA). Als je dan je propedeuse niet haalt moet je alsnog van de opleiding af.

Ik zou eens gaan praten met je studieadviseur/mentor/studentendecaan en met hun overleggen en eventueel om advies vragen.
Iedere hbo opleiding stuurt een brief halverwege het eerste jaar met een negatief studieadvies. Omdat je idd nog niet genoeg punten hebt voor je P. Het is alleen om je te laten schrikken
Iedere hbo opleiding stuurt een brief halverwege het eerste jaar met een negatief studieadvies. Omdat je idd nog niet genoeg punten hebt voor je P. Het is alleen om je te laten schrikken
Naar mijn idee zou je niet alleen moeten kijken naar of je uiteindelijk genoeg studiepunten kunt behalen maar ook of de studie bij je past.

Als je psychische klachten hebt en leerklacht wil worden of maatschappelijk werker zijn er in mijn ogen te veel mensen die de dupe kunnen worden can jouw klachten. Bij een kantoorbaan is dat minder.

Maar als een baan je totaal niet ligt is het ook weer niet handig om een studie in die richting te volgen.
quote:Tulpje25 schreef op 11 februari 2017 @ 19:53:

In mijn 1e jaar op het WO kreeg ik een niet bindend negatief studieadvies. Ik was jong, had totaal niet door hoe je moest leren, had amper door wat een niet bindend studieadvies inhield... Ben doorgegaan en met wat vertraging, ouder worden en wat wijzere keuzes maken afgestudeerd en doe t werk dat erbij hoort nog steeds met bijzonder veel plezier!

Bedenk je wat jij wil, daar gaat t om. Succes!

Iedere hbo opleiding stuurt een brief halverwege het eerste jaar met een negatief studieadvies. Omdat je idd nog niet genoeg punten hebt voor je P. Het is alleen om je te laten schrikkenDit is onzin. Je krijgt gewoon een positoef advies als je tot die tijd al je ects hebt of in ieder geval een bepaald percentage van de ects die je tot die tijd had kunnen halen. Afhankelijk van opleiding.
quote:SpringDing schreef op 11 februari 2017 @ 20:08:

[...]

Nee je krijgt een 'tussentijds' of 'voorlopig' (negatief/positief) studieadvies afhankelijk van het aantal behaalde punten ten opzichte van het maximaal aantal te behalen punten van het eerste half jaar.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.

Iedere hbo opleiding stuurt een brief halverwege het eerste jaar met een negatief studieadvies. Omdat je idd nog niet genoeg punten hebt voor je P. Het is alleen om je te laten schrikkenLijkt me onzin, je kunt halverwege het jaar nog niet genoeg punten hebben voor je P. Als je alles hebt wat je tot dan toe hebt kunnen halen krijg je heus geen negatief studieadvies.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 11 februari 2017 @ 20:40:

[...]

Lijkt me onzin, je kunt halverwege het jaar nog niet genoeg punten hebben voor je P. Als je alles hebt wat je tot dan toe hebt kunnen halen krijg je heus geen negatief studieadvies.Zo een onzin is het niet hoor. Ikzelf heb ook in mijn eerste jaar zo een brief gehad. Met idd een waarschuwing voor een negatief bsa

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven