Entertainment alle pijlers

Indrukwekkende documentaires...

21-09-2009 21:47 3362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik graag naar.

Welke documentaire vond jij heel aangrijpend of heeft je diep ontroerd? Tips zijn erg welkom, het liefst die ik online kan bekijken.

Thanks!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
quote:closednote schreef op 27 april 2017 @ 14:38:

Ik zit nu een documntaire te kijken over 'wegwerpkinderen' wist niet eens dat het bestond en vind het echt schokkend dat dit allemaal kan en mag in de VS: https://www.npo.nl/zembla/26-04-2017/VARA_101382219

Het was inderdaad verschrikkelijk om te zien.

In verschillende staten (10 of zo) is zo'n tweedehands (+3de,4de enz.) adoptie gelukkig nu niet meer mogelijk.
The Promise is ook een aanrader.

Over een stel dat in de jaren '80 haar ouders vermoordt.

2 delen en terug te kijken op uitzendinggemist.
quote:Daaromniet schreef op 27 april 2017 @ 15:39:

The Promise is ook een aanrader.

Over een stel dat in de jaren '80 haar ouders vermoordt.

2 delen en terug te kijken op uitzendinggemist.De man in het verhaal is onschuldig.
quote:karin12345 schreef op 27 april 2017 @ 15:42:

[...]

De man in het verhaal is onschuldig.Niet handig om dit hier neer te zetten voor de mensen die het nog willen zien.
quote:Daaromniet schreef op 27 april 2017 @ 15:48:

[...]

Niet handig om dit hier neer te zetten voor de mensen die het nog willen zien.

Sorry, ik dacht dat het algemeen bekend was!

Weg halen dan maar?
Wauw wat was 2Doc weer heftig (aflevering 'The Promise') over de zaak Soering.

Ik geloof inderdaad ook dat Jens onschuldig is. Maar dat wil er bij die dikke Amerikaan (ben even zijn naam vergeten) niet in.

Dat je gewoon al 28 jaar vastzit, onschuldig, in een gevangenis
Vivo per lei
Deze week was de film Finale Strijd over Fernando Ricksen. De man kreeg in oktober 2013 te horen dat hij ALS had en zou nog maar een paar maanden leven. Hij is er nog. Vraag niet hoe maar hij is er nog. Het heeft me echt geraakt hoe deze man blijft vechten. Hij kan haast niets meer zelf maar hij gaat door. Je ziet die kracht ook in zijn ogen. Wat een asshole het ook geweest is vroeger, ik heb grote bewondering en ontzag voor deze man.
quote:closednote schreef op 27 april 2017 @ 14:38:

Ik zit nu een documntaire te kijken over 'wegwerpkinderen' wist niet eens dat het bestond en vind het echt schokkend dat dit allemaal kan en mag in de VS: https://www.npo.nl/zembla/26-04-2017/VARA_101382219Net bekeken, hartverscheurend.... ik snap werkelijk niet dat iemand zo met kinderen om kan gaan
[met het nieuwe forum heb ik per ongeluk dit topic uit mijn lijst verwijderd. Dit is dus een tvp]
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Iemand van de week "Ik ben geen probleemkind, ik ben een uitdaging" gezien?
Het blijft maar in m'n hoofd zitten.
Gezien inderdaad. Wat ik maar niet uit m'n hoofd krijg, is dat je als kind dan in zo'n siutatie zit en dat er dan ineens een camera voor je neus staat terwijl je moet vertellen over je moeilijke verleden.. dat je daar niet tegen beschermd wordt. Als kijker ben ik nieuwsgierig, maar als ik (of mijn kind) daar zat zou ik de privacy toch wel belangrijker vinden..
Ja, gezien. Heel aangrijpend en tegelijkertijd heel herkenbaar. Ik heb ook wel een beetje het vraagstuk rondom die privacy inderdaad.
"After all this time?" "Always."
Tvp
Ik heb "Ik ben geen probleemkind, ik ben een uitdaging" gisteren zitten kijken. Inderdaad indrukwekkend. Qua privacy: ik neem aan dat ze dat van tevoren regelen en de ouders/voogden zullen wel toestemming moeten geven omdat het om minderjarigen gaat. Tenminste, dat hoop ik, want anders is het ethisch gezien wel wat dubieus.

Verder vond ik het mooi hoe de documentaire de menselijkheid (ik weet even geen beter woord) van deze jongeren liet zien. Ze worden vaak weggezet als onhandelbare monsters, en ze zitten natuurlijk niet voor niets in een instelling, maar het zijn ook kinderen die vaak heel veel hebben meegemaakt.

Het enige waar ik zelf wat moeite mee had was die therapeute die Wieke's handen vastpakte en haar handen op haar hoofd legde. Zal wel mijn vertekende interpretatie zijn (ik ben niet zo aanrakerig) maar ik zou dat heel onaangenaam vinden. Ik dacht ook altijd dat therapeuten geen lichamelijk contact mochten hebben met clienten. Of zie ik dat verkeerd?
Ik kijk graag docu's over verdwenen volkeren die ooit hebben geleefd. Het zijn geen tranentrekkers maar wel interessant.
Zolas over de Hittieten. Zij hebben landbouw uitgevonden. Hoe ze leefden maar ook weer uitgeroeid werden.
https://www.youtube.com/watch?v=np3kVSP1dyQ
https://www.youtube.com/watch?v=DDrmsEueb-Q
Deze kan ook.
Ben wel benieuwd of andere vivagirls nog ideeen hebben voor mij om te kijken, qua oudheden.
cerulli schreef:
17-05-2017 19:52
Het enige waar ik zelf wat moeite mee had was die therapeute die Wieke's handen vastpakte en haar handen op haar hoofd legde. Zal wel mijn vertekende interpretatie zijn (ik ben niet zo aanrakerig) maar ik zou dat heel onaangenaam vinden. Ik dacht ook altijd dat therapeuten geen lichamelijk contact mochten hebben met clienten. Of zie ik dat verkeerd?
Lichamelijk contact mag tot op zekere hoogte wel natuurlijk. Als je met kinderen werkt zou ik het zelfs bijna een voorwaarde vinden dat dat mag.
Alleen: het moet gepast lichamelijk contact zijn.

Qua privacy is er een jaar gefilmd, en in een interview las ik dat er ook veel niet gefilmd is, bijvoorbeeld tijdens uitbarstingen.
https://www.npo.nl/2doc-wij-willen-leve ... _101383550

Indrukwekkend.

Nabespreking https://www.npo.nl/nabespreking-wij-wil ... ver=ts-r02
Ik heb gisteren de jacht op de match gekeken, over het gebruik van DNA bewijs, met name toegespitst op de zaak van de Utrechtse serieverkrachter. Ik vond het met name indrukwekkend, omdat ik student in Utrecht was toen de serieverkrachter voor het eerst actief was. En ik ook in het gebied woonde en kwam waar hij alle delicten gepleegd heeft. Het komt dan wel heel dichtbij. En het was ook een mooi inkijkje in hoe zo'n zaak gaat, hoe zo'n zitting wordt voorbereid.
aikidoka schreef:
30-05-2017 06:27
Ik heb gisteren de jacht op de match gekeken, over het gebruik van DNA bewijs, met name toegespitst op de zaak van de Utrechtse serieverkrachter. Ik vond het met name indrukwekkend, omdat ik student in Utrecht was toen de serieverkrachter voor het eerst actief was. En ik ook in het gebied woonde en kwam waar hij alle delicten gepleegd heeft. Het komt dan wel heel dichtbij. En het was ook een mooi inkijkje in hoe zo'n zaak gaat, hoe zo'n zitting wordt voorbereid.
Heb je een link?
Weet niet of hij al genoemd is maar ik heb vorige week de docu moeders springen niet van flats bekeken.

Gaat over zelfdodingen die plaatsvinden omdat mensen vaak niet in aanmerking komen voor euthanasie bij psychische problemen.
cupcakegirl schreef:
30-05-2017 15:13
Weet niet of hij al genoemd is maar ik heb vorige week de docu moeders springen niet van flats bekeken.

Gaat over zelfdodingen die plaatsvinden omdat mensen vaak niet in aanmerking komen voor euthanasie bij psychische problemen.
Goh, die heb ik een jaar geleden gezien. Heel indrukwekkend maar ook heel triest.
Misschien een linkje plaatsen voor de geinteresseerden?
https://www.npo.nl/2doc-moeders-springe ... _101342000
cupcakegirl schreef:
30-05-2017 15:13

Die is al behoorlijk vaak genoemd en besproken.

Goede docu idd
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven