Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
09-06-2017 11:49
25 uur moeten werken is met het minimumsalaris. Dus als ik 12 euro per uur zou verdienen heb ik al minder uren nodig om er boven te komen. Maar goed, eerst maar een uitnodiging krijgen... Retail klopt maar mijn ervaring is dat ze daar nog steeds liever iemand van 18 aannemen, verdien je minimum ben je niet meer interessant. En ook daar veel 0-uren of mag je naar huis als het niet druk is. Dus dan liever een baan zoals hierboven: vast aantal uren als het daarmee lukt rond te komen. Reisafstand enkele reis van minimaal een uur is wel waar ik op reken, alles daaronder is mooi meegenomen.
Hangt ervan af, je hebt toch een hbo opleiding? Leidinggevende ervaring?
Ik kom uit de retail dus ik weet dat er wel mogelijkheden zijn. Daarnaast staan ze echt te springen om personeel
Ik meld mij ! :hello: Ik ben sinds eind maart werkloos (contract liep af, het was een tijdelijke functie i.v.m. zwangerschapsverlof).
Ik heb een masterdiploma in richting media/cultuur, ofwel een heel mooi papiertje maar geen baangarantie :cry: zit momenteel helemaal vast in de zoektocht. Ik heb de afgelopen maanden al de nodige sollicitatiegesprekken gehad maar geen enkele bleek succesvol. Meerdere redenen waarom ik niet aangenomen werd: Te weinig ervaring of juist bang dat ik een baan in mijn sector zou vinden en binnen een maand weg zou zijn (???! dit vind ik altijd zo'n lastige.... ), of de functie zou te 'laag' voor me zijn (weinig uitdaging). Ook frustrerend: in de omschrijving duidelijk aangeven dat ze onervaren mensen zoeken voor een starters leidinggevende functie maar vervolgens een ervaren leidinggevende uit de eigen vijver vissen.... zo zo oneerlijk ! Of gewoon geen reactie krijgen op je sollicitatie.. dit gebeurt in mijn sector helaas te vaak. Daarvan zakt je zelfvertrouwen ook naar een dieptepunt.

Inmiddels heb ik de hoop ook al redelijk opgegeven dat ik binnenkort aan de slag kan en ben ik van plan me te laten omscholen :bye: in de zorg. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe of wat maar waarschijnlijk ga ik een duaal traject in.
Dit zou vanaf september zijn en daarom ben ik nu op zoek naar vakantiewerk.

Iemand hierin toevallig ervaring ...?
Zaterdagmiddag een sollicitatiegesprek, me zuipmiddag maar even uitstellen :D
Kumiko schreef:
09-06-2017 12:03
Ehum,... ik werk al 11 jaar met Japanners, en mijn ervaring is dat ze gesloten zijn, niet open staan voor andere ideeen, tenzij deze van een Japanner komen, niet transparant, erg vasthoudend zijn, heel erg op de punten en de komma's zijn, en dat de eigen mensen (Japans) sneller aan vaste contracten worden geholpen en meer promotie kansen krijgen.

Ik heb me erbij neer gegelegd, en werk gelukkig op een afdeling met meer westerlingen dan Japanners.

Succes met je nieuwe job :cheer2: Ik hoop dat je het beter hebt getroffen dan ik.
Bij mij is dan nog wat anders. Je hebt het hoofdkantoor, dat zit in Japan. Dan doen wij een bepaald deel vanuit Europa, hoofdkantoor zit in Europese stad. Dus opzich hebben we niet echt megaveel van doen met Japan.
Ze zijn heel erg gefocused op verbeteringen,lopen ook altijd projecten etc.
Wat ik nu wel merk na een week, iedereen werkt echt megahard. Bij vorige bedrijven waar ik werkte was best wel eens tijd voor eventjes kletsen, of nieuws op internet kijken ofzo. Hier kom je binnen, en tot 5 uur werken.
Je komt om te werken natuurlijk, ben ik mee eens maar dit viel me op.
Verder houdt iedereen zich ook heel erg bezig aan zn eigen taken, weinig flexibiliteit merk ik.
Qua vaste contracten, die worden gewoon gegeven, soms al na een jaar. Meeste werknemers in dit kantoor zijn ook NL, weinig Japanners die er rondlopen.
De inwerkperiode is echt heel goed geregeld, compleet schema met presentaties enz, ook wel aardig Japans haha.
Ik ga hier veel leren, maar ik vind de sfeer heel belangrijk, dit bedrijf is best wel formeel, ik moet daar nog heel erg aan wennen. Weet niet of dat echt is wat ik zoek.
Haay iedereen,

Ik heb nu er twee dagen op zitten. Bij mij is het juist slecht geregeld omdat iedereeen zo druk is. Zo heb ik nog geen pc of telefoon... en dat heb ik echt nodig om wat te kunnen doen. Daarbij merk ik ook dat iedereen meer dan 40 uur werkt om het werk af te krijgen of thuis verder werkt.

Mijn inwerkperiode is nog niet eens gestart maar ik voel nu al de druk dat niemand mij eigenlijk kan inwerken..

Nja wie weet komt het nog
teletubbie1234 schreef:
13-06-2017 19:42
Haay iedereen,

Ik heb nu er twee dagen op zitten. Bij mij is het juist slecht geregeld omdat iedereeen zo druk is. Zo heb ik nog geen pc of telefoon... en dat heb ik echt nodig om wat te kunnen doen. Daarbij merk ik ook dat iedereen meer dan 40 uur werkt om het werk af te krijgen of thuis verder werkt.

Mijn inwerkperiode is nog niet eens gestart maar ik voel nu al de druk dat niemand mij eigenlijk kan inwerken..

Nja wie weet komt het nog
Dan is er wel werk te doen iig. Maar weet ook niet of ik mij daar prettig zou voelen. Thuis is voor mij echt thuis.

Ik heb nu bij mijn oproepbaan dat er juist niks te doen is en een tijd lang vonden ze dat wel best maar nu zetten ze toch minder mensen in omdat er gewoon echt niets te doen is. Volgende week hoef ik de hele week niet te werken... En dat terwijl ik met 2-3 dagen per week net in het ritme zat alhoewel je nog steeds het grootste gedeelte thuis was. Nu voel ik mij de komende​ 1,5 week weer totaal nutteloos..

Voor de rest nog in de afwachtmodus van een sollicitatie, hoor ik volgende week of ik op gesprek mag.. niet te veel verwachtingen van. En een andere vacature zie ik steeds voorbij komen en krijg ik steeds een afwijzing van, die weten ook niet wat ze willen.
lola712 schreef:
15-06-2017 18:56
En een andere vacature zie ik steeds voorbij komen en krijg ik steeds een afwijzing van, die weten ook niet wat ze willen.

Hoezo weten ze niet wat ze willen? Ze weten misschien wel heel goed wat ze willen. En dat ben jij blijkbaar niet.... Waarom reageer je steeds op dezelfde vacature als je steeds een afwijzing krijgt?
Dat is toch echt irritant voor hun ook?
In een ander topic lees ik hetzelfde gedrag van jou. Alsof je niet snapt wat 'nee' is. Heel bijzonder.
lola712 schreef:
15-06-2017 18:56
Dan is er wel werk te doen iig. Maar weet ook niet of ik mij daar prettig zou voelen. Thuis is voor mij echt thuis.

Ik heb nu bij mijn oproepbaan dat er juist niks te doen is en een tijd lang vonden ze dat wel best maar nu zetten ze toch minder mensen in omdat er gewoon echt niets te doen is. Volgende week hoef ik de hele week niet te werken... En dat terwijl ik met 2-3 dagen per week net in het ritme zat alhoewel je nog steeds het grootste gedeelte thuis was. Nu voel ik mij de komende​ 1,5 week weer totaal nutteloos..

Voor de rest nog in de afwachtmodus van een sollicitatie, hoor ik volgende week of ik op gesprek mag.. niet te veel verwachtingen van. En een andere vacature zie ik steeds voorbij komen en krijg ik steeds een afwijzing van, die weten ook niet wat ze willen.
Je bent daarom ook oproepkracht he. Klinkt lullig maar ze bellen jou alleen als ze het druk hebben!

Wie weet mag je volgende week op gesprek! Ik duim voor je!
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-06-2017 12:18
Reden: spam verwijderd
99.68% gewijzigd
Vandaag best bijzonder keuze gemaakt: baan voor 3 maanden afgewezen. Het was het allemaal nét niet. Puur 3 maanden, loon nét boven de uitkeringsgrens maar door belasting en reiskosten levert het in de praktijk niets op. Net 24 uur per week. Bovendien geen toegevoegde waarde op mijn cv. Dus ik zou dan zoveel moeten investeren terwijl ik er na 3 maanden weer uit moet, dat staat nu al vast. Heel bizar want ik wil zo snel mogelijk werk, maar ik ga ook niet voor een appel en ei werken en na 3 maanden in dezelfde situatie als nu zitten. Hopelijk hoor ik snel meer van die andere baan, dat zou wel een mooie opstap zijn.
Ik snap niet zo goed waarom je alles afwijst. Je krijgt toch reiskostenvergoeding? En anders kan je aftrekken bij belastingdienst.
3 maanden, vanuit daar kan je weer verder zoeken, alles beter dan vanuit uitkeringspositie solliciteren.
Ik breek even in hier. Heb ooit gereageerd hier en nu popt dit topic iedere keer omhoog.

@Lola, mag ik even zeggen dat ik echt helemaal niets van je snap? Het ene bericht staat vol van 'ik wil zo graag werken' en in het volgende bericht wijs je een functie af voor 3 maanden. Omdat het niets oplevert en omdat het geen toegevoegde waarde heeft voor je cv. Je zit in de bijstand toch? Dan is ieder werk van toegevoegde waarde op je cv. En het levert niets op voor 24 uur in de week? Natuurlijk levert het wat op; werkervaring (wie weet wat voor deuren er open gaan in een volledig andere richting) een minder groot gat in je cv en je toont wil om te werken. Bovendien is je eigen centen verdienen toch veel beter dan je handje ophouden?

Werk is niet altijd leuk. Punt. Maar wat moet dat moet, ookal is het niet je droombaan.

Ik vind het overigens ook wel bijzonder dat je dat zomaar mag doen, een functie afwijzen omdat het niet in je straatje past.
Uhm... stuff... and things
kruidentheetje schreef:
19-06-2017 19:26
Ik breek even in hier. Heb ooit gereageerd hier en nu popt dit topic iedere keer omhoog.

@Lola, mag ik even zeggen dat ik echt helemaal niets van je snap? Het ene bericht staat vol van 'ik wil zo graag werken' en in het volgende bericht wijs je een functie af voor 3 maanden. Omdat het niets oplevert en omdat het geen toegevoegde waarde heeft voor je cv. Je zit in de bijstand toch? Dan is ieder werk van toegevoegde waarde op je cv. En het levert niets op voor 24 uur in de week? Natuurlijk levert het wat op; werkervaring (wie weet wat voor deuren er open gaan in een volledig andere richting) een minder groot gat in je cv en je toont wil om te werken. Bovendien is je eigen centen verdienen toch veel beter dan je handje ophouden?

Werk is niet altijd leuk. Punt. Maar wat moet dat moet, ookal is het niet je droombaan.

Ik vind het overigens ook wel bijzonder dat je dat zomaar mag doen, een functie afwijzen omdat het niet in je straatje past.
Ik verwacht niet meteen die droombaan maar bij deze was het echt nét rondkomen en als je de belasting en reiskosten vanaf haalt houd je zelfs minder over dan nu in de bijstand dus waren het meer uren geweest dan was het al een stuk interessanter. En voor mij is alles onder de drie maanden werk nu niet zo bruikbaar omdat ik pas vanaf eind november geen terugval heb, wat ik wel zou hebben als ik vanaf oktober weer zonder baan kom te zitten. Dan krijg ik een maand geen inkomen omdat ik nog onder de 27 ben.
Wat is geen terug val vanaf november? Wat betekent dat?
Blijkbaar is de terugval een regeling als je tijdelijk werk hebt vanuit een uitkering?

Update:
bijna 2 weken geleden sollicitatiegesprek gehad voor een tijdelijk fulltime baan bij de overheid, men zou vorige week maandag bekend maken of ik zou worden aangenomen, aan het uzb
Vorige week woensdag het uitzendbureau, dat de bemiddelaar is, email verzonden met de vraag of zij al iets hadden vernomen.

2 uurtjes later bericht van het uzb dat zij nog niks hadden vernomen en er achteraan gingen.
Tot op heden nog geen bericht gehad, morgen maar weer bellen naar het uzb, wel jammer als zaken op deze manier gaan.

Afgelopen zaterdag een sollicitatiegesprek gehad voor een vaste baan, woensdag hoor ik of ik door ga naar de 2e en tevens laatste ronde, wel spannend, dat afwachten :)
Ik ben sinds 2009 werkeloos ... Ik heb wel af en toe wat tijdelijks en sinds 2012 oproepwerk.
Maar ik snak gewoon naar vast, fulltime werk.

Ik wordt overal afgewezen voordat ik op gesprek ben geweest, en als je het geluk hebt om eens een keer uitgenodigd te worden, dan wordt je afgewezen via de mail. Zelfs onder m'n niveau solliciteren is een flop. Ik heb ook geen werkervaring op ander terrein, dus op zulke functies solliciteren doe ik wel, maar aangenomen worden, nee.

Vorig jaar had ik een fijne baan, met uitzicht op een vast contract. Maar vlak voor de bouwvak kreeg ik te horen dat de dochter van de baas een jaar lang een werk/leer plek nodig had, dus ik mocht gaan. Ik (jonge 30+ er) werd eruit getrapt voor de 19 jarige dochter van de baas. Ik was (en ben) er nog flink zuur van. :mad:

En iedere afwijzing is een flinke knauw voor m'n zelfvertrouwen, ik weet niet hoe ik me moet gedragen tijdens een sollicitatiegesprek, want het is niet goed genoeg.

Nu zit ik in een traject van de GGZ, want het schijnt dat ik ADD en autisme heb ... wat kan verklaren waarom ik ook heel vaak te horen heb gekregen dat ik niet binnen het team pas.
teletubbie1234 schreef:
19-06-2017 21:14
Wat is geen terug val vanaf november? Wat betekent dat?
Als ik voor half november opnieuw zonder werk zit krijg ik een maand geen inkomen omdat de zoekperiode opnieuw in gaat. Na november maakt het niet meer uit. Dit zorgt er dus voor dat alleen banen interessant zijn waar ik half november nog werk heb. Oftewel drie maanden banen zijn pas vanaf half augustus interessant voor mij. Beetje bizar deze denkwijze maar helaas werkt de wet zo, anders heb ik een maand lang geen inkomen.
Halfjaar en jaarcontract zijn voor nu de enige slimme opties.

Ja van dat solliciteren herken ik. Je weet nooit wat ze willen horen en hoe langer je thuiszit des te ongemakkelijker ik mij voel tijdens die gesprekken. Ook de ervaring dat je het steeds niet bent geworden maken zulke bespreken niet fijner.
Solliciteren binnen je vakgebied levert dus niks op. Heb je bijv al callcenters geprobeerd?
Elke maand dat je langer een uitkering krijgt, des te onaantrekkelijker word je voor werkgevers. Zo zou ik denken.
Die baan van 3 maanden had ik dus gewoon geaccepteerd.
lola712 schreef:
19-06-2017 21:09
Ik verwacht niet meteen die droombaan maar bij deze was het echt nét rondkomen en als je de belasting en reiskosten vanaf haalt houd je zelfs minder over dan nu in de bijstand dus waren het meer uren geweest dan was het al een stuk interessanter.
Maar je kan dat dan toch aanvullen met je oproepbaan die je nu al hebt? Of er een andere baan in bv een callcenter of de horeca oid bijzoeken? Werk zoeken vanuit werk is altijd beter, dus ik zou alles aangrijpen als ik jou was nu.
Nou dat is niet helemaal waar. Lola zit in de bijstand. Dus het moet wel boven haar bijstandsgeld verdienen. Anders werkt ze gratis
teletubbie1234 schreef:
22-06-2017 06:26
Nou dat is niet helemaal waar. Lola zit in de bijstand. Dus het moet wel boven haar bijstandsgeld verdienen. Anders werkt ze gratis
In feite werk je dan voor je eigen bijstand maar het komt er op neer dat je niks extra's krijgt nee, dus 'gratis'. En dat voelt soms heel krom als je van die bank afkomt dat je niks extra's krijgt behalve sociale contacten en wat ervaring.
teletubbie1234 schreef:
22-06-2017 06:26
Werkt ze gratis? Is het vrijwilligerswerk?

Zo nee, verdient ze dan dus haar eigen inkomen. Als dat niet toereikend is, wordt het aangevuld met bijstand. Bijstand is een vangnet voor mensen die tijdelijk niet genoeg zelf verdienen om van te leven. Een ondersteuning. Tot ze door uren uitbreiding of het vinden van ander werk, wel weer zonder die hulp van de overheid verder kan.
lola712 schreef:
22-06-2017 12:46
In feite werk je dan voor je eigen bijstand maar het komt er op neer dat je niks extra's krijgt nee, dus 'gratis'. En dat voelt soms heel krom als je van die bank afkomt dat je niks extra's krijgt behalve sociale contacten en wat ervaring.
Extra's? Je krijgt toch al honderden euro's aan hulp, omdat je het zelf even niet redt? Is dat niet genoeg? Moet daar nog wat extra's bij? Zoals een sticker voor goed gedrag?
Je komt van die bank af omdat je wilt werken, omdat je moet werken, zodat je voor jezelf kunt zorgen en de overheid dat niet meer hoeft te doen.

Sociale contacten (= netwerk), werkervaring, een gevulder cv waarmee je aantoont dat je doorzettingsvermogen hebt, in het werkritme komen, pensioen, vakantiegeld, zelfvertrouwen.. Noem dat maar niet niks extra's.
Mm volgensmij loopt deze discussie uit de hand. Het is een steuntopic. Geen zeik lola af topic.

Bovendien kennen wij haar situatie niet goed genoeg om er iets over te kunnen zeggen.

Ik burger nog niet echt in op mijn werk. Ze zijn niet onaardig maar ik hoor er ook niet echt bij. Het is voor mij ook allemaal nieuw. Ook de werkzaamheden zelf.

Nu ben ik ook benaderd door een ander bedrijf waarin ik wel ervaring heb. Voorlopig blijf ik zitten waar ik zit en doe ik mijn best maar of dit mijn plekje wordt weet ik niet
Volgens mij is lola712 geen vrouw, maar een man. (ken iemand van een ander forum die precies dezelfde kenmerken en eigenaardigheden heeft, en tevens dezelfde woonplaats, opleiding, leeftijd en ook leeft van een sociale dienst uitkering)

Ontopic:
Binnenkort een (eerste)sollicitatiegesprek bij een stichting in de zorg/hulpverlening.
Waar ik wel wat vraagtekens bij heb, zijn de onderstaande 2 zinnen:

"Wij doen u bijgaand een sollicitatieformulier, een verklaring vorige en huidige werkgever en een formulier Social Return toekomen, met het verzoek deze in te vullen en te overhandigen in het gesprek.

Voorts verzoeken wij u om uw identiteitsbewijs (geen rijbewijs), laatste salarisstrook, arbeidsovereenkomst en diploma’s mee te nemen."

is dit niet een beetje erg overtrokken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven