Stemrecht afhankelijk van je opleiding

02-03-2017 10:00 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie?

Op Facebook staat de volgende stelling, dat de stem van mensen met een hogere opleiding zwaarder mee zou moeten tellen.

https://www.facebook.com/GeleerdStemmen

Wat denken jullie daarvan?

Je stemrecht zou afhankelijk moeten worden van je educatieve

Totaal aantal stemmen: 255

Eens (10%)
Oneens (90%)
quote:ladygaga_xx schreef op 02 maart 2017 @ 12:52:

[...]

ja PVV dan is SP toch wel een hele verbetering

, daar zijn de meningen over verdeeld .

Maar ik zou toch checken of hij dat niet nog een keer graag wil stemmen?

Wat hem zo aantrekt de linkse punten of de rechtse punten.

Voor het geval dat hij niet nog een keer PVV wil stemmen kan je op basis daarvan kijken naar de programma's van de VVD,CDA of SP als hij wat linkser blijkt.

En anders dus gewoon PVV
Ik zou overigens voor een ander geen PVV stemmen. SP vond ik al een dingetje, en dat zou ik nu waarschijnlijk niet meer doen. 12 miljard meer zorgkosten, per jaar... Ze zijn niet wijs.
quote:ardni schreef op 02 maart 2017 @ 12:59:

[...]

, daar zijn de meningen over verdeeld .

Maar ik zou toch checken of hij dat niet nog een keer graag wil stemmen?

Wat hem zo aantrekt de linkse punten of de rechtse punten.

Voor het geval dat hij niet nog een keer PVV wil stemmen kan je op basis daarvan kijken naar de programma's van de VVD,CDA of SP als hij wat linkser blijkt.

En anders dus gewoon PVVHij zei dat ik zelf mocht kiezen, ach die man is levensmoe en gaat ook het huis niet meer uit, het maakt hem geen zak meer uit en een stemwijzer wil die ook niet meer invullen. Op de 1 of andere manier wil i niet, ook al is het niet voor mezelf, op de PVV stemmen, VVD vind ik al een dingetje maar PVV gaat te ver. En ja als ik zelf mag kiezen....
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:MinkeDeWit schreef op 02 maart 2017 @ 13:06:

Ik zou overigens voor een ander geen PVV stemmen. SP vond ik al een dingetje, en dat zou ik nu waarschijnlijk niet meer doen. 12 miljard meer zorgkosten, per jaar... Ze zijn niet wijs.Dan moet je ook geen machtiging aannemen. Die machtigingen zijn er om namens iemand anders te stemmen, niet vóór iemand anders.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
quote:ladygaga_xx schreef op 02 maart 2017 @ 13:08:

[...]

Hij zei dat ik zelf mocht kiezen, ach die man is levensmoe en gaat ook het huis niet meer uit, het maakt hem geen zak meer uit en een stemwijzer wil die ook niet meer invullen. Op de 1 of andere manier wil i niet, ook al is het niet voor mezelf, op de PVV stemmen, VVD vind ik al een dingetje maar PVV gaat te ver. En ja als ik zelf mag kiezen....

Dan zou ik de machtiging niet aannemen.

Je gebruikt hem om je opa's mening te uiten of je gebruikt hem niet.
Sowieso vind ik intelligentie afmeten aan opleidingsniveau onzin. Ik ken mensen die 60 uur per week moesten knokken voor een hbo-opleiding die algemeen bekend staat als niet erg diepgaand, en mensen die hoogbegaafd zijn, maar die zich simpelweg niet redden in ons onderwijssysteem dus onopgeleid blijven. Deze groep dupeer je. Los van het feit dat ik het überhaupt onzin vind te selecteren op intelligentie. (tot een zekere grens overigens, iemand met bijvoorbeeld een IQ van 20 in een stemhokje lijkt mij toch ook niet helemaal gepast, maar die discussie wordt al gevoerd)

Ik zou het wel passend vinden als stemrecht gekoppeld wordt aan mensen die eerst kunnen laten zien, middels bijvoorbeeld een simpele test, zich daadwerkelijk verdiept te hebben in de materie, in plaats van 'die en die roept dat er meer banen komen en dat wil ik, dus ik stem op hem', zonder ook maar enige verdere verdieping.
quote:AnAppleADay schreef op 02 maart 2017 @ 13:11:

[...]

Dan zou ik de machtiging niet aannemen.

Je gebruikt hem om je opa's mening te uiten of je gebruikt hem niet.ja maar hij heeft geen mening, dat is een beetje t punt/. Ik mag het zelf weten, maar dat klinkt ook weer zo evil weetje. En ja ik heb het al toegezegd. Die man stemt elke 4 jaar weer op iets anders maar was vroeger wel een SP'er omdat het zelf een echte arbeider was. De laatste tijd is hij tegen PVV onder hem mom van alle turken moeten terug naar marokko
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:Maechtje schreef op 02 maart 2017 @ 13:09:

[...]

Dan moet je ook geen machtiging aannemen. Die machtigingen zijn er om namens iemand anders te stemmen, niet vóór iemand anders.Eens. Dat zou ik dus ook niet doen als ik echt tegen een partij ben.
quote:ladygaga_xx schreef op 02 maart 2017 @ 13:08:

[...]

Hij zei dat ik zelf mocht kiezen, ach die man is levensmoe en gaat ook het huis niet meer uit, het maakt hem geen zak meer uit en een stemwijzer wil die ook niet meer invullen. Op de 1 of andere manier wil i niet, ook al is het niet voor mezelf, op de PVV stemmen, VVD vind ik al een dingetje maar PVV gaat te ver. En ja als ik zelf mag kiezen....dan is de enige optie die je hebt niet stemmen voor je opa, de machtiging afwijzen.
quote:ardni schreef op 02 maart 2017 @ 13:17:

[...]

dan is de enige optie die je hebt niet stemmen voor je opa, de machtiging afwijzen.Ja of ik maak NL maar weer groot, pvv voor de winst
quote:ladygaga_xx schreef op 02 maart 2017 @ 13:17:

[...]

Ja of ik maak NL maar weer groot, pvv voor de winstNee dat doe JIJ dan helemaal niet want het is namelijk niet JOUW stem maar die van je opa.
quote:YellowDiamond schreef op 02 maart 2017 @ 13:20:

[...]

Nee dat doe JIJ dan helemaal niet want het is namelijk niet JOUW stem maar die van je opa.ja die wilt dat alle turken terug naar marokko gaan, dus toch een soort van zijns tem. Maar als ik het er niet mee eens was mocht ik was anders kiezen want ja, hij zegt dat hij binnen nu en een jaar dood is, dus de toekomst boeit hem niet.
Waarom zou je alle Turken naar Marokko willen sturen? Op vakantie, of zo?
Absurd. En arrogant.
quote:Maechtje schreef op 02 maart 2017 @ 13:24:

Waarom zou je alle Turken naar Marokko willen sturen? Op vakantie, of zo?bij wijze van spreken, hij hoort alleen de vooroordelen dus dan zeggen mensen dat, blijkbaar, ik heb het ook maar overgneomen
Ik vind mensen die hier zeggen dat ze PVV-stemmers dom vinden en daarom het idee niet eens zo onaantrekkelijk vinden echt vele malen enger dan PVV-stemmers.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Sorry, niet alle reacties gelezen, dus misschien is dit allang aan de orde gekomen... Maar ik vind het niet nodig dat er wordt gediscrimineerd op opleiding. Sowieso zullen mensen met een hoge opleiding en dus vaker dito salaris ander stemgedrag hebben dan iemand die nooit een opleiding heeft afgemaakt en leeft van een uitkering, om maar even twee uitersten te noemen. Beide stemmen zouden moeten worden gehoord en zijn evenveel waard; je stemt tenslotte op iemand die jouw wensen in de tweede kamer gaat vertegenwoordigen. De wensen van hoog opgeleide mensen zijn niet meer waard dan die van lager opgeleide mensen.

Wat ik dan een betere constructie zou vinden is om van tevoren mensen een soort examen af te laten nemen om te bepalen in hoeverre ze ook daadwerkelijk de standpunten van de verschillende partijen begrijpen. Want sommige mensen stemmen op iemand omdat ie zo'n leuk praatje heeft, of omdat ie vaak op het nieuws komt, of uit een soort onderbuikgevoel... Daar maak ik me dan wel weer eens zorgen over.
quote:handigmetgeld schreef op 02 maart 2017 @ 13:28:

Ik vind mensen die hier zeggen dat ze PVV-stemmers dom vinden en daarom het idee niet eens zo onaantrekkelijk vinden echt vele malen enger dan PVV-stemmers.nee juist niet, dan krijg het hele punt met dat de 'domme' gaan regeren. Mensen diekortzichtig zijn en op alle vooroordelen ingaan. Sommige mensen moeten echt tegen zichzelf beschermd worden, of tenminste tegen iemand die dit allemaal zegt. Want het kan vrij ernstig worden. En dat kun je eng vinden, maar zo is het wel. Er is een reden dat ALLE mensen in Nederland pas 100 jaar geleden konden stemmen
Voorbeeld: Waarom werd het Romeinse rijk zo succesvol en groot? Omdat alleen de slimste mochten bepalen.

Waarom kregen we de 2e WO? Omdat Hitler zei wat iedereen wilde horen odmat de hele Duitse economie naar de klote was en hij maakte die Duitse economie weer goed maar deed wel een verschrikkelijke daad. Zou Geert dat doen? Waarschijnlijk niet, maar als hij wel zou regeren en we uit de Europese Unie gaan is dat desastreus.
Wat ik wel interessant zou vinden is, als mensen letterlijk hun belastinggeld (of dat nou 50 euro of duizenden euro's is) in percentages over verschillende posten zouden mogen verdelen, in hoeverre dat dan overeen komt met waar het belastinggeld in de praktijk naartoe gaat, of dat het zou uitwijzen dat bepaalde kostenposten veel meer geld toegedicht zouden krijgen en andere posten ondervertegenwoordigd worden. Daar zou ik, al is het bij wijze van experimentele gedachte, wel interessant vinden.
quote:ladygaga_xx schreef op 02 maart 2017 @ 13:35:

Voorbeeld: Waarom werd het Romeinse rijk zo succesvol en groot? Omdat alleen de slimste mochten bepalen.

Waarom kregen we de 2e WO? Omdat Hitler zei wat iedereen wilde horen odmat de hele Duitse economie naar de klote was en hij maakte die Duitse economie weer goed maar deed wel een verschrikkelijke daad. Zou Geert dat doen? Waarschijnlijk niet, maar als hij wel zou regeren en we uit de Europese Unie gaan is dat desastreus.

Het ligt wel iets ingewikkelder dan dat. Laten we niet vergeten dat het Romeinse rijk niet bepaald democratisch was en dat WOII ook veroorzaakt werd door WOI en de beurscrisis in de jaren dertig.

Laten we het erop houden dat zowel populisme als miljoenen mensen het stemrecht ontnemen, historisch gezien, niet zo supertof zijn geweest.
quote:NYC schreef op 02 maart 2017 @ 13:43:

Wat ik wel interessant zou vinden is, als mensen letterlijk hun belastinggeld (of dat nou 50 euro of duizenden euro's is) in percentages over verschillende posten zouden mogen verdelen, in hoeverre dat dan overeen komt met waar het belastinggeld in de praktijk naartoe gaat, of dat het zou uitwijzen dat bepaalde kostenposten veel meer geld toegedicht zouden krijgen en andere posten ondervertegenwoordigd worden. Daar zou ik, al is het bij wijze van experimentele gedachte, wel interessant vinden.ja belastinggeld wordt alleen maar voor idiote dingen gebruikt, laat het gewoon eens naar de zorg en het onderwijs gaan en niet blijven bezuinigen op op de 2 belangrijkste dingen van dit rijk
En wat is intelligentie hè.

Ik bedoel, iemand kan qua IQ best wel aan de normale tot hogere kant zitten en een HBO opleiding hebben afgerond in bijvoorbeeld marketing en communicatie, maar gewoon 0 algemene ontwikkeling hebben waardoor sommige verbanden totaal over het hoofd worden gezien.

Of zoals je in deze pijler ook vaak ziet, totaal de gevolgen ergens niet van kunnen overzien.

Dus wel iets roepen, daar volledig van overtuigd zijn dat het zo moet, en niet zien dat het desastreus is wat men roept.

Dat kan best iemand zijn die een IQ van 120 heeft.

Maar die dan toch ontzettend dom overkomt.
quote:ladygaga_xx schreef op 02 maart 2017 @ 13:44:

[...]

ja belastinggeld wordt alleen maar voor idiote dingen gebruikt, laat het gewoon eens naar de zorg en het onderwijs gaan en niet blijven bezuinigen op op de 2 belangrijkste dingen van dit rijkMiljoenennota 2017.

Zorg, onderwijs en arbeidsmarkt zijn veruit de grootste uitgaven van de regering.
quote:Maechtje schreef op 02 maart 2017 @ 13:43:

[...]

Het ligt wel iets ingewikkelder dan dat. Laten we niet vergeten dat het Romeinse rijk niet bepaald democratisch was en dat WOII ook veroorzaakt werd door WOI en de beurscrisis in de jaren dertig.

Laten we het erop houden dat zowel populisme als miljoenen mensen het stemrecht ontnemen, historisch gezien, niet zo supertof zijn geweest.Ja maar hitler gaf de laatste zet door het volk ervan te overtuigen, het was gewoone en voorbeeld. Maar het is gewoon zo dat de reden dat een klein groepje of 1 iemand de macht had omdat het volk dom is want geen goede scholing en wat weten die nou. Nu hebben we wel goede scholing maar lbijkbaar is dat nog niet voldoende aangezien mensen nog altijd net zo kortzichtig zijn en stemmen op degene met de grootste bek/ de leukste lach

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven