Geef jij fooi? (Horeca)
vrijdag 23 juni 2017 om 00:56
Hoi!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
zondag 25 juni 2017 om 19:20
Ok excuses dan. Ik hoop dat ik dat niet was. Dan snap ik jou reacties ook niet zo. Als je zovaak uit eten gaat dan zie toch ook wat oprechte service is en dat het niet alleen om fooi incasseren gaat. En dan begrijp je ook dat als iemand met veel poeha 5 cent fooi 'voor de kinderwagen' achterlaat, dat gewoon niet leuk is. Niet omdat het 'maar' 5 cent is, maar omdat het gewoon denigrerend is. Moet ik eens tegen een cassiere hier bij de Appie zeggen. Denk dat ik of een grote bek krijg of een oogrol en een veneinige blik.YouWish schreef: ↑25-06-2017 19:09AUB zeg ik ben absoluut niet bitter tegenover horeca. Ik vlieg de hele wereld over en eet vaker in een restaurant dan thuis. DIt 9 Vd 10 keer tot volle tevredenheid en met (dikke) fooi.
Ik stelde alleen dat de zin om fooi te geven me door sommige mensen die hier reageren behoorlijk vergaat.
zondag 25 juni 2017 om 19:20
Nou nee hoor, hoe kom je erbij. En niet iedereen die in de zorg werkt, werkt in het ziekenhuis....Bestaardigopzich schreef: ↑25-06-2017 18:15Even tussendoor: ik lees her en der dat mensen die in de zorg werken ook fooi zouden moeten krijgen.
Krijgen (of kregen?) ze ook, de laatste keer (20 jaar geleden, mss afgeschaft inmiddels?) dat ik een paar dagen in het ziekenhuis lag hing er een groot bord bij de zusterpost: 'AUB geen gebak als bedankje voor de verpleging, ook geen bloemen u kunt een envelopje met geld in deze bus gooien (stond een soort mega-collectebus onder) om uw dankbaarheid voor de goede verzorging te tonen'.
Ik vond dat raar.. dat mensen gebak aan de verpleging geven omdat ze genoeg opgeknapt zijn om naar huis te kunnen maar ook gewoon min of meer vragen om een fooi voor 'de goede zorgen'.
Nou, zo goed waren de zorgen niet, en niet omdat het zo druk was qua werk. Die kregen dus echt niks: ook boze gezichten toen ze me op de dag dat ik naar huis mocht nog eens zeiden waar ik mijn 'waardering in de vorm van contanten' kon achterlaten en ik verbaasd vroeg waarom ik dat zou doen.
Wie echt fooi verdiend is de bezorger van Appie die mijn loodzware boodschappen 4 hoog zonder lift komt brengen zo af en toe..
Die krijgt sowieso een ijskoud blikje drinken en een fooi. De laatste keer 4 euro omdat ik toevallig 2 munten van 2,- in mijn portemonnee had zitten en je met pin betaald. Op 139,- aan boodschappen en een paar keer de trap op en af vind ik dat wel zo vriendelijk, ik hoefde ook al geen bezorgkosten te betalen ivm een actie.
Dan pin ik, geef hem die 4,- met de woorden: alsjeblieft, voor het vele sjouwen ik hoop dat je volgende klant op de begane grond woont. Want natuurlijk ziet hij ook wel dat ik alleen maar heel veel zware meuk bestel zodat ik alleen nog wat groente en fruit hoef te kopen. Dan nog vriendelijk blijven lachen terwijl het zweet van je hoofd gutst: dan verdien je wat extra. Vind ik![]()
anoniem_641e0e2673b5c wijzigde dit bericht op 25-06-2017 19:22
2.78% gewijzigd
zondag 25 juni 2017 om 19:24
Geef je het even aan Boulevard door dan kunnen ze het landelijk regelen. Geen fooi maar gewoon meer loon!yette schreef: ↑25-06-2017 17:46Als we nou eens stoppen met fooi geven, zullen degenen die het meest verdienen aan de horeca zelf maatregelen moeten treffen. Hun personeel vindt blijkbaar dat ze onderbetaald wordt en dus recht heeft op meer. Laat ze -zoals ieder ander- maar bij hun aankloppen. En of de uitbaters dat extra geld nou ophoesten door een eerlijker loonverdeling of door de prijzen op te schroeven, zoeken ze zelf maar uit.
zondag 25 juni 2017 om 19:25
Ik ben geen "horecapersoon". Werk in het onderwijs. Dus hoezo I rest my case?
Ik vind als (tevreden!)gast dat het erbij hoort!
anoniem_309825 wijzigde dit bericht op 25-06-2017 19:27
4.71% gewijzigd
zondag 25 juni 2017 om 19:27
zondag 25 juni 2017 om 19:28
Ik geef altijd fooi voor de bediening (en niet voor de manager!). Meestal 20%. Ik woon in het buitenland, en dat is hier standaard. Geef ook fooi bij de kapper, pedicure, bezorgmaaltijden, aan de bar, etc. Behalve voor eten afhalen. Dat is nu ook iets waar mensen fooi voor geven hier, maar dat vind ik te ver gaan.
zondag 25 juni 2017 om 19:29
Nou lees dit hele topic dan maar eens terug,zijn meerderen die vinden dat bediening recht heeft op fooi vanwege de constante aandacht die ze hun gasten geven en omdat ze zoooo weinig verdienen.
zondag 25 juni 2017 om 19:30
Teruggelezen. En nee dat lees ik slechts van een enkeling (die niet in de horeca werkt). De meesten vinden het een leuk extraatje maar meer ook niet (zo ook mijn personeel).Habbekratz schreef: ↑25-06-2017 19:29Nou lees dit hele topic dan maar eens terug,zijn meerderen die vinden dat bediening recht heeft op fooi vanwege de constante aandacht die ze hun gasten geven en omdat ze zoooo weinig verdienen.
anoniem_309825 wijzigde dit bericht op 25-06-2017 19:32
10.59% gewijzigd
zondag 25 juni 2017 om 19:31
Jij werkt niet in een restaurant maar in het onderwijs?Lacuba schreef: ↑25-06-2017 10:15In onze restaurants en Grand café geeft nog steeds vrijwel iedereen fooi. Als het een keertje niet gebeurt kijkt niemand zuur, natuurlijk niet. Er is aan het eind van de maand genoeg te verdelen.
Ik las hierboven dat iemand het grappig vond "de gezichten te zien" als ze geen fooi gaf. Wij vinden het dan weer grappig dat we meestal de types die géén fooi geven al direct herkennen:)
Maar geen fooi is beslist niet erg. Niemand wordt onderbetaald en is afhankelijk van de fooien. Het is wel een leuk extra'tje. Dat wel!
Je geeft wel de indruk met wat je hier schrijft anders
zondag 25 juni 2017 om 19:33
Ik werk inderdaad in het onderwijs (HBO) maar heb meerdere restaurants. Schreef ik al meerdere malen. En ben daar natuurlijk vaak. Niets onduidelijks aan!Habbekratz schreef: ↑25-06-2017 19:31Jij werkt niet in een restaurant maar in het onderwijs?
Je geeft wel de indruk met wat je hier schrijft anders
![]()
zondag 25 juni 2017 om 19:37
zondag 25 juni 2017 om 19:38
Even wat stukjes van een horecapersoon;
'Als je een paar centen geeft op een rekening van rond de 100 euro, voel ik dat echt als een belediging. Ik krijg de neiging om het gewoon terug te geven, want kennelijk heb je het dan harder nodig dan ik.
Ik erger me mateloos aan mensen die "vergeten" fooi te geven als ze pinnen en dat dan ook zeggen maar niks geven.
Of het geven van kleingeld inderdaad omdat het zo lastig is in je portemonnee.
Het rond het maar af, rekening van 59,95, maak er maar 60 van.
Groepen groter dan 8, iedereen apart betalen, en niemand die aan de fooi denkt. Maar wel de volle aandacht hebben gehad tijdens het hele verblijf.'
En dan vooral van dat laatste gaan mijn nekharen overeind staan. Duh dat is je werk!
zondag 25 juni 2017 om 19:41
Dat is er nog steeds maar eentje.YouWish schreef: ↑25-06-2017 19:38Even wat stukjes van een horecapersoon;
'Als je een paar centen geeft op een rekening van rond de 100 euro, voel ik dat echt als een belediging. Ik krijg de neiging om het gewoon terug te geven, want kennelijk heb je het dan harder nodig dan ik.
Ik erger me mateloos aan mensen die "vergeten" fooi te geven als ze pinnen en dat dan ook zeggen maar niks geven.
Groepen groter dan 8, iedereen apart betalen, en niemand die aan de fooi denkt. Maar wel de volle aandacht hebben gehad tijdens het hele verblijf.'
En dan vooral van dat laatste gaan mijn nekharen overeind staan. Duh dat is je werk!
zondag 25 juni 2017 om 19:43
Wat ik zeg: een enkeling. Zeker niet representatief voor de betere horecamedewerker. Maar nogmaals: bij ons geeft gelukkig vrijwel iedereen fooi. En wordt er niet gesmoesd over de hoogte van de fooi.YouWish schreef: ↑25-06-2017 19:38Even wat stukjes van een horecapersoon;
Wel is iedereen blij met z'n maandelijkse extraatje! Natuurlijk, een extra bevestiging, naast alle mondelinge en schriftelijke waardering!
zondag 25 juni 2017 om 19:44
Pff je schreef een enkeling die NIET in de horeca werkt, onzin dus.Lacuba schreef: ↑25-06-2017 19:43Wat ik zeg: een enkeling. Zeker niet representatief voor de betere horecamedewerker. Maar nogmaals: bij ons geeft gelukkig vrijwel iedereen fooi. En wordt er niet gesmoesd over de hoogte van de fooi.
Wel is iedereen blij met z'n maandelijkse extraatje! Natuurlijk, een extra bevestiging, naast alle mondelinge en schriftelijke waardering!
zondag 25 juni 2017 om 19:45
Het mag misschien lijken of geeft bijna iedereen fooi, maar in de praktijk valt dat best nog mee, of tegen, net hoe je het bekijkt.
Al geloof ik graag dat als je in een duurder restaurant werkt, je vaker fooien krijgt dan in een 'gewoon' restaurant.
Soms denk ik dat mensen die veel fooien geven, en daar graag over opscheppen ook benauwd zijn om nagewezen te worden en voor krent te worden aangezien.
Al geloof ik graag dat als je in een duurder restaurant werkt, je vaker fooien krijgt dan in een 'gewoon' restaurant.
Soms denk ik dat mensen die veel fooien geven, en daar graag over opscheppen ook benauwd zijn om nagewezen te worden en voor krent te worden aangezien.
zondag 25 juni 2017 om 19:46
Waarom zou je in godsnaam opscheppen over het geven van een fooi?Hoezitdit schreef: ↑25-06-2017 19:45Het mag misschien lijken of geeft bijna iedereen fooi, maar in de praktijk valt dat best nog mee, of tegen, net hoe je het bekijkt.
zondag 25 juni 2017 om 19:47
Ik ben er trouwens niet mee ens dat je kan zien welke type's wel of geen fooi zouden betalen. Grootste inschattingsfout in de horeca; de matig geklede, 'simpele' gast minder aandacht geven dan de rolexdragende, sjiekgeklede gast die per luxe boot aankomt (ik noem maar wat). Dit gebeurt niet bij ons, daar zorg ik wel voor, maar ik merk het zelf ook wel eens dat als ik na werk (en dus casual gekleed) ergens ga eten ik minder aandacht krijg soms dan de sjiek geklede tafel naast me. Maar uiterlijk zegt niks over de bereidheid tot fooi geven.
Ik heb wel eens een tafel met sjiekerts die met gemak een fles wijn van 500+ euro uitzoeken, maar geen cent fooi geven. Ernaast een tafel van 2 ogenschijnlijk verdwaalde toeristen die een hoofdgerechtje delen en kraanwater drinken. Maar dan wel procentueel gezien een fantastische fooi achterlaten. Niets is wat het lijkt en voor mij is elke gast hetzelfde.
Ik heb wel eens een tafel met sjiekerts die met gemak een fles wijn van 500+ euro uitzoeken, maar geen cent fooi geven. Ernaast een tafel van 2 ogenschijnlijk verdwaalde toeristen die een hoofdgerechtje delen en kraanwater drinken. Maar dan wel procentueel gezien een fantastische fooi achterlaten. Niets is wat het lijkt en voor mij is elke gast hetzelfde.
zondag 25 juni 2017 om 19:49
Eens. Je ziet dat zeer zeker niet aan het uiterlijk.-Bladora- schreef: ↑25-06-2017 19:47Ik ben er trouwens niet mee ens dat je kan zien welke type's wel of geen fooi zouden betalen. Grootste inschattingsfout in de horeca; de matig geklede, 'simpele' gast minder aandacht geven dan de rolexdragende, sjiekgeklede gast die per luxe boot aankomt (ik noem maar wat). Dit gebeurt niet bij ons, daar zorg ik wel voor, maar ik merk het zelf ook wel eens dat als ik na werk (en dus casual gekleed) ergens ga eten ik minder aandacht krijg soms dan de sjiek geklede tafel naast me. Maar uiterlijk zegt niks over de bereidheid tot fooi geven.
zondag 25 juni 2017 om 19:55
Meerdere restaurants en dan nog tijd om er naast te werken of is het meer moeten dan vallen de vette fooien toch wel mee
zondag 25 juni 2017 om 19:57
De meeste mensen bij ons die veel fooi geven doen dat juist discreet. Houden de rekening uit het zicht van anderen en schrijven onder de rekening hoeveel ze extra willen geven, zonder dat hun tafelgenoten er ook maar iets van meekrijgen.Hoezitdit schreef: ↑25-06-2017 19:45Het mag misschien lijken of geeft bijna iedereen fooi, maar in de praktijk valt dat best nog mee, of tegen, net hoe je het bekijkt.
Je hebt de enkele omhooggevallen bralaap die naar de rekening kijkt en roept: nou doe er maar even 150 euries bovenop schatje, kan jij vanavond ook een borrel drinken! (Ik chargeer een beetje uiteraard)
Nou dan heb ik liever niks of de zorgvuldig afgemeten 2.65 euro fooi van dat lieve jonge koppel voor wie dit echt een bijzondere avond is.