Feministisch micro'verzet'
zaterdag 15 juli 2017 om 08:40
Ik ben feminist, al heb ik nooit echt op een barricade gestaan. Natuurlijk ben ik voor gelijke behandeling van alle m/v overal. Ik lees veel over feminisme in de filosofie en op internet, steun Plan meisjes, teken petities, doneer hier en daar en natuurlijk lever ik mijn bijdrage aan het discours op social media.
Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
- Ik vind make-up geen noodzaak
- Ik merk dat ik geen hoge of minder hoge hakken meer draag of koop.
- Ik draag vaak mijn broek en shirt combi in plaats van jurken.
- Ik hou mijn nagels kort en ongelakt.
- Ik scheer geen beenhaar meer.
- Ik heb een t-shirt waar feminist op staat.
Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 15-07-2017 08:48
3.91% gewijzigd
zaterdag 15 juli 2017 om 19:18
Er zijn genoeg mensen die anderen uitsluitend beoordelen op hun merites. De meeste mensen die ik ken zijn zo, trouwens.
Dat neemt echter niet weg dat mannen sterker zijn dan vrouwen, vrouwen langer leven dan mannen en dat uitsluitend vrouwen kinderen kunnen krijgen.
In ieder geval in dit land is wettelijk gezien zo'n beetje alles geregeld om vrouwen echt in alles wat met hun wensen en behoeftes als vrouw te maken heeft op kosten van de gemeenschap te financieren, wat uitsluitend de kracht van vrouwen zelf om zich niets aan te trekken van wat anderen van hen (zouden) willen over laat om weerwoord tegen te bieden, mocht dat nodig zijn.
En toen kwam er weer zo'n typisch vrouwelijke eigenschap (jawel) de hoek om kijken; elkaar de maat nemen. Daar helpt geen wetgeving tegen.
Dat neemt echter niet weg dat mannen sterker zijn dan vrouwen, vrouwen langer leven dan mannen en dat uitsluitend vrouwen kinderen kunnen krijgen.
In ieder geval in dit land is wettelijk gezien zo'n beetje alles geregeld om vrouwen echt in alles wat met hun wensen en behoeftes als vrouw te maken heeft op kosten van de gemeenschap te financieren, wat uitsluitend de kracht van vrouwen zelf om zich niets aan te trekken van wat anderen van hen (zouden) willen over laat om weerwoord tegen te bieden, mocht dat nodig zijn.
En toen kwam er weer zo'n typisch vrouwelijke eigenschap (jawel) de hoek om kijken; elkaar de maat nemen. Daar helpt geen wetgeving tegen.
zaterdag 15 juli 2017 om 19:20
de mensen die er verstand van hebben zijn het hierover niet helemaal met je eens. kinderen kopieren namelijk.Erizon schreef: ↑15-07-2017 18:48.
Andersom geloof ik wel dat er mannelijk en vrouwelijk gedrag is: bepaald gedrag past beter bij een man of vrouw door hun genetische aanleg, x/y, hormonen of hoe je het wilt noemen. Echte gelijkheid, uitwisselbaarheid, van man en vrouw zie ik daarom als een onmogelijkheid. Gelijkwaardigheid en niet worden beoordeeld op basis van geslacht is denk ik het hoogst haalbare.
Als je kijkt naar kleine kinderen dan is er al zoveel typisch jongetjes- en typisch meisjesgedrag. Daar is een hoop 'nature' en die wordt enkel versterkt maar niet veroorzaakt door 'nurture'.
bovendien worden kinderen al van jong af aan 'gecorrigeerd' als ze gedrag vertonen dat niet bij hun geslacht valt, dat is wel degelijk nurture
van de week was er hier nog een topic van een opa die niet wilde dat zijn kleinzoon met een pop zou spelen, omdat ie daar homo van zou worden
als je er op gaat letten dan zie je het volwassen voortdurend onbewust doen, gedrag en eigenschappen toewijzen aan geslacht
overigens is het compleet genderneutraal opvoeden waar je af en toe iets over hoort de laatste tijd ook niet pedagogisch verantwoord
zaterdag 15 juli 2017 om 19:28
zaterdag 15 juli 2017 om 19:33
En even on-topic, TO; niemand anders dan vrouwen zelf dwingen andere vrouwen om make-up te dragen, hun benen te scheren, jurkjes te dragen etc.
Vrouwen concurreren namelijk met elkaar. Net zoals mannen met elkaar concurreren, overigens. En dat is zeker geen nurture. Dat is 100% nature. Het is ieder voor zich, namelijk.
Vrouwen concurreren namelijk met elkaar. Net zoals mannen met elkaar concurreren, overigens. En dat is zeker geen nurture. Dat is 100% nature. Het is ieder voor zich, namelijk.
zaterdag 15 juli 2017 om 19:42
Ik zie mezelf mooi maken en verzorgen niet als dwang want ik wil er zelf goed uit zien. Ik maakte me mooi voor mijn man en niet voor andere vrouwen want die boeien mij niet. Als jonge meiden uit gaan en ze tutten zich op doen de meeste dat om sjans te hebben bij de mannen. Niks mis mee toch.Amand_ schreef: ↑15-07-2017 19:33En even on-topic, TO; niemand anders dan vrouwen zelf dwingen andere vrouwen om make-up te dragen, hun benen te scheren, jurkjes te dragen etc.
zaterdag 15 juli 2017 om 19:54
Pinda-Kaas schreef: ↑15-07-2017 15:07mannen mogen zich ook niet kwetsbaar opstellen in het openbaar, ze mogen ook geen lang ouderschapsverlof opnemen als ze net een baby hebben gekregen waardoor ze de eerste maanden de zorg (deels) op zich kunnen nemen, worden vaker raar aangekeken als ze parttime willen werken, worden raar aangekeken als ze hun kind moeten verschonen in het vrouwentoilet, worden nog steeds vaker geacht te betalen voor de vrouw dan andersom etc etc
ik ken echt wel mannen die wat meer 'vrouwen'privileges zouden willen hebben zonder dat ze meteen voor mietje worden uitgemaakt door hun omgeving
Mijn man heeft toch echt zijn ouderschapsverlof tot drieëneenhalf jaar kunnen oprekken. Betaald, onbetaald, overwerkuren, adv, alles heeft hij ingezet. Beiden drie dagen werken, één dag zoon naar opa&oma. En dan liep hij lekker met zoon in de draagzak te genieten langs het strand.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
zaterdag 15 juli 2017 om 19:59
wat goed!Snoesje666 schreef: ↑15-07-2017 19:54Mijn man heeft toch echt zijn ouderschapsverlof tot drieëneenhalf jaar kunnen oprekken. Betaald, onbetaald, overwerkuren, adv, alles heeft hij ingezet. Beiden drie dagen werken, één dag zoon naar opa&oma. En dan liep hij lekker met zoon in de draagzak te genieten langs het strand.
zaterdag 15 juli 2017 om 20:14
Ik geloof ook niet zo in gelijkheid. Want we zijn niet gelijk. Hormonaal niet, lichamelijk niet. vorm en bouw niet. Een kan kind dragen en baren en de ander niet.
Feminisme is voor mij dat vrouwen wel gelijkwaardig zijn aan mannen. Dus niet de zwakkere partij.
Dat er vanuit opvoeding en maatschappij nog steeds dingen aan gender gehangen word is ook zo. Dat mag wel een heel stuk minder.
Maar dat gaat nog heel lang duren gok ik.
En verder moet iedereen doen waar ze zich prettig bij voelen. Wel of geen makeup, wel of geen jurkjes. Hakken of platte schoenen. Welke baan ze willen, welke rol in het gezin. Na het baren dan he?
Als je al kinderen wil samen.
Dat geld ook voor mannen. Als je er maar samen uit komt en niet dat er een van de partijen de ander zijn of haar oplegt.
Keuze zonder veroordeling is voor mij feminisme. Misschien dat de Dikke van Dale daar anders over denkt. Maar daar heb ik geen boodschap aan.
En ik wil zo'n t-shirt. En ik scheer mijn benen wel. Verder mooi lijstje TO.
Feminisme is voor mij dat vrouwen wel gelijkwaardig zijn aan mannen. Dus niet de zwakkere partij.
Dat er vanuit opvoeding en maatschappij nog steeds dingen aan gender gehangen word is ook zo. Dat mag wel een heel stuk minder.
Maar dat gaat nog heel lang duren gok ik.
En verder moet iedereen doen waar ze zich prettig bij voelen. Wel of geen makeup, wel of geen jurkjes. Hakken of platte schoenen. Welke baan ze willen, welke rol in het gezin. Na het baren dan he?
Dat geld ook voor mannen. Als je er maar samen uit komt en niet dat er een van de partijen de ander zijn of haar oplegt.
Keuze zonder veroordeling is voor mij feminisme. Misschien dat de Dikke van Dale daar anders over denkt. Maar daar heb ik geen boodschap aan.
En ik wil zo'n t-shirt. En ik scheer mijn benen wel. Verder mooi lijstje TO.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 15-07-2017 20:20
4.48% gewijzigd
zaterdag 15 juli 2017 om 20:14
DIt geeft denk ik mooi weer hoe vrouwen elkaar de maat nemen. De aanname dat als je toevallig niet van make-up en jurkjes houdt dat je dan ofwel een poging doet om er mannelijk uit te zien, of bang bent voor je vrouwelijkheid. Ik ben helemaal niet bang voor mijn vrouwelijkheid, maar ik geloof niet dat dat afhangt van het kledingstuk wat ik draag. Ik twijfel ook niet aan het respect wat ik krijg of hoor te krijgen, ongeacht wat ik aan zou trekken, en ik doe al helemaal geen pogingen. Als ik dat wel deed dan zag ik er wel zo uit:LaFolie schreef: ↑15-07-2017 09:47Ik scheer álles behalve m'n hoofd, draag altijd hakken, altijd jurkjes/rokken, make-up vind ik prachtig. Rare shirts met print komen er hier niet in. En tóch ben ik feminist. Juist zelfs. Ik ben niet bang voor mijn vrouwelijkheid, wil me niet als een vent te hoeven kleden en gedragen om respect te krijgen.
zaterdag 15 juli 2017 om 20:15
Noem eens een voorbeeld van een gender voorrecht voor vrouwen waar ik (mogelijk - je kan niet in mijn hoofd kijken) heel sterk aan zou hechten.. ik ben serieus aan het nadenken, maar ik weet het echt niet.Amand_ schreef: ↑15-07-2017 14:48Er zit echt helemaal niemand te wachten op gelijkwaardige behandeling van mannen en vrouwen. Beide groepen hechten daarvoor veel te sterk aan hun eigen voorrechten. Met je sekse komen onlosmakelijk verbonden vrijheden en beperkingen. Die hef je niet op door feminisme of de wet.
zaterdag 15 juli 2017 om 20:42
elein schreef: ↑15-07-2017 20:14DIt geeft denk ik mooi weer hoe vrouwen elkaar de maat nemen. De aanname dat als je toevallig niet van make-up en jurkjes houdt dat je dan ofwel een poging doet om er mannelijk uit te zien, of bang bent voor je vrouwelijkheid. Ik ben helemaal niet bang voor mijn vrouwelijkheid, maar ik geloof niet dat dat afhangt van het kledingstuk wat ik draag. Ik twijfel ook niet aan het respect wat ik krijg of hoor te krijgen, ongeacht wat ik aan zou trekken, en ik doe al helemaal geen pogingen.
Maar dat is dus wél het geval, als je zoals TO heel bewust je 'mannelijk' gaat kleden om maar uit te dragen dat je gelijke rechten wil. Alsof gelijkwaardigheid afhangt van een broek of een jurkje. Alsof een broek dragen je een feminist maakt. Misschien is TO wel gek van jurkjes en make-up, maar draagt ze het niet meer omdat ze daar niet mee geassocieerd wil worden vanuit zgn 'feministisch' gedachtegoed. Althans, zo lees ik het.
Vanuit die gedachte volgt namelijk ook direct het idee dat vrouwen die wél make-up en jurkjes dragen per definitie geen feminist kunnen zijn. Dat zullen dan wel zielige zwakke vrouwtjes zijn die smeken om een vent om te overleven.
Dus helemaal met je eens; Respect heeft niks te maken met de kleding die je aantrekt.
Maar als je dan vervolgens stopt met het dragen van bepaalde kledingstukken omdat je wil laten zien dat je feminist bent (dus die kledingstukken associeer je met niet-feministsch gedachtegoed) slaat dat kant noch wal.
zaterdag 15 juli 2017 om 20:53
Wat een bijzondere, negatieve aannames toch. TO schrijft letterlijk dat ze het geen noodzaak meer vindt en het daarom niet meer doet. Nergens schrijft ze dat ze vindt dat je dat verplicht bent als feminist.LaFolie schreef: ↑15-07-2017 20:42Maar dat is dus wél het geval, als je zoals TO heel bewust je 'mannelijk' gaat kleden om maar uit te dragen dat je gelijke rechten wil. Alsof gelijkwaardigheid afhangt van een broek of een jurkje. Alsof een broek dragen je een feminist maakt. Misschien is TO wel gek van jurkjes en make-up, maar draagt ze het niet meer omdat ze daar niet mee geassocieerd wil worden vanuit zgn 'feministisch' gedachtegoed. Althans, zo lees ik het.
Jij en de mensen die dergelijke conclusies trekken uit de OP moeten toch eens eerlijk bij zichzelf te rade gaan waarom ze zo negatief opgewonden raken van de keuzes van TO.
Occam's razor
zaterdag 15 juli 2017 om 20:53
Zal ik die zware tas voor je dragen?
Wat wil iets drinken?
Ploegendienst? Echt?
Trek je maar niks aan van die sneer, ze heeft last van haar hormonen.
Ik snap dat je minder wilt werken. Je wilt voor je kind zorgen.
Nee joh, de mannen trekken wel een uniform aan en gaan hun leven wagen aan het front.
Hoezo 40 uur werken? Je hebt toch kinderen?
Etc.
En vergis je niet hoor; ik snap echt wel dat er zijn genoeg mensen (m/v) zijn die zich niet geroepen voelen om dingen te doen die hen ongemak opleveren. Echt. Het enige dat ik zeg is dat er vrouwen zijn die zich op hun-vrouw zijn beroepen om dingen niet te hoeven doen of het zich vanwege hun vrouw-zijn laten aanleunen (wat feitelijk hetzelfde is).
En voor mannen zijn er weer andere voorrechten, die ik als man niet meteen zal herkennen omdat ik gewoon niet beter weet.
Feminisme my ass. Sommige verschillen zijn onoverbrugbaar, anderen worden door wetgeving zo goed mogelijk gecompenseerd en de andere verschillen kun je te lijf gaan met je eigen karaktereigenschappen. Maar kom bij mij niet aan met achterstelling van vrouwen in NL.
anoniem_332783 wijzigde dit bericht op 15-07-2017 20:54
2.39% gewijzigd
zaterdag 15 juli 2017 om 21:02
De deur open laten houden door een man, je stoel aan laten schuiven, je in je jas laten helpen, de eerste date door de man laten betalen, je thuis laten brengen vanwege het donker, de vuilniszakken buiten laten zetten, recht hebben op cahgrijnig gedrag vanwege hormonen, mogen huilen in het openbaar , bang mogen zijn voor insecten .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 15 juli 2017 om 21:09
Jeetje. Geen van die dingen is iets wat ik doe of juist niet doe of verwacht van de ander of uberhaupt waarde aan hecht.blijfgewoonbianca schreef: ↑15-07-2017 21:02De deur open laten houden door een man, je stoel aan laten schuiven, je in je jas laten helpen, de eerste date door de man laten betalen, je thuis laten brengen vanwege het donker, de vuilniszakken buiten laten zetten, recht hebben op cahgrijnig gedrag vanwege hormonen, mogen huilen in het openbaar , bang mogen zijn voor insecten .
Ben nog steeds benieuwd wat Amand op doelt. Ik hoop op iets beters, iets serieus.
Of heb ik dat gemist door time warpen en de black hole hier?
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 15-07-2017 21:10
5.23% gewijzigd
zaterdag 15 juli 2017 om 21:10
Daarom is dat t-shirt van TO ook zo handig. Kan je je verder gewoon kleden naar eigen smaak en weet toch iedereen dat je van de feministische kant bent.LaFolie schreef: ↑15-07-2017 20:42Maar dat is dus wél het geval, als je zoals TO heel bewust je 'mannelijk' gaat kleden om maar uit te dragen dat je gelijke rechten wil. Alsof gelijkwaardigheid afhangt van een broek of een jurkje. Alsof een broek dragen je een feminist maakt. Misschien is TO wel gek van jurkjes en make-up, maar draagt ze het niet meer omdat ze daar niet mee geassocieerd wil worden vanuit zgn 'feministisch' gedachtegoed. Althans, zo lees ik het.
Vanuit die gedachte volgt namelijk ook direct het idee dat vrouwen die wél make-up en jurkjes dragen per definitie geen feminist kunnen zijn. Dat zullen dan wel zielige zwakke vrouwtjes zijn die smeken om een vent om te overleven.
Dus helemaal met je eens; Respect heeft niks te maken met de kleding die je aantrekt.
Maar als je dan vervolgens stopt met het dragen van bepaalde kledingstukken omdat je wil laten zien dat je feminist bent (dus die kledingstukken associeer je met niet-feministsch gedachtegoed) slaat dat kant noch wal.
zaterdag 15 juli 2017 om 21:24
(even een combi van Amand en BGB):
Zal ik die zware tas voor je dragen? - Nee waarom?
Wat wil iets drinken? - Ja lekker, jij?
Ploegendienst? Echt? - Prima, verdient goed en ik vind de nacht wel een leuke sfeer hebben.
Trek je maar niks aan van die sneer, ze heeft last van haar hormonen. - Nee, ik vind je gewoon een lul/trut. Dat is geen voordeel, dat is denigrerend.
Ik snap dat je minder wilt werken. Je wilt voor je kind zorgen. - Je wil niet weten tegen wat voor bierkaai ik moet vechten om uit te leggen dat ik NIET minder wil werken. Dit is echt geen voordeel.
Nee joh, de mannen trekken wel een uniform aan en gaan hun leven wagen aan het front. - Hier kan je (in Nederland) als man/vrouw toch voor kiezen?
Hoezo 40 uur werken? Je hebt toch kinderen? Nee ik werk bij de overheid, daar is fulltime 36 uur en dat is prima.
De deur open laten houden door een man, je stoel aan laten schuiven, je in je jas laten helpen, de vuilniszakken buiten laten zetten Waarom? Ik heb toch handen? Ik bedoel, ik wordt niet boos ofzo, maar van mij hoeft het echt niet.
de eerste date door de man laten betalen Waarom ik heb toch ook geld?
je thuis laten brengen vanwege het donker Ik ben niet nachtblind?
recht hebben op cahgrijnig gedrag vanwege hormonen Ben ik het ten eerste mee oneens, en zit meteen weer de keerzijde aan dat je niet gewoon kwaad mag zijn op iemand "want dat zijn dan vast de hormoontjes".
mogen huilen in het openbaar Volgens mij mag iedereen dat tegenwoordig, maar misschien is dat alleen in mijn omgeving
bang mogen zijn voor insecten Dit vind ik van zowel mannen als vrouwen onzin, maar het "mag" van mij.
Ik zie oprecht niet één ding wat ik ambieer, of wat een voorrecht is. Een aantal dingen zijn juist nadelig vind ik.
Zal ik die zware tas voor je dragen? - Nee waarom?
Wat wil iets drinken? - Ja lekker, jij?
Ploegendienst? Echt? - Prima, verdient goed en ik vind de nacht wel een leuke sfeer hebben.
Trek je maar niks aan van die sneer, ze heeft last van haar hormonen. - Nee, ik vind je gewoon een lul/trut. Dat is geen voordeel, dat is denigrerend.
Ik snap dat je minder wilt werken. Je wilt voor je kind zorgen. - Je wil niet weten tegen wat voor bierkaai ik moet vechten om uit te leggen dat ik NIET minder wil werken. Dit is echt geen voordeel.
Nee joh, de mannen trekken wel een uniform aan en gaan hun leven wagen aan het front. - Hier kan je (in Nederland) als man/vrouw toch voor kiezen?
Hoezo 40 uur werken? Je hebt toch kinderen? Nee ik werk bij de overheid, daar is fulltime 36 uur en dat is prima.
De deur open laten houden door een man, je stoel aan laten schuiven, je in je jas laten helpen, de vuilniszakken buiten laten zetten Waarom? Ik heb toch handen? Ik bedoel, ik wordt niet boos ofzo, maar van mij hoeft het echt niet.
de eerste date door de man laten betalen Waarom ik heb toch ook geld?
je thuis laten brengen vanwege het donker Ik ben niet nachtblind?
recht hebben op cahgrijnig gedrag vanwege hormonen Ben ik het ten eerste mee oneens, en zit meteen weer de keerzijde aan dat je niet gewoon kwaad mag zijn op iemand "want dat zijn dan vast de hormoontjes".
mogen huilen in het openbaar Volgens mij mag iedereen dat tegenwoordig, maar misschien is dat alleen in mijn omgeving
bang mogen zijn voor insecten Dit vind ik van zowel mannen als vrouwen onzin, maar het "mag" van mij.
Ik zie oprecht niet één ding wat ik ambieer, of wat een voorrecht is. Een aantal dingen zijn juist nadelig vind ik.