Feministisch micro'verzet'

15-07-2017 08:40 330 berichten
Ik ben feminist, al heb ik nooit echt op een barricade gestaan. Natuurlijk ben ik voor gelijke behandeling van alle m/v overal. Ik lees veel over feminisme in de filosofie en op internet, steun Plan meisjes, teken petities, doneer hier en daar en natuurlijk lever ik mijn bijdrage aan het discours op social media.

Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
  • Ik vind make-up geen noodzaak
  • Ik merk dat ik geen hoge of minder hoge hakken meer draag of koop.
  • Ik draag vaak mijn broek en shirt combi in plaats van jurken.
  • Ik hou mijn nagels kort en ongelakt.
  • Ik scheer geen beenhaar meer.
  • Ik heb een t-shirt waar feminist op staat.
Ik zou eigenlijk ook mijn bh uit laten voor comfort maar dat durf ik niet.

Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 15-07-2017 08:48
3.91% gewijzigd
elein schreef:
16-07-2017 00:06
Maar nu dan even terug naar het oorspronkelijke onderwerp: Feminisme betekent het hebben van gelijke rechten en mogelijkheden, ongeacht gender. Het gaat over de vrijheid om te zijn wie je bent.

Het is helemaal niet de intentie om "nature" te ontkennen, alleen gaat het fout als er gedaan wordt alsof "nature" alleen maar, of ook maar grotendeels geslachtsgebonden is. Wat solomio al zegt: de grootste verschillen zitten binnen de gender groepen, niet ertussen, en heel veel gedrag is aangeleerd.

Het heeft dus niks te maken met of je van zorgen of herrie maken houdt (m/v), of van make-up of niet, het gaat erom dat je binnen al die keuzes die je maakt, en al die voorkeuren die je hebt bij je geboorte, of ontwikkeld hebt door de invloed van anderen, gelijke kansen en rechten hebt. En dat is gewoon (nog) niet zo (maar in onze omgeving al wel een stuk beter dan elders).

Mee eens. Wel zou ik het niet gek vinden als er, binnen gelijke kansen en rechten, ook aandacht en ruimte is voor de verschillen. Dat er verschillen zijn is helder maar ook een generaliserend gegeven. Dus individueel moet je het per geval bekijken, maar generaliserend kan je bijvoorbeeld best stellen dat vrouwen veel beter een land zouden kunnen leiden dan een man.
Echt kansloos trouwens, dat berichten niet in chronologische volgorde worden geplaatst.
Alle reacties Link kopieren
Amand_ schreef:
16-07-2017 00:19
Echt kansloos trouwens, dat berichten niet in chronologische volgorde worden geplaatst.
superirritant inderdaad
Het enige voorrecht voor vrouwen dat ik kan bedenken is dat wij na de geboorte van een kind een paar maanden thuis mogen blijven, herstellen van de zwangerschap, maar ook meer bonding met het kind krijgen zo. Een voorrecht waar ik zelf overigens geen gebruik van heb gemaakt.

Ik heb nog niet bedacht welk voorrecht mannen hebben.
Alixane schreef:
16-07-2017 00:38
Lijkt met best heftig, de dag na de bevalling weer aan het werk. En geen binding met je baby'tje.....pfff! Zie je het spruitje nu dan wel af en toe?
Ik ben kinderloos ;-D en ik vind dus dat mannen meer verlof zouden mogen krijgen in het eerste jaar na de geboorte van een kind.
_Marana_ schreef:
16-07-2017 00:30
Het enige voorrecht voor vrouwen dat ik kan bedenken is dat wij na de geboorte van een kind een paar maanden thuis mogen blijven, herstellen van de zwangerschap, maar ook meer bonding met het kind krijgen zo. Een voorrecht waar ik zelf overigens geen gebruik van heb gemaakt.

Lijkt met best heftig, de dag na de bevalling weer aan het werk. En geen binding met je baby'tje.....pfff! Zie je het spruitje nu dan wel af en toe?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
MwTheelepel schreef:
15-07-2017 09:28
Je benen niet scheren? You rebel! :lol:

Feminisme heeft niets met je lichaamshaar of hakken te maken, het heeft juist alles te maken met het zelf kunnen kiezen voor dat haar of die hakken. Dus als jij met harige benen in een korte broek op cros wil lopen, helemaal goed. Als ik met gladde benen in een rokje op hakken wil dan is dat ook prima. Ik wordt eigenlijk nog kriebeliger van feministen die vrouwen van alles willen opleggen als teken van feminisme dan van mannen die bepaalde dingen verwachten.
Want jij denkt dat vrouwen niet aangekeken worden op die ongeschoren benen? Ha
Er wordt hier al meerdere keren gezegd dat je dan je best doet 'mannelijker' te zijn. Hoezo ben je dan geen vrouw, als je je benen niet scheert? Die 'vrije keuze' valt dan ineens erg tegen hoor.

En daar is het dan ineens feminisme. Want mannen worden niet aangekeken op ongeschoren benen. En als ze hun benen scheren, wordt daar ineens ook niet meer raar naar gekeken.
Later is nu
Ik vind dat ook een heel raar onderscheid tussen mannen en vrouwen wat gewoon ook nog zwart op wit en wettelijk toegestaan wordt. Dat is toch echt een overduidelijk voorbeeld van discriminatie op sekse.
Dreamer schreef:
16-07-2017 00:40
Er wordt hier al meerdere keren gezegd dat je dan je best doet 'mannelijker' te zijn. Hoezo ben je dan geen vrouw, als je je benen niet scheert? Die 'vrije keuze' valt dan ineens erg tegen hoor.

En daar is het dan ineens feminisme. Want mannen worden niet aangekeken op ongeschoren benen. En als ze hun benen scheren, wordt daar ineens ook niet meer raar naar gekeken.

Maar door wie worden ze dan aangekeken? Meer door mannen als door vrouwen? Wat heeft vrije keuze nou met vrouw zijn te maken? Als jij in je blote niksie met haar onder je oksels en een bloem in je haren over de heide wil galopperen dan heb je mijn zege. Maar als je dat op de grote markt doet dan mogen anderen daar toch wat van vinden?
Stefke schreef:
15-07-2017 10:04
En wat nou als hier een man zou schrijven dat hij zijn wenkbrauwen epileert, benen scheert, verschillende crèmepjes gebruikt. Dan is hij toch meteen verwijfd, een gay of weet ik veel wat??

Zo belachelijk dat er altijd maar 1 kant op gekeken wordt!
En dat is dan dus ook niet feministisch.

Keuzevrijheid wordt maar al te vaak 1 kant op gegeven. De vrouw zit vól met keuzevrijheid.. van fulltime werken tot thuisblijvemoeder. De vrouw heeft de keuze. Als een vrouw gaat werken wordt haar al gevraagd hoe ze dat gaat doen met kinderen. En als haar dat toen niet is gevraagd, dan wel bij zwangerschap. Want de vrouw heeft keuzes.

De man.. die werkt. Hoezo 'vrije keuze'? Voor wie precies?

En ja.. dan komen er weer verhalen van 'maar de man verdient meer.. en daar hebben we naar gekeken en we hebben het sámen beslist.. ' maar hóe komt het dan dat die man altijd weer een baan heeft, die meer betaalt? Hóe komt dat? Die keuzes hebben ze dus al vaak jong gemaakt. Met opleiding en baan.. Vrouwen hebben altijd, bij al hun keuzes, een stukje 'veiligheid' achter de hand, dat er wel een man is/komt, die voor ze zorgt. Financieel dan. Zoals een man, bij hun carrierekeuze, niet na hoeft te denken over de zorg voor de kinderen.

En ja.. er zijn ook verhalen andersom. Toch wordt hier weer bevestigd dat steeds meer jonge vrouwen 'heel bewust' voor het traditionele model kiezen. Ik twijfel erg aan die 'keuzevrijheid', hoe vrij die keuze dan ook gemaakt is. Er zit heel veel gewoonte van vroeger achter.

Tyche schreef hier ook goed stukje over.
Later is nu
Pinda-Kaas schreef:
16-07-2017 00:50
ik krijg opmerkingen van volslagen onbekenden als ik soms een tijdje mijn benen niet heb geschoren en dan met blote benen op een terras zit bijvoorbeeld
en dat zijn geen leuke opmerkingen
Van mannen of van vrouwen?

Ik kan me hier niks bij voorstellen trouwens, zou niet in me opkomen om er iets van te zeggen tegen iemand...
Dreamer schreef:
16-07-2017 00:40

ik krijg opmerkingen van volslagen onbekenden als ik soms een tijdje mijn benen niet heb geschoren en dan met blote benen op een terras zit bijvoorbeeld
Pinda-Kaas schreef:
16-07-2017 00:50
Wat een ongelofelijk onbeschoft gedrag van die onbekenden.
_Marana_ schreef:
16-07-2017 00:49
Van mannen of van vrouwen?

Ik kan me hier niks bij voorstellen trouwens, zou niet in me opkomen om er iets van te zeggen tegen iemand...
beide hoor, mannen direct in je gezicht en vrouwen smoezen van een meter verderop
het is echt al een paar keer gebeurd, van 2 kennissen weet ik ook dat ze opmerkingen hebben gekregen op hun lichaamshaar van willekeurige voorbijgangers op straat
Pinda-Kaas schreef:
16-07-2017 00:58
de mooiste was eentje die eerst aan het catcallen was en toen ik dichterbij kwam overschakelde op walging
Ik vrees dat het aan mijn leeftijd ligt dat ik niet begrijp wat je hier schrijft :-$
Amand_ schreef:
16-07-2017 00:53
Wat een ongelofelijk onbeschoft gedrag van die onbekenden.
de mooiste was eentje die eerst aan het catcallen was en toen ik dichterbij kwam overschakelde op walging
shifty schreef:
16-07-2017 00:45
Maar door wie worden ze dan aangekeken? Meer door mannen als door vrouwen? Wat heeft vrije keuze nou met vrouw zijn te maken? Als jij in je blote niksie met haar onder je oksels en een bloem in je haren over de heide wil galopperen dan heb je mijn zege. Maar als je dat op de grote markt doet dan mogen anderen daar toch wat van vinden?
Ik loop nog een stuk achter, maar zag dat er al meer mensen op gereageerd hadden

Als een vrouw haar benen en oksels niet scheert, is ze 'onverzorgd'. Een jaren 70 feminist is zelfs verzorgder (en geloof me, die schoren ook niet)

Als een man z'n benen niet scheert, is hij gewoon een man. Niet onverzorgd.

Dat is toch een bizarre dubbele moraal?
En het is niet erg dat je er wat van vindt. Het gaat erom dat het gelijk als negatief bestempeld wordt. Onverzorgd nog wel. Beenhaar. Wat bijna alle mannen dus gewoon hebben.

Niet vrouwelijk, is het ook genoemd. Terwijl vrijwel alle vrouwen haar op de benen en schaamstreek en onder de oksels hebben, maar (deels) verwijderen. Hoe kan iets, dat meer dan 90 procent van de vrouwen heeft, níet vrouwelijk zijn? Dat is toch bizar?
Maar als je dan zegt dat je het laat staan, ben je geen vrouw én onverzorgd.

Maar verder is iedereen voor vrije keus en erg geëmancipeerd hoor.. totdat je een vrouw als 'halve man' ziet. Of.. ohnee.. ze is geen halve man, alleen niet geschoren.. :lightbulb:
Later is nu
Amand_ schreef:
16-07-2017 00:58
Ik vrees dat het aan mijn leeftijd ligt dat ik niet begrijp wat je hier schrijft :-$
catcalling is vrouwen intimideren op straat, over hun lichaam/seksualiteit/vrouwelijkheid
sissen, naroepen, achternalopen en om seks vragen (en in sommige gevallen: uitschelden)
Ik vind het echt in geen enkele wereld normaal dat er zo op gereageerd zou worden. Ik kan me er ook echt niks bij voorstellen dat mensen rechtstreeks of indirect opmerking gaan maken over je ongeschoren benen. En dan heb jij dat zelf beleefd maar je hebt ook nog twee kennissen die van willekeurige voorbijgangers opmerkingen krijgen over hun lichaamsbeharing?

Kan je aangeven in welk dorp jij woont zodat we de een onderzoek kunnen starten naar vreemde stoffen in het drinkwater?

Afijn, buiten dat zijn het dus mannen en vrouwen die daar blijkbaar een mening over hebben dus heeft het ook niks met feminisme te maken.
shifty schreef:
16-07-2017 01:08

Kan je aangeven in welk dorp jij woont zodat we de een onderzoek kunnen starten naar vreemde stoffen in het drinkwater?

Afijn, buiten dat zijn het dus mannen en vrouwen die daar blijkbaar een mening over hebben dus heeft het ook niks met feminisme te maken.
Rotterdam, dus dat over die vreemde stoffen in het drinkwater daar zit toevallig wat in ;)

je tweede opmerking snap ik niet, waarom heeft het niks met feminisme te maken omdat mannen en vrouwen er een mening over hebben?
Dreamer schreef:
15-07-2017 09:07
Er zijn beroepen waarin een vrouw make up moet dragen, en rokjes enz. Stewardess, bijvoorbeeld. Daar zou verandering in mogen komen, wat mij betreft. Stewards hoeven dat ook niet. Die mogen wél comfortabele schoenen aan.

En ik denk dat hier genoeg vrouwen zitten, die vinden dat zo'n stewardess inderdaad make up op moet hebben, om er verzorgd genoeg uit te zien om hen te bedienen in het vliegtuig. Want dat 'oogt beter'. En dat is nog steeds belangrijk in de maatschappij, dat een vrouw goed 'oogt'. En er charmant uitziet.

Dusja.. het lijkt oppervlakkig, die OP, maar er zit wel wat in. Vrouwen worden gewoon veel meer afgerekend op uiterlijk dan mannen.
Paar weken geleden las ik dat de buschauffeurs in Frankrijk protesteerden dat ze geen korte broek aan mochten tijdens de warme dagen. Vrouwen mochten wel een rok aan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Pinda-Kaas schreef:
16-07-2017 01:10
Rotterdam, dus dat over die vreemde stoffen in het drinkwater daar zit toevallig wat in ;)

je tweede opmerking snap ik niet, waarom heeft het niks met feminisme te maken omdat mannen en vrouwen er een mening over hebben?

Je benen scheren heeft dus niks te maken met iets wat je als vrouw door mannen opgelegd wordt. Het is dus onafhankelijk van de mening van de sekse en dus staat het ook los van feminisme.
shifty schreef:
16-07-2017 01:14
Je benen scheren heeft dus niks te maken met iets wat je als vrouw door mannen opgelegd wordt. Het is dus onafhankelijk van de mening van de sekse en dus staat het ook los van feminisme.
feminisme is niet alleen een strijd tegen dat wat mannen vrouwen opleggen
weet je wat vrouwen elkaar allemaal opleggen
wat dat betreft ben ik het eens met een aantal opmerkingen die amand eerder maakte
die vrouwen in kwestie vinden blijkbaar dat ik mijn benen moet scheren omdat ik anders niet vrouwelijk ben
ik zie niet in waarom dat niet iets met feminisme te maken heeft
Feminisme is in mijn ogen helemaal geen strijd, het is een levenshouding op basis van gelijkwaardigheid van waaruit ik keuzes maak ongeacht de keuzes die mensen om mij heen maken. Ik snap de 'hullie/zullie' en uiterlijke kenmerken discussie hier niet zo, want het enige waar je wel wat mee kunt is iets met jouw eigen gedrag.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
_Marana_ schreef:
16-07-2017 00:30

- meer geaccepteerd worden zoals ze zijn, omdat ze minder hard op uiterlijk beoordeeld worden
- meer persoonlijke vrijheid hebben omdat ze minder geacht worden rekening te houden met hun gezin dan de moeder
- worden niet zo gewezen op het saaie huishoudelijke werk als vrouwen. Bij viezigheid wordt de vrouw er immers op aangekeken, niet de man. Ongeacht de omstandigheden waarin ze samen leven
- meer vrijheid in de zin van gaan en staan. Mannen lopen immers minder gevaar dan vrouwen.
- in het algemeen wordt maatschappelijk van mannen toch meer geaccepteerd dan van vrouwen. Seksisme is diep geworteld in de cultuur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven