Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
safrat schreef:
02-07-2017 21:31
De vuilnisman ken ik niet. De stewardess ken ik ook niet, want ik vlieg nooit. Bovendien betaal ik hen toch nooit. De tandarts dient een rekening in via een bedrijf. Erg onpersoonlijk. Ik denk dat als tandartsen contant zouden afrekenen zij ook wel met fooi te maken zouden krijgen. Dat geldt natuurlijk ook voor een vuilnisman of stewardess.
Ik denk dat je gelijk hebt dat het om het betalen van een rekening gaat, waar je dus wat bij kan doen. Daarom krijgt een klusser of kapper of DJ dat wel.

De tandarts denk ik overigens niet omdat het met medisch personeel ethisch ingewikkeld is met fooien.

Stewardessen worden ook vrijwel altijd uitgebreid bedankt door passagiers dus die service openlijk waarderen is gemeengoed.
yette schreef:
02-07-2017 21:35
Toen ik ooit in de horeca werkte, vond ik het krijgen van fooi trouwens best ongemakkelijk. Geen idee waarom precies. Waarschijnlijk omdat ik het (al dan niet terecht) voelde als een uiting van ongelijkheid: jij bent met je loontje vast blij dat ik wat kleingeld voor je kan missen.

Ben ik de enige?

(met zelf fooi geven -hypocriet!- heb ik dan weer geen moeite)

Ja dat snap ik. Maar als ze het subtiel op tafel leggen zonder veel poespas?
Tr0tter schreef:
02-07-2017 21:27
Jij beweert dat het loon daarop gebaseerd is. Dat is niet zo, iedereen verdient tegenwoordig minimaal wettelijk minimumloon. Ook horecapersoneel. Het geven van fooien heeft dus niets meer met het loon te maken.
In de horeca wordt er zeker wel met het loon rekening gehouden dat er fooi bijkomt. Zowel door de werkgevers als werknemers.
Net maar weer eens gemerkt hoe belangrijk een goede service is! Waar man en ik vanavond aten was ie waardeloos, daardoor zaten we er niet op ons gemak. Vanzelfsprekend hebben we geen fooi achter gelaten, terwijl dat duidelijk wél werd verwacht. Jammer joh.
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
MaryCrawley schreef:
02-07-2017 21:38
Ik denk dat je gelijk hebt dat het om het betalen van een rekening gaat, waar je dus wat bij kan doen. Daarom krijgt een klusser of kapper of DJ dat wel.

De tandarts denk ik overigens niet omdat het met medisch personeel ethisch ingewikkeld is met fooien.

Stewardessen worden ook vrijwel altijd uitgebreid bedankt door passagiers dus die service openlijk waarderen is gemeengoed.
Fooi is toch vaak het afronden van de rekening en wat extra's als dat een klein bedrag is. Maar waarom bij de bakker etc dan niet? Of gaat het dan om de grotere rekeningen? Als je bij de bakker wekelijks afrekent zou je dan eerder afronden?
http://nos.nl/artikel/2180777-studenten ... oreca.html
safrat schreef:
02-07-2017 21:46
Fooi is toch vaak het afronden van de rekening en wat extra's als dat een klein bedrag is. Maar waarom bij de bakker etc dan niet? Of gaat het dan om de grotere rekeningen? Als je bij de bakker wekelijks afrekent zou je dan eerder afronden?
Ik denk dat een winkel echt een andere setting is dan een individuele service.

Hoewel ik ook bij de bakker bij 9,95 die 5 cent wel laat zitten.
MaryCrawley schreef:
02-07-2017 21:56
Ik denk dat een winkel echt een andere setting is dan een individuele service.

Hoewel ik ook bij de bakker bij 9,95 die 5 cent wel laat zitten.
Ja dat zou kunnen. Een bakker geeft trouwens toch ook wel individuele service. Een supermarkt niet. Ik geef mijn bakker nooit fooi, maar die stuiver laat ik ook zitten, ja.
safrat schreef:
02-07-2017 21:38
Ja dat snap ik. Maar als ze het subtiel op tafel leggen zonder veel poespas?
Dat vond ik inderdaad minder genânt en da's dus hoe ik het zelf ook doe als ik een fooi geef. Ik bedank tijdens het betalen, geef een compliment als dat op z'n plek is en laat bij vertrek stil wat contant geld achter.

Geen nonchalant 'laat maar zitten' of 'maak er maar 80 van'.
yette schreef:
02-07-2017 22:29
Dat vond ik inderdaad minder genânt en da's dus hoe ik het zelf ook doe als ik een fooi geef. Ik bedank tijdens het betalen, geef een compliment als dat op z'n plek is en laat bij vertrek stil wat contant geld achter.

Dat lijkt mij wel de beste manier. Fooi hoort ook discreet gegeven te worden. Dat laat maar zitten of maak er 80 van zeg ik zelf wel, maar vaker leg ik het geld op een hoop of als ik pin leg ik het geld op het rekeningblaadje.
Vond je dat "laat maar zitten" ook gênant? En hoe kijken andere horecamedewerkers hier tegen aan?
safrat schreef:
02-07-2017 21:31
De vuilnisman ken ik niet. De stewardess ken ik ook niet, want ik vlieg nooit. Bovendien betaal ik hen toch nooit. De tandarts dient een rekening in via een bedrijf. Erg onpersoonlijk. Ik denk dat als tandartsen contant zouden afrekenen zij ook wel met fooi te maken zouden krijgen. Dat geldt natuurlijk ook voor een vuilnisman of stewardess.
Ok, ok, daar zit wat in. Maar toch denk ik niet dat de tandarts standaard fooi zou krijgen als hij contant af zou rekenen, dus daar ligt het niet aan. En aan boord wordt er, vooral bij de low costs, enorm veel contant afgerekend. Maar toch krijgen die stewardessen nooit fooi. Dat terwijl die dames (en heren) voor wel veel meer verantwoordelijk zijn dan je hapje en je drankje.

Anders bezien: bij de McDonalds geef je NOOIT fooi terwijl dat ook horeca is, terwijl ze je daar ook vriendelijk te woord staan, terwijl het keukenpersoneel zich daar ook een slag ik de rondte werkt. Waarom verwacht je bij de Mac wel de laatste 20 cent terug als het 'zo hoort' dat horecapersoneel getipt wordt?
yette schreef:
02-07-2017 22:29

Je maakt het wel moeilijk, ik heb los van een vijftigje voor noodgevallen nooit contant geld bij me!
MaryCrawley schreef:
02-07-2017 21:40
In de horeca wordt er zeker wel met het loon rekening gehouden dat er fooi bijkomt. Zowel door de werkgevers als werknemers.
Het minimumloon is gewoon wettelijk verplicht. En verder; behoorlijk stom want je weet nooit of en wanneer je fooi krijgt.
kadanz schreef:
02-07-2017 23:23
Ok, ok, daar zit wat in. Maar toch denk ik niet dat de tandarts standaard fooi zou krijgen als hij contant af zou rekenen, dus daar ligt het niet aan. En aan boord wordt er, vooral bij de low costs, enorm veel contant afgerekend. Maar toch krijgen die stewardessen nooit fooi. Dat terwijl die dames (en heren) voor wel veel meer verantwoordelijk zijn dan je hapje en je drankje.

Anders bezien: bij de McDonalds geef je NOOIT fooi terwijl dat ook horeca is, terwijl ze je daar ook vriendelijk te woord staan, terwijl het keukenpersoneel zich daar ook een slag ik de rondte werkt. Waarom verwacht je bij de Mac wel de laatste 20 cent terug als het 'zo hoort' dat horecapersoneel getipt wordt?
Maar jij weet toch niet of die stewardessen nooit fooi krijgen? Het personeel van mac mag geen fooi aannemen. Er staat wel een potje voor een goed doel. En jij weet echt niet of ik die 20 cent daarin stop.
Macdonalds is een fastfood restaurant. Snel bestellen bij zo'n bestelautomaat die je zelf bedient, snel je eten, snel weer weg. Daar is dus echt 0 reden voor om fooi te geven vind ik.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
minnimouse schreef:
02-07-2017 23:31
Het minimumloon is gewoon wettelijk verplicht. En verder; behoorlijk stom want je weet nooit of en wanneer je fooi krijgt.
Dat bedoelt ze niet. In de horeca kan de werkgever ook besluiten dat de fooi bij het inkomen hoort en dan krijgen ze minder betaald. Dat is gewoon een bepaalde constructie. Ze betalen daar dan ook belasting over. Ik weet alleen niet of dat een fictief bedrag is of dat het gaat om het echte bedrag. Volgens mij is het een schatting.
Als het buiten de werkgever omgaat mag de werkgever zich totaal niet met de fooi bemoeien. Hij is dan alleen kassier.
Muurhanger schreef:
02-07-2017 23:37
Macdonalds is een fastfood restaurant. Snel bestellen bij zo'n bestelautomaat die je zelf bedient, snel je eten, snel weer weg. Daar is dus echt 0 reden voor om fooi te geven vind ik.
Probeer het maar eens. Ze mogen geen fooi aannemen.
Muurhanger schreef:
02-07-2017 23:37
-het harde werk
-de lage lonen
-de goede bediening

Zijn dat opeens geen redenen meer om fooi te geven? De eerste de beste barmeid die een glaasje cola inschenkt op een terras krijgt wel fooi tereijl dat ook maar 'fast food and drinks is'. Niet heel consequent.
Nee nooit. Ik krijg het zelf ook nooit terwijl ik hard werk.
safrat schreef:
02-07-2017 23:40
Dat bedoelt ze niet. In de horeca kan de werkgever ook besluiten dat de fooi bij het inkomen hoort en dan krijgen ze minder betaald. Dat is gewoon een bepaalde constructie. Ze betalen daar dan ook belasting over.
Minder dan min loon? Heb je daar een voorbeeld van?
safrat schreef:
02-07-2017 23:32
Maar jij weet toch niet of die stewardessen nooit fooi krijgen? Het personeel van mac mag geen fooi aannemen. Er staat wel een potje voor een goed doel. En jij weet echt niet of ik die 20 cent daarin stop.
Dat zijn allemaal gelegenheidsargumenten. Het feit dat wij niet weten of stewardessen getipt worden geeft al aardig aan dat ze vergeleken met de horeca in het nadeel zijn. Dat employees van de Mac geen tip aan mogen nemen maakt de vraag niet minder interessant. Juist opmerkelijker!
kadanz schreef:
02-07-2017 23:51
Minder dan min loon? Heb je daar een voorbeeld van?
https://www.khn.nl/qa/moet-ik-belasting ... -bediening
La-di-da schreef:
02-07-2017 23:43
Nee nooit. Ik krijg het zelf ook nooit terwijl ik hard werk.
Wat heeft jouw eigen baan ermee te maken of je een ober fooi geeft?

Ik ben bijvoorbeeld rechter. In de rechtszaal krijg je geen fooi. Dus dan geef ik anderen ook geen fooi, terwijl die in een restaurant werken waar dat wel gebruikelijk is en niets met die hele rechtszaal te maken hebben?

"Omdat ik het zelf ook niet krijg" vind ik echt een hele rare redenatie.
kadanz schreef:
02-07-2017 23:59
Dat zijn allemaal gelegenheidsargumenten. Het feit dat wij niet weten of stewardessen getipt worden geeft al aardig aan dat ze vergeleken met de horeca in het nadeel zijn. Dat employees van de Mac geen tip aan mogen nemen maakt de vraag niet minder interessant. Juist opmerkelijker!
Dat neemt niet weg dat jij allerlei aannames doet om jouw gelijk te halen terwijl je dus niet eens weet hoe het zit.
Je weet niet of stewardessen tip krijgen en omdat jij dat niet weet ga je er gemakshalve van uit dat het heel ongebruikelijk is. Je wist niet dat het mac personeel geen fooi mag aannemen, maar desalniettemin ga je er van uit dat niemand een fastfoodmedewerker een fooi geeft omdat het een fastfoodmedewerker is.
Je roept maar wat. Doe eerst wat onderzoek of lees je even in. Als je dat laatste had gedaan dan je wellicht geweten dat muurhanger sowieso geen tip gaf en dus wel consequent is en dat ik niet in de horeca werk en dat ik nu dus niet benadeeld voel als mensen geen fooi geven.
kadanz schreef:
02-07-2017 23:59
Stewardessen zijn in de eerste plaats veiligheidspersoneel dus daarmee heb je een andere relatie. Daarnaast worden ze wel uitgebreid bedankt.

Bij de mac wordt je niet bediend, dus ik denk dat dat een verschil is. Dat maakt het meer een soort winkel. Maar die ene keer in de 10 jaar dat ik daar kom laat ik de 50 cent wisselgeld ook zitten hoor.

Ik vind het wel interessant om over na te denken hoor, in de kern heeft het iets met de setting te maken denk ik. Vooral bij het voorbeeld van een stewardess.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven