Vriend heeft schulden..
vrijdag 30 juni 2017 om 10:54
Hi dames,
Ik wil even het een en ander kwijt.. Wat ik van jullie wil? Misschien advies? Hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Ik zal in iedergeval bij het begin beginnen. Bijna 2 jr geleden raakte ik aan de praat met mijn huidige vriend via facebook. We hebben nummers uitgewisseld en het klikte gewoon. Dat hij eigenlijk 12 jaar ouder is dan ik maakte mij niet eens echt uit. Ik net 22 jaar oud en op het punt om mijn hbo opleiding af te ronden. Ik wilde graag doorstuderen maar werd vanuit huis tegengehouden. Dit besproken met mijn vriend die de ultime oplossing had: ik kon bij hem intrekken! Allemaal heel leuk en aardig en we hebben geen ruzies.. Ik ben inmiddels helemaal opgenomen in zijn familie alleen loop ik dus tegen het volgende aan. (hier is hij overigens vanaf het begin eerlijk over geweest). Hij heeft schulden bij de belastingdienst. Hij heeft een regeling getroffen en heeft daarnaast ook andere regelingen waardoor zijn salaris elke maand opgaat aan deze schulden. Nu heb ik toegezegd dat ik de huur wil betalen en de boodschappen voor mijn rekening wil nemen. (ik werk 4 dagen en studeer een dag) en ik kom nu elke maand net uit met de kosten. Alleen heb ik het gevoel dat hij financieel een beetje profiteert.. Als we gaan shoppen vergeet hij altijd zijn pinpas. Gisteren gingen we naar de ikea voor meubels die hij zou betalen was hij -je raadt het al- zijn pinpas vergeten. Hierdoor gaat al mijn spaargeld op aan zijn dingen (jas van 160 eur, schoenen van 100 eur, telefoonherstelling 60 eur noem het maar op) en het begint me een beetje te irriteren. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik hiermee om moetgaan. Ik heb hem immers ook een beetje gebruikt om bij mijn ouders weg te gaan (we woonden binnen een halfjaar samen). En bespreken doe ik ook en dan zegt hij ja ik maak het wel over.. Alleen heeft hij dat geld niet dus gebeurt dat ook nooit. Met als gevolg dat al mijn geld opgaat aan hem en ik zelf bijna niks aan mezelf besteed..
Ik wil even het een en ander kwijt.. Wat ik van jullie wil? Misschien advies? Hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Ik zal in iedergeval bij het begin beginnen. Bijna 2 jr geleden raakte ik aan de praat met mijn huidige vriend via facebook. We hebben nummers uitgewisseld en het klikte gewoon. Dat hij eigenlijk 12 jaar ouder is dan ik maakte mij niet eens echt uit. Ik net 22 jaar oud en op het punt om mijn hbo opleiding af te ronden. Ik wilde graag doorstuderen maar werd vanuit huis tegengehouden. Dit besproken met mijn vriend die de ultime oplossing had: ik kon bij hem intrekken! Allemaal heel leuk en aardig en we hebben geen ruzies.. Ik ben inmiddels helemaal opgenomen in zijn familie alleen loop ik dus tegen het volgende aan. (hier is hij overigens vanaf het begin eerlijk over geweest). Hij heeft schulden bij de belastingdienst. Hij heeft een regeling getroffen en heeft daarnaast ook andere regelingen waardoor zijn salaris elke maand opgaat aan deze schulden. Nu heb ik toegezegd dat ik de huur wil betalen en de boodschappen voor mijn rekening wil nemen. (ik werk 4 dagen en studeer een dag) en ik kom nu elke maand net uit met de kosten. Alleen heb ik het gevoel dat hij financieel een beetje profiteert.. Als we gaan shoppen vergeet hij altijd zijn pinpas. Gisteren gingen we naar de ikea voor meubels die hij zou betalen was hij -je raadt het al- zijn pinpas vergeten. Hierdoor gaat al mijn spaargeld op aan zijn dingen (jas van 160 eur, schoenen van 100 eur, telefoonherstelling 60 eur noem het maar op) en het begint me een beetje te irriteren. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik hiermee om moetgaan. Ik heb hem immers ook een beetje gebruikt om bij mijn ouders weg te gaan (we woonden binnen een halfjaar samen). En bespreken doe ik ook en dan zegt hij ja ik maak het wel over.. Alleen heeft hij dat geld niet dus gebeurt dat ook nooit. Met als gevolg dat al mijn geld opgaat aan hem en ik zelf bijna niks aan mezelf besteed..
vrijdag 30 juni 2017 om 10:58
Als jullie iets gaan kopen dat hij zal betalen hoef jij je pinpas toch helemaal niet mee te nemen? Dan ga je gewoon weer naar huis zonder dat je iets koopt. Simpel. Stoppen met voorschieten dus!
Verder lijkt het erop dat hij nog steeds niet met geld kan omgaan. Ik vind het ook van de zotte dat jij alle vaste lasten betaalt. Wat betaalt hij zelf? Als hij schulden moet afbetalen is er daarnaast toch nog steeds een wekelijks bedrag om van te leven? Of gaat al zijn geld op aan terug te betalen schulden? Hoe lang gaat dat nog duren?
Verder lijkt het erop dat hij nog steeds niet met geld kan omgaan. Ik vind het ook van de zotte dat jij alle vaste lasten betaalt. Wat betaalt hij zelf? Als hij schulden moet afbetalen is er daarnaast toch nog steeds een wekelijks bedrag om van te leven? Of gaat al zijn geld op aan terug te betalen schulden? Hoe lang gaat dat nog duren?
vrijdag 30 juni 2017 om 10:59
Wat een aantrekkelijke vent zeg, 12 jaar ouder en zijn zaakjes niet op orde.
Maar oke, je hebt zelf de situatie laten ontstaan. Je kunt ook nee zeggen tegen het betalen van zijn aankopen. Weet je zeker dat je inzicht hebt in al zijn schulden? En dat ze echt worden afgelost?
Stel je wat harder op. Zeg dat je vanaf nu niets meer betaald voor hem, omdat hij het niet terugbetaald. Hij komt zijn beloftes immers niet na. Ik zou ook alleen in het huis gaan wonen, zodat jezelf de financiën wel op orde hebt. Fan maar latten en eens kijken wat je wilt met deze relatie.
Maar oke, je hebt zelf de situatie laten ontstaan. Je kunt ook nee zeggen tegen het betalen van zijn aankopen. Weet je zeker dat je inzicht hebt in al zijn schulden? En dat ze echt worden afgelost?
Stel je wat harder op. Zeg dat je vanaf nu niets meer betaald voor hem, omdat hij het niet terugbetaald. Hij komt zijn beloftes immers niet na. Ik zou ook alleen in het huis gaan wonen, zodat jezelf de financiën wel op orde hebt. Fan maar latten en eens kijken wat je wilt met deze relatie.
vrijdag 30 juni 2017 om 11:01
In de periode dat jij studeerde en van hem profiteerde, betaalde hij toen huur etc en boodschappen? Of ging jij ook uitgebreid shoppen op zijn kosten, zonder vooraf te overleggen dat je zijn geld op ging maken?
Het is heel simpel: gewoon niet meer doen. Je betaalt al meer dan genoeg, en daar hoeven geen dure jassen en schoenen bij.
Het is heel simpel: gewoon niet meer doen. Je betaalt al meer dan genoeg, en daar hoeven geen dure jassen en schoenen bij.
vrijdag 30 juni 2017 om 11:05
Sowieso, waarom moet hij een jas van 160 euro? Hij heeft het geld niet, dus dan kan hij ook zo'n jas niet kopen. Als zijn oude jas kapot is kan hij er ook eentje kopen van de Hema, H&M, Zeeman, whatever. Als je zo weinig geld hebt kun je dat soort eisen niet echt stellen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 30 juni 2017 om 11:10
Je stelt een termijn om de helft ervan te betalen (of wat jullie hadden afgesproken) van hooguit zes weken en zegt meteen zijn verblijf bij jou op zodat hij meteen naar iets anders uit kan kijken als hij het geld niet heeft.Gisteren gingen we naar de ikea voor meubels die hij zou betalen was hij -je raadt het al- zijn pinpas vergeten.
En voortaan: wees zo slim om hem een contract te laten tekenen als je hem geld voorschiet, want later kan je niet meer bewijzen dat het geen cadeau was.
Oh jij woont bij hem. Dan zou ik nog eens doorrekenen hoe de verdeling moet zijn van het huishoudgeld en de bedragen op papier zetten en beiden tekenen.
retrostar wijzigde dit bericht op 30-06-2017 11:13
13.21% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
vrijdag 30 juni 2017 om 11:12
Dit inderdaad. En de kringloopwinkel heeft ook leuke kleding voor echt heel weinig geld.Susan schreef: ↑30-06-2017 11:05Sowieso, waarom moet hij een jas van 160 euro? Hij heeft het geld niet, dus dan kan hij ook zo'n jas niet kopen. Als zijn oude jas kapot is kan hij er ook eentje kopen van de Hema, H&M, Zeeman, whatever. Als je zo weinig geld hebt kun je dat soort eisen niet echt stellen.
vrijdag 30 juni 2017 om 11:13
Je weet het heel goed.. je weet dat hij van je profiteert! En heel eerlijk, draai de rollen om? Hij denkt, heerlijk.. Mijn vriendin betaalt alles en met mijn smoezen kom ik overal onderuit! Dus niet meer doen, niet meer voorschieten. Alle dingen zoals de huur eerlijk verdelen, en anders is het klaar. Dan ga je ergens anders wonen.
Ik vind persoonlijk dat het niet meer dan normaal is dat het van twee kanten komt. Maar zo te lezen kan hij niet met geld omgaan dus je moet voor jezelf gaan nadenken wat je nu wilt. Wat voor een toekomst wat je zelf wilt. Maar heel eerlijk, verschrikkelijk gierige mensen, mensen die moeilijk doen met geld. En dat blijf je houden, als je niet met geld om kan gaan of als je onderling bepaalde irritaties hebt dan moet het heel drastische veranderen anders blijft dit nog jaren...... je bent nog zo jong! Geniet en leef!
Ik vind persoonlijk dat het niet meer dan normaal is dat het van twee kanten komt. Maar zo te lezen kan hij niet met geld omgaan dus je moet voor jezelf gaan nadenken wat je nu wilt. Wat voor een toekomst wat je zelf wilt. Maar heel eerlijk, verschrikkelijk gierige mensen, mensen die moeilijk doen met geld. En dat blijf je houden, als je niet met geld om kan gaan of als je onderling bepaalde irritaties hebt dan moet het heel drastische veranderen anders blijft dit nog jaren...... je bent nog zo jong! Geniet en leef!
vrijdag 30 juni 2017 om 11:16
Ik vraag me af wat voor en hoeveel schulden dat dan zijn. Ik heb vroeger eens een schuld van 8000 euro bij de Belastingdienst gehad en verdiende niet genoeg om dat zomaar terug te betalen. Ik heb toen een regeling getroffen waarbij ik 200 euro per maand terugbetaalde en verder is het verrekend met de inkomstenbelasting die ik terugkreeg. Heeft even geduurd, maar toen was ik er vanaf en ik kon ondertussen prima rondkomen.
Heeft hij een enorme schuld of misschien andere schulden waar jij niets vanaf weet?
Heeft hij een enorme schuld of misschien andere schulden waar jij niets vanaf weet?
vrijdag 30 juni 2017 om 11:16
Hoeveel geld houdt hij over om te leven? Ik zou eens samen om de tafel gaan zitten om te kijken wat jullie gezamenlijke vaste lasten zijn en wat jullie inkomens zijn (bij hem dan na aftrek van schulden). Als jij zijn huur betaalt, betaal je eigenlijk indirect zijn schulden. Prima als je dat prima vindt, maar wees je er dan ook echt bewust van. Het is natuurlijk van de zotte dat je daarnaast ook allerlei andere, onnodige, zaken voor hem betaalt. Daar ben je zelf bij en kun je ook alleen maar zelf mee stoppen.
Je hebt hem 'gebruikt' zeg je, om weg te komen van je ouders. Werpt hij dat je voor je voeten? Moetje dankbaar zijn van hem? Dat zou ik echt een ongezonde situatie vinden namelijk.
Misschien is het sowieso beter dat jij nu eits voor jezelf zoekt en jullie een tijdje gaan latten, totdat hij zijn zaakjes weer op orde heeft.
Je hebt hem 'gebruikt' zeg je, om weg te komen van je ouders. Werpt hij dat je voor je voeten? Moetje dankbaar zijn van hem? Dat zou ik echt een ongezonde situatie vinden namelijk.
Misschien is het sowieso beter dat jij nu eits voor jezelf zoekt en jullie een tijdje gaan latten, totdat hij zijn zaakjes weer op orde heeft.
vrijdag 30 juni 2017 om 11:17
Je zegt dat zijn geld elke maand op gaat aan aflossen van de schulden. Dan kan hij ook verder niets bijdragen toch? Maar waarom dan zo'n dure jas en schoenen? Als hij je maar niet gebruikt om van z'n schulden af te komen en je dan buiten de deur zet...
ririanneke wijzigde dit bericht op 30-06-2017 11:25
0.40% gewijzigd
vrijdag 30 juni 2017 om 11:18
Je bent ook wel erg laks. Voordat je gaat winkelen wil je toch eerst zijn geld zien en je vraagt toch in je auto of hij zijn pinpas aan je wil laten zien zodat hij hem niet vergeet? Als hij dan toch in de winkel een smoes verzint is dat het bewijs van oneerlijkheid/oplichterij en dan zou ik meteen met de relatie kappen.Gisteren gingen we naar de ikea voor meubels die hij zou betalen was hij -je raadt het al- zijn pinpas vergeten. Hierdoor gaat al mijn spaargeld op aan zijn dingen (jas van 160 eur, schoenen van 100 eur, telefoonherstelling 60 eur noem het maar op)
vrijdag 30 juni 2017 om 11:22
Ik vind niet dat je hem hebt gebruikt om bij je ouders weg te komen.
Hoe kom je daar bij eigenlijk?
En als dat zo was ooit, dan geldt dat nu al helemaal niet meer omdat je de huur betaalt.
Verder slaat het nergens op dat 1:hij zijn pas vergeet en jij het dan voorschiet, maar dat hij het vervolgens niet terug betaalt. Want als hij daarvoor niet genoeg geld heeft dan was het dus te duur.
Hij profiteert van jou en hoe langer dit zo doorgaat, hoe normaler hij het vindt.
Heeft niet eens te maken met het feit dat hij schulden heeft, maar met zijn mentaliteit en met respect.
Nu moet jij op je strepen gaan staan en is de relatie uit balans.
Tenzij hij inziet wat hij fout doet en zijn excuus aanbiedt en het daarna nooit keer doet, zal jullie relatie niet meer in evenwicht zijn.
Kijk uit dat hij jou niet gaat manipuleren op het moment dat je nee zegt tegen hem om je op die manier een schuldgevoel aan te praten.
Sommige mensen zijn dat zo gewend, of vinden zichzelf zo zielig dat ze zichzelf dat "recht" toe-eigenen.
Hoe kom je daar bij eigenlijk?
En als dat zo was ooit, dan geldt dat nu al helemaal niet meer omdat je de huur betaalt.
Verder slaat het nergens op dat 1:hij zijn pas vergeet en jij het dan voorschiet, maar dat hij het vervolgens niet terug betaalt. Want als hij daarvoor niet genoeg geld heeft dan was het dus te duur.
Hij profiteert van jou en hoe langer dit zo doorgaat, hoe normaler hij het vindt.
Heeft niet eens te maken met het feit dat hij schulden heeft, maar met zijn mentaliteit en met respect.
Nu moet jij op je strepen gaan staan en is de relatie uit balans.
Tenzij hij inziet wat hij fout doet en zijn excuus aanbiedt en het daarna nooit keer doet, zal jullie relatie niet meer in evenwicht zijn.
Kijk uit dat hij jou niet gaat manipuleren op het moment dat je nee zegt tegen hem om je op die manier een schuldgevoel aan te praten.
Sommige mensen zijn dat zo gewend, of vinden zichzelf zo zielig dat ze zichzelf dat "recht" toe-eigenen.
vrijdag 30 juni 2017 om 11:26
En stoppen met dingen betalen als hij zijn pinpas weer eens niet bij zich heeft. Dan maar geen jas, schoenen of meubels. Ik zou er trouwens maar eens goed over nadenken of je wel bij iemand wil blijven die er financieel gezien zo'n puinhoop van maakt en zo van je profiteert. En een jas van 160 euro kopen waar hij geen geld voor heeft, laat wel zien dat hij er totaal niks van geleerd heeft.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 30-06-2017 11:33
7.99% gewijzigd
vrijdag 30 juni 2017 om 11:28
Ja precies; dan heeft hij dadelijk een prachtig gemeubileerd huis en volle garderobe en hij is van gedachten veranderd over samenwonen. En bewijzen dat het geen geschenk aan hem was kan je dan niet.ririanneke schreef: ↑30-06-2017 11:17Je zegt dat zijn geld elke maand op gaat aan aflossen van de schulden. Dan kan hij ook verder niets bijdragen toch? Maar waarom dan zo'n dure jas en schoenen? Als hij je maar niet gebruikt om van z'n schulden af te komen en je dan buiten de deur zet...
vrijdag 30 juni 2017 om 11:29
Ben ik raar als ik vraag hoe het staat met het huurcontract?
Wel de huur betalen maar als het mis gaat, om welke reden dan ook, ben ik bang dat jij zomaar met niks of nog erger met schulden die niet jouw schuld zijn, op straat staat, maar nogmaals ik kan ook heel raar zijn hoor.
Wel de huur betalen maar als het mis gaat, om welke reden dan ook, ben ik bang dat jij zomaar met niks of nog erger met schulden die niet jouw schuld zijn, op straat staat, maar nogmaals ik kan ook heel raar zijn hoor.
When I find a colour darker than black, I'll wear it. But until then, I'm wearing black!
vrijdag 30 juni 2017 om 11:31