Spijt van moederschap
zondag 9 juli 2017 om 12:53
Ik las vanmorgen in de Volkskrant een artikel over vrouwen die spijt hebben van het moederschap, en het enorme taboe dat er omheen hangt.
http://www.volkskrant.nl/opinie/ja-vrou ... 2e50063f5c
Ik heb een hele lieve, leuke, dappere, eigenwijze dochter, van wie ik enorm veel hou. Toch herken ik veel uit het artikel. Als ik het weer zou mogen doen, zou ik er niet voor kiezen om moeder te worden. Zo. Dat is er uit. Hoe fantastisch mijn dochter ook is, ik mis mijn eigen leven. Ik heb geen spijt van mijn dochter, maar ik heb wel spijt van de keuze voor het moederschap. Mijn dochter is inmiddels zeven jaar oud, en ik zou haar nooit meer willen missen, laat dat duidelijk zijn. Maar man, wat vind ik het moederschap zwaar.
Is dit herkenbaar voor iemand?
http://www.volkskrant.nl/opinie/ja-vrou ... 2e50063f5c
Ik heb een hele lieve, leuke, dappere, eigenwijze dochter, van wie ik enorm veel hou. Toch herken ik veel uit het artikel. Als ik het weer zou mogen doen, zou ik er niet voor kiezen om moeder te worden. Zo. Dat is er uit. Hoe fantastisch mijn dochter ook is, ik mis mijn eigen leven. Ik heb geen spijt van mijn dochter, maar ik heb wel spijt van de keuze voor het moederschap. Mijn dochter is inmiddels zeven jaar oud, en ik zou haar nooit meer willen missen, laat dat duidelijk zijn. Maar man, wat vind ik het moederschap zwaar.
Is dit herkenbaar voor iemand?
zondag 9 juli 2017 om 15:17
Jammer dat veel mensen verklaringen zoeken voor de spijt en dan uitkomen bij 'die vrouw zal wel een bepaalde eigenschap missen', of ook op andere gebieden zo in het leven staan. Dat is volgens mij helemaal niet wat de TO beschrijft en ook best kwetsend. Zo wordt idd duidelijk hoe sterk het taboe is.
zondag 9 juli 2017 om 15:18
Plus je hebt mensen die het gemiddelde ouderschap zwaarder vinden/ervaren vanwege hun eigen karakter/persoonlijkheid.Sazed schreef: ↑09-07-2017 15:03Ik denk dat je gewoon mensen hebt die altijd ontevreden zijn over hun levenskeuzes en die blijven twijfelen of denken dat ze n en mensen die dingen nemen zoals ze zijn en zich daar prima bij voelen. In de eerste categorie zullen ook veel meer mensen spijt hebben van hun kind vermoed ik. Dat ligt niet aan het moederschap maar aan je persoonlijkheid vermoed ik.
•
zondag 9 juli 2017 om 15:21
Des te meer reden om er wat mee te doen als je er tegenaan loopt, toch?Coco87 schreef: ↑09-07-2017 15:10En júist omdat kinderen niet zomaar verdwijnen en 1 van de meest impactvolle (als dat een woord is) keuzes is, is het voelen van spijt vele malen heftiger, moeilijker, dieper dan spijt hebben van een auto of huis dat je gekocht hebt. En dus ook niet simsalabim "joh spijt is wat de koe schijt" op te lossen.
•
zondag 9 juli 2017 om 15:23
Ik denk dat er gewoon te weinig vrouwen zijn die dit ook echt zo voelen. Tot een bepaald punt kunnen ze er er in meegaan,maar dan volgt uiteindelijk toch het onbegrip. Het is hier al eerder gezegd, het moederschap zwaar vinden en er echt spijt van hebben zijn 2 totaal verschillende dingen. Het eerste daar kunnen mensen zich prima in vinden,maar het tweede is voor velen onvoorstelbaar,dus heb je alsnog geen eensgezind groepje om te ventileren zogezegd. TO heb ik ook niet meer zien reageren?Coco87 schreef: ↑09-07-2017 15:15Ja dat zou kunnen, maar het verbaast me niet dat het zo loopt want als ergens een taboe besproken wordt dan verschijnen al snel de aanhangers van team "wij houden in stand dat het een taboe is". Dat is natuurlijk altijd makkelijker dan een pijnlijk onderwerp bespreken.
zondag 9 juli 2017 om 15:23
Toch is spijt, of een vermoeden dat je ergens spijt van gaat krijgen, juist ook weer heel belangrijk bij het maken van beslissingen.fashionvictim schreef: ↑09-07-2017 15:06Ja, dat denk ik ook. Het is vooral een mindset, denk ik. Zonde, want het is ook nog eens nogal zinloos. Zoals mijn opa zou zeggen: "spijt is wat de koe schijt". Het is nu niet zo dat je kinderen ervan verdwijnen, van dat spijt hebben. Totaal zinloze emotie.
Er zijn mensen die zonder een vleugje spijt mensen kunnen vermoorden, daar is dan toch iets misgegaan.
En in diezelfde lijn denk ik dat er ook zat ouders zijn die zich zouden moeten schamen als ze niet met spijt op de opvoeding van hun kinderen terugkijken.
Iemand die spijt heeft realiseert zich dat er iets niet goed gaat, en kan misschien nog bijsturen (kind terug stoppen gaat natuurlijk niet, maar werken aan de situatie zoals die is gaat vaak wel)
En iemand die zich realiseert dat hij/zij niet geschikt is voor iets, er waarschijnlijk spijt van zal krijgen, die begint er niet aan.
Op zich wel een nuttige emotie dus, al zal niet iedereen het spijtgevoel aangrijpen en er iets positiefs van maken.
En ik snap wel dat het in dit verband vaak als taboe gezien word, omdat het voor een kind zo naar is om te horen (en ik zeg ook zeker niet dat je dat maar zomaar tegen je kinderen moet zeggen) maar ik denk dat het op zich goed is dat word onderkent dat spijt krijgen van je kinderen een mogelijkheid is.
zondag 9 juli 2017 om 15:24
Op sommige dingen mag rustig een taboe blijven zitten. Ik vind het nogal absurd om te gaan verkondigen dat je spijt hebt van je kind. Daar deal je dan maar mee, zonder je kind ermee te belasten. Het is ten eerste nogal zinloos, ten tweede schadelijk voor het kind en daarmee prima geschikt om taboe te blijven. Indien nodig regel je therapie en los je het op, en als het dan besproken moet worden dan op daarvoor geschikte plekken, maar niet in het openbaar.MarindaH schreef: ↑09-07-2017 15:17Jammer dat veel mensen verklaringen zoeken voor de spijt en dan uitkomen bij 'die vrouw zal wel een bepaalde eigenschap missen', of ook op andere gebieden zo in het leven staan. Dat is volgens mij helemaal niet wat de TO beschrijft en ook best kwetsend. Zo wordt idd duidelijk hoe sterk het taboe is.
Daarbij is het gewoon nogal zinloos om spijt te hebben van je kind, het kind is er, gaat niet meer weg en ook door het uit te spreken wordt het niet beter, tenzij misschien bij een therapeut. En je hebt de plicht naar je kind om het daar niet mee te belasten. Gezonder lijkt me om te kijken wat je verwachtingen dan waren, waarom het tegenvalt en hoe dat op te lossen is/hoe je daarmee om kunt gaan.
zondag 9 juli 2017 om 15:24
Een heleboel mensen hebben ook spijt van dingen die prima gaan, gewoon uit onrust. Die gooien goede relaties weg wegens mogelijk groener gras elders, die zijn bang om zich vast te leggen bijvoorbeeld of om iets te missen. Spijt heeft niets te maken met of er iets al dan niet goed gaat.paleviolet schreef: ↑09-07-2017 15:23Toch is spijt, of een vermoeden dat je ergens spijt van gaat krijgen, juist ook weer heel belangrijk bij het maken van beslissingen.
Er zijn mensen die zonder een vleugje spijt mensen kunnen vermoorden, daar is dan toch iets misgegaan.
En in diezelfde lijn denk ik dat er ook zat ouders zijn die zich zouden moeten schamen als ze niet met spijt op de opvoeding van hun kinderen terugkijken.
Iemand die spijt heeft realiseert zich dat er iets niet goed gaat, en kan misschien nog bijsturen (kind terug stoppen gaat natuurlijk niet, maar werken aan de situatie zoals die is gaat vaak wel)
En iemand die zich realiseert dat hij/zij niet geschikt is voor iets, er waarschijnlijk spijt van zal krijgen, die begint er niet aan.
Op zich wel een nuttige emotie dus, al zal niet iedereen het spijtgevoel aangrijpen en er iets positiefs van maken.
En ik snap wel dat het in dit verband vaak als taboe gezien word, omdat het voor een kind zo naar is om te horen (en ik zeg ook zeker niet dat je dat maar zomaar tegen je kinderen moet zeggen) maar ik denk dat het op zich goed is dat word onderkent dat spijt krijgen van je kinderen een mogelijkheid is.
zondag 9 juli 2017 om 15:25
Dit dus.MarindaH schreef: ↑09-07-2017 15:17Jammer dat veel mensen verklaringen zoeken voor de spijt en dan uitkomen bij 'die vrouw zal wel een bepaalde eigenschap missen', of ook op andere gebieden zo in het leven staan. Dat is volgens mij helemaal niet wat de TO beschrijft en ook best kwetsend. Zo wordt idd duidelijk hoe sterk het taboe is.
zondag 9 juli 2017 om 15:25
Ik ben helemaal voor discussies, maar het gaat mij om reacties waarin juist wordt veroordeeld of waarin hetgeen TO mee zit enorm wordt bejubeld. Dat vind ik gewoon kwetsend en heeft niks met discussie te maken. Ook zonder gelijkgestemden kun je genuanceerd en begripvol blijven. "Wat een gelul", "oh ik vind kinderen geweldig en wil er nog wel 100", "facepalm" vind ik niks meer met discussie te maken hebben, maar is gewoon stangen. Je kunt altijd wel in de lijn van het onderwerp blijven.blijfgewoonbianca schreef: ↑09-07-2017 15:16Het is een discussie forum.
Een topic met gelijkgestemden had anders verlopen doordat niet iedereen zich geroepen voelt om mee te praten.
zondag 9 juli 2017 om 15:26
Mooi verwoord!Sazed schreef: ↑09-07-2017 14:53Ik denk dat iedereen weleens denkt 'is dit het nou?' of 'wat als ik andere keuzes had gemaakt' Of het nu gaat om je werk, je huis, je relatie, gezin van herkomst enz. Maar dat is iets anders dan spijt in mijn beleving.
Plus dat ik zelf kinderen heb, maar wel vind dat moederschap zo ontzettend wordt opgehemeld. Terwijl het gewoon een biologisch ding is, jezelf willen voortplanten (of niet, mag ook). Maar je moet er ook nog eens gelukkig van worden, je moet er goed in zijn, je moet er van genieten, het kan eigenlijk een opvulling van je hele bestaan zijn. En dat vind ik onzinnig. Moederschap is een onderdeel van mijn leven, niet mijn hele leven. Ik ben naast moeder ook vrouw, echtgenote, dochter, vriendin, collega, minnares, zus, enz. Van geen van die rollen verwachten mensen complete vervulling en voldoening, maar van het moederschap verwqchten ze dat wel, dat is het hoogste goed in de ogen van sommigen. En als het dan net als in alle andere gevallen gewoon soms heel leuk, soms heel kut en meestal gewoon een gegeven is dan voelt dat alsof je iets verkeerd doet denk ik.
zondag 9 juli 2017 om 15:28
paleviolet schreef: ↑09-07-2017 15:23Toch is spijt, of een vermoeden dat je ergens spijt van gaat krijgen, juist ook weer heel belangrijk bij het maken van beslissingen.
Goeie post.
Ik vraag me wel af of er van te voren in te schatten valt wie waarvan spijt krijgt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 9 juli 2017 om 15:29
Zeker wel, want iets missen of dat gevoel hebben betekend dus voor die mensen dat er iets niet goed gaat.Sazed schreef: ↑09-07-2017 15:24Een heleboel mensen hebben ook spijt van dingen die prima gaan, gewoon uit onrust. Die gooien goede relaties weg wegens mogelijk groener gras elders, die zijn bang om zich vast te leggen bijvoorbeeld of om iets te missen. Spijt heeft niets te maken met of er iets al dan niet goed gaat.
Het is niet aan een ander om te bepalen waar iemand wel of geen spijt van mag hebben, het is simpelweg een persoonlijk alarmsignaal.
zondag 9 juli 2017 om 15:29
Goede post.paleviolet schreef: ↑09-07-2017 15:29Zeker wel, want iets missen of dat gevoel hebben betekend dus voor die mensen dat er iets niet goed gaat.
Het is niet aan een ander om te bepalen waar iemand wel of geen spijt van mag hebben, het is simpelweg een persoonlijk alarmsignaal.
zondag 9 juli 2017 om 15:32
Ik snap overigens helemaal dat mensen géén kinderen willen. Ik heb zoals gezegd vrijwel alleen kinderloze virendinnen, de meeste uit eigen keuze. En een aantal waarvan ik denk dat ze het goed zien, dat ze voor een kind teveel zouden moeten inleveren en een kind goed opvoeden zou teveel ten koste van henzelf gaan, een aantal die prima moeders zouden zijn maar er gewoon niet zon zin in hebben en er dus niet aan beginnen. Maar als die laatste categorie wel een kind krijgt moeten ze niet aankomen met spijt in mijn beleving. Daar ben ik te pragmatisch voor, het is zoals het is, dus maak er het beste van.
De idiote gedachte dat het leven altijd leuk moet zijn en dat je er altijd gelukkig van moet worden en dat je anders recht hebt op spijt moeten we maar eens los laten.
De idiote gedachte dat het leven altijd leuk moet zijn en dat je er altijd gelukkig van moet worden en dat je anders recht hebt op spijt moeten we maar eens los laten.
Ben jij mijn vader?Sazed schreef: ↑09-07-2017 15:32Ik snap overigens helemaal dat mensen géén kinderen willen. Ik heb zoals gezegd vrijwel alleen kinderloze virendinnen, de meeste uit eigen keuze. En een aantal waarvan ik denk dat ze het goed zien, dat ze voor een kind teveel zouden moeten inleveren en een kind goed opvoeden zou teveel ten koste van henzelf gaan, een aantal die prima moeders zouden zijn maar er gewoon niet zon zin in hebben en er dus niet aan beginnen. Maar als die laatste categorie wel een kind krijgt moeten ze niet aankomen met spijt in mijn beleving. Daar ben ik te pragmatisch voor, het is zoals het is, dus maak er het beste van.
Maar is dat niet een "millennial" dingetje?
Goed, aders verwoord dan: bij sommige mensen is de alarminstallatie stuk.paleviolet schreef: ↑09-07-2017 15:29Zeker wel, want iets missen of dat gevoel hebben betekend dus voor die mensen dat er iets niet goed gaat.
Nee, niet altijd denk ik.blijfgewoonbianca schreef: ↑09-07-2017 15:28Goeie post.
Ik vraag me wel af of er van te voren in te schatten valt wie waarvan spijt krijgt.
Maar ik voel zelf wel heel sterk dat het krijgen van kinderen iets is waar ik spijt van zou kunnen krijgen, omdat ik daar gewoon niet het type voor ben.
En eigenlijk is het jammer dat dat word weggewuifd, zoveel mensen roepen gelijk dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken, want "als ze er eenmaal zijn heb je nooit spijt"
En zo werkt het gewoon niet voor iedereen.
zondag 9 juli 2017 om 15:33
Sazed schreef: ↑09-07-2017 15:24Op sommige dingen mag rustig een taboe blijven zitten. Ik vind het nogal absurd om te gaan verkondigen dat je spijt hebt van je kind. Daar deal je dan maar mee, zonder je kind ermee te belasten. Het is ten eerste nogal zinloos, ten tweede schadelijk voor het kind en daarmee prima geschikt om taboe te blijven. Indien nodig regel je therapie en los je het op, en als het dan besproken moet worden dan op daarvoor geschikte plekken, maar niet in het openbaar.
Daarbij is het gewoon nogal zinloos om spijt te hebben van je kind, het kind is er, gaat niet meer weg en ook door het uit te spreken wordt het niet beter, tenzij misschien bij een therapeut. En je hebt de plicht naar je kind om het daar niet mee te belasten. Gezonder lijkt me om te kijken wat je verwachtingen dan waren, waarom het tegenvalt en hoe dat op te lossen is/hoe je daarmee om kunt gaan.
Spijt hebben betekent toch niet dat je dat tegen je kind gaat zeggen? En zoals TO zegt, ze is hartstikke blij met haar dochter en heeft ook geen spijt van haar. Maar wel van het moederschap.
Bah, wat veroordelend.
zondag 9 juli 2017 om 15:34
Maar daar heb je gelijk. Als je denkt dat je er niet geschikt voor bent dan voel je dat prima aan en argumenten als 'als ze er eenmaal zijn is alles goed' zijn totaal onzinnig.paleviolet schreef: ↑09-07-2017 15:32Nee, niet altijd denk ik.
Maar ik voel zelf wel heel sterk dat het krijgen van kinderen iets is waar ik spijt van zou kunnen krijgen, omdat ik daar gewoon niet het type voor ben.
En eigenlijk is het jammer dat dat word weggewuifd, zoveel mensen roepen gelijk dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken, want "als ze er eenmaal zijn heb je nooit spijt"
Maar jij neemt dan dus ook daadwerkelijk geen kind.
Ik heb het vooral over mensen die vol overtuiging een kind krijgen, of twee, of drie, en dan na een paar jaar beseffen dat het niet alleen snoezige kleine baby's zijn en dat die roze wolk niet echt bestaat, en dan beginnen over spijt.
Alle respect voor mensen die geen kind willen en er dus ook geen krijgen.
zondag 9 juli 2017 om 15:35
En dat snap ik dus niet. Niet in deze tijd waarin anticonceptie en abortus etc voor handen zijn.paleviolet schreef: ↑09-07-2017 15:32Nee, niet altijd denk ik.
Zijn er dan zoveel mensen die zichzelf zo slecht kennen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.