Geef jij fooi? (Horeca)
vrijdag 23 juni 2017 om 00:56
Hoi!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
vrijdag 23 juni 2017 om 14:13
Zo doe ik het ongeveer ook. Ik ga zometeen naar het terras met een vriendin, daar geef ik eigenlijk nooit meer fooi dan simpelweg het bedrag afronden naar een rond getal. ik doe dat eigenlijk alleen als ik uiteten ga. Ook een beetje het "hoe hoger de rekening hoe meer fooi" principe eigenlijk.whitewolves schreef: ↑23-06-2017 13:23Ik geef niet altijd fooi. Dit hangt af van de service die verleent word, hoe duur de producten zelf zijn en of ik het zelf kan missen. Voor alleen een paar drankjes geef ik eigenlijk nooit fooi.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
vrijdag 23 juni 2017 om 14:15
Dit hadden mijn woorden kunnen zijn.paleviolet schreef: ↑23-06-2017 12:48Moet zeggen dat ik bij kleine bedragen altijd de neiging heb om helemaal geen fooi te geven, zoveel service krijg je ook niet voor een kopje koffie tenslotte, en als je de "tien procent" regel toepast kom je ook maar op dertig cent ofzo![]()
Afronden doe ik dan weer wel, gewoon als gebaar, en omdat het in 1 moeite doorgaat.
Is toch weer aardig dacht ik altijd, ook als het maar 5 cent is.
Maar als dat blijkbaar als een belediging word opgepakt dan geef ik bij dat soort dingen voortaan wel niks.
Dan de 5 cent maar terug in mijn portemonnee, ook prima
vrijdag 23 juni 2017 om 14:18
Nou dit ja.paleviolet schreef: ↑23-06-2017 12:48Moet zeggen dat ik bij kleine bedragen altijd de neiging heb om helemaal geen fooi te geven, zoveel service krijg je ook niet voor een kopje koffie tenslotte, en als je de "tien procent" regel toepast kom je ook maar op dertig cent ofzo![]()
Afronden doe ik dan weer wel, gewoon als gebaar, en omdat het in 1 moeite doorgaat.
Is toch weer aardig dacht ik altijd, ook als het maar 5 cent is.
Maar als dat blijkbaar als een belediging word opgepakt dan geef ik bij dat soort dingen voortaan wel niks.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
vrijdag 23 juni 2017 om 14:30
Ik geef altijd een fooi, behalve als de service slecht was. Meestal zo'n 10 procent, beetje afhankelijk van hoeveel contant geld ik heb. Fooi pinnen doe ik overigens niet, naar mijn idee komt dat gewoon in de zak van de eigenaar en fiscus terecht. Vind het overigens discutabel dat ook het management daar in deelt, ik geef een fooi omdat ik weet dat horecapersoneel hard werkt en vaak weinig betaald krijgt (en vaak oproepcontract, naar huis worden gestuurd als het rustig is etc. ). Volgens mij wordt het management over het algemeen wel aardig betaald, daar vind ik het dus niet zo voor nodig. Heb trouwens ook met mijn kinderen meegemaakt dat ze de fooi aan de eigenaar moesten afstaan, werd wel jaarlijks een etentje uit betaald, maar vermoed dat er dan nog heel wat overbleef wat niet aan de medewerkers ten goede kwam.
vrijdag 23 juni 2017 om 14:38
Ik snap dat wel. Het is gewoon naar mijn idee een beetje knullig als je met een groot gezelschap eet, de rekening bij wijze van spreken 298, 25 EUR is en jij dat precies op de cent na neer legt, dit staat los van het feit dat een fooi inderdaad niet verplicht is.
vrijdag 23 juni 2017 om 14:50
Toch wordt dit bij supermarkten (weliswaar meestal met kleinere bedragen) heel vaak gedaan en vindt iedereen dat doodnormaal.
vrijdag 23 juni 2017 om 14:54
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert........
Graag of helemaal niet.....
Volledige aandacht van de bediening vind ik niet meer dan normaal ,In de horeca ziet het personeel dat als service om fooi te krijgen zo te lezen,alhoewel ze hebben er recht op omdat het loon zo laag is,nooit geweten. Of je nu 5 cent of 50 euro fooi krijgt ,als ik in de horeca zou werken zou me dat echt niet uitmaken het is tenslotte je werk en fooi is niet een recht maar een extra.
vrijdag 23 juni 2017 om 14:58
Als mensen geen fooi willen geven is dat toch ook prima.
Ik geef altijd fooi maar ik krijg door deze verhalen bijna zin om geen fooi meer te geven.
vrijdag 23 juni 2017 om 15:00
Waarom precies?
Als ik bij een winkel een keuken zou kopen dan betaal ik ook precies wat het kost. Ondanks dat ik met een medewerker gezeten heb om een keuken te ontwerpen, er iemand komt om het allemaal op te meten en er daarna iemand komt om het te bezorgen. Waarom is het dan zo knullig als je bij een restaurant wel het precieze bedrag betaald?
vrijdag 23 juni 2017 om 15:02
Ik vrijwel nooit. Ik pin gewoon het bedrag. Alleen bij heel uitzonderlijke gevallen, als ik echt heel tevreden ben, dan geef ik wel eens fooi, zo'n 10%, aar ik denk echt dat dit in NL, maar eens in de 20x dat ik iets betaal in de horeca voorkomt.
Meestal is de service niet denderend, gewoon gemiddeld en ik heb altijd begrepen dat de fooi er in NL als het ware bij de prijs inzit.
Meestal is de service niet denderend, gewoon gemiddeld en ik heb altijd begrepen dat de fooi er in NL als het ware bij de prijs inzit.
vrijdag 23 juni 2017 om 15:07
vrijdag 23 juni 2017 om 15:13
Je kunt best stellen dat "ze al gewoon loon krijgen voor hun diensten", dat "het nou eenmaal niet verplicht is", dat "anderen ook geen extraatje krijgen" enz.enz.
Maar het is wel gebruìkelijk, ahw cultuur. Waar je overigens niet verplicht aan hoeft mee te doen.
Ook speelt mee dat de mores in uitgaansgelegenheden veelal wat losser zijn.
En verder dit:
(Beatrijs Ritsema)
"U vindt het niet meer dan normaal dat iedereen zijn werk goed doet. Waarom wordt er dan alom geklaagd over narrige obers, serveersters die er met de pet naar gooien, onbeschofte taxichauffeurs en slonzige kamermeisjes? Zo normaal is een goede dienstverlening blijkbaar ook weer niet. De fooi is het laatste machtsmiddel van de klant. Maak er gebruik van. Vergeet het hele begrip krenterigheid. Dat doet niet terzake bij een eenmalig contact tussen mensen. Als u ontevreden bent over de kwaliteit van de geboden dienstverlening, geeft u – heel eenvoudig – geen fooi. Als een ober of een serveerster u vriendelijk en efficiënt bedient, als een taxichauffeur vraagt waar u wilt zitten in de auto, het portier voor u openhoudt, geen harde muziek aan heeft en geen extremistische taal uitslaat, dan bent u als klant tevreden. Verzilver die tevredenheid. Temidden van alle onverschillige lompheid zal dit heus niet tot uw bankroet leiden en de fooi-ontvanger wordt zo aangemoedigd het goede werk voort te zetten. Klantgerichtheid loont: zo’n vijf à tien procent."
vrijdag 23 juni 2017 om 15:14
Snap ook die gedachte, heb ook wel es gedacht waarom geef je in andere situaties geen fooi, alhoewel ik ook mee gemaakt heb dat mensen bij de kapper een fooi geven, zou nooit in mij opkomen.nerdopviva schreef: ↑23-06-2017 14:50Toch wordt dit bij supermarkten (weliswaar meestal met kleinere bedragen) heel vaak gedaan en vindt iedereen dat doodnormaal.
vrijdag 23 juni 2017 om 15:28
Dus omdat iets gebruikelijk is, moet er gelachen worden als iemand dat niet doet?Jejoue schreef: ↑23-06-2017 15:13Je kunt best stellen dat "ze al gewoon loon krijgen voor hun diensten", dat "het nou eenmaal niet verplicht is", dat "anderen ook geen extraatje krijgen" enz.enz.
Maar het is wel gebruìkelijk, ahw cultuur. Waar je overigens niet verplicht aan hoeft mee te doen.
Ook speelt mee dat de mores in uitgaansgelegenheden veelal wat losser zijn.
En verder dit:
(Beatrijs Ritsema)
"U vindt het niet meer dan normaal dat iedereen zijn werk goed doet. Waarom wordt er dan alom geklaagd over narrige obers, serveersters die er met de pet naar gooien, onbeschofte taxichauffeurs en slonzige kamermeisjes? Zo normaal is een goede dienstverlening blijkbaar ook weer niet. De fooi is het laatste machtsmiddel van de klant. Maak er gebruik van. Vergeet het hele begrip krenterigheid. Dat doet niet terzake bij een eenmalig contact tussen mensen. Als u ontevreden bent over de kwaliteit van de geboden dienstverlening, geeft u – heel eenvoudig – geen fooi. Als een ober of een serveerster u vriendelijk en efficiënt bedient, als een taxichauffeur vraagt waar u wilt zitten in de auto, het portier voor u openhoudt, geen harde muziek aan heeft en geen extremistische taal uitslaat, dan bent u als klant tevreden. Verzilver die tevredenheid. Temidden van alle onverschillige lompheid zal dit heus niet tot uw bankroet leiden en de fooi-ontvanger wordt zo aangemoedigd het goede werk voort te zetten. Klantgerichtheid loont: zo’n vijf à tien procent."
Daarnaast verwacht ik gewoon goede service als ik ergens ben. Ik verwacht dat de bediening vriendelijk is en regelmatig vraagt of alles naar wens is. Ik verwacht dat als ik in een hotel ben, mijn kamer netjes wordt schoongemaakt. Dat is onderdeel van je werk en daar hoef je niet per se voor beloont te worden naast je loon. Net zoals een kassière mij vriendelijk hoort te behandelen aan de kassa, een benzinepompbediende vriendelijk is en de medewerker in een winkel mij op een nette manier helpt als ik vragen heb. Dat is normaal. Dan ga ik geen geld als machtsmiddel inzetten om service te krijgen die ik sowieso hoor te krijgen. En als ik iets heel goed vind, dan geef ik dat aan met een compliment en dat zou in mijn ogen voldoende moet zijn.
Ik zeg niet dat ik tegen fooi ben, sinds ik met mijn vriend ben geven we dat wel een beetje met uiteten, maar ik vind het dus ergens wel onzin. Want als ik overal geld zou moeten geven als ik tevreden ben over de service hou ik geen geld over. En ik vind het dus onzin dat alleen de horeca het zou moeten krijgen
vrijdag 23 juni 2017 om 15:39
Een vriendin van mij is kapster in Belgie, en zij krijgt daar zeer regelmatig fooi. Ik had zelf ook nog nooit gehoord dat mensen dit deden, maar waarom ook niet eigenlijk.
vrijdag 23 juni 2017 om 15:53
Volgens mij geeft iedereen automatisch fooi, zit toch in verwerkt in horeca loon of vergis ik mij?
Buiten dat geef ik altijd fooi, waar het heel goedkoop is geef ik meer. Drankjes vind ik zo duur tegenwoordig dat ik van plan ben zo goed als geen fooi te geven. Laatst 20 cent gegeven, ik lig er niet wakker van, daar was ik dus bang voor.
Sowieso geld geven als ze al een normaal loon genieten slaat toch eigenlijk nergens op? Het is geen show die ze geven, ze brengen spullen van a naar b met soms nep belangstelling of super flauwe humor.
Buiten dat geef ik altijd fooi, waar het heel goedkoop is geef ik meer. Drankjes vind ik zo duur tegenwoordig dat ik van plan ben zo goed als geen fooi te geven. Laatst 20 cent gegeven, ik lig er niet wakker van, daar was ik dus bang voor.
Sowieso geld geven als ze al een normaal loon genieten slaat toch eigenlijk nergens op? Het is geen show die ze geven, ze brengen spullen van a naar b met soms nep belangstelling of super flauwe humor.
anoniem_171667 wijzigde dit bericht op 23-06-2017 16:03
22.62% gewijzigd
vrijdag 23 juni 2017 om 15:55
vrijdag 23 juni 2017 om 15:56
Ik werk niet in de horeca, maar ik begrijp wel dat een stuiver fooi op een groot bedrag beledigend kan zijn - zeker in combinatie met die vette knipoog etc. Over een stuiver fooi voor een koffie had ik het niet.Muurhanger schreef: ↑23-06-2017 14:10Huh ok jeetje, nou ik zeg heel vaak "laat de rest maar zitten" als het achter de komma 50 cent of meer is. Wat moet je dan zeggen? "Het is goed zo"? "Ik hoef geen wisselgeld"? Dat komt toch op hetzelfde neer?
Ik heb zelf ook in de horeca gewerkt maar ik was blij met 5 cent fooi ja. Ik bedankte iedereen er gewoon oprecht voor. Fooi is geen verplichting, ook niet als jij je best hebt gedaan. Dat is je werk. Dat je daar een extraatje voor krijgt is mooi meegenomen, zo niet dan jammer. Dat je uberhaupt verwacht "zo ik heb mijn werk goed gedaan, laat die fooi maar komen" vind ik echt heel raar. Dan wordt het denk ik tijd om een andere baan te zoeken, want dan doe je je werk dus niet omdat je het daadwerkelijk leuk vindt.
Ik hou er gewoon niet van als mensen met een groot gebaar een stuivertje fooi geven.