Bizarre 'regeltjes' op bruiloft... (?)
maandag 29 mei 2017 om 10:09
In mijn vriendenkring trouwen niet gek veel mensen. Ik ben afgelopen jaren op een handjevol bruiloften geweest van vrienden. Altijd een leuk en ontspannen feest (behalve eentje, daar waren naar mijn mening gewoon teveel mensen, maar dat terzijde).
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.
Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten...
Huh?!! Dat is toch bizar!! Vind ik gewoon niet kunnen.
Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..
En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven...
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.
Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten...
Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..
En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven...
Live life to the fullest
dinsdag 30 mei 2017 om 21:11
MaryCrawley schreef: ↑30-05-2017 20:02Dan kan je zelf toch ook bedenken dat die regels er vast niet staan voor jou? Jij snapt het immers uit jezelf wel, maar dat is dus niet altijd voor iedereen. En aangezien de verwachtingen nogal verschillend kunnen zijn (zie dit topic), is duidelijk communiceren soms handig. Dat is dus niet onaardig bedoeld. En die mensen willen jou er graag bij hebben, jij bent een leuke gast, nou glimlach op, jurk aan en gaan toch? Er staat dan toch ook vast niks schokkends in?
Natuurlijk maakt de toon uit, die haal ik hier niet uit. Maar ik heb werkelijk waar nog nooit een onaardige uitnodiging gezien. Bruiloftsuitnodigingen zijn toch altijd enthousiast en feestelijk.
Het is ook maar met welke mindset je zo'n uitnodiging leest.
Als die regels niet voor mij bedoeld zijn, stuur ze dan ook niet. Als je niet wilt dat ik mijn kinderen meeneem, dan zeg je dat gewoon. Ik neem aan dat ik het bruidspaar ken he, en zij mij, en dat we af en toe sowieso met elkaar praten, anders is mijn hele aanwezigheid op de trouwerij al waanzin. Blijkbaar vertrouwt de bruid het bruidspaar de overgrote meerderheid van de eigen gasten voor geen meter, want anders zou zo'n hele waslijst aan voorschriften totaal overbodig zijn. Als alleen neefje hupseflups bekend staat om zijn kwade dronk, dan bel je die persoonlijk op met de mededeling dat hij zich dient te gedragen en anders beter wegblijft. Dan bederf je de voorpret van je wel fatsoenlijke gasten tenminste niet met een motie van wantrouwen betuttelende brief van de cm.
dinsdag 30 mei 2017 om 21:18
Mee eens. Mijn ouders hebben mij bijvoorbeeld gevraagd wat voor een kleding ze aan moeten doen. "Nou gewoon netjes" heb ik ze gezegd. Mijn moeder is bang dat ze underdressed gaan zijn tov mijn schoonfamilie. Nou daar maak ik mij helemaal niet druk om. Als ze gewoon netjes eruit zien is dat prima. Daarnaast zal het vast snikheet zijn (Italië, eind juli) dus wil ik het mijn vader niet eens aandoen om helemaal in pak te gaan.made@kate schreef: ↑30-05-2017 21:11Als die regels niet voor mij bedoeld zijn, stuur ze dan ook niet. Als je niet wilt dat ik mijn kinderen meeneem, dan zeg je dat gewoon. Ik neem aan dat ik het bruidspaar ken he, en zij mij, en dat we af en toe sowieso met elkaar praten, anders is mijn hele aanwezigheid op de trouwerij al waanzin. Blijkbaar vertrouwt de bruid het bruidspaar de overgrote meerderheid van de eigen gasten voor geen meter, want anders zou zo'n hele waslijst aan voorschriften totaal overbodig zijn. Als alleen neefje hupseflups bekend staat om zijn kwade dronk, dan bel je die persoonlijk op met de mededeling dat hij zich dient te gedragen en anders beter wegblijft. Dan bederf je de voorpret van je wel fatsoenlijke gasten tenminste niet met een motie van wantrouwen betuttelende brief van de cm.
En alle overige regeltjes, goh misschien ben ik naïef, maar ik verwacht dat het eigenlijk wel gewoon vanzelf gaat die dag. En er zal ook vast wel iets gebeuren waar we niet op gerekend hadden. Maken wij ons ook niet druk om.
dinsdag 30 mei 2017 om 21:31
Het kan zelfs nog goedkoper hoor!italiagirl schreef: ↑30-05-2017 21:09Dat buitensluiten van kinderen is wel echt iets Nederlands vind ik. Is in Italië (en wel meer zuid Europese landen) echt zo anders. Vaak wordt er dus ook iets voor de kinderen geregeld zodat die ook een feestje hebben. Zoals wij doen bv op onze bruiloft, kinderanimatie. Kost echt bijna niets vind ik, 6 uur lang voor 175 euro.
Wat ons betreft horen die er gewoon bij en dus denk ik in de voorbereiding ook na over hoe zij het leuk kunnen hebben. Net zoals ik dat bij de volwassen gasten doe.
dinsdag 30 mei 2017 om 22:25
Ha, nu kan ik eindelijk ook eens een +1 doen!made@kate schreef: ↑30-05-2017 21:11Als die regels niet voor mij bedoeld zijn, stuur ze dan ook niet. Als je niet wilt dat ik mijn kinderen meeneem, dan zeg je dat gewoon. Ik neem aan dat ik het bruidspaar ken he, en zij mij, en dat we af en toe sowieso met elkaar praten, anders is mijn hele aanwezigheid op de trouwerij al waanzin. Blijkbaar vertrouwt de bruid het bruidspaar de overgrote meerderheid van de eigen gasten voor geen meter, want anders zou zo'n hele waslijst aan voorschriften totaal overbodig zijn. Als alleen neefje hupseflups bekend staat om zijn kwade dronk, dan bel je die persoonlijk op met de mededeling dat hij zich dient te gedragen en anders beter wegblijft. Dan bederf je de voorpret van je wel fatsoenlijke gasten tenminste niet met een motie van wantrouwen betuttelende brief van de cm.
woensdag 31 mei 2017 om 01:07
+100minnimouse schreef: ↑30-05-2017 20:39Dat vind ik altijd zo raar. Alsof je beledigd bent dat je kinderen niet uitgenodigd worden.
In alle eerlijkheid; wat heeft zo'n kind daar nou aan? Een heel kleine baby sowieso niks, vanaf een jaar of 4 gaan ze jengelen (begrijpelijk) omdat de dag zolang duurt en pubers vinden er meestal ook niet veel aan en zitten vaak in een hoekje op hun telefoon spelletjes te spelen.
Allemaal heel begrijpelijk, maar om als ouder dan soort van beledigd te zijn, daar snap ik niks van.
Leuk toch als je een dag of avond voor jezelf hebt? Je kind doe je er vaak geen plezier mee. Zeker niet als die kinderen geen close relatie hebben met het bruidspaar.
Wij gaan binnenkort trouwen en wij hebben niet gezegd dat er geen kinderen welkom waren want ik heb dus geen zin in dit soort gezeur vooraf of geroddel achteraf. Toch hoop ik stiekem dat bepaalde mensen hun kinderen niet meenemen.
Precies dit!
Ik vind het ook altijd zo raar als men zich beledigt voelt dat hun kinderen niet mogen komen.
Van die moekes die niks meer zonder hun kind kunnen doen...
En als je zo'n type bent heb ik ook liever niet dat je op mijn feest komt.
woensdag 31 mei 2017 om 06:06
Hier is het gebruikelijk dat alles en iedereen komt op de bruiloft. Buren, schoonfamilie van schoonfamilie, alle kinderen van iedereen, busladingen vol. Het is niet mijn ding, maar het gaat eigenlijk wel altijd goed. Het diner of lunch word door de familie bereid op locatie. Is er over, krijg je het mee naar huis. Is er tekort, word een nichtje of neefje naar de winkel gestuurd. Bridezillas zijn zeldzaam hier, die zouden worden uitgelachen
woensdag 31 mei 2017 om 08:11
Jammer genoeg zijn dat soort mensen en moekes dan meestal weer te beleefd om te zeggen dat je je achterlijke feest ergens kan stoppen waar de zon niet schijnt.
Maar goed ik hoef mijn kinderen niet overal mee hoor. Maar vind huwelijksfeesten sowieso al een dom iets.
woensdag 31 mei 2017 om 08:29
Uiteindelijk zegt het dus veel over de ontvanger, want die interpreteert en verbind er een waarde aan. Een waarde die wellicht door het bruidspaar anders ingezet is dan de ontvanger ervan oppikt.moringa schreef: ↑30-05-2017 17:36Ja, dat kan, alleen zou ik me dan wel beperken tot de 2 of 3 regels die echt het allerbelangrijkste voor het bruidspaar zijn zoals bv geen kinderen. Dan heb je 90% goed geregeld en de rest loopt wel los.
Want zoals al eerder gezegd, een hele waslijst aan allemaal pietluttige regels heeft echt een averechts effect op veel mensen. In ieder geval op mij, namelijk dat ik me behoorlijk onwelkom voel omdat mensen er blijkbaar vanuit gaan dat je je niet kan gedragen op een feestje.
woensdag 31 mei 2017 om 09:32
Oh, maar je kunt een bruiloft precies invullen zoals je wil hoor.
Ik had geen ´tante Hanny´, dronken-neef-met-vage-aanhang of horde collega´s op mijn bruiloft
woensdag 31 mei 2017 om 09:37
Er mag tegenwoordig niets mis gaan of niemand wil meer improviseren. Bij ons hadden we er niet op gerekend dat de band lang van te voren vanalles op moest bouwen, dus die hebben tijdens de receptie in de weg gelopen, nou dat is pech dan. Er is altijd wel wat wat je van te voren niet in regels kan vangen.
woensdag 31 mei 2017 om 09:44
Tuurlijk kan dat. Maar mensen kunnen daar ook iets van vinden. Vaak terecht.
Dat zie je aan al die topics hier wel.
woensdag 31 mei 2017 om 09:58
pipootje schreef: ↑31-05-2017 09:37Er mag tegenwoordig niets mis gaan of niemand wil meer improviseren. Bij ons hadden we er niet op gerekend dat de band lang van te voren vanalles op moest bouwen, dus die hebben tijdens de receptie in de weg gelopen, nou dat is pech dan. Er is altijd wel wat wat je van te voren niet in regels kan vangen.
En dat is nou net wat de beruchte bridezilla's vergeten!
woensdag 31 mei 2017 om 10:23
Wij hadden echt een topdag. De kinderen van mijn partner noemen het zelfs nu nog de leukste dag van hun leven, neefjes en nichtjes willen net zo trouwen als wij en de familie praat er nog vaak over. Het was al met al bijzonder goed besteed geld en we zouden het graag nog een keer willen doen.
Spreuken 18:2
woensdag 31 mei 2017 om 10:36
Het blijkt maar weer dat iedereen een eigen mening heeft. Heel mooi maar als je 150 gasten hebt dan heb je dus 150 meningen. Ik heb enorm stress ervaren om iedereen tevreden te willen houden en daarmee volledig uit het oog verloren wat mijn aanstaande en ik wilde.
Wij hebben daarom gekozen naar hoe wij dit graag willen delen met mensen. Als de mensen dit andersom niet 'goed' genoeg vinden om met ons te delen, is dat een leerschool maar uiteindelijk hun gemis.
Het blijkt ook dat bepaalde 'ongeschreven' regels toch niet bekend zijn om nageleefd worden. Een foto's op FB wat maakt het nou uit zegt de ene, de ander wil juist zelf graag de eerste foto plaatsen. Een witte jurk aan als gast zijnde (en ja ik heb het meegemaakt) moet toch kunnen op zomerbruiloft?
Zelfde met kinderen. Vaak hebben de kinderen niets tot zeer weinig met het bruidspaar, moeten die dan mee voor de sier? Of mee zodat er geen oppas hoeft te komen en wordt het bruidspaar opgezadeld met het regelen van vermaak? Dan nog kunnen toch ook de ouders niet volledig genieten want je let toch op je kroost?
Het is wel duidelijk dat het allemaal interpetatie is. Hoe worden dingen opgevat. Je kunt het opvatten als belediging als 'ze vertrouwen me niet dat ik me kan gedragen' en 'Logisch dat dit niet is waarom zo betuttelen' maar je kan het ook gewoon zien als duidelijkheid.
Wij hebben daarom gekozen naar hoe wij dit graag willen delen met mensen. Als de mensen dit andersom niet 'goed' genoeg vinden om met ons te delen, is dat een leerschool maar uiteindelijk hun gemis.
Het blijkt ook dat bepaalde 'ongeschreven' regels toch niet bekend zijn om nageleefd worden. Een foto's op FB wat maakt het nou uit zegt de ene, de ander wil juist zelf graag de eerste foto plaatsen. Een witte jurk aan als gast zijnde (en ja ik heb het meegemaakt) moet toch kunnen op zomerbruiloft?
Zelfde met kinderen. Vaak hebben de kinderen niets tot zeer weinig met het bruidspaar, moeten die dan mee voor de sier? Of mee zodat er geen oppas hoeft te komen en wordt het bruidspaar opgezadeld met het regelen van vermaak? Dan nog kunnen toch ook de ouders niet volledig genieten want je let toch op je kroost?
Het is wel duidelijk dat het allemaal interpetatie is. Hoe worden dingen opgevat. Je kunt het opvatten als belediging als 'ze vertrouwen me niet dat ik me kan gedragen' en 'Logisch dat dit niet is waarom zo betuttelen' maar je kan het ook gewoon zien als duidelijkheid.
woensdag 31 mei 2017 om 10:41
Fee-de-Goede schreef: ↑29-05-2017 10:29En ik zou geven wat je kunt missen. Vaak is dat bij ons echt veel lager dan 100 euro.
'Geven wat je kunt missen' vind ik nogal vaag. Ik kan misschien wel 1.000 euro missen, maar ik geef toch echt heel wat minder op een gemiddelde bruiloft hoor!
Ik vind je bijdrage aanpassen aan wat anderen geven zo mogelijk nog vreemder. Ten eerste snap ik niet hoe je zou kunnen weten hoeveel iemand anders geeft, ik neem tenminste aan dat het bruidspaar de enveloppen niet ter plekke openmaakt om de buit te tellen, en ten tweede vind ik het nogal raar dat je je eigen gift van anderen laat afhangen. Terwijl die misschien wel een betere of slechtere band met het bruidspaar hebben, of gewoon minder of meer kunnen uitgeven aan cadeaus dan jij.
De cadeau laten afhangen van hoeveel de bruiloft het bruidspaar heeft gekocht vind ik helemaal bezopen. Als het zo werkt moet het bruidspaar maar toegangskaartjes gaan verkopen.
Wij zijn klein getrouwd, maar iedereen die we hadden uitgenodigd was ook gewoon uitgenodigd voor het diner. Dat onderscheid tussen dag- en avondgasten vind ik altijd nogal knieperig, alsof bepaalde mensen alleen maar goed zijn als zaalvulling 's avonds. En helemaal als ze wel bij de ceremonie verwacht worden, en dan tussendoor zelf maar ergens wat te eten moeten scoren. Wat een armoe, als je zo'n onderscheid maakt tussen je gasten.
Op onze uitnodiging hadden we trouwens expliciet gezet dat we geen prijs stelden op 'leuke' stukjes en dat we geen cadeaus hoefden maar al blij zouden zijn met de aanwezigheid van de genodigde(n).
woensdag 31 mei 2017 om 10:48
woensdag 31 mei 2017 om 10:49
Helemaal met je eens.Potjepindakaasmetnootjes schreef: ↑31-05-2017 10:36Het blijkt maar weer dat iedereen een eigen mening heeft. Heel mooi maar als je 150 gasten hebt dan heb je dus 150 meningen. Ik heb enorm stress ervaren om iedereen tevreden te willen houden en daarmee volledig uit het oog verloren wat mijn aanstaande en ik wilde.
woensdag 31 mei 2017 om 10:52
Tr0tter schreef: ↑31-05-2017 10:41'Geven wat je kunt missen' vind ik nogal vaag. Ik kan misschien wel 1.000 euro missen, maar ik geef toch echt heel wat minder op een gemiddelde bruiloft hoor!
Ik vind je bijdrage aanpassen aan wat anderen geven zo mogelijk nog vreemder. Ten eerste snap ik niet hoe je zou kunnen weten hoeveel iemand anders geeft, ik neem tenminste aan dat het bruidspaar de enveloppen niet ter plekke openmaakt om de buit te tellen, en ten tweede vind ik het nogal raar dat je je eigen gift van anderen laat afhangen. Terwijl die misschien wel een betere of slechtere band met het bruidspaar hebben, of gewoon minder of meer kunnen uitgeven aan cadeaus dan jij.
De cadeau laten afhangen van hoeveel de bruiloft het bruidspaar heeft gekocht vind ik helemaal bezopen. Als het zo werkt moet het bruidspaar maar toegangskaartjes gaan verkopen.
Wij zijn klein getrouwd, maar iedereen die we hadden uitgenodigd was ook gewoon uitgenodigd voor het diner. Dat onderscheid tussen dag- en avondgasten vind ik altijd nogal knieperig, alsof bepaalde mensen alleen maar goed zijn als zaalvulling 's avonds. En helemaal als ze wel bij de ceremonie verwacht worden, en dan tussendoor zelf maar ergens wat te eten moeten scoren. Wat een armoe, als je zo'n onderscheid maakt tussen je gasten.
Op onze uitnodiging hadden we trouwens expliciet gezet dat we geen prijs stelden op 'leuke' stukjes en dat we geen cadeaus hoefden maar al blij zouden zijn met de aanwezigheid van de genodigde(n).
Wat je wil missen is dan misschien een betere omschrijving.
Ik vind het trouwen iets tussen 2 mensen. Het is een contract. Hopelijk sluit je die af met iemand waar je veel van houdt.
Maar verder snap ik die hele poespas niet. Het geld niet, de regels niet, de behoefte om dat met andere mensen te gaan vieren niet, de jurk niet, de foto's niet. En al helemaal niet de behoefte om kinderen te weren en envelopjes op de uitnodging te zetten.
Ik ga alleen bij mensen die ik echt heel erg lief hebt nog heen. Omdat zij dat graag willen en ik ze niet wil beledigen of een naar gevoel wil geven. Maar niet voor mezelf. Verder sla ik alle uitnodigingen af. Vrijgezellenfeesten sowieso. Done that en nooit meer.
Ik mis de romantische kijk qua dat denk ik.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 31-05-2017 10:56
2.43% gewijzigd
woensdag 31 mei 2017 om 10:54
Potjepindakaasmetnootjes schreef: ↑31-05-2017 10:36Het blijkt maar weer dat iedereen een eigen mening heeft. Heel mooi maar als je 150 gasten hebt dan heb je dus 150 meningen. Ik heb enorm stress ervaren om iedereen tevreden te willen houden en daarmee volledig uit het oog verloren wat mijn aanstaande en ik wilde.
Ik vind dat zo raar. Hoezo is dat hun gemis? Ik gok dat als ze niet komen ze dat helemaal niet als een gemis ervaren.
woensdag 31 mei 2017 om 11:04
Volgens mij is heel veel in dit topic een kwestie van interpretatie en afhankelijk van de setting en zo ook dit. Als je het klein viert met alleen de mensen waar je heel close mee bent dan snap ik dat je het zo doet als jij, dat je dan niet ook nog onderscheid gaat maken. En je laatste punt, over mensen die uitgenodigd worden voor de ceremonie en dan tussendoor zelf voor eten moeten zorgen daar ben ik het helemaal mee eens. Als je gasten uitnodigt dan zorg je voor ze.Tr0tter schreef: ↑31-05-2017 10:41Wij zijn klein getrouwd, maar iedereen die we hadden uitgenodigd was ook gewoon uitgenodigd voor het diner. Dat onderscheid tussen dag- en avondgasten vind ik altijd nogal knieperig, alsof bepaalde mensen alleen maar goed zijn als zaalvulling 's avonds. En helemaal als ze wel bij de ceremonie verwacht worden, en dan tussendoor zelf maar ergens wat te eten moeten scoren. Wat een armoe, als je zo'n onderscheid maakt tussen je gasten.
Maar bij een grotere bruiloft kan het heel anders zijn. Wij hadden bijv. ook onze ooms, tantes, neven en nichten uitgenodigd. In onze families is dat heel gebruikelijk bij een bruiloft. In totaal waren dat al 75 mensen. Op ons werk is het ook gebruikelijk om collega's uit te nodigen voor het feest, ook weer 2x20 man. Hartstikke leuk en gezellig dat ze erbij waren! Maar we hebben deze mensen niet als daggast uitgenodigd. Niet om de knieperigheid (als we zouden willen knieperen hadden we ze beter helemaal niet uit kunnen nodigen en het klein kunnen houden lijkt me?), maar ten eerste omdat we het overdag niet zo massaal wilden hebben maar ook omdat we deze mensen niet wilden verplichten om er een vrije dag voor te nemen, terwijl ze niet tot onze meest close intimi behoren. Als ik een uitnodiging krijg voor de hele dag dan voel ik mij geroepen om de hele dag te komen, dan zou ik me bezwaard voelen om alleen maar 's avonds te komen. Want blijkbaar wil het bruidspaar mij dan graag de hele dag erbij hebben. Dus ik ben juist blij als ik bij collega's, neven en nichten, buren, kennissen, etc. alleen 's avonds uitgenodigd word.
woensdag 31 mei 2017 om 11:31
Ook goed toch? Ik bedoelde ermee dat wanneer gasten dat moment niet met ons willen delen, ook goed. Wij hebben genoeg mensen om ons heen die dat wel doen. Ieder zijn ding en interpetatie. Ik heb liever op mijn huwelijk dat zuurpruimen die niets goed genoeg vinden wegblijven dan dat ze met een gezicht als oorworm tegen zin in komen.Fee-de-Goede schreef: ↑31-05-2017 10:54Ik vind dat zo raar. Hoezo is dat hun gemis? Ik gok dat als ze niet komen ze dat helemaal niet als een gemis ervaren.
woensdag 31 mei 2017 om 11:34
dat soort mensen moet je niet eens uitnodigenPotjepindakaasmetnootjes schreef: ↑31-05-2017 11:31Ik heb liever op mijn huwelijk dat zuurpruimen die niets goed genoeg vinden wegblijven dan dat ze met een gezicht als oorworm tegen zin in komen.
woensdag 31 mei 2017 om 11:41
Helemaal eens. Maar je noemde het een gemis. Daar haakte ik op in.Potjepindakaasmetnootjes schreef: ↑31-05-2017 11:31Ook goed toch? Ik bedoelde ermee dat wanneer gasten dat moment niet met ons willen delen, ook goed. Wij hebben genoeg mensen om ons heen die dat wel doen. Ieder zijn ding en interpetatie. Ik heb liever op mijn huwelijk dat zuurpruimen die niets goed genoeg vinden wegblijven dan dat ze met een gezicht als oorworm tegen zin in komen.
Dat voelen mensen die niet komen dus helemaal niet.
woensdag 31 mei 2017 om 11:52
Zo'n waslijst aan instructies op de uitnodiging zou mij wel wat afstoten ja. Als je dit soort dingen al van tevoren wilt opleggen, dan doe je dat via een ceremoniemeester.
Een envelopje op de kaart is in mijn wereldbeeld echt not done. Je bent toch geen attractie die entree heft? Verder is het prima om je bruiloft een thema mee te geven ("boho", "roze") maar het is slechte etiquette om op de kaart te zetten dat je gasten zich in die stijl moeten kleden. Daarmee breng je mensen in verlegenheid, omdat 1. ze niet weten hoe formeel of informeel ze zich moeten kleden en 2. het opdringerig is. Wel kun je iets als black tie of tenue de ville op de kaart zetten, dan weten mensen waar ze aan toe zijn. Met dresscodes als "hippie vibe" of "flapper party" kunnen de meeste mensen niets.
Het concept daggasten vind ik trouwens ook echt vreemd. Wel veel mensen in het stadhuis willen hebben en op je feest, maar dan tussendoor urenlang dineren met een select groepje? Terwijl je andere gasten ergens hun kostje bij elkaar moeten scharrelen, vaak in een onbekende omgeving? Dat is toch heel raar?
Een envelopje op de kaart is in mijn wereldbeeld echt not done. Je bent toch geen attractie die entree heft? Verder is het prima om je bruiloft een thema mee te geven ("boho", "roze") maar het is slechte etiquette om op de kaart te zetten dat je gasten zich in die stijl moeten kleden. Daarmee breng je mensen in verlegenheid, omdat 1. ze niet weten hoe formeel of informeel ze zich moeten kleden en 2. het opdringerig is. Wel kun je iets als black tie of tenue de ville op de kaart zetten, dan weten mensen waar ze aan toe zijn. Met dresscodes als "hippie vibe" of "flapper party" kunnen de meeste mensen niets.
Het concept daggasten vind ik trouwens ook echt vreemd. Wel veel mensen in het stadhuis willen hebben en op je feest, maar dan tussendoor urenlang dineren met een select groepje? Terwijl je andere gasten ergens hun kostje bij elkaar moeten scharrelen, vaak in een onbekende omgeving? Dat is toch heel raar?