Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Eslarealidad schreef:
01-07-2017 16:42
Ik word vriendelijk bediend.
Hoezo o service?
:rofl:
Ach meid toch, als je dat al service noemt ben je echt bar weinig gewend :there:
YouWish schreef:
01-07-2017 18:56
Ach meid toch, als je dat al service noemt ben je echt bar weinig gewend :there:

BAR weinig. Hhh heel toepasselijk.
YouWish schreef:
01-07-2017 18:56
Maar soms moet je aan de bar je drankjes halen toch? Het is niet zo dat in elk café de drankjes worden gebracht.
En service bij zo'n soort café kan er wel degelijk zijn. Bijvoorbeeld dat ze onthouden wie aan de beurt is, dat ze een dienblad meegeven of dat ze even meelopen naar het terras als je teveel drankjes hebt om in 1 keer mee te nemen.
safrat schreef:
01-07-2017 19:12
Maar soms moet je aan de bar je drankjes halen toch? Het is niet zo dat in elk café de drankjes worden gebracht.
En service bij zo'n soort café kan er wel degelijk zijn. Bijvoorbeeld dat ze onthouden wie aan de beurt is, dat ze een dienblad meegeven of dat ze even meelopen naar het terras als je teveel drankjes hebt om in 1 keer mee te nemen.
Ja en? Dus ben je een kniepert als je geen fooi over hebt voor deze 'service'?
safrat schreef:
01-07-2017 19:12
Dat is hun werk. Daar worden ze voor betaald.
Let’s go Brandon!
Zwartvlekje schreef:
01-07-2017 18:25
Ik moet zeggen dat ik dit eigenlijk wel een nare opmerking vind. De rest van je post is best begrijpelijk en in mee te komen maar waarom moet er dan zo'n opmerking achteraan?

Ik geef soms wel fooi en soms niet en zie daadwerkelijk niet in wat daar misgunnerig aan zou zijn. Het klinkt zo onaardig van je om dit zo te zeggen. Het komt over alsof je jezelf beter vind dan andere die jou mening niet delen.
Ja dat vind ik ook.

Zogenaamd mag iedereen zelf vrij kiezen maar als je dat dan doet dan ben je een krent, een calvinist, en misgunner. Kortom je mag niet vrij kiezen.
Het lijkt er ook sterk op dat de hele reden van dit topic was om mensen te schofferen die geen fooi geven en te laten zien hoe geweldig en gul je wel niet bent als je het wel doet.

Maar ik vind het gewoon krom: waarom een serveerster wel, en een vuilnisman niet? Laat ze eens ruilen van baan, kijken wie er écht de zwaarste baan heeft.

Toen ik in een heel toeristisch café werkte, waren het de Fransen die altijd €0 fooi gaven, of misschien €0,05. Zijn dat dan ook calvinisten, misgunners, krenten? Nee zij betalen gewoon voor wat ze genuttigd hebben en voor mij, want ik deed gewoon mijn werk prima.
You can never have too many hats, gloves and shoes
YouWish schreef:
01-07-2017 19:20
Ja en? Dus ben je een kniepert als je geen fooi over hebt voor deze 'service'?
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen maar dat er ook cafeetjes zijn waar je zelf de drankjes moet halen en dat sommige medewerkers servicegericht zijn.
En dat was naar aanleiding dat jij vond dat zelf de drankjes halen geen service was of dat die poster niets gewend was. Maar soms kan het niet anders.
safrat schreef:
01-07-2017 19:25
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen maar dat er ook cafeetjes zijn waar je zelf de drankjes moet halen en dat sommige medewerkers servicegericht zijn.
En dat was naar aanleiding dat jij vond dat zelf de drankjes halen geen service was of dat die poster niets gewend was. Maar soms kan het niet anders.
Zucht. Lees dan aub ook even waar ik op reageer.... ik quote jou toch ook niet? Er werd gezegd dat je een kniepert bent als je je wisselgeld terugvraagt als je drank aan de bar haalt. Daar gaat het over.
havermout1 schreef:
01-07-2017 17:59
Het zou misgunnerig zijn als serveersters van fooi afhankelijk zouden zijn. Maar dat zijn ze niet. Ze krijgen gewoon betaald.

En je zegt zelf dat je wel degelijk graag fooien wilt vangen je werkt een aantal uren gratis.

Zelf gun ik de leidsters op het KDV, leraressen, zusters in de zorg, verplegend personeel etc veel meer een fooi dan een ongeïnteresseerde student die mijn hapje en drankje op het tafeltje neersmijt.
Ik zeg echt nergens dat ik graag fooien wil vangen. Ik zeg dat ik zo'n 22 uur per week extra werk zonder ervoor betaald te worden, maar dat doe/besluit ik zelf. Ik heb volgensmij meerdere malen gezegd dat ik prima van mijn normale salaris kan rondkomen, dat ik geen fooi verwacht voor die extra uren.

Waar ik werk smijten we geen hapjes en drankjes op tafel (echt hoe erg wordt horeca hier gegeneraliseerd), wij verlenen service, leggen uit wat er op het bord ligt, vragen naar de gasts wensen voor wijn en regelen een wijn naar zijn/haar smaak. Als we horen dat gasten naar het Anne frank huis willen gaan, boeken we alvast een ticket voor ze. Als de gast een vlekje op z'n overhemd heeft bieden we laundry service én een vervangend overhemd aan. Als een gast gecompliceerde dieet wensen heeft dan passen we de gerechten aan. En ga zo maar door. Alles wat we doen is om het welzijn van de gast te vermakkelijken en te vergroten.

Dat is ons werk. En dat kunnen we prima doen zonder fooi te ontvangen. Omdat die manager alles zo goed regelt bijvoorbeeld.

Ik vraag me echt af of de forummers hier nooit naar echt leuke horeca gelegenheden gaan? Waar de klant echt koning is en je met een grote glimlach het pand verlaat :) jammer dat veel zaken niet zo zijn.
-Bladora- schreef:
01-07-2017 19:34

Ik vraag me echt af of de forummers hier nooit naar echt leuke horeca gelegenheden gaan? Waar de klant echt koning is en je met een grote glimlach het pand verlaat :) jammer dat veel zaken niet zo zijn.
Die zijn er gewoon niet en als ze er wel zijn kosten ze sowieso achterlijk veel geld.
Als ik daar moet dineren, heb ik niet eens geld meer over voor een fooi :twisted:.
Niet iedereen kan zich dure luxe-restaurants en luxe-hotels veroorloven.

Ik verblijf toch echt eerder in hotels waar ze in 't beste geval een foldertje hebben staan van 't Anne Frank-huis.
En ik boek zulke dingen wel zelf. Als de WIFI tenminste werkt op hotel.
YouWish schreef:
01-07-2017 19:31
Zucht. Lees dan aub ook even waar ik op reageer.... ik quote jou toch ook niet? Er werd gezegd dat je een kniepert bent als je je wisselgeld terugvraagt als je drank aan de bar haalt. Daar gaat het over.
Ja, dat stukje miste ik. Nee, je bent geen kniepert als je geen fooi aan de bar geeft.
Ik doe het wel, mijn vrienden niet. Mijn rondjes worden gebracht en zij moeten 2 keer lopen. Dat is ook service. Iemand anders zou dat dan een zwaar corrupt obertje noemen.
Ik vind mijn vrienden ook geen knieperts omdat zij daar niet stil bij staan. Geen oordeel over jou hoor.
YouWish schreef:
01-07-2017 19:31
Safrat gaf een goed antwoord op jouw reactie.

"Ach meid toch, als je dat al service noemt ben je echt bar weinig gewend."

Toch echt hier op, begrijpend lezen.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
safrat schreef:
01-07-2017 19:39
Ja, dat stukje miste ik. Nee, je bent geen kniepert als je geen fooi aan de bar geeft.
Ik doe het wel, mijn vrienden niet. Mijn rondjes worden gebracht en zij moeten 2 keer lopen. Dat is ook service. Iemand anders zou dat dan een zwaar corrupt obertje noemen.
Ik vind mijn vrienden ook geen knieperts omdat zij daar niet stil bij staan. Geen oordeel over jou hoor.
Nouja ik had sowieso nergens aangegeven of ik wel/geen fooi geef aan de bar.

Ik vind het gewoon reteonbeschoft om mensen direct gierig te noemen als ze het niet doen. Vooral omdat het dus eigenlijk amper service te noemen is.

En Bladora, het is makkelijk praten vanuit een 5* hotel en restaurant. De meeste mensen hebben het geld niet om daar uit eten te gaan. Kom je zelf weleens in andere, goedkopere horeca in Amsterdam? Want de service is echt vaak heel slecht. Ik snap dat dat bij jou niet zo is maar dat mag ook wel zeg voor de prijzen die er gevraagd worden op zo'n plek.
Zwartvlekje schreef:
01-07-2017 18:25
Ik moet zeggen dat ik dit eigenlijk wel een nare opmerking vind. De rest van je post is best begrijpelijk en in mee te komen maar waarom moet er dan zo'n opmerking achteraan?

Ik geef soms wel fooi en soms niet en zie daadwerkelijk niet in wat daar misgunnerig aan zou zijn. Het klinkt zo onaardig van je om dit zo te zeggen. Het komt over alsof je jezelf beter vind dan andere die jou mening niet delen.
Sorry dat je het zo opvat maar ik ben ook blij dat je de rest van m'n post wel waardeert!

Maar ik zal eea even uitleggen: Ik doel namelijk niet op het wel of niet fooi geven, dat besluit ieder voor zich. Met recht vind ik, als de service ruk is geef je gewoon geen fooi. Of je geeft helemaal nooit wat ongeacht de service ook Ok.

Wat ik bedoelde qua misgunners, dat zij oordelen over de mensen die de fooi ontvangen, want zij (en ik) werken dat simpelweg niet in de hand.
YouWish schreef:
01-07-2017 19:49
Nouja ik had sowieso nergens aangegeven of ik wel/geen fooi geef aan de bar.

Ik vind het gewoon reteonbeschoft om mensen direct gierig te noemen als ze het niet doen. Vooral omdat het dus eigenlijk amper service te noemen is.

En Bladora, het is makkelijk praten vanuit een 5* hotel en restaurant. De meeste mensen hebben het geld niet om daar uit eten te gaan. Kom je zelf weleens in andere, goedkopere horeca in Amsterdam? Want de service is echt vaak heel slecht. Ik snap dat dat bij jou niet zo is maar dat mag ook wel zeg voor de prijzen die er gevraagd worden op zo'n plek.
Wat kan jij alles verdraaien zeg.
Als je 9.60 betaald aan een bar voor drankjes en dan 40 cent terug wil dan vind ik dat krenterig.
Ik werk niet in de Horeca.
Het was een voorbeeld.
Wat weet jij nou wat voor service ik heb gehad. Je stond toch niet naast me? :biggrin:
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Eslarealidad schreef:
01-07-2017 17:30
Dus als jij aan de bar staat en het is 9.60 dan wacht je op die 40 cent terug?
Ja.
Net als bij de bakker, slager enz.
Thuis gaat dat wisselgeld in een blikje. En wordt eens in de zoveel tijd aan een goed doel geschonken.
Eslarealidad schreef:
01-07-2017 19:44
Safrat gaf een goed antwoord op jouw reactie.

"Ach meid toch, als je dat al service noemt ben je echt bar weinig gewend."

Toch echt hier op, begrijpend lezen.
Sorry iemand die is schrijft ipv eens kan ik niet serieus nemen. Je hoeft dus verder niet meer op mij te reageren :byee:
Eslarealidad schreef:
01-07-2017 19:59
Wat kan jij alles verdraaien zeg.
Als je 9.60 betaald aan een bar voor drankjes en dan 40 cent terug wil dan vind ik dat krenterig.
Ik werk niet in de Horeca.
Het was een voorbeeld.
Wat weet jij nou wat voor service ik heb gehad. Je stond toch niet naast me? :biggrin:
:facepalm:

Je doet alsof je dom bent toch? Toch?
YouWish schreef:
01-07-2017 20:05
:facepalm:

Je doet alsof je dom bent toch? Toch?
Ik mag niet op jou reageren maar jij wel op mij?
Toch? Toch?
:worship:
Taralina schreef:
23-06-2017 01:15
Ik geef soms fooi, lang niet altijd.
En als ik het geef dan geef ik wat ik het waard vindt, niet een bepaald percentage (het is Amerika niet!).

Ik vind het zeer storend als personeel fooien verwácht.
Dit!
Eslarealidad schreef:
01-07-2017 18:19
Ik bedoelde inderdaad eens, het komt vast door wordcorrect.

Ja, vast. :rofl:

Dus je geeft wel fooi?
Dacht van niet.

Waarom denk jij te weten of ik fooi geef of niet? Tot nu toe gaf ik altijd fooi hoor, maar door reacties van horecapersoneel in dit topic ga ik mezelf ernstig beraden hoe ik hier in de toekomst mee om zal gaan. Ik heb altijd als vanzelfsprekend fooi gegeven, omdat ik het als een soort verplichting zag. Daar stop ik sowieso mee.

5 cent geef je ook niet nee.
Het was een voorbeeld om te kijken of je krenterig bent. :)

Vijf cent geef je niet, maar veertig cent vind je wel een normale fooi? Koekoek. Wie is hier nu krenterig?
Pff ik ben blij dat ik niet 'de doelgroep' ben waar Bladora werkt. Echt belachelijk zeg; hogere fooi voor managers en geen fooi voor niet-vast personeel! Dat strooien met bizar hoge bedragen aan fooi vind ik trouwens ook nogal snobistisch overkomen, maar goed...Ik ga er maar van uit dat de fooien in de restaurants waar ik wel graag kom naar rato van gewerkte uren (op de werkvloer) onder al het personeel verdeeld wordt (ignorance is bliss..). Ik geef in de regel wel fooi. Ik ben trouwens ook snel tevreden hoor. Laatst in zo'n all you can eat sushi restaurant kreeg ik in elk glas spa rood een schijfje citroen nadat ik het bij de eerste bestelling had gevraagd. Dat vind ik tof in zo'n restaurant waar de medewerkers (studenten) de hele avond hun benen onder hun kont uit lopen! Dan geef ik ze graag een paar euro extra en een welgemeend bedankje als ik afreken.
Tr0tter schreef:
01-07-2017 20:22
Ja, vast. :rofl:

Waarom denk jij te weten of ik fooi geef of niet? Tot nu toe gaf ik altijd fooi hoor, maar door reacties van horecapersoneel in dit topic ga ik mezelf ernstig beraden hoe ik hier in de toekomst mee om zal gaan. Ik heb altijd als vanzelfsprekend fooi gegeven, omdat ik het als een soort verplichting zag. Daar stop ik sowieso mee.

Vijf cent geef je niet, maar veertig cent vind je wel een normale fooi? Koekoek. Wie is hier nu krenterig?
Ik heb dat niet gegeven.
Heb ik ook niet geschreven.
Het was een voorbeeld.
Als dat teruggegeven wordt, die 40 cent.
Ik ben niet krenterig.
Ik geef daar nog wat bij.
En wie dat niet erbij geeft is ook niet krenterig.
Dat zijn jouw woorden.

Een leuke avond!
Ik ga uit.
Gezelligheid.
Fooi geven. :sun:
Welke reacties zijn dat dan? Ik vind de horecamensen in dit topic buitengewoon vriendelijk blijven.
Daarnaast is het nu toch wel duidelijk dat de managers vooral werken in de grote topzaken en dat die topzaken weinig tot niets hebben aan uitzendkrachten.
Waar jij en ik gaan eten zijn toch de wat kleinere middenmoot zaken? Daar lopen uitzendkrachten rond. Er is door niemand gezegd dat uitzendkrachten nooit meedelen in de fooi. Alleen de tent van bladora doet dat niet, maar die tent is niet gemiddeld. De meeste restaurants hebben niets eens een manager. Je hebt het dan over een redelijk grote gelegenheid en wat maakt het uit als de managers meedelen in de fooi? Omdat je niet wil dat de manager fooi krijgt geef je maar helemaal niets?
Ik begrijp echt niet waarom je door dit topic van mening bent veranderd.
Gisteren zag ik tv dat de oproepkrachten veelal zzp-ers waren die 15 euro per uur kregen en dat ze daarover geen belasting hoefde te betalen. In vast dienstverband verdiende je maar 10 euro en daar moet dan nog wel belasting over worden betaald. Zo erg is het dan niet dat de tijdelijken niet in fooi delen als dat al gebeurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven