Haak en brei topic

30-04-2016 13:36 1130 berichten
Om me te ontspannen wil ik beginnen met haken en breien. Het rechttoe rechtaan werk is me bekend, maar dat is het dan ook wel. Inmiddels zie ik via youtube en facebook sites de leukste patronen voorbij komen en heb ik al een bloemetje gehaakt .

Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
quote:Loeske85 schreef op 14 februari 2017 @ 08:31:

[...]

Ik heb gister een klein stukje geprobeerd. Is wel even wennen maar ging goed. Klopt het dat het werk dan wat dikker/voller wordt?

In mijn werk zie je nu best goed waar is geminderd of waar steken bij zijn gekomen (zeg je dan gemeerderd?). Je ziet dan een beetje een lijn lopen door de toeren heen. Is dat niet zo als je goed insteekt?Dat zie je inderdaad minder als je door beide lussen haakt , bij meerdere of minderen haak je dan wel alleen door de voorste lus . Op YouTube staan daar veel duidelijke filmpjes over.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pretzel66 schreef op 14 februari 2017 @ 08:43:

[...]

Dat zie je inderdaad minder als je door beide lussen haakt , bij meerdere of minderen haak je dan wel alleen door de voorste lus . Op YouTube staan daar veel duidelijke filmpjes over.

Ah! Nou dan zal het daar mis zijn gegaan bij mij. Het zijn een soort amigurimi's en dan begin je steeds met meerderen. Als dat dan alleen door de voorste lus gaat, heb ik niet in de gaten gehad dat ik daarna moest switchen. Dus stel je moet 2v in elke 6de, dan steek je 1 t/m 5 helemaal door en in 6 haak je de voorste lus (2x)?

Ik kijk veel filmpjes op youtube nu ik ermee ben begonnen, maar dit had ik nog niet gezien.
Oh meerderen wel door beide lussen sorry alleen minderen door de voorste lussen.
quote:makreel schreef op 13 februari 2017 @ 21:54:

Luie wijven steek klinkt grappig, ga ik ook uitproberen.

Deze heb ik als tiener ooit gedaan en een trui mee gebreid. Nou ja, ik heb een mouw gedaan en mijn moeder de rest

Schiet wel mooi op, 3x om slaan ipv 1x en dan krijg je lange lussen. Met 4 pennen ben je dan zo een stuk verder
Ik wil me gaan wijden aan een trui van crea chick, nog nooit gedaan dus ik ben benieuwd hoe het gaat lukken. Eerste probleem: er staat dat we in de rondte breien, en dat we dan 100 steken op moeten zetten. Maar dan heb ik maar 1 kant van zij tot zij. Zouden het 200 steken moeten zijn of zit ik al helemaal verkeerd voor ik begonnen ben?
quote:Joni_de_tweede schreef op 25 februari 2017 @ 16:59:

Ik wil me gaan wijden aan een trui van crea chick, nog nooit gedaan dus ik ben benieuwd hoe het gaat lukken. Eerste probleem: er staat dat we in de rondte breien, en dat we dan 100 steken op moeten zetten. Maar dan heb ik maar 1 kant van zij tot zij. Zouden het 200 steken moeten zijn of zit ik al helemaal verkeerd voor ik begonnen ben?Ik zie op de site van crea chick alleen haakpatronen staan. Om welk patroon gaat het?
quote:Joni_de_tweede schreef op 25 februari 2017 @ 16:59:

Ik wil me gaan wijden aan een trui van crea chick, nog nooit gedaan dus ik ben benieuwd hoe het gaat lukken. Eerste probleem: er staat dat we in de rondte breien, en dat we dan 100 steken op moeten zetten. Maar dan heb ik maar 1 kant van zij tot zij. Zouden het 200 steken moeten zijn of zit ik al helemaal verkeerd voor ik begonnen ben?Wordt de trui in één stuk gebreid of als losse panden? Als het in één stuk is, is 100 steken opzetten voor de hals best logisch. (Afhankelijk van welke naald en garendikte je gebruikt.)
quote:Vamke schreef op 27 februari 2017 @ 09:25:

[...]

Ik zie op de site van crea chick alleen haakpatronen staan. Om welk patroon gaat het?Het moest inderdaad haken zijn. Je begint van onderaf te haken, ik had een aantal steken meer opgezet. Ik had nog royal blauw garen liggen met een glitter erin, en ik vind het echt vervelend haken. Door die glitter erdoor zie ik niet goed waar ik steeds in moet steken dus ik haal binnenkort ander garen wat wat beter haakt, en dan probeer ik het nog wel een keer.
quote:Joni_de_tweede schreef op 27 februari 2017 @ 10:40:

[...]

Het moest inderdaad haken zijn. Je begint van onderaf te haken, ik had een aantal steken meer opgezet. Ik had nog royal blauw garen liggen met een glitter erin, en ik vind het echt vervelend haken. Door die glitter erdoor zie ik niet goed waar ik steeds in moet steken dus ik haal binnenkort ander garen wat wat beter haakt, en dan probeer ik het nog wel een keer.Met haken kan ik je helaas niet helpen, sorry. Hoop dat het aan je garen ligt
Ik denk het wel hoor. Helaas was de zeeman dicht vandaag vanwege carnaval, maar ik ga het nog proberen.
Ik doe even een upje. Ik ben net verhuisd en heb nu een wolkastje Ik wil weer een deken gaan haken, maar ben nog niet helemaal uit de kleuren en het patroon.

Ik heb wel een daglichtlamp gekocht zodat ik ook in de avond kleuren uit kan zoeken.
Het Viva forum is papaja.
Een wolkastje? Vertel? Of heb je een voorbeeld?

Ik heb een kast met 6 tassen wol er in. Beetje op dikte gesorteerd maar een chaos eigenlijk.
quote:Joni_de_tweede schreef op 27 februari 2017 @ 17:44:

Ik denk het wel hoor. Helaas was de zeeman dicht vandaag vanwege carnaval, maar ik ga het nog proberen.En gelukt? Ik vind garen met glitter vaak ook voor geen meter haken.
quote:Fee-de-Goede schreef op 22 april 2017 @ 09:46:

Een wolkastje? Vertel? Of heb je een voorbeeld?

Ik heb een kast met 6 tassen wol er in. Beetje op dikte gesorteerd maar een chaos eigenlijk.

Nou dit is gewoon chaos in een kastje

Ik heb een paar keer garen gekocht voor iets wat tegenviel tijdens het haken en restjes.

Dit moeten mijn kleuren gaan worden. Die heul oude bol van Zeeman heb ik van mijn moeder gekregen en op is op dus ik vind het best gewaagd.

Met dit patroon

Het origineel is prachtig, maar het lukt mij niet goed om kleuren mooi te mixen

Hahaha, toch is het wel handig. Ik zit vaak met de tassen leeg in een kamer met chaos de kleuren te zoeken.

Zo zie je in een oogopslag.

Leuke deken! komt vast goed.
Wat een gezellige foto's!

Een update van mijn kant..

Ik wil nog steeds heel graag, maar ik denk dat ik eigenlijk op een haakclubje zou moeten gaan wil ik het goed leren, en dat zoek ik niet. Ik merk dat ik toch echt wel kledingstukken wil maken, dat dat me meer aanspreekt dan bv dekens en pannenlappen. Ondertussen heb ik wel een trui weten te maken wat niet vlekkeloos ging natuurlijk, ik heb het tot drie keer uitgehaald, maar ben erg trots dat het gelukt is. Nu ben ik bezig met een jurkje, maar ik kom er niet uit. Het moet in de rondte gehaakt worden, in 1 toer door, en dan ga ik meteen van af de eerste rij al scheef zeg maar, want ik begrijp dat ik de eerste toer van halve stokjes niet sluit maar gewoon verder haak. Dan moet ik 16 toeren naar boven en daar begin ik met een boord, en die komt dan steeds niet uit. Dus ik vraag me af wat ik fout doe, misschien moet ik toch de eerste toer sluiten met een vaste en twee lossen, geen idee. Ik heb het nou drie keer uitgehaald en de zin gaat wel aardig over natuurlijk. Jammer, want ik wil het graag leren, het lijkt me zo gaaf om kleding te kunnen haken.
Een tijdelijk haakclubje kan ook handig zijn. Ik probeer elke keer van die handige trucjes te gebruiken. Alleen die vergeet ik elke keer weer.

Ik wil nu een haakwerkje waarbij ik niet hoef na te denken. Lekker simpel voor tijdens netflix.

Haken is volgens mij alsnog een groot deel uithalen en opnieuw beginnen
Ik zou kijken hoe de toer afmaken met halve vast en dan 3 losse eruit gaan zien, ik denk wel dat je beter uitkomt maar vaak krijg je dan een horizontale streep te zien, omdat het er toch net anders uitziet dan een stokje.

Ik weet dat er veel tips en truc's staan op Pinterest en Youtube om mooi rond te haken en goed uit te komen.

Als ik tijd heb kijk ik even.
quote:NymphadoraTonks schreef op 22 april 2017 @ 10:59:

Een tijdelijk haakclubje kan ook handig zijn. Ik probeer elke keer van die handige trucjes te gebruiken. Alleen die vergeet ik elke keer weer.

Ik wil nu een haakwerkje waarbij ik niet hoef na te denken. Lekker simpel voor tijdens netflix.

Haken is volgens mij alsnog een groot deel uithalen en opnieuw beginnen

Ik ben een baktussjaal met stokjes aan het haken. Eerst elke toeer meerderen en daarna minderen. Ubermakkelijk en word best mooi.

Legergroene zachte 3mm wol. En ik netflix er al weer een paar dagen bij.
Ik ga zoiets voor mijn nichtje haken. Ga eerdaags beginnen want moet begin juli af zijn. Het het boek geleend en ik zit er al een baktus sjaal lang tegen aan te hikken. Maar ik wil het doen.

Met zoveel mogelijk kleertjes erbij.

Dat is gek.. ik kan geen plaatjes plakken ofzo.

https://s-media-cache-ak0 ... 7882b5423d04749badc25.jpg
Die is echt super schattig Fee!
Jaaa die is leuk. Ik heb daar een soort boekje van ergens. Is een pop met een koffertje geloof ik.
Zon pop het ik ook voor Mn nichtje gehaakt Fee. Wel een andere, pop liese (via een fb pagina). Is leuk!

Mooie deken nymphadora! Ook in blauw tinten.

Joni gebruik je met rondhaken een steekmarkeerder? Anders zou dat evt kunnen helpen... een ronde sluiten net halve vaste moet ook kunnen inderdaad...

In welke richting woon je? Op fb pagina's over haken staat ook geregeld iets over haak groepjes.

Hier net klaar met traktatie voor zoon, heeft hij donderdag getrakteerd. Voor ieder kind een teckel Sam van stip en haak (24 ervan gemaakt, was ze helemaal beu) en voor het kdv een gehaakte taart. Nu weer wat andere dingen maken.
Ik ben een hoes voor mijn laptop aan het breien. In de wolwinkel zag ik iets heel leuks, thrumming. Ik brei dan telkens een bolletje ongekamde wol tussen de steken. Het wordt heel koddig. Als je googelt op thrum mittens, vindt je ongeveer hoe het gaat. Het is heel leuk om te doen!
Wat eten we vanavond?
quote:Fee_tje schreef op 22 april 2017 @ 18:51:

Hier net klaar met traktatie voor zoon, heeft hij donderdag getrakteerd. Voor ieder kind een teckel Sam van stip en haak (24 ervan gemaakt, was ze helemaal beu) en voor het kdv een gehaakte taart. Nu weer wat andere dingen maken. wat een werk!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven