Welke leeftijd het lastigst?
donderdag 4 mei 2017 om 18:58
Mijn vriend en ik willen binnenkort stoppen met anticonceptie. Nu hebben wij in onze omgeving niet zoveel kinderen en weten we er ook nog niet zoveel van. Dat wordt inlezen dus.
Nu hadden we gister een gesprek en zo kwamen we op het onderwerp: wat zou voor ouders de zwaarste en wat is een makkelijker leeftijd van kinderen? Of te wel: heb je een specifieke leeftijdsfase van je kind als extra zwaar of juist extra makkelijk ervaren en zo ja waarom?
Mijn moeder gaf aan dat ik als baby en als puber op mijn moeilijkst was, maar ik ben benieuwd naar overige ervaringen!
Nu hadden we gister een gesprek en zo kwamen we op het onderwerp: wat zou voor ouders de zwaarste en wat is een makkelijker leeftijd van kinderen? Of te wel: heb je een specifieke leeftijdsfase van je kind als extra zwaar of juist extra makkelijk ervaren en zo ja waarom?
Mijn moeder gaf aan dat ik als baby en als puber op mijn moeilijkst was, maar ik ben benieuwd naar overige ervaringen!

donderdag 4 mei 2017 om 19:02
Laat het gewoon gebeuren. Ieder kind is anders en je kunt er niet veel algemeenheden over zeggen.
Ik vond de zwaarste periode toen mijn dochter 15 was. Niet dat ze een vervelende puber was, maar ze had toen een verscheurend liefdesverdriet. Daar werd ik zelf niet goed van, en je kunt helemaal niks doen om te helpen.
Maar ook dat is weer over gegaan.
Ik vond de zwaarste periode toen mijn dochter 15 was. Niet dat ze een vervelende puber was, maar ze had toen een verscheurend liefdesverdriet. Daar werd ik zelf niet goed van, en je kunt helemaal niks doen om te helpen.
Maar ook dat is weer over gegaan.

donderdag 4 mei 2017 om 19:11

donderdag 4 mei 2017 om 19:16
Dat kun je van te voren niet zeggen. Mijn vriendin had een huilbaby en dat was echt een hel toen haar zoon baby was. Daarentegen heeft ze met hem niks af gezien toen hij in de puberteit zat. Het is voor iedereen anders. Mijn eigen ervaring is dat ik elke leeftijd leuk vond. Nu is mijn zoon 24 en het is nog steeds geweldig.
donderdag 4 mei 2017 om 19:16
Ik vond de dreumesleeftijd, als ze lopend de wereld gaan verkennen, wel bewerkelijk. Je moet veel alert zijn, zeker buitenshuis. Nu ze groter zijn (6 en 9) vind ik het heerlijk dat ze een stuk zelfstandiger zijn. Maar nu komen er kwesties als social media, zelfstandig ergens heen fietsen enz. Dat zijn op een andere manier weer moeilijke kwesties.
Over het algemeen vind ik ze gewoon gezellig en leuk . En soms heel stom. Maar dat ligt net zozeer aan mij als aan hen
Over het algemeen vind ik ze gewoon gezellig en leuk . En soms heel stom. Maar dat ligt net zozeer aan mij als aan hen
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
donderdag 4 mei 2017 om 19:20
Hangt ook van jezelf af. Ik vond de babytijd het zwaarst: gebroken nachten, kind wat nog niks kan, niet kan zitten, niet kan praten.
Vanaf ongeveer hun eerste verjaardag begon ik het leuk te vinden en sindsdien vond ik elke leeftijd weer de leukste leeftijd.
Vanaf ongeveer hun eerste verjaardag begon ik het leuk te vinden en sindsdien vond ik elke leeftijd weer de leukste leeftijd.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 4 mei 2017 om 19:20
Dankjulliewel! Idee achter dit topic was voor mij echt om verschillende ervaringen te horen hoor! Niet zozeer om me voor te bereiden op specifieke leeftijdsfase. Ik kan me goed voorstellen dat aan elke fase leuke & lastige aspecten zitten, maar ik heb geen kinderen dus kan hier eig niets over zeggen

donderdag 4 mei 2017 om 19:23
hahaha, ik zou ook zeggen: tussen 0 en ... ... als je denkt "phuh, we hebben het ergste voorbij" dan komt wel een nieuwe fase (en ik zit nog maar aan jaar 1 :p )
baby: zware nachten, weinig rust
peuter: soms zware nachten, overal achteraan hollen, driftkopjes, lawaaimakers,...
kleuters & later: willen meer dan ze kunnen
tieners: pré pubergedrag
pubers: tjah
daarna
baby: zware nachten, weinig rust
peuter: soms zware nachten, overal achteraan hollen, driftkopjes, lawaaimakers,...
kleuters & later: willen meer dan ze kunnen
tieners: pré pubergedrag
pubers: tjah
daarna
donderdag 4 mei 2017 om 19:25
Alles heeft leuke en minder leuke kanten. Een baby is super schattig maar het slaap gebrek is killing. De belevingswereld van een peuter is hartstikke leuk om mee te maken maar het dwarse gedrag kan je af en toe tot wanhoop drijven. Zien hoe je puber verlieft wordt is heel leuk, de zorgen over cijfers, uitgaan en een miljoen andere dingen kan je opnieuw slapeloze nachten bezorgen. Verschillende fases zijn vaak ook op verschillende manieren zwaar. Wat de een of de ander als het zwaarst ervaart is denk ik verschillend per persoon. Ik vind zelf kinderen onder de drie het pittigst.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
donderdag 4 mei 2017 om 19:26
Ik vind dat algemene 'ooooh wacht maar tot ze gaan lopen' en 'o jeee ze is 2 en zegt nee!' zo stom!
Beetje opjutten en de boel erger maken dan het is. Mijn kind is hartstikke leuk en ja het is een kind en geen pop, dus er zijn wel dingen, maar niks erg genoeg dat ik dacht 'ik had er nooit aan moeten beginnen'
Beetje opjutten en de boel erger maken dan het is. Mijn kind is hartstikke leuk en ja het is een kind en geen pop, dus er zijn wel dingen, maar niks erg genoeg dat ik dacht 'ik had er nooit aan moeten beginnen'
donderdag 4 mei 2017 om 19:28

donderdag 4 mei 2017 om 19:28