Bizarre 'regeltjes' op bruiloft... (?)

29-05-2017 10:09 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendenkring trouwen niet gek veel mensen. Ik ben afgelopen jaren op een handjevol bruiloften geweest van vrienden. Altijd een leuk en ontspannen feest (behalve eentje, daar waren naar mijn mening gewoon teveel mensen, maar dat terzijde).
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.

Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten... O_O Huh?!! Dat is toch bizar!! Vind ik gewoon niet kunnen.

Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..

En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven... :O
Live life to the fullest
GijsdeGoede schreef:
30-05-2017 10:06
Dat speelde toen zeker veel minder?
Inderdaad lijkt het met sommige verhalen alsof het steeds gekker, duurder en exclusiever moet. Is dat het tegen elkaar opbieden, van kijk ons een duur doen? Maar dan ondertussen wel veel geld verwachten, want eigenlijk kunnen we niet duur doen en moeten we het wel via de gasten terugverdienen...
Gelukkig 'lijkt' het vooral zo. Het zijn denk ik bepaalde kringen waar dit gebeurt en er zijn genoeg mensen die op ontspannen wijze hun bruiloft vieren met familie en vrienden, zonder bizarre taferelen of verwachtingen.
Ja, dat speelde toen veel minder. Het lijkt tegenwoordig soms wel of de essentie van de bruiloft, twee mensen die voor elkaar kiezen en dat graag willen laten zien aan hun familie en vrienden, uit het oog verloren wordt.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik van die glittercircusbruiloften in eigen kring, ook de laatste jaren, nog nooit heb meegemaakt.
Troeteltje schreef:
30-05-2017 09:25
Waar las jij dat er een switch plaatsvond van uitersten?
Jij vulde in je vorige bericht juist zoveel zelf in dat ik deze reactie gaf. En ik schrijf er notabene bij dat ik niet met een knuppel door het hoenderhok ga.
Dan hebben we elkaar denk ik verkeerd begrepen. Met mijn post bedoelde ik gewoon dat het prettig is dat wederzijds het bruidspaar en de gasten rekening met elkaar houden en niet hun hakken in het zand zetten en alleen maar kijken naar wat ze zelf willen. Uit jouw reactie las ik dat jij je in het verleden heel erg aangepast hebt aan anderen en daar zo op afgeknapt bent dat je dat nu helemaal niet meer wilt. Vandaar dat ik dat uitersten noemde. Maar blijkbaar heb ik er dan iets anders in gelezen dan dat jij bedoelde en zijn we het meer met elkaar eens dan we dachten.
Wij hebben nog geen seconden over nagedacht dat de gasten geld moesten geven, zodat wij onze bruiloft terugbetaald kregen. Wij wilden dat iedereen het leuk had op onze bruiloft en iedereen gaf wat hij/zij wilde geven. De een gaf een tientje, de ander 100 en wij waren blij met alles.
lilalinda schreef:
30-05-2017 10:11
en toch zijn er aardige richtlijnen met wat je geeft (volgens de etiquette)
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/so ... ouwen.html
en dat bedrag is best hoger dan wat hier door diverse posters genoemd wordt
Vind dat wel een aardige richtlijn.
Dit vond ik over tafelschikking bij bruiloft(jubilea):
www.beatrijs.com/tafelschikking-op-huwelijksjubileum/
Mijn God, wat zijn mensen hier star! Mensen die zichzelf zaalvulling voelen als ze iets wel of niet mogen? Of zich verplicht voelen zich anders voor te doen? Pffff.

Zelf zie ik zo'n regel dat je geen afscheid mag nemen, meer als een soort richtlijn, dat het ok is als je gewoon weggaat zodat je niet weer een half uur in de rij hoeft te staan. Of dat je niet hoeft te wachten tot het bruidspaar weer beschikbaar is, omdat ze net even in gesprek zijn of op de dansvloer of zo. Natuurlijk mag je gewoon afscheid nemen als je dat graag wil, als je een speciale band hebt met het bruidspaar, als het toevallig goed uitkomt of vul maar in. Vrijheid, blijheid.

En dat geldbedrag, jemig, wat maakt dat uit! Je trouwt voor jezelf, niet voor de cadeaus. Wij hadden behoorlijk uitgepakt, met diner en feest en overnachting en ontbijt, maar dat was onze keus, dat wilden wij aan onze gasten aanbieden zodat iedereen het zo laat kon maken als ze wilden en konden drinken. Of niet, ze hoefden natuurlijk niet te blijven overnachten. En dat betekent niet dat ze meer moeten geven of zo. Ik kan me van veel mensen voorstellen dat ze niet veel geld kunnen missen. Zij geven wat zij gepast vinden voor hun situatie voor een bruiloft, onafhankelijk van wat ze ervoor terugkrijgen, lijkt mij. Ingewikkelder dan dat hoef je het niet te maken.
Spreuken 18:2
namita schreef:
30-05-2017 10:05
Dat bedoel ik. Bij onze bruiloft destijds, vond ik het fijn om de mensen die voortijdig weg gingen (en zoveel zijn dat er niet, ik bedoel het zijn er misschien 10, 20 en dan nog meeste stellen of groepje en al zijn het er meer) nog even te kunnen bedanken voor hun komst. Enzo hoort het ook. Nu hoef je niet alles te doen wat hoort (schijnt in deze maatschappij ook zo te werken) maar ik vind dat wel zo fijn om nog even je waardering te kunnen uit spreken.Mensen hebben toch tijd, geld etc aan je besteed.
Dat kan natuurlijk prima. Bij ons waren er 200 gasten en wilden wijzelf tot het einde blijven (ik vind een bruiloft waarbij het bruidspaar vroeg vertrekt en bijna alle gasten zonder hen achterblijven dan juist weer altijd een beetje vreemd). Dus bij ons ging het niet om 10 tot 20 mensen, maar om 200. We hebben wel achteraf ansichtkaarten laten drukken met een trouwfoto en alle mensen die gestuurd met een persoonlijk geschreven bedankje voor hun komst en hun cadeau.
Satchel schreef:
30-05-2017 10:22
Zelf zie ik zo'n regel dat je geen afscheid mag nemen, meer als een soort richtlijn, dat het ok is als je gewoon weggaat zodat je niet weer een half uur in de rij hoeft te staan. Of dat je niet hoeft te wachten tot het bruidspaar weer beschikbaar is, omdat ze net even in gesprek zijn of op de dansvloer of zo. Natuurlijk mag je gewoon afscheid nemen als je dat graag wil, als je een speciale band hebt met het bruidspaar, als het toevallig goed uitkomt of vul maar in. Vrijheid, blijheid.
Dit ja!
Bij ons zijn de meeste mensen wel tot het einde van het feest gebleven maar ik had het niet leuk gevonden dat die mensen die wel eerder zijn weg gegaan ons niet meer gedag gezegd zouden hebben want wij hadden voor iedereen nog een klein presentje.
amarna schreef:
30-05-2017 10:02
Het idee van een cadeau is toch geen "compensatieregeling" voor gebruikte consumpties?
Met een kopje koffie met balgebakje, een paar biertjes/frisdrank en 2 bitterballen kom ik écht niet aan 50 euro p.p.
Ik heb altijd gedacht dat het bruidspaar gasten uitnodigt omdat ze het leuk vinden dat zij hun verbintenis meevieren, en niet om financieel quitte te spelen.
Dat zou dus inhouden dat je bij een bruiloft in een kasteeltje, met een duur aangeklede bruid, bloemstukken, een chique diner, losgelaten witte duiven, een stretch limo meer geld cadeau geeft dan aan een bruidspaar dat niet van toeters en bellen houdt?
Je geeft het toch uit liefde ? En al helemáál niet om bewonderd te worden om je gulheid.

Wat ben ik blij dat ik al 34 jaar getrouwd ben en dat circus/poppenkast niet meer hoef te organiseren. Het lijkt wel of het steeds gekker, duurder, exclusiever moet tegenwoordig!

En mijn niet-zo-goedgeklede volkse ome Joop en tante Hennie mogen gewoon komen omdat het doodgoeie mensen zijn bij wie ik als kind graag kwam en die altijd het goede met mij voor hebben.
Ik denk dat het erg ligt aan je omgeving. Ik heb de afgelopen 10 jaar heel veel bruiloften meegemaakt maar nog nooit glitter en glamour met limo's en witte duiven.
Hallozeg schreef:
29-05-2017 22:44
Gierig ? Vind het meer hebberig en weinig gastvrij hou dan gewoon kaartverkoop voor je bruiloft dan is de bedoeling tenminste duidelijk. Wij hadden een bruiloft met daarbij een budget waarvoor wij gespaard hadden onze gasten waren dan ook echt onze gasten zonder enige financiële verwachtingen.
Wij hadden wel veel mensen maar geen hele dure bruiloft.
Wij vroegen ook geld. Een envelopje als cadeautip op de uitnodiging... Een financiële bijdragen was welkom. Maar ik vond het echt beschamend hoeveel geld we hebben gekregen. Ik ging uit van 20/25 euro pp. Dat was ook heel fijn geweest. Maar we kregen zoveel meer. 100 euro per stel was echt de norm. sommigen mensen die alleen kwamen gaven wel 70 euro! Echt ook best regelmatig meer dan 100 euro per stel. Heel lief natuurlijk; maar had echt niet gehoeven. Wij besluiten om te trouwen en ene feest te geven. Zoveel geld geven....echt lief, maar waarom?
Ik ben bang van duiven dus die zijn er niet en geen limo.
Bij ons HOEFT het afscheid nemen niet perse. Uiteraard verbieden we dit niet. Maar mensen moeten zich niet verplicht voelen om weer formeel afscheid te nemen.
Qua bedragen, wij hopen hiermee een leuk zakcentje voor de huwelijkreis mee te krijgen :)
nicole123 schreef:
29-05-2017 10:34
Zo was er bij onze ceremonie een oom (niet eens uitgenodigd voor de ceremonie, maar hij was er desondanks toch) die zelf foto's ging maken en daardoor op heel veel foto's van onze professionele fotograaf pontificaal in beeld staat. Nou was ik geen bridezilla en is het op zich juist een heel leuke oom, dus wij konden er achteraf wel om lachen. Maar ik snap daarom wel dat je zoiets duidelijk wilt communiceren naar je gasten.
Maar een bruiloftceremonie in een gemeentehuis is openbaar, dus al wil de broer van de tante van de overbuurman daar naartoe, dan kan dat gewoon. Net als kinderen. Je kan een verzoek neerleggen en een beetje fatsoenlijk mens geeft daar gehoor aan.
Hoe het met een kerkelijke inzegening zit weet ik niet precies, en je feest o.i.d. is natuurlijk wel besloten.
GijsdeGoede schreef:
30-05-2017 09:46
Ik vind dat geen goede reden, maar een slechte. Zijn die gasten er dan alleen voor de vulling van de zaal? En wat is "door feesten" nu eigenlijk? Is het de bedoeling dat het bruidspaar een paar uur lang non stop kan dansen en doen alsof er niemand om hen heen is? Jij schrijft het alsof het zielig is dat ze amper kunnen dansen omdat er continu contact is met andere mensen. Nou nodig dan minder mensen uit en vier het op een heel grote dansvloer, kun je ongestoord dansen.
Je zou denken dat ze mensen uitnodigen waar ze om geven en als je dan moet verdwijnen door de achterdeur, nou dan weet je wel wat je vriendschap waard is.
Helemaal mee eens
blauwmetstippen schreef:
30-05-2017 10:35
Maar een bruiloftceremonie in een gemeentehuis is openbaar, dus al wil de broer van de tante van de overbuurman daar naartoe, dan kan dat gewoon. Net als kinderen. Je kan een verzoek neerleggen en een beetje fatsoenlijk mens geeft daar gehoor aan.
Hoe het met een kerkelijke inzegening zit weet ik niet precies, en je feest o.i.d. is natuurlijk wel besloten.
Sterker nog, al wil een zwerver die er toevallig staat mee naar binnen dan mag dat gewoon!
Soleggiato schreef:
29-05-2017 12:17
Een fotograaf wordt gewoon voor de dag betaald en dan krijg je alle foto's digitaal aangeleverd. Die verdient niks extra's aan gasten die de foto's ook willen. Die moeten het bruidspaar even benaderen.
Beetje laat misschien, maar er zijn echt (nog?) fotografen die hier wel aan verdienen hoor. Of in ieder geval een poging doen, want wij hebben na de bruiloft geen foto's gekocht, al waren ze wel echt mooi. Lang niet alle fotografen geven zo maar alle foto's door zodat het bruidspaar er mee kan doen wat ze wil.
Noerie schreef:
30-05-2017 10:33
Wij hadden wel veel mensen maar geen hele dure bruiloft.
Wij vroegen ook geld. Een envelopje als cadeautip op de uitnodiging... Een financiële bijdragen was welkom. Maar ik vond het echt beschamend hoeveel geld we hebben gekregen. Ik ging uit van 20/25 euro pp. Dat was ook heel fijn geweest. Maar we kregen zoveel meer. 100 euro per stel was echt de norm. sommigen mensen die alleen kwamen gaven wel 70 euro! Echt ook best regelmatig meer dan 100 euro per stel. Heel lief natuurlijk; maar had echt niet gehoeven. Wij besluiten om te trouwen en ene feest te geven. Zoveel geld geven....echt lief, maar waarom?
Ik ben ervan overtuigd dat ik hierna het hele forum over me heen krijg, maar wij hadden dezelfde instelling voor onze bruiloft. We waren achteraf wel oprecht verbaasd dat wij uiteindelijk amper op 30 euro per stel gemiddeld uitkwamen, terwijl we dus een bruiloft zonder onderscheid dag- avondgasten hadden en van een paar tantes en ooms wisten dat ze minimaal 100 euro hadden gegeven. Het maakte ons niet uit, het feest werd sowieso betaald, maar na verhalen van vrienden over hun bruiloft en ook topics hier, verbaasde mij het wel.
nicole123 schreef:
30-05-2017 10:23
Dat kan natuurlijk prima. Bij ons waren er 200 gasten en wilden wijzelf tot het einde blijven (ik vind een bruiloft waarbij het bruidspaar vroeg vertrekt en bijna alle gasten zonder hen achterblijven dan juist weer altijd een beetje vreemd). Dus bij ons ging het niet om 10 tot 20 mensen, maar om 200. We hebben wel achteraf ansichtkaarten laten drukken met een trouwfoto en alle mensen die gestuurd met een persoonlijk geschreven bedankje voor hun komst en hun cadeau.
Op deze wijze maak je het voor jezelf én voor je gasten prettig. Prima dus. Ik begrijp jullie keuze volledig.
blauwmetstippen schreef:
Dat klopt, het was zijn goed recht. Al moet het wel in de zaal passen natuurlijk, dat ging nu echt net. De bijbehorende tante en de moeder van mijn oom (die ik nauwelijks ken) waren er ook en ik was blij dat hun (volwassen) kinderen er niet bij waren want dat had niet meer gepast. Ik vond het ook wel weer lief hoor dat ze speciaal voor ons erheen waren gekomen. Maar ik zou het zelf niet zo snel durven, zou me toch niet heel gewenst voelen als ik niet expliciet uitgenodigd was op het gemeentehuis. En ik zou dan al helemaal niet met mijn camera heen en weer durven gaan lopen. Maar hij deed het met een goed hart, dus even goede vrienden. Kerkelijke inzegening was bij ons ook vrij toegankelijk, maar daar hadden we ook iedereen voor uitgenodigd, dus dat leverde geen verrassingen op.
Ik vind die regels niet zo heel bizar. Wel dat je het vooraf krijgt toegezonden. Maar niet dat ze er zijn. Het zijn namelijk voornamelijk ongeschreven regels. Ik kan mij namelijk heel goed voorstellen dat een bruidspaar geen foto's van de dag of social media wil. Die betalen een dure fotograaf en willen zelf bepalen wat en of ze iets plaatsen. En dat jij geen kinderen op de bruiloft wilt komt ook regelmatig voor (en kan ik mij ook wel voorstellen). Nu kan je dat natuurlijk ook duidelijk maken door het adres op de envelop aan te passen aan dhr. en mevrouw in plaats van familie.

Hier zijn de bedragen voor een bruiloft trouwens al jaren stabiel. Voor een avondfeest € 50,00 per stel. En als je daggast bent
€ 100,00 per stel of meer als je heel dichtbij het bruidspaar staat. Voor een broer/zus/zeer goede vriendin betalen mensen al snel wat meer. Mensen die alleen zijn betalen vanzelfsprekend minder.

Ik zie trouwens ook regelmatig dat de bruidegom aan het einde het woord neemt om alle aanwezigen te bedanken voor hun komst. En dat ze aangeven geen handjes te schudden (dat zie ik gelukkig nooit meer, echt vreselijk). En het is heel gebruikelijk dat het bruidspaar als eerste vertrekt. Dat doe je natuurlijk niet zonder aankondiging. Dus even een kort woordje is wel zo netjes (en vaak heel erg leuk). De gasten krijgen daarna nog vaak iets te eten. En weten dat ze nog even hebben voor het feest voorbij is.

Veel van die regels zijn dus eigenlijk ongeschreven regels. Waarvan je denkt en hoopt dat iedereen ze wel weet.

Een envlop op een uitnodiging vind ik trouwens totaal overbodig. De meeste stellen wonen al jaren samen en hebben al een uitzet. Dus mensen weten dat ze niet met spullen hoeven te komen. En de paar mensen die toch iets persoonlijks maken of kopen. Dat maakt toch niets uit? Je moet als bruidspaar blij zijn met alles wat je krijgt. En er geen voorwaarden aan verbinden. Dat jij graag geld krijgt weten gasten ook wel zonder zo'n envelopje op je kaart.
blauwmetstippen schreef:
Een kerkelijke inzegening is openbaar. Het hoort bij de erediensten en daar kan in principe iedereen naar toe.
Voor fotograferen moet echter wel toestemming gevraagd worden.
nicole123 schreef:
30-05-2017 10:31
Ik denk dat het erg ligt aan je omgeving. Ik heb de afgelopen 10 jaar heel veel bruiloften meegemaakt maar nog nooit glitter en glamour met limo's en witte duiven.

Ik lees er wel eens over. Ook hier op dit forum.
Ooit heb ik zo'n bruiloft meegemaakt van een collegaatje. Een sportief, no-nonsense type die als bruid amper herkenbaar was. Zó opgedoft was ze. Met bloemenstrooiers, een ringdrager, een witte limousine en duiven die werden losgelaten op de trap van het stadhuis, de kerk versierd met bloemen. Bruidspaar dat een boeketje bij Maria neerlegde. Op zich een mooi gebaar, maar het bruidspaar komt nooit in de kerk. Dan vind ik zo'n Mariamomentje een tikkie hypocriet. Tijdens de ceremonie op het stadhuis kwam er plotseling een man, al zingend, binnenlopen. Die hoorde erbij, maar het sloeg nergens op. Was een beetje carnavalsachtig na een plechtig moment.
Deze bruiloft staat echt in mijn herinnering gegrift als over-the-top, maar ik houd nu eenmaal van eenvoud.
Het belangrijkste is dat het bruidspaar zelf een heerlijke dag gehad heeft.
amarna schreef:
30-05-2017 11:18
Ik lees er wel eens over. Ook hier op dit forum.
Ooit heb ik zo'n bruiloft meegemaakt van een collegaatje. Een sportief, no-nonsense type die als bruid amper herkenbaar was. Zó opgedoft was ze. Met bloemenstrooiers, een ringdrager, een witte limousine en duiven die werden losgelaten op de trap van het stadhuis, de kerk versierd met bloemen. Bruidspaar dat een boeketje bij Maria neerlegde. Op zich een mooi gebaar, maar het bruidspaar komt nooit in de kerk. Dan vind ik zo'n Mariamomentje een tikkie hypocriet. Tijdens de ceremonie op het stadhuis kwam er plotseling een man, al zingend, binnenlopen. Die hoorde erbij, maar het sloeg nergens op. Was een beetje carnavalsachtig na een plechtig moment.
Deze bruiloft staat echt in mijn herinnering gegrift als over-the-top, maar ik houd nu eenmaal van eenvoud.
Het belangrijkste is dat het bruidspaar zelf een heerlijke dag gehad heeft.
Haha, hilarisch lijkt me dat
Potjepindakaasmetnootjes schreef:
30-05-2017 10:47
Sterker nog, al wil een zwerver die er toevallig staat mee naar binnen dan mag dat gewoon!
Niet helemaal waar. Wij wilden er een iemand niet bij hebben die was gekomen (noem geen reden ivm privacy). De ambtenaar heeft de desbetreffende persoon de toegang ontzegt.
Missandei schreef:
29-05-2017 13:23
Ja dat klopt Marana,

Als wij jouw partner dus totaal niet kennen dan is hij/zij op onze, voor ons intieme, bruiloft dus niet uitgenodigd. De partners van mijn vriendinnen ken ik uiteraard goed en zijn dus uiteraard uitgenodigd maar de rest niet. Simpelweg omdat we daar geen zin in hebben, dan heb je er zo 30 man bij waar we niet op zitten te wachten. Verder zijn er gewoon gezinnen, partners die we goed kennen of ook bevriend mee zijn wel uitgenodigd.
We maken een gastenlijst en dan is het altijd aan de gast of je wil komen of niet natuurlijk. Daarnaast zou ik, als partner, er ook totaal niet op zitten te wachten om naar een bruiloft te gaan van mensen die je nog nooit of 1 keer ontmoet hebt.
Volledig mee eens, zo zou ik het ook doen. Ik heb ook geen zin in mensen die ik niet ken, of de nieuwe scharrel van het neefje.
Vind ik bij verjaardagen ook altijd zo irritant als mensen ongevraagd anderen meenemen.
En geen kinderen bij de bruiloft lijkt me ook logisch (behalve dan die van zeer naaste familie misschien).
Elfje112 schreef:
30-05-2017 12:21
Niet helemaal waar. Wij wilden er een iemand niet bij hebben die was gekomen (noem geen reden ivm privacy). De ambtenaar heeft de desbetreffende persoon de toegang ontzegt.
Dan was die ambtenaar in overtreding. Zie wetboek artikel 63.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven