Feministisch micro'verzet'

15-07-2017 08:40 330 berichten
Ik ben feminist, al heb ik nooit echt op een barricade gestaan. Natuurlijk ben ik voor gelijke behandeling van alle m/v overal. Ik lees veel over feminisme in de filosofie en op internet, steun Plan meisjes, teken petities, doneer hier en daar en natuurlijk lever ik mijn bijdrage aan het discours op social media.

Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
  • Ik vind make-up geen noodzaak
  • Ik merk dat ik geen hoge of minder hoge hakken meer draag of koop.
  • Ik draag vaak mijn broek en shirt combi in plaats van jurken.
  • Ik hou mijn nagels kort en ongelakt.
  • Ik scheer geen beenhaar meer.
  • Ik heb een t-shirt waar feminist op staat.
Ik zou eigenlijk ook mijn bh uit laten voor comfort maar dat durf ik niet.

Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 15-07-2017 08:48
3.91% gewijzigd
Enn schreef:
16-07-2017 12:48
Feminisme is in mijn ogen helemaal geen strijd, het is een levenshouding op basis van gelijkwaardigheid van waaruit ik keuzes maak ongeacht de keuzes die mensen om mij heen maken. Ik snap de 'hullie/zullie' en uiterlijke kenmerken discussie hier niet zo, want het enige waar je wel wat mee kunt is iets met jouw eigen gedrag.

Dit dus. feminisme is niet hetzelfde als strijden voor keuzevrijheid of de vrijheid om je te mogen onttrekken aan maatschappelijke normen en waarden. Dat geneuzel over die uiterlijke kenmerken. Het lijkt haast alsof er zo weinig ongelijkheid over is dat dan daar maar de focus op gelegd wordt. Als een soort feministische nostalgie; 'vroeger was het zo lekker rebels als je als vrouw een broek aan deed'.

Ik denk dat je als vrouw minder opmerkingen krijgt als je je benen niet scheert, dan dat je als man lipstick op doet. Nou en, so what. Alsof dat nou bepalend is voor de gelijkheid tussen mannen en vrouwen?
shifty schreef:
16-07-2017 13:03
Dit dus. feminisme is niet hetzelfde als strijden voor keuzevrijheid of de vrijheid om je te mogen onttrekken aan maatschappelijke normen en waarden. Dat geneuzel over die uiterlijke kenmerken. Het lijkt haast alsof er zo weinig ongelijkheid over is dat dan daar maar de focus op gelegd wordt. Als een soort feministische nostalgie; 'vroeger was het zo lekker rebels als je als vrouw een broek aan deed'.

Ik denk dat je als vrouw minder opmerkingen krijgt als je je benen niet scheert, dan dat je als man lipstick op doet. Nou en, so what. Alsof dat nou bepalend is voor de gelijkheid tussen mannen en vrouwen?
Trouwen?
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
16-07-2017 12:53
- meer geaccepteerd worden zoals ze zijn, omdat ze minder hard op uiterlijk beoordeeld worden
- meer persoonlijke vrijheid hebben omdat ze minder geacht worden rekening te houden met hun gezin dan de moeder
- worden niet zo gewezen op het saaie huishoudelijke werk als vrouwen. Bij viezigheid wordt de vrouw er immers op aangekeken, niet de man. Ongeacht de omstandigheden waarin ze samen leven
- meer vrijheid in de zin van gaan en staan. Mannen lopen immers minder gevaar dan vrouwen.
- in het algemeen wordt maatschappelijk van mannen toch meer geaccepteerd dan van vrouwen. Seksisme is diep geworteld in de cultuur.
Dat zijn allemaal 'gevoelsvoorrechten'. Welk echt gereguleerd voorrecht hebben mannen? Wat wettelijk is vastgelegd, en waarom wij politiek zouden moeten strijden, zoals feministen een eeuw geleden streden voor stemrecht, voor het recht om te mogen studeren?
Sazed schreef:
16-07-2017 13:14
Trouwen?
Dat doet ie pas over 40 jaar, als ie tachtig is, schreef hij laatst ergens. Even geduld ;-D
_Marana_ schreef:
16-07-2017 13:20
Dat zijn allemaal 'gevoelsvoorrechten'. Welk echt gereguleerd voorrecht hebben mannen? Wat wettelijk is vastgelegd, en waarom wij politiek zouden moeten strijden, zoals feministen een eeuw geleden streden voor stemrecht, voor het recht om te mogen studeren?
Je kunt een wet opleggen waarin mensen gelijkwaardig zijn, maar dat wil niet zeggen dat er geen discriminatie bestaat.

Ik zal je een heel duidelijk voorbeeld geven.
Een vrouw moet jong en mooi zijn. Mannen houden van mooie en jonge vrouwen. Je ziet ze vaak nog een tweede leg beginnen omdat ook hun tweede en veel jongere vrouw graag kinderen wil.

Maar hoeveel vrouwen durven een relatie met een jongere man aan? Oh, en daarvoor is trouwens ook gelijk een bijnaam bedacht, MILF. Mannen met een jongere vrouw hebben geen bijnaam, maar vrouwen wel. En moet je de omgeving eens over ze horen... flink oordelen en veroordelen.
Er is een dubbele moraal. En dat is niet met een wet te bedwingen.
iones schreef:
16-07-2017 13:27
Je kunt een wet opleggen waarin mensen gelijkwaardig zijn, maar dat wil niet zeggen dat er geen discriminatie bestaat.

Een vrouw moet jong en mooi zijn. Mannen houden van mooie en jonge vrouwen. Je ziet ze vaak nog een tweede leg beginnen omdat ook hun tweede en veel jongere vrouw graag kinderen wil.

Maar hoeveel vrouwen durven een relatie met een jongere man aan? Oh, en daarvoor is trouwens ook gelijk een bijnaam bedacht, MILF. Mannen met een jongere vrouw hebben geen bijnaam, maar vrouwen wel. En moet je de omgeving eens over ze horen... flink oordelen en veroordelen.
Oei. Alsof het enige doel in je leven het scoren van een mooie partner is...

Ja, er is ongelijkheid, dat ben ik met je eens. Maar dat is wat we er zelf ook van maken. Wie doen dat oordelen en veroordelen van vrouwen met een jongere man?
Dit voorbeeld klinkt alsof we vooral vrouwen moeten wijzen op het oneerlijke van de ongelijkheid.
Persoonlijk vind ik het echt veel belangrijker om vrouwen te wijzen op het belang van zelfstandig zijn.
Sazed schreef:
16-07-2017 13:14
Trouwen?

En dan heb je mijn volgende post nog niet eens gelezen :biggrin:

Maar inderdaad wat Marana zegt; mijn voornemen is om over (minimaal) 40 jaar te trouwen. In het kader van dit topic stel ik dan voor dat ik een (schotse) rok aan doe en jij een zwart (cat) suit met leren stropdas (riem). Eens kijken of we tegen die tijd nog wat leven in de brouwerij kunnen shockeren.
shifty schreef:
16-07-2017 13:41

Maar inderdaad wat Marana zegt; mijn voornemen is om over (minimaal) 40 jaar te trouwen. In het kader van dit topic stel ik dan voor dat ik een (schotse) rok aan doe en jij een zwart (cat) suit met leren stropdas (riem). Eens kijken of we tegen die tijd nog wat leven in de brouwerij kunnen shockeren.
Over 40 jaar! Date! Ik denk dat we wel een rollator nodig hebben dan. :P
Ik denk dat het tegenwoordig veel minder om wettelijke rechten gaat, maar om kansengelijkheid. Daarnaast draait feminisme naar mijn mening om het vergroten van mogelijkheden voor iedereen, ook voor mannen. Ik denk dat vrouwen op dit moment nog vooral materieel last hebben van onze 'hokjesmaatschappij', maar dat het vooral voor mannen op emotioneel gebied soms lastig kan zijn. Doordat we vrouwen als minderwaardig zien (gechargeerd gesteld), is het voor mannen moeilijker om typisch vrouwelijke eigenschappen te ontwikkelen dan andersom.
_Marana_ schreef:
16-07-2017 13:31
Oei. Alsof het enige doel in je leven het scoren van een mooie partner is...

Ja, er is ongelijkheid, dat ben ik met je eens. Maar dat is wat we er zelf ook van maken. Wie doen dat oordelen en veroordelen van vrouwen met een jongere man?
Dit voorbeeld klinkt alsof we vooral vrouwen moeten wijzen op het oneerlijke van de ongelijkheid.
Persoonlijk vind ik het echt veel belangrijker om vrouwen te wijzen op het belang van zelfstandig zijn.
Je hebt gelijk, vrouwen doen net zo hard mee. Ik snap dat niet. Hoe kun je andere vrouwen zo hard veroordelen. Is het afgunst?

Wat betreft scoren van mooie partner, ik denk wel dat mannen gemiddeld meer met status bezig zijn dan vrouwen. En een mooie vrouw voegt toe aan status. Rijke en oude mannen hebben vaak een mooie jonge vrouw. Valt je dat niet op?

Denk je werkelijk dat George Clooney met iemand getrouwd was van boven de 45? NEVER! Die willen een jonkie. Kunnen ze mee pronken. "Kijk mij eens, ik ben de man!"
Amand_ schreef:
15-07-2017 23:43
Dat de meeste meisjes willen zorgen in plaats van geld verdienen. Dat de meeste jongens willen werken in plaats van zorgen. Even gechargeerd.

En ik ben van mening dat dat niets met nurture te maken heeft. Mannen dragen geen kind in hun buik.

Vrouwen zijn zwakker dan mannen, vrouwen nemen minder risico's. Heeft allemaal te maken met dat ene significante verschil tussen mannen en vrouwen: het feit dat ze als man of als vrouw geschapen zijn.

Nu kunnen we wel net doen alsof we dat 'onrecht' na tigduizend jaar opeens in 50 jaar kunnen 'rechttrekken', maar daarmee wijzig je niets aan nature. Het enige dat veranderd is is de wetgeving hieromtrent. En ik juich dat ook toe; ik heb namelijk geen zin om een vrouw te onderhouden omdat ze vrouw is en ik maak graag gebruik van het wettelijk kader dat mij in staat stelt om voor mijn eigen kinderen te zorgen, ook al ben ik gescheiden.

Maar grosso modo: we zijn allemaal dieren met instincten, grotendeels bepaald door ons geslacht. Wetgeving is kunstmatig.
Het is echt leuk om pre-christelijke literatuur te lezen, daarin zie je dat die zgn nature-rollen heel anders waren.
iones schreef:
16-07-2017 13:27

Dat is echt een heel onduidelijk voorbeeld om meerdere redenen:

Het feit dat er verschillen zijn wil inderdaad zeggen dat dingen niet gelijk/hetzelfde zijn (open deur). Dat wil nog niet zeggen dat je er naar moet streven verschillen weg te poetsen om discriminatie tegen te gaan.

Er zijn mannen die van jongere vrouwen houden en vrouwen die van oudere mannen houden. Alsof de man bepaald dat hij wel eens even aan een tweede leg met een jongere vrouw begint en die jongere vrouw daar niks over te vertellen heeft?

En een vrouw die een relatie met een jongere man begint is ook geen MILF maar een Cougar. Beide zijn overigens geuzenamen en geen belediging. Er is daarnaast wel een benaming voor een oude man met een groen blaadje, namelijk 'ouwe viezerik'. Dat mannen geen geuzennaam hiervoor hebben is dus eigenlijk een onrecht naar mannen.

Als je, behalve de wettelijke gelijkheid, wil strijden voor meer morele gelijkheid moet je zelf beginnen met niet mannen bepalend te laten zijn voor de keuzes van vrouwen. Het 'onrecht' van keuzes die een man en een vrouw maken schuif je bij de man in de schoenen en van de vrouw maak je het hulpeloze slachtoffer die niet haar eigen keuzes kan maken. Je versterkt daarmee zelf die ongelijkheid.
iones schreef:
16-07-2017 13:50
Je hebt gelijk, vrouwen doen net zo hard mee. Ik snap dat niet. Hoe kun je andere vrouwen zo hard veroordelen. Is het afgunst?

Wat betreft scoren van mooie partner, ik denk wel dat mannen gemiddeld meer met status bezig zijn dan vrouwen. En een mooie vrouw voegt toe aan status. Rijke en oude mannen hebben vaak een mooie jonge vrouw. Valt je dat niet op?

Denk je werkelijk dat George Clooney met iemand getrouwd was van boven de 45? NEVER! Die willen een jonkie. Kunnen ze mee pronken. "Kijk mij eens, ik ben de man!"
Patricia Paay trouwt toch ook niet met iemand boven de 45? Je bekijkt het echt heel eenzijdig, met een enorm gekleurde bril. En ik vind dit echt niet het belangrijkste waar het feminisme om moet gaan. Feminisme moet niet strijden tegen het veroordelen van een oudere vrouw met een jongere man, maar we moeten strijden tegen het beeld dat vrouwen met zich laten doen, alsof ze niet zelf kiezen.

Overigens zie ik alleen al op dit forum gemiddeld eens per maand een topic van een jonge man die op zoek is naar een vrouw van minstens 15 jaar ouder, om fijn mee van bil te gaan. Vrijwel alle vrouwen wijzen hem af op onervarenheid en zo, wij hebben geen behoefte aan dat soort lovers.
iones schreef:
16-07-2017 13:50

Ja en? Dat jonge mokkeltje loopt dan toch met die rijke George Clooney vol met status te pronken?
Er van uit gaande dat beide volledig berekend en emotieloos de relatie zijn aangegaan doen ze dat dan beide met dezefde motivatie?
Sazed schreef:
16-07-2017 13:46
Over 40 jaar! Date! Ik denk dat we wel een rollator nodig hebben dan. :P

Daar ga ik van uit. Een vlot modelletje met stevige benzinedampen en leren kwastjes aan de handvaten. :proud:
shifty schreef:
16-07-2017 13:41

Ik ken iemand die in een schotse rok getrouwd is ( met carnaval liep hij trouwens ook altijd in een schotse rok. Was wel een andere dan voor zijn bruiloft. Dus je bent dan niet de eerste
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
en verder: heb nog nooit mijn haar geverfd, ben al jaren behoorlijk grijs
draag, vooral in de zomer liever jurken dan broeken
op hoge hakken heb ik nog nooit behoorlijk kunnen lopen
make up gebruik ik niet
Carrière heb ik ook niet echt gemaakt
heb als single geen kinderen
wel een koophuis

ben ik nu wel of niet feminist?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
_Marana_ schreef:
16-07-2017 14:14
Patricia Paay trouwt toch ook niet met iemand boven de 45? Je bekijkt het echt heel eenzijdig, met een enorm gekleurde bril. En ik vind dit echt niet het belangrijkste waar het feminisme om moet gaan. Feminisme moet niet strijden tegen het veroordelen van een oudere vrouw met een jongere man, maar we moeten strijden tegen het beeld dat vrouwen met zich laten doen, alsof ze niet zelf kiezen.

Overigens zie ik alleen al op dit forum gemiddeld eens per maand een topic van een jonge man die op zoek is naar een vrouw van minstens 15 jaar ouder, om fijn mee van bil te gaan. Vrijwel alle vrouwen wijzen hem af op onervarenheid en zo, wij hebben geen behoefte aan dat soort lovers.
Ken jij behalve Patricia paay nog meer voorbeelden? Ik niet. Van mannen volop. Dit zijn wél weer de mannen die wat meer status hebben. Dat is dan weer de zwakte van vrouwen denk ik. Mannen met status.
iones schreef:
16-07-2017 15:38
Ken jij behalve Patricia paay nog meer voorbeelden? Ik niet.
Patty Brard is ouder dan haar echtgenoot, net als Joan Collins en Demi Moore. Tanja Jess is ouder dan Charly Luske. En zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden, ik ben alleen niet zo thuis in alle showbizzroddels.
anoniem_299213 wijzigde dit bericht op 16-07-2017 19:28
0.28% gewijzigd
shifty schreef:
16-07-2017 14:23
Daar ga ik van uit. Een vlot modelletje met stevige benzinedampen en leren kwastjes aan de handvaten. :proud:
Ik wil wel een latex catsuit dan hoor. Op die leeftijd kom je toch overal mee weg.
iones schreef:
Ken jij behalve Patricia paay nog meer voorbeelden? Ik niet. Van mannen volop. Dit zijn wél weer de mannen die wat meer status hebben. Dat is dan weer de zwakte van vrouwen denk ik. Mannen met status.
Ik ken er zat. Tr0tter noemde al wat showbizzvoorbeelden, maar ook irl ken ik ze. Ook als de vrouw in kwestie dus niet rijk en chirurgisch gladgestreken is. Ik ken irl meer oudere vrouwen met jonge mannen dan andersom.
iones schreef:

Behalve het feit dat er dus voldoende voorbeelden gegeven kunnen worden mis je ook nog steeds de kern van het verhaal.
De kern is : Het doet er niet toe, het is niet vrouwonvriendelijk en het heeft niks met feminisme te maken.
nlies schreef:
16-07-2017 14:28
en verder: heb nog nooit mijn haar geverfd, ben al jaren behoorlijk grijs
draag, vooral in de zomer liever jurken dan broeken
op hoge hakken heb ik nog nooit behoorlijk kunnen lopen
make up gebruik ik niet
Carrière heb ik ook niet echt gemaakt
heb als single geen kinderen
wel een koophuis

ben ik nu wel of niet feminist?
Dat kunnen we niet alleen uit deze feiten herleiden. Op basis hiervan ben je een leuke zelfstandige vrouw die haar eigen keuzes maakt, maar mocht je stoppen met scheren en George Clooney een aanzoek doen kan je alsnog voor de titel van aspirant-feminist in aanmerking komen.
Voor mijzelf is feminisme een levenshouding die heel normaal is in mijn omgeving.
Feminist als omschrijving van een persoon heeft voor mij een nogal negatieve klank, ik denk dan snel aan een boze vrouw (boos op mannen, boos op andere vrouwen en boos op de maatschappij). Dat die klank er voor mij aan hangt is misschien onterecht hoor, maar zo 'zie' ik het vaak wel.

Over gelijkheid en gelijke behandeling en kansen maak ik me bij mijn zonen meer zorgen om de opgedrongen verwachtingen van de grote boze buitenwereld dan voor mijn dochter.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
nlies schreef:
16-07-2017 01:13
Paar weken geleden las ik dat de buschauffeurs in Frankrijk protesteerden dat ze geen korte broek aan mochten tijdens de warme dagen. Vrouwen mochten wel een rok aan.
Dat was een ludieke aktie :proud: ;-))
hadden de manlijke buschauffers ook een rok aangetrokken. Was t wéér niet goed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven