Bizarre 'regeltjes' op bruiloft... (?)

29-05-2017 10:09 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendenkring trouwen niet gek veel mensen. Ik ben afgelopen jaren op een handjevol bruiloften geweest van vrienden. Altijd een leuk en ontspannen feest (behalve eentje, daar waren naar mijn mening gewoon teveel mensen, maar dat terzijde).
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.

Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten... O_O Huh?!! Dat is toch bizar!! Vind ik gewoon niet kunnen.

Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..

En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven... :O
Live life to the fullest
[quote=Satchel post_id=27132441 time=1496051397 user_id=129273]
Dat baseerde ik op wat jij schreef, namelijk "Via haar hoorde ik [...]". In mijn ervaring betekenen dat soort uitspraken dat het nog bepaald niet zeker is dat het zo is, omdat er met communicatie via derden veel mis kan gaan.

De bron is mijn beste vriendin, dus het is een betrouwbare bron en ze had het er uitgebreid over gehad met mijn ex. ;)
Live life to the fullest
@ potjepindakaas, ja zeker, en die keuzes kan je ook gewoon maken. Je mag dat immers zelf beslissen en je kan niet iedereen te vriend houden. Ik neem toevallig jouw bericht als voorbeeld omdat het hier zo duidelijk is dat trouwen snel een sociale rangorde aangelegenheid wordt vol met allerlei regels.

Dat is het nou eenmaal ook een beetje en doorgaans kan ik er wel mee leven hoor. Meestal gaat het om de en en en. En je moet precies op tijdstip X verschijnen en je moet daar zitten bij de tafelschikking en je mag geen foto's op social media en er mogen geen kinderen komen en je moet een stukje doen (of juist niet) en moet voor datum x een velletje inleveren voor het kookboek en je moet opletten dat je het bruidspaar niet te vroeg feliciteert en maar ook niet te laat en je moet wel op foto X maar mag niet op foto Y etc.

Bij een teveel aan regels stellen van te voren denk ik zelf nogal snel: hallo, is ademen hier toegestaan of moet ik daar ook toestemming voor vragen? Ik wil graag dat er op vertrouwd wordt dat ik echt geen gekke dingen ga doen op een bruiloft en dat ik er mijn best voor ga doen om er een leuke dag van te maken. Die motivatie wordt me alleen nogal snel ontnomen als iemand me gaat vertellen hoe ik me precies moet gedragen.
+1 voor wat Moringa zegt!
Live life to the fullest
sssssst schreef:
29-05-2017 11:53
Juist niet, als er een ingehuurde fotograaf is dan kan die bijna zijn werk niet doen omdat anderen dan in de weg staan, of al fotografernd op de foto's komen van de fotograaf.
Niet in de weg staan, maar vanaf je eigen plek maakt dat toch niet uit? Kan me voorstellen dat mensen liever zelf foto's maken en niet straks dit willen bestellen via de fotograaf.
Ksenija schreef:
29-05-2017 12:05
Niet in de weg staan, maar vanaf je eigen plek maakt dat toch niet uit? Kan me voorstellen dat mensen liever zelf foto's maken en niet straks dit willen bestellen via de fotograaf.
Bestellen via de fotograaf? Gebeurd dit serieus? Ik zou het toch ook wel irritant vinden als iedereen steeds foto's ging maken terwijl er een fotograaf rondloopt..
Live life to the fullest
Ksenija schreef:
Ja maar even logisch bekeken daar verdient die fotograaf geen brood mee. Die wil ook een graantje mee pikken van het geheel.
Wie weet staat dit in het contract van de fotograaf. Geen andere die foto's maken dan alleen hij.
Ksenija schreef:
Wij hebben in onze brief ook aan de gasten gevraagd om tijdens de ceremonie geen foto's te maken. De fotograaf heeft namelijk niet alleen ons gefotografeerd maar ook de gasten (als achtergrond of direct). En ik had het dan heel storend gevonden als iedereen alleen maar op z'n mobieltje zat te kijken.
Ksenija schreef:
Jawel, dan sta je vaak toch in beeld, de fotograaf gebruikt flits die dan reflecteert in jouw mobiel oid. Rete irritant.

Mijn man fotografeert hobbymatig ook wel eens een feest of bruiloft. (Gevraagd door gastheer/vrouw) Hij vindt het echt heel lastig.
Ksenija schreef:
Jij bent de reden dat mensen dus blijkbaar dit soort regeles op papier moeten zetten.
Cadeau tip, een hele stapel eneveloppen, dikke, en dan in 1 enveloppe een briefje van 50 euro.
7102 schreef:
29-05-2017 12:09
Ja maar even logisch bekeken daar verdient die fotograaf geen brood mee. Die wil ook een graantje mee pikken van het geheel.
Wie weet staat dit in het contract van de fotograaf. Geen andere die foto's maken dan alleen hij.
Ik heb zo'n 10 bruiloften gefotografeerd van mensen die ik op de een of andere manier ken (kennissen, geen vrienden want daar ben ik te gast). Geen contract. Ze kregen alle foto's op usb stick in lage / hoge resolutie en eventueel een fotoboek. Dit alles voor een afgesproken prijs. Nooit gedoe over gehad. Wat / hoe zij willen delen met gasten moeten ze zelf bepalen. Ik heb een keer op verzoek een pagina gemaakt waar de gasten de foto's zelf konden downloaden. Prima.

Last van asociaal fotograferende gasten heb ik 1 x meegemaakt, een irritante oom die de hele tijd in beeld liep. Heb ik toen iets van gezegd. Werd gelukkig goed ontvangen.
Live life to the fullest
Een fotograaf wordt gewoon voor de dag betaald en dan krijg je alle foto's digitaal aangeleverd. Die verdient niks extra's aan gasten die de foto's ook willen. Die moeten het bruidspaar even benaderen.
Soleggiato schreef:
29-05-2017 12:17
Een fotograaf wordt gewoon voor de dag betaald en dan krijg je alle foto's digitaal aangeleverd. Die verdient niks extra's aan gasten die de foto's ook willen. Die moeten het bruidspaar even benaderen.
Precies. Ik heb dat nog nooit meegemaakt. En eerlijk gezegd dus ook nog nooit een ceremonie waar iedereen met zijn mobieltje in de hand foto's aan het maken was. Zoiets doe je gewoon niet. Maar het zal wel een ander slag mensen/bruiloft zijn..?
Live life to the fullest
moringa schreef:
29-05-2017 12:02
@ potjepindakaas, ja zeker, en die keuzes kan je ook gewoon maken. Je mag dat immers zelf beslissen en je kan niet iedereen te vriend houden. Ik neem toevallig jouw bericht als voorbeeld omdat het hier zo duidelijk is dat trouwen snel een sociale rangorde aangelegenheid wordt vol met allerlei regels.

Dat is het nou eenmaal ook een beetje en doorgaans kan ik er wel mee leven hoor. Meestal gaat het om de en en en. En je moet precies op tijdstip X verschijnen en je moet daar zitten bij de tafelschikking en je mag geen foto's op social media en er mogen geen kinderen komen en je moet een stukje doen (of juist niet) en moet voor datum x een velletje inleveren voor het kookboek en je moet opletten dat je het bruidspaar niet te vroeg feliciteert en maar ook niet te laat en je moet wel op foto X maar mag niet op foto Y etc.

Bij een teveel aan regels stellen van te voren denk ik zelf nogal snel: hallo, is ademen hier toegestaan of moet ik daar ook toestemming voor vragen? Ik wil graag dat er op vertrouwd wordt dat ik echt geen gekke dingen ga doen op een bruiloft en dat ik er mijn best voor ga doen om er een leuke dag van te maken. Die motivatie wordt me alleen nogal snel ontnomen als iemand me gaat vertellen hoe ik me precies moet gedragen.
Mededelingen en een beetje een strakke organisatie over wanneer/hoe het bruidspaar gefeliciteerd wil worden of wanneer en met wie er een fotosessie is vind ik juist alleen maar prettig, dan weet ik tenminste wat ik kan verwachten. Ik heb wel eens in de rij gestaan voor feliciteren en dat op een gegeven moment het bruidspaar het zat was en de dansvloer op ging. Lekker dan, sta ik daar een half uur voor joker te wachten, regel het dan beter! En ik heb ook wel eens tijden staan wachten bij zo'n fotosessie en toen bleek ik niet een van degenen te zijn om met het bruidspaar op de foto te gaan. Zeg dat dan even, dan kan ik gewoon lekker ontspannen met mijn drankje gaan waar ik wil.

Maar dat A4tje en dat soort opdrachten vind ik wel vreselijk. Wij zijn niet zo creatief en ook geen kookwonders, dus zitten er altijd mee in onze maag en beleven er geen plezier aan om het te maken. Talloze bruiloften gehad van kennissen waarbij je dan zo'n A4tje moest maken en daarnaast dan ook nog iets mee moest nemen voor een gezamenlijk verwenpakket/bierpakket/geef-het-bruidspaar-100-gezelschapsspelletjes pakket/hoe-overleef-ik-mijn-huwelijk pakket, etc. Of van die zogenaamd lollige dingen dat alle 200 gasten een pak koffie of blik erwtensoep mee moet nemen, want daar houdt het bruidspaar zo van. Of heel gênant: een rol wc papier of spuitbus luchtverfrisser omdat hij altijd zo lang op de wc zit, ook wel eens meegemaakt. Wij zijn gestopt om aan dit soort dingen mee te doen, ze doen het maar mooi met de mensen die dit wel leuk vinden.
Jejoue schreef:
29-05-2017 12:00
Toch schrijft de etiquette voor dat echtparen niet naast elkaar geplaatst worden.
Ik vind dat ook logisch.
En die etiquetteregels zijn er natuurlijk niet voor niks. Zou een lekkere janboel worden in het leven zonder etiquette, ik moet er niet aan denken.
Misschien is het de toon waarop het geschreven is die hier niet doorklinkt maar ik vind het allemaal niet zo overdreven. En het gebeurd gewoon heel vaak dat je als weldenkend mens denkt dat iedereen dit of dat toch zelf ook wel snapt en dat blijkt dus niet het geval te zijn, dan kun je het beter vooraf communiceren. Dat de ceremoniemeester niet naast zijn partner mag zitten vind ik wel raar. Geen kinderen is hun goed recht. Niet afscheid nemen klinkt misschien wel onaardig maar ik snap het ook wel want dan ben je de halve avond bezig met afscheid nemen.

Wij hadden op de kaart gezet dat we geen stukjes wilde. Dat viel niet in goede aarde bij de familie van mijn man die exact de reden waren dat we het erop gezet hebben. We hadden echt zo geen zin om minimaal een uur naar jolige liedjes en tenenkrommende abc-tjes te luisteren en dan tandenknarsend te glimlachen. Als ze nou nog leuk zijn maar nee het is altijd in de categorie A is van Amsterdam daar hebben jullie elkaar ontmoet, B is van de bank die jullie samen hebben gekocht, C is van curry want dat eet meneer theelepel graag op zijn friet. :'-(
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
sinnombre schreef:
29-05-2017 10:33
Ik vind de regels niet bizar, wel als je het zo benoemd in een brief.
Het zou vanzelfsprekend moeten zijn.
Dat bedrag vind ik extreem hoog.
He valt mij altijd op dat bij de stellen waar het feest het simpelst is en de salarissen het laagst, het meest wordt verwacht.

Geef wat je kunt missen.
Ik vind het wel bizar, bijvoorbeeld geen afscheid nemen. Mag iedereen dat zelf bepalen? Een collega zwaait even, een ander geeft een kus (familie oid) en een ander weer op een andere manier. Er is op deze manier nooit ruimte dat mensen zelf nadenken of dat er wat spontaans gebeurd. In een ander topic was ik ook verbaasd hoeveel regels er aan een nieuwe kinderwagen moeten zitten of aan een geboorteplan. Waarom alles willen plannen? Beetje improviseren is ook wel handig.
pipootje schreef:
29-05-2017 12:32
Ik vind het wel bizar, bijvoorbeeld geen afscheid nemen. Mag iedereen dat zelf bepalen? Een collega zwaait even, een ander geeft een kus (familie oid) en een ander weer op een andere manier. Er is op deze manier nooit ruimte dat mensen zelf nadenken of dat er wat spontaans gebeurd. In een ander topic was ik ook verbaasd hoeveel regels er aan een nieuwe kinderwagen moeten zitten of aan een geboorteplan. Waarom alles willen plannen? Beetje improviseren is ook wel handig.
Nee iedereen moet doen wat jij wil want het is jouw dag.
pipootje schreef:
29-05-2017 12:32
Natuurlijk is het niet erg al iemand zwaait of een kus geeft, of dat een heel goede vriend persoonlijk afscheid komt nemen. Maar als je niet aangeeft dat mensen geen afscheid hoeven te nemen dan voelen alle mensen zich verplicht om beleefd afscheid te komen nemen met een praatje, dan voelt het onbeschoft om even te zwaaien. En aangezien er bij ons 200 gasten waren en wij zelf tot het einde op het feest wilden zijn ipv er zelf vroeg tussenuit te glippen waren we anders nog zo'n 200 x 1 minuut = meer dan 3 uur bezig geweest met afscheid nemen. Leuke feestavond heb je dan, en je gasten ook want die staan dan geheid nog een keer in de rij. Als je een bruiloft hebt met 20 mensen dan zou ik het wel een overdreven regel vinden, dat kan prima zonder planning. Improvisatie is leuk op een heel kleine simpele bruiloft (maar die heeft dan weer als euvel dat je veel mensen moet uitsluiten die niet mogen komen) maar is niet leuk op een wat grotere bruiloft waarbij mensen er last van hebben als dingen niet of slecht georganiseerd zijn.
Ksenija schreef:
Waarom ben je bij de ceremonie als je toch bezig gaat zijn met plaatjes schieten? Op het moment dat je bezig bent met foto's maken ben je minder tot niet met de ceremonie bezig. En vanuit je plaats foto's maken? Dan zal je de mensen achter je storen en de ceremonie voor hun ook verpesten.

Ik vind het heel onbeschoft om tijdens de ceremonie iets anders te gaan doen. Je gaat toch ook niet appen of zo tijdens de ceremonie? Foto's maken is precies hetzelfde, dat doet de fotograaf zodat de rest de ceremonie ongestoord de ceremonie kan volgen.
Dat van die foto's en social media snap ik wel. Geen kinderen etc vind ik maar wat overdreven. En het op de kaart vermelden ook. Sterker nog, wij trouwen over 2 maanden en naast onze eigen kinderen, zijn er zo'n 10 andere kinderen aanwezig. Er komt een animateur die ze bezig gaat houden met spelletjes, knutselen, baby dance etc.

Maar ja, ik merk dat de 8 jaar italie mij wel ontnederlandst heeft ofzo. Tafelschikking is hier heel normaal (stelletjes juist wel bij elkaar) en kinderen horen er gewoon helemaal bij. Cadeau's zijn hier ook een stuk meer, gemiddeld 100 euro per persoon (dus 200 per stel) en dan geven ooms en tantes en getuigen nog weer meer (gemiddeld 500). Ouders, schoonouders en opa's en oma's vaak wel 1000 euro.

Ernaar vissen zou ik dan niet doen. Ook heel gewoon is hier het openen van een rekening bij een reisbureau, waar alle gasten dan een x bedrag op storten om zo bij te dragen aan de huwelijksreis.

Oh in Italie trouwens geen onderscheid in dag en avond gasten. Iedereen komt gewoon de hele dag (of helemaal niet) en kan mee eten en feesten.
Missandei schreef:
29-05-2017 11:12
Het enige echt strikte wat wij erin hebben staan is dat de mensen echt uitgenodigd zijn met zijn/haar naam op de enveloppe.
Wij willen een intieme kleine bruiloft als afsluiting voor een paar pittige jaren en hadden gewoon totaal geen zin in +1's die we 1 x of nog nooit gezien hadden.
Je zou ook denken dat dit vanzelf spreekt maar zelfs met vermelding in de brief kwamen er toch nog vragen over. Dus bij op de enveloppe was gewoon vermeld Fam. Puk of
Petra Puk of
Pietje Puk
Wacht eens, op jouw bruiloft zou ik als gast mijn eigen partner niet mee mogen nemen? Op het feest van de liefde van een bruidspaar moet ik het zonder mijn geliefde doen?
Als collega of zo, ok, maar als vriendin van het bruidspaar zou ik het toch wel heel erg bijzonder vinden dat jij al op voorhand bepaalt dat mijn partner niet mee mag.
Veel belangrijker...........geef dergelijke dag vorm zoals jij en partner het zelf belangrijk vinden. Hoe je het ook doet, linksom of rechtsom.....er zullen altijd scheve blikken blijven. Echt waar.

Groot feest of klein feest, intiemiteit of anonimiteit, wel of geen kinderen meenemen, dresscode, enveloppebedrag.........

In wezen is het allemaal niet zo spannend. En wanneer de een van mening is dat het niet alleen om het bruidspaar en zijn wensen draait is de ander van mening dat de gasten zich best een dag mogen aanpassen omwille van hun dierbaren.
moringa schreef:
29-05-2017 12:02

Mee eens.

Toen ik nog regelmatig bruiloften had, ging men er gelukkig vanuit dat wij als gasten zelf wel begrepen dat je niet voor de fotograaf gaat staan en dat we niet in onze spijkerbroek zouden komen, etc. Nog maar een jaar of 10, 15 geleden.
_Marana_ schreef:
29-05-2017 13:11
Wacht eens, op jouw bruiloft zou ik als gast mijn eigen partner niet mee mogen nemen? Op het feest van de liefde van een bruidspaar moet ik het zonder mijn geliefde doen?
Als collega of zo, ok, maar als vriendin van het bruidspaar zou ik het toch wel heel erg bijzonder vinden dat jij al op voorhand bepaalt dat mijn partner niet mee mag.
Ja dat klopt Marana,

Als wij jouw partner dus totaal niet kennen dan is hij/zij op onze, voor ons intieme, bruiloft dus niet uitgenodigd. De partners van mijn vriendinnen ken ik uiteraard goed en zijn dus uiteraard uitgenodigd maar de rest niet. Simpelweg omdat we daar geen zin in hebben, dan heb je er zo 30 man bij waar we niet op zitten te wachten. Verder zijn er gewoon gezinnen, partners die we goed kennen of ook bevriend mee zijn wel uitgenodigd.
We maken een gastenlijst en dan is het altijd aan de gast of je wil komen of niet natuurlijk. Daarnaast zou ik, als partner, er ook totaal niet op zitten te wachten om naar een bruiloft te gaan van mensen die je nog nooit of 1 keer ontmoet hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven