Bizarre 'regeltjes' op bruiloft... (?)

29-05-2017 10:09 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendenkring trouwen niet gek veel mensen. Ik ben afgelopen jaren op een handjevol bruiloften geweest van vrienden. Altijd een leuk en ontspannen feest (behalve eentje, daar waren naar mijn mening gewoon teveel mensen, maar dat terzijde).
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.

Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten... O_O Huh?!! Dat is toch bizar!! Vind ik gewoon niet kunnen.

Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..

En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven... :O
Live life to the fullest
loveden schreef:
29-05-2017 13:59
Ja hé, vreselijk. Een vriendin van me vertelde dat ze 3 bruiloften heeft van behoorlijk goede vrienden. 3 vrijgezellenfeesten voor haar, 3 voor haar vriend en 3 bruiloften... Schrijf je vakantie maar op je buik! Ze heeft grote ruzie met haar vriend gehad want 1 van de vrijgezellenfeesten moest en zou voor honderden euro's in het buitenland plaatsvinden. Hij wou niet degene zijn die zou zeggen: het is te duur. Waar ligt de grens denk ik dan?!
OMG! Een vrijgezellenfeest in het buitenland maar liefst! Bizar om je gasten zó op kosten te jagen!
italiagirl schreef:
29-05-2017 12:44
Dat van die foto's en social media snap ik wel. Geen kinderen etc vind ik maar wat overdreven. En het op de kaart vermelden ook. Sterker nog, wij trouwen over 2 maanden en naast onze eigen kinderen, zijn er zo'n 10 andere kinderen aanwezig. Er komt een animateur die ze bezig gaat houden met spelletjes, knutselen, baby dance etc.

Maar ja, ik merk dat de 8 jaar italie mij wel ontnederlandst heeft ofzo. Tafelschikking is hier heel normaal (stelletjes juist wel bij elkaar) en kinderen horen er gewoon helemaal bij. Cadeau's zijn hier ook een stuk meer, gemiddeld 100 euro per persoon (dus 200 per stel) en dan geven ooms en tantes en getuigen nog weer meer (gemiddeld 500). Ouders, schoonouders en opa's en oma's vaak wel 1000 euro.

Ernaar vissen zou ik dan niet doen. Ook heel gewoon is hier het openen van een rekening bij een reisbureau, waar alle gasten dan een x bedrag op storten om zo bij te dragen aan de huwelijksreis.

Oh in Italie trouwens geen onderscheid in dag en avond gasten. Iedereen komt gewoon de hele dag (of helemaal niet) en kan mee eten en feesten.

Ik ken het ook zo uit Zuid Europa. Je bent gast of niet. Dat Nederlandse met verdeling wanneer is voor mij raar en niet netjes. Je maakt dan duidelijk onderscheid in mensen. Als je het geld niet hebt, moet je ze niet uitnodigen. Maar niet "half".

Bij ons is het gebruik dat je bij aanvang naar iemand gaat die je naam noteert en hoeveel je geeft. Is allemaal op papier voor het bruidspaar. Wel met het idee dat je dit terugkrijgt als jij gaat trouwen. Zo kunnen ze dat "bijhouden".
Ksenija schreef:
29-05-2017 15:46
Bij ons is het gebruik dat je bij aanvang naar iemand gaat die je naam noteert en hoeveel je geeft. Is allemaal op papier voor het bruidspaar. Wel met het idee dat je dit terugkrijgt als jij gaat trouwen. Zo kunnen ze dat "bijhouden".
Oh mijn god, dat vind ik denk ik nog erger. Geef dan gewoon allemaal niks. Dan hoef je het later ook niet terug te geven.

Ik snap het hele idee van dat geld geven gewoon niet. Er ligt zo'n druk op. Het voelt alsof je betaald voor je komst. Een van mijn vriendinnen zei: als ik daggast ben geeft ik met zn 2en toch zeker 100 euro want als daggast kost je al gauw 100 a 150 euro per persoon. Sorry?! Staat er een geldbedrag op mijn hoofd? Ik ben ook veel te nuchter voor deze shit. Wat een onzin!

Je nodigt mensen uit omdat je ze er graag bij wilt hebben. Punt. Geen geneuzel over geld. Jij kiest zelf of je voor een tientje of een ton trouwt. Maar jaag de gasten niet op kosten.
Live life to the fullest
Ksenija schreef:
Ik ken het ook zo uit Zuid Europa. Je bent gast of niet. Dat Nederlandse met verdeling wanneer is voor mij raar en niet netjes. Je maakt dan duidelijk onderscheid in mensen. Als je het geld niet hebt, moet je ze niet uitnodigen. Maar niet "half".

Huh, echt? Dan is het dus eigenlijk gewoon honderdjes heen en weer schuiven? Wel lekker lullig voor degenen die nooit trouwen dat er van die hoge bedragen gegeven worden dan.
loveden schreef:
29-05-2017 15:56
Oh mijn god, dat vind ik denk ik nog erger. Geef dan gewoon allemaal niks. Dan hoef je het later ook niet terug te geven.

Ik snap het hele idee van dat geld geven gewoon niet. Er ligt zo'n druk op. Het voelt alsof je betaald voor je komst. Een van mijn vriendinnen zei: als ik daggast ben geeft ik met zn 2en toch zeker 100 euro want als daggast kost je al gauw 100 a 150 euro per persoon. Sorry?! Staat er een geldbedrag op mijn hoofd? Ik ben ook veel te nuchter voor deze shit. Wat een onzin!

Je nodigt mensen uit omdat je ze er graag bij wilt hebben. Punt. Geen geneuzel over geld. Jij kiest zelf of je voor een tientje of een ton trouwt. Maar jaag de gasten niet op kosten.
Hier ben ik het dan weer helemaal mee eens. Ik ken mensen die wat de bruiloft gekost hadden afzetten tegen de 'inkomsten' en dan vrolijk rond gingen roepen dat ze het er 'bijna/helemaal uitgehaald hadden'. Vreselijk vind ik dat. Ik geef veel liever een gewoon cadeau of een dinerbon ofzo. Vrijgezellenfeestjes van meer dan 50 euro vind ik ook niet prettig, ook als ik het prima kan betalen (want er zijn gewoonweg dingen waar ik het dan liever aan uitgeef en ik houd er niet van als anderen zoiets voor mij bepalen). Zo leuk vind ik die feestjes meestal ook niet, want ik ben niet zo van de creatieve workshops en meestal ken ik bijna niemand.
tja..wat betreft envelop: als je daggast bent met bijv. diner en een feest dan vind ik 100,- per stel prima, ik redeneer dan dat als ik uit eten ga en ga zuipen in de kroeg je dat geld ook wel kwijt bent. Ben je enkel uitgenodigd voor het feest bijv. dan si 30,- weer zat.

Social media: nooit bij stil gestaan (ik word oud) maar dat snap ik inderdaad wel, wel zou ik zoals een ander ook schreef dit op de locatie vermelden of bijv. even aankondigen voor de ceremonie.

geen kinderen: zou ik ook doen hahah, heb er niks mee, er zijn er ook in 'mijn kring' te weinig om daar echt iets voor te organiseren dus: laat maar lekker thuis.

en scharrel/partner: als ik iemand uitnodig waarvan ik de partner niet ken (omdat die er nog maar net is) dan zou ik ook enkel die persoon uitnodigen. Ken ik diegene niet terwijl die al wel lang mee loopt (hahaha) dan mag de partner uiteraard wel mee.

tafelschikking: leuk toch? Haal de vriendengroep eens uit elkaar en mix ze met collega`s. Wel uiteraard partners bij elkaar.
en als je een grote bruiloft hebt dan snap ik ook dat ej er niet op zit te wachten om weer de halve avond gedag te moeten zeggen, wel vreemd dat dat vermeld moet worden. Ik zeg nooit gedag ;-)

Volgens mij is dit bruidspaar al op heeeel veeeel bruiloften geweest en weten ze precies wat ze wel en niet willen, slim hoor!
Troeteltje schreef:
29-05-2017 10:16
Bedrag enveloppe is ook afhankelijk van je eigen budget Anijsster.
Ik zou 1 euro geven...
Ik zit extreme bruiden te kijken op rtl 4 dacht meteen aan dit topic.
lilalinda schreef:
29-05-2017 13:48
maar dat soort vrienden heb je toch niet? je bent toch bevriend omdat je op elkaar lijkt? elkaar snapt? elkaar aanvoelt? hetzelfde denkt over dingen?
Op de meeste bruiloften zijn niet alleen maar vrienden, maar ook tante Hennie die net Feesboek heeft ontdekt en reuze trots is. Of die ene neef die gewoon een lomperik is. Of de nieuwe vriend van jouw vriendin die echt van onderbroekenhumor blijkt te houden.

Er is altijd wel iemand en daarom is het handig dit soort dingen tóch te communiceren, ook al zou je verwachten dat het niet nodig is.
Ik vind ergens tussen de 80-125 euro trouwens een volstrekt normaal bedrag als daggasten. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je dat ook van anderen verwacht. Iedereen moet het vooral zelf weten.

En ik heb gelukkig ook nog nooit meegemaakt dat er een bruidspaar commentaar had op de cadeaus hoor.

Ik begin me echt een beetje af te vragen naar wat voor bruiloften de mensen in dit topic gaan :-] . Eigenlijk alle bruiloften waar ik ben geweest waren gewoon leuk en feestelijk en de enige 'regels' waren dingen die ik zelf ook wel kon verzinnen en dus stoort me dat echt niet.
7102 schreef:
29-05-2017 16:38
Ik zit extreme bruiden te kijken op rtl 4 dacht meteen aan dit topic.
Ik kijk dit ook altijd, maar ik hoop toch oprecht dat dit allemaal gescript is.
loveden schreef:
29-05-2017 15:56

Een bruiloft zien als verdien model blijkbaar.
Een aantal van de bovenstaande regeltjes vind ik niet zo heel raar. Geen foto's op sociale media plaatsen bijvoorbeeld, ik ben zelf niet echt actief of social media en als er dan vervolgens allemaal foto's voorbij komen op andermans account zou ik daar ook niet gecharmeerd van zijn. Wat betreft geld bedrag, is het wat mij betreft wat iemand kan missen.
italiagirl schreef:
Dat van die foto's en social media snap ik wel. Geen kinderen etc vind ik maar wat overdreven. En het op de kaart vermelden ook. Sterker nog, wij trouwen over 2 maanden en naast onze eigen kinderen, zijn er zo'n 10 andere kinderen aanwezig. Er komt een animateur die ze bezig gaat houden met spelletjes, knutselen, baby dance etc.

Maar ja, ik merk dat de 8 jaar italie mij wel ontnederlandst heeft ofzo. Tafelschikking is hier heel normaal (stelletjes juist wel bij elkaar) en kinderen horen er gewoon helemaal bij. Cadeau's zijn hier ook een stuk meer, gemiddeld 100 euro per persoon (dus 200 per stel) en dan geven ooms en tantes en getuigen nog weer meer (gemiddeld 500). Ouders, schoonouders en opa's en oma's vaak wel 1000 euro.

Ernaar vissen zou ik dan niet doen. Ook heel gewoon is hier het openen van een rekening bij een reisbureau, waar alle gasten dan een x bedrag op storten om zo bij te dragen aan de huwelijksreis.

Oh in Italie trouwens geen onderscheid in dag en avond gasten. Iedereen komt gewoon de hele dag (of helemaal niet) en kan mee eten en feesten.
Viert iedereen in Italië het op dezelfde manier dan ?
italiagirl schreef:

Viert iedereen in Italië het op dezelfde manier dan of is dit in bepaalde kringen zo ? ik zou overigens 1 regel hebben en dat is telefoons uit!
anoniem_320801 wijzigde dit bericht op 29-05-2017 19:03
2.19% gewijzigd
.
anoniem_300751 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 14:44
99.82% gewijzigd
nicole123 schreef:
29-05-2017 13:52
Niet mee eens. Als iedereen nou eens niet zo gericht is op zichzelf maar op de ander dan kan iedereen het leuk hebben. Dus het bruidspaar niet alleen maar egoistisch bezig met 'het is onze dag' maar gericht op wat ook leuk is voor de gasten, en de gasten niet zo zeiken op wat ze zelf anders georganiseerd zouden hebben. Iedereen blij. Natuurlijk kun je wat betreft groot/klein, formeel/spontaan, etc. allemaal net iets andere wensen hebben, maar als een bruidspaar alleen maar uitgaat van hoe zij het zelf het leukste kunnen hebben krijg je van die ongastvrije situaties van gasten die tijdens het diner zelf maar naar de snackbar moeten omdat het bruidspaar zonodig een intiem diner wil, of die het in Verweggistan vieren en iedereen mag het zelf betalen want het draait tenslotte om het bruidspaar. Als je zoveel mogelijk met iedereen rekening houdt en je krijgt alsnog scheve blikken dan zij het zo, die moet je dan maar af laten glijden. Maar om bij voorbaat al over je gasten heen te walsen onder het motto 'we krijgen toch al scheve blikken, dus nog wat meer scheve blikken maakt dan ook niet meer uit' zou er bij mij niet ingaan.
Tja, dat is jouw mening. En die mening maakt dat jij niet tot mijn intimitie zou kunnen behoren. Ben behoorlijk allergisch voor dit soort ideeen namelijk. Echter jij jouw ding.....laat mij mijn ding denken.

Ik heb jaren enkel gedaan wat die ander verwacht, verwachtingen ten top, en maar willen voldoen aan andermans wens. Amehoela..........therapie helpt je voorgoed af van die onnodige nutteloze drang......eindelijk leven naar eigen wens en maatstaven. Wat overigens niet inhoud dat ik dus maar met een knuppel door het hoenderhok ga. Echter me hoe dan ook aanpassen aan andermans wens? Mooi niet zegt deze dame voortaan! Wat een verademing! Kan het meer mensen aanraden!
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 30-05-2017 09:24
0.21% gewijzigd
.
anoniem_300751 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 14:44
99.60% gewijzigd
Troeteltje schreef:
29-05-2017 18:25
Tja, dat is jouw mening. En die mening maakt dat jij niet tot mijn intimitie zou kunnen behoren. Ben behoorlijk allergisch voor dit soort ideeen namelijk. Echter jij jouw ding.....laat mij mijn ding zijn.

Ik heb jaren enkel gedaan wat die ander verwacht, verwachtingen ten top, en maar willen voldoen aan andermans wens. Amehoela..........therapie helpt je voorgoed af van die onnodige nutteloze drang......eindelijk leven naar eigen wens en maatstaven. Wat overigens niet inhoud dat ik dus maar met een knuppel door het hoenderhok ga. Echter me hoe dan ook aanpassen aan andermans wens? Mooi niet zegt deze dame voortaan! Wat een verademing! Kan het meer mensen aanraden!
Ik vind het oprecht jammer voor je dat je dan zo van het ene naar het andere uiterste bent geswitcht. Ik heb het ook nergens over alleen maar doen wat de ander wenst en jezelf compleet wegcijferen, maar dat iedereen gewoon een beetje rekening met iedereen houdt.
Sneu dat dat zo moet Tamboti. Lijkt me voor het bruidspaar ook ontzettend jammer dat dat moment niet op de foto staat door zo'n onverlaat die foto's maakt met de ipad. (sowieso staat dat redelijk debiel, zo'n groot ding om foto's mee te maken)
Ik zou als cadeau eerder het kaartje geven van een goeie advocaat.

1 op 3 scheidt, heel vaak al de eerste 5 jaar na een huwelijk.
Kan dus van pas komen ... Zeker met zo'n gedrag.

Ik zou overigens al lang geen zin meer hebben in dit huwelijk en als het kan mijn kat sturen (lees: afzeggen).
sakamanga schreef:
29-05-2017 13:32
Grappig, Italiagirl. Ik heb juist weer hele andere ervaringen daar. Ik heb er 12 jaar gewoond, en alle bruidsparen hadden altijd een kadolijst in een door hun uitgezochte winkel waar we dan iets van konden kopen. En iedereen wilde er als de kippen bij zijn om als eerste te bestellen, want dan zat er nog wel eens wat goedkopers tussen. De duurste kados bleven het langste staan. Ook was er wel altijd een scheiding tussen dag en avondgasten. Misschien scheelt het per regio.
Wonen in de buurt van Milaan. Vriend is Siciliaan. Alle bruiloften die ik heb gehad is er geen verdeling van dag en avond gasten en of er wordt geld gegeven, of een bijdrage op zo'n reisbureau rekening voor de huwelijks reis.
nicole123 schreef:
29-05-2017 14:06
Ik vind 50 euro per koppel ook heel normaal. Voor kennissen wat minder, voor directe familie (broer/zus) wat meer. En liefst gewoon een (door henzelf gewenst) cadeau ipv een envelopje en dan net hoe het uitkomt. Als ik voor 40 euro een heel leuk cadeau kan kopen ga ik er niet nog een tientje bij doen. Ik denk dat zo'n weddingplanner niet zo reprensatief is, die wordt waarschijnlijk vooral ingehuurd in bepaalde kringen waar het geld al flink stroomt.
Geen idee wat dat in NL kost, wij hebben ook een weddingplanner en zij is niet duur. Sterker nog als ik alles zelf had moeten regelen met vriend denk ik dat we meer geld kwijt zouden zijn.
Ksenija schreef:

Doen ze in Sicilië inderdaad. Toen schoonzus daar 8 jaar geleden trouwde kwamen in de paar dagen voor de bruiloft de genodigden langs on een envelop met inhoud te brengen. En in een schrift werd keurig bijgehouden wie wat had gegeven. Vaak betalen ouders/schoonouders daar ook grotendeels de bruiloft. Mijn schoonouders hebben het niet breed, dus wij betalen alles zelf. Schoonvader moet alleen nog wel even wennen dat wij een intieme bruiloft willen en hij dus geen collega's van hem zelf mag uitnodigen (die wij helemaal niet kennen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven