Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik geef fooi als de service goed was. Bij minder goede service geef ik geen fooi. Althans in NL. In de VS geef ik meer fooi en ook als de service minder is. In NL is het minimum loon hoger en de situatie is dus anders. Ik geef tussen de 10 en 15%. Ik geef niks als ik weet dat managers en dergelijke ook meedelen.
-Bladora- schreef:
23-06-2017 02:17
Fooi verdeling/verdeling valt buiten horeca cao en is daarom, als je het niet aangeeft bij de belasting zelfs illegaal volgensmij. Hoe dan ook er zijn gewoon geen vaste regels over wie wat krijgt en hoe eea verdeelt wordt. Dat gaat per bedrijf.

Ik wilde met dit topic eigenlijk alleen te weten komen waarom, hoe en óf men fooi geeft.

Alvast bedankt!
Uit de OP 'en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen'.
Die vraag heb je zelf al beantwoordt.
Het 'waarom' en 'hoe' had je zelf ook wel kunnen bedenken, had wat meer van jou verwacht.
Interessantere vraag is waarom jij als manager blijkbaar recht op méér fooi hebt dan de afwasser.
Jij probeert hogerop te komen, de afwasser probeert het hoofd boven water te houden...
What have we done....
-Bladora- schreef:
23-06-2017 02:17
Fooi verdeling/verdeling valt buiten horeca cao en is daarom, als je het niet aangeeft bij de belasting zelfs illegaal volgensmij. Hoe dan ook er zijn gewoon geen vaste regels over wie wat krijgt en hoe eea verdeelt wordt. Dat gaat per bedrijf.

Ik wilde met dit topic eigenlijk alleen te weten komen waarom, hoe en óf men fooi geeft.

Alvast bedankt!
Jeetje ik wist niet beter dan dat de fooi die je krijgt voor jezelf is, evt. gedeeld met het keukenpersoneel. Een vriendin van me werkte jaren geleden in de horeca (restaurant, vrij prijzig) en gaf een percentage aan het keukenpersoneel net als haar collega's, de rest was voor haar.
Ze had dan haar eigen 'wijk' die ze de hele avond bediende en als ze dat goed deed kreeg ze veel meer fooi dan haar collega's die niet zo goed opletten of iemand iets wilde bestellen, er iets niet in orde was etc.

Waar ik best van schrok is dat de belastingdienst ervanuit ging dat ze fooi kreeg; hadden ze een systeem voor. Zoveel uur werken en zoveel verdienen? Dan krijg je vast plusminus ...... euro fooi. Mocht ze zelf bewijzen dat het niet zo was als de belastingdienst meer fooi incalculeerde dan ze daadwerkelijk kreeg. Blij te lezen dat dát iig niet meer zo is. (anders had je dat er vast wel bij vermeldt).

Vroeger ook wel achter de bar gewerkt als bijbaan, en als serveerster en ik mocht altijd zelf mijn fooi houden. Sterker nog: als mijn werkgever achter de bar bij moest springen als het erg druk was gaf hij zijn fooi aan mij als mensen bij hem afrekende, stond een fooienpot achter de bar. Ik verdiende dan ook prima maar dat is ws niet meer van deze tijd.

Verder geef ik alleen fooi als de service goed en vooral vriendelijk is. Maar voortaan ga ik wel vragen in strandtenten bv of ze de fooi zelf mogen houden... ik geef de eigenaar geen fooi. Tenzij hij zelf net zo hard loopt te sjouwen als zijn personeel omdat hij of zij daarmee een persoon minder in dienst hoeft te nemen.

Hoeveel? Als alles ok is zo'n 10%, als het om te janken was qua service niks. Ik vind een veel te kleine fooi zoals genoemd werd (59,95 maak er maar 60,- van) een belediging, geef dan niks. Soms zou ik naar de keuken willen lopen en de kok een fooi willen geven omdat het eten héérlijk was maar de bediening slecht. In het buitenland is het anders, daar verdienen ze vaak echt heel weinig en als ik dan ergens een paar uur gezeten heb rond ik 35 euro -wat dan toch al goedkoop is in mijn Nederlandse ogen- af op 50,-
Tenzij de bediening echt om te janken is, niet oplet of alles met een boos gezicht op tafel gooit, dan rond ik 35,- af naar 40,-
Wat een gezeik over fooien voor de manager en zo. Bij slecht management at jij er ook niet goed. Ik vind een fooi voor al het personeel. Niet alleen voor de bediening. De serveerster kan nog zo haar best doen, als het bord niet schoon is, de drankjes te warm of het eten slecht van smaak, dan krijgt zij ook geen fooi. Dus als alles goed is moet ook iedereen die daar aan bijdraagt meedelen in de fooi.
Het lijkt wel of iedereen denkt dat de manager en de eigenaar niets doen, alleen kantoorwerk of zo?
Corona74 schreef:
23-06-2017 01:55
Ik geef altijd fooi, de hoeveelheid ligt aan hoe tevreden ik ben. Slechte service? Helemaal niks.

Ik werk zelf ook in de horeca en het is inderdaad gebruikelijk dat de fooi verdeeld wordt. Iedere spil in de radar zorgt er voor dat de gasten een leuke ervaring hebben en daar hoort de manager ook bij. Dat een manager niet uitbetaald wordt voor overuren en gecompenseerd wordt door een hoger aandeel fooi vind ik trouwens schandalig. Ik zou daar niet mee akkoord gaan.

Ik erger me mateloos aan mensen die "vergeten" fooi te geven als ze pinnen en dat dan ook zeggen maar niks geven. Of het geven van kleingeld inderdaad omdat het zo lastig is in je portemonnee, Het rond het maar af, rekening van 59,95, maak er maar 60 van. Andere mooie, voor de kinderwagen. Heel denigrerend. Groepen groter dan 8, iedereen apart betalen, en niemand die aan de fooi denkt. Maar wel de volle aandacht hebben gehad tijdens het hele verblijf

Horecapersoneel verdient niet genoeg. Er wordt bij het salaris altijd nog een aanvulling door fooi gecalculeerd. Het hoort er gewoon bij. Natuurlijk ben je het niet verplicht, maar ik vind wel dat er niet zo laconiek over moet worden gedaan. Als je een paar centen geeft op een rekening van rond de 100 euro, voel ik dat echt als een belediging. Ik krijg de neiging om het gewoon terug te geven, want kennelijk heb je het dan harder nodig dan ik.

Fooi geeft waardering voor je werk aan. Dus ik geef, en als de service heel goed was, zelfs veel. Want ik weet na 25 jaar werken in de horeca dat het echt niet makkelijk is.
Ik begrijp dat je hard werkt. En dat het loon niet fantastisch is. Maar dan nog hoef je niet op mensen neer te kijken die geen fooi geven, om wat voor reden dan ook. Of mensen die te weinig geven. "Voor de kinderwagen" is een ouderwetse uitspraak. Waarom raakt die jou zo?
In heel veel beroepen werken mensen knetterhard. Als ik hier op straat de stratenmakers gisteren in de hitte op de grond zwaar werk zie doe, dan vind ik dat zij minstens zo hard een fooi verdienen. En ik ga er wel dagelijks met ijsjes naartoe, maar fooi geef ik niet.
In de horeca geef ik het meestal ook wel, afhankelijk van de gastvrijheid die ik ervaar. Maar blijft me een beetje een raadsel vinden waarom ik me beetje verplicht voel bij de horeca (en de kapper trouwens ook) en voor andere beroepen waarbij mensen mij helpen niet. Ik laat mijn waardering wel blijken als ik goed geholpen ben, of dat nu in de bibliotheek, het ziekenhuis of waar dan ook ben. Dat vinden mensen altijd fijn. Maar waarom in de horeca deze waardering ineens in geld uitgerukt wordt, blijf ik wel beetje verbazingwekkend vinden als ik erover nadenk.
Corona74 schreef:

Ik erger me mateloos aan mensen die "vergeten" fooi te geven als ze pinnen en dat dan ook zeggen maar niks geven. Of het geven van kleingeld inderdaad omdat het zo lastig is in je portemonnee, Het rond het maar af, rekening van 59,95, maak er maar 60 van. Andere mooie, voor de kinderwagen. Heel denigrerend. Groepen groter dan 8, iedereen apart betalen, en niemand die aan de fooi denkt. Maar wel de volle aandacht hebben gehad tijdens het hele verblijf

Horecapersoneel verdient niet genoeg. Er wordt bij het salaris altijd nog een aanvulling door fooi gecalculeerd. Het hoort er gewoon bij. Natuurlijk ben je het niet verplicht, maar ik vind wel dat er niet zo laconiek over moet worden gedaan. Als je een paar centen geeft op een rekening van rond de 100 euro, voel ik dat echt als een belediging. Ik krijg de neiging om het gewoon terug te geven, want kennelijk heb je het dan harder nodig dan ik.

Fooi geeft waardering voor je werk aan. Dus ik geef, en als de service heel goed was, zelfs veel. Want ik weet na 25 jaar werken in de horeca dat het echt niet makkelijk is.
Ik erger me mateloos aan mensen die blijkbaar alleen mensen aandacht willen geven omdat ze iets terug verwachten.

Je bent niet verplicht om in de horeca te werken en er zijn tig banen die veel zwaarder zijn dan werken in de horeca.

En werkelijk, jij kreeg van mij echt helemaal niks als jij 'een paar centen' als een belediging oppakt. Maak het nou helemaal! Niemand is verplicht jou fooi te geven. Misschien zit daar wel iemand die het zelf niet breed heeft en bij gods gratie een keer een terrasje kan pikken en dan ben jij beledigd als je geen fooi hebt gehad want 'die persoon heeft de volle aandacht gehad'?
Het hoort gewoon bij je werk!!!

Je bent niet zielig omdat je in de horeca werkt. Daar heb je zelf voor gekozen. Zoek alsjeblieft wat anders want blijkbaar heb je er nogal moeite mee.
Ik ken tig andere beroepen die het nog veel zwaarder hebben dan wat jij doet en daarvan vindt niemand het gek dat ze geen fooi krijgen.

Door dit soort figuren wordt de neiging om fooi te geven heel erg klein moet ik zeggen.
Ik geef alleen fooi als de bediening daar aanleiding toe geeft en is dan 10% van de rekening.

Helaas is de bediening tegenwoordig soms om te huilen. Jong spul wat geen idee heeft hoe het hoort. Ongeïnteresseerd etc.

Dus het hangt er vanaf
minnimouse schreef:
23-06-2017 06:47
Ik erger me mateloos aan mensen die blijkbaar alleen mensen aandacht willen geven omdat ze iets terug verwachten.

Je bent niet verplicht om in de horeca te werken en er zijn tig banen die veel zwaarder zijn dan werken in de horeca.

En werkelijk, jij kreeg van mij echt helemaal niks als jij 'een paar centen' als een belediging oppakt. Maak het nou helemaal! Niemand is verplicht jou fooi te geven. Misschien zit daar wel iemand die het zelf niet breed heeft en bij gods gratie een keer een terrasje kan pikken en dan ben jij beledigd als je geen fooi hebt gehad want 'die persoon heeft de volle aandacht gehad'?

Je bent niet zielig omdat je in de horeca werkt. Daar heb je zelf voor gekozen. Zoek alsjeblieft wat anders want blijkbaar heb je er nogal moeite mee.
Ik ken tig andere beroepen die het nog veel zwaarder hebben dan wat jij doet en daarvan vindt niemand het gek dat ze geen fooi krijgen.

Door dit soort figuren wordt de neiging om fooi te geven heel erg klein moet ik zeggen.

Niks meer aan toe te voegen. Dit soort mensen zijn de reden dat ik geen fooi geef. Uiteten is al duur, en dan zou ik met geld gaan strooien voor mensen als Corona74, of voor de manager?

Nee joh!

Ik kan zoveel beroepen bedenken die nog harder werken voor weinig, met ook nog eens veel meer verantwoordelijkheid. Denk aan de hele zorgsector. En die hoor je nooit hierover, die bedelen niet om fooi, die doen gewoon hun werk.

Die horecabranche is wat mij betreft gewoon verknipt, en fooi bij pinnen pieker ik al helemaal niet over, want dan belandt het in de dikke portemonnee van de baas. Maar Corona en TO beschrijven weer mooi waarom ik geen fooi geef.
-Bladora- schreef:
23-06-2017 01:17
Managers krijgen geen overuren terug in tijd/geld. Bedienend personeel wel.

Managers krijgen vast beter betaald dan het bedienend personeel.
Corona74 schreef:
Horecapersoneel verdient niet genoeg.

Horecapersoneel verdient minstens het wettelijk minimumloon, dat is gelukkig goed geregeld in Nederland. Zoals er zoveel beroepen zijn waar mensen 'niet genoeg' verdienen. Geef je winkelpersoneel ook altijd een fooi van minstens 10% omdat ze (anders) niet genoeg verdienen? Of telt daar het 'ze verdienen niet genoeg'-argument niet?
Ik geef nooit fooi. Ze doen gewoon hun werk en er zijn wel meer beroepen wat niet veel betaald.
Ik moet ook heel de dag lopen en staan voor mijn werk en is soms best stressvol,krijg ik ook, geen fooi voor.
Bedienend personeel kan mijn beleving van een terras of restaurant beinvloeden. Maar de smaak, kwaliteit en opmaak van mijn bord eten ook. Wat mij betreft mag de fooi verdeeld worden onder bedienend en keukenpersoneel, dus ook de afwashulp.
Maar nee, niet aan de 'manager', die heeft een salaris wat veel hoger zal liggen dan het personeel dat fysiek hun benen onder hun kont vandaan loopt of de hele avond borden staan te spoelen. Voor hen heb ik veel respect; vaak jongeren die keihard werken voor een mager loon.
Dat jij op papier 38 uur werkt maar in praktijk 50 is jouw probleem. Daar heb ik absoluut geen boodschap aan. Je bent er zelf mee akkoord gegaan. En anders wordt het tijd om wat anders te gaan zoeken.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 23-06-2017 08:46
0.70% gewijzigd
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Ik geef alleen fooi als ik heb gegeten of met een groepje iets heb gedronken, niet als ik alleen of met zijn tweeën een kop koffie heb gedronken. Meestal rond ik het totaalbedrag een beetje logisch af naar boven, maar ik kom niet altijd aan de 10%.
Corona74 schreef:
Ik geef altijd fooi, de hoeveelheid ligt aan hoe tevreden ik ben. Slechte service? Helemaal niks.

Ik werk zelf ook in de horeca en het is inderdaad gebruikelijk dat de fooi verdeeld wordt. Iedere spil in de radar zorgt er voor dat de gasten een leuke ervaring hebben en daar hoort de manager ook bij. Dat een manager niet uitbetaald wordt voor overuren en gecompenseerd wordt door een hoger aandeel fooi vind ik trouwens schandalig. Ik zou daar niet mee akkoord gaan.

Pardon?! Wat een aparte houding hou je er op na zeg.

je doet net of je recht heb op fooi wat gewoon onzin is. Mensen bepalen wel prima zelf wat ze met hun geld doen.

Ze betalen de rekening en mochten ze iets extras geven is dat mooi meegenomen maar zeker niet verplicht!

Misschien is je service ook niet bijzonder goed als je weinig fooi krijgt, daar weleens aan gedacht?

Ik geef overigens altijd fooi maar mocht ik weten dat er iemand met deze houding stond dan kreeg hij zeker weten NIKS.
Ik geef in principe geen fooi in horeca, net als ik geen fooi geef aan andere mensen die iets voor mij doen (ketelmonteur, garagist, tandarts, enz...). Ze krijgen het loon betaald omdat ik daar eten/drinken afneem en dat moet maar voldoende zijn.

Ik krijg op mijn kantoorbaan ook geen fooi/bonus als ik mijn werk goed doe (en ik heb hier geen moeite mee).
_Marana_ schreef:
23-06-2017 06:28
Wat een gezeik over fooien voor de manager en zo. Bij slecht management at jij er ook niet goed. Ik vind een fooi voor al het personeel. Niet alleen voor de bediening. De serveerster kan nog zo haar best doen, als het bord niet schoon is, de drankjes te warm of het eten slecht van smaak, dan krijgt zij ook geen fooi. Dus als alles goed is moet ook iedereen die daar aan bijdraagt meedelen in de fooi.
Eens. Normale gang van zaken dat iedereen deelt. Ik geef altijd of het moet verschrikkelijk slecht zijn, dan uiteraard niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
minnimouse schreef:
23-06-2017 06:47

Ja precies dit dus maar Mini verwoordt het weer eens veel beter ;)
Corona74 schreef:

Zoow! Het is geen recht hè! Je kunt niet in iemands portemonnee kijken in de eerste plaats en daarbij is het een extraatje. Dus een beetje de andere kant op redeneren zou je niet misstaan, super als ik een fooi krijg, zo niet? Even goede vrienden.

Van mij kreeg je nooit weer iets trouwens.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik wist helemaal niet dat 10% de norm was en dat alle afrondingen daaronder als belediging werden gezien. Sorry, ik zal daar meteen mee stoppen dan.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
belgali schreef:
23-06-2017 08:55
Ik wist helemaal niet dat 10% de norm was en dat alle afrondingen daaronder als belediging werden gezien. Sorry, ik zal daar meteen mee stoppen dan.

Dat is natuurlijk ook niet zo. Fooi is in NL zelfs afgeschaft op een zeker moment, maar omdat niemand dat wist profiteerde de horeca daar extra van, want prijzen omhoog, salarissen omhoog, maar de mensen bleven fooi geven omdat ze dachten dat dit verplicht was. Dubbelop dus, die fooi.

http://m.telegraaf.nl/vrij/reizen/artic ... vice-34%3B
Hier in Amsterdam is de bediening overigens vaak zo bedroevend slecht; lang wachten, snauwen, smijten met borden/glazen.

als je je vinger eens durft op te steken na 10 minuten wachten krijg je een 'ja ehhh ik heb jullie heus wel gezien hoor ik kom er zo aan' naar je hoofd.

En die mensen verwachten een fooi?! :rofl:

Ja mag tot de laatste 5 cent m'n wisselgeld terug geven met zo'n houding.

Voor de mensen hier de in de horeca werken en beledigd zijn als ze geen fooi krijgen; kijk ook eens naar je eigen gedrag richting te klant. Die laat namelijk heel vaak te wensen over.
Boven verwachting blij: veel fooi
Gewoon blij: gewoon fooi
Beetje blij: beetje fooi
Teleurgesteld: geen fooi

Eea is ook afhankelijk van andere factoren: humeur in het algemeen, hoeveelheid geld in portemonnee, alcoholconsumptie, enz.

Ik vind het eerlijk als iedereen die die dag of dat dagdeel heeft gewerkt evenredig meedeelt in de fooien, ook de manager.

Verder vind ik dat je jezelf tekort doet als je je overuren niet uit laat betalen, en je collega's in bediening en keuken tekort doet door het maar te compenseren met (in mijn ogen) hún deel van de fooien. Jij hebt het systeem niet bedacht, maar zou er wel wat aan moeten doen. Het lijkt een beetje of de rijken stelen van de armen zo.

Ik vind het overigens heel storend als het geven van fooi voelt als een verplichting, ik ben dan niet geneigd nog fooi te geven en zelfs niet erg geneigd om terug te komen.
Fooi is wat mij betreft een extraatje, maar zeker geen plicht tot geven. Ik heb het dan over NL, waar het personeel gewoon een normaal inkomen ontvangt vanuit de horeca CAO.

Bedieningsgeld is inbegrepen in de prijzen. Dat is in de rest van de wereld niet altijd het geval. Maar bij ons dus wel.

Of je wel of niet iets geeft is je vrije keuze. Als het personeel zijn/haar gedrag daar op afstemt (dus bits wegloopt als je exact de rekening pint), dan laat ik zéker niks achter op tafel. Of als ze liever met elkaar kletsen dan met hun gasten bezig zijn, ook nada.

Maar als ik het gevoel krijg dat ik ik écht hun gast ben geweest, dan ben ik ook een stuk guller.
Bij het uit eten gaan geef ik meestal een fooi.
Al vind ik het al duur genoeg.

Als ik ergens wat ga drinken geef ik geen fooi.

Ik was een keer ergens (ik weet niet meer precies hoe het ging) maar het kwam erop neer dat ze fooi verwachte.
Ik heb dat toen gegeven.Heel weinig maar.
Maar toch vind ik het heel brutaal en vraag ik me nog steeds af waarom ik het heb gegeven.
Een volgende keer zal ik het nooit meer geven als ze er zelf al vanuit gaan dat je het geeft.
Zeker niet. Ik erger me ook echt aan als er bij het pinnen nog even om wordt gebedeld: 'wat was het bedrag ook alweer... oh ja 52 euro...' en dan een stilte laten vallen in de hoop dat ik zeg maak er maar 60 van. Grappenmakers.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven