Man en zijn zus, wat te denken?
zondag 30 juli 2017 om 15:47
Hoi allemaal. Na lang aan mezelf twijfelen, heb ik toch besloten om hier een topic te openen. Misschien dat een andere kijk op de situatie mij ook wat helderheid kan brengen.
Om met de deur in huis te vallen: mijn man is naar mijn idee veel te close/intiem met zijn zusje.
Dit is echt al jaren zo, en in het begin dacht ik dat het wel minder zou worden naarmate onze relatie serieuzer werd, na de komst van kinderen enz. Maar nee.
Ik heb al zo vaak een opmerking gemaakt en ben zelfs ronduit kwaad geworden, maar het wordt door iedereen gewoon wat weggewuifd of er wordt een grapje van gemaakt.
Wat voorbeelden:
-begroeten. Als ik mijn broer en zus lang niet gezien heb, krijgen ze hooguit een knuffel. Wij zijn niet zo klef. Mijn man en zijn zusje vliegen elkaar om de hals en zoenen elkaar gewoon op de mond!
Dat is toch niet normaal?!
-contact. Ik bel, app of mail mijn broer en zus zo af en toe en lees op facebook wat ze zoal beleven. Af en toe met verjaardagen zien we elkaar live.
Mijn man en zijn zusje zien elkaar wekelijks, appen dagelijks en zijn op verjaardagen niet bij elkaar weg te slaan.
-algemene omgang. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar ze zijn gewoon niet nornaal met zn tweetjes! Er zijn bij mijn schoonouders 5 kinderen. 4 zoons, waarvan mijn man de jongste is, en dan het zusje. De overige broers hebben minder contact met zowel mijn man als het zusje. Volgens hen zijn (en ik citeer mijn oudste zwager:) "die twee al van kleins af aan zo klef als wat. Dat ze ooit nog allebei getrouwd zijn, mag een wonder heten."
Dit was bedoeld als grapje, maar is eigenlijk gewoon waar! Ook mijn schoonouders zeggen er niks van. Niemand kijkt raar op als ze weer zo'n klef-moment hebben, behalve ik en de man van mijn schoonzus. Hij vindt het ook niet normaal, maar weet ook jiet wat hij er mee moet.
Ben ik nou zo paranoïde, of is dit echt niet normaal?
Om met de deur in huis te vallen: mijn man is naar mijn idee veel te close/intiem met zijn zusje.
Dit is echt al jaren zo, en in het begin dacht ik dat het wel minder zou worden naarmate onze relatie serieuzer werd, na de komst van kinderen enz. Maar nee.
Ik heb al zo vaak een opmerking gemaakt en ben zelfs ronduit kwaad geworden, maar het wordt door iedereen gewoon wat weggewuifd of er wordt een grapje van gemaakt.
Wat voorbeelden:
-begroeten. Als ik mijn broer en zus lang niet gezien heb, krijgen ze hooguit een knuffel. Wij zijn niet zo klef. Mijn man en zijn zusje vliegen elkaar om de hals en zoenen elkaar gewoon op de mond!
Dat is toch niet normaal?!
-contact. Ik bel, app of mail mijn broer en zus zo af en toe en lees op facebook wat ze zoal beleven. Af en toe met verjaardagen zien we elkaar live.
Mijn man en zijn zusje zien elkaar wekelijks, appen dagelijks en zijn op verjaardagen niet bij elkaar weg te slaan.
-algemene omgang. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar ze zijn gewoon niet nornaal met zn tweetjes! Er zijn bij mijn schoonouders 5 kinderen. 4 zoons, waarvan mijn man de jongste is, en dan het zusje. De overige broers hebben minder contact met zowel mijn man als het zusje. Volgens hen zijn (en ik citeer mijn oudste zwager:) "die twee al van kleins af aan zo klef als wat. Dat ze ooit nog allebei getrouwd zijn, mag een wonder heten."
Dit was bedoeld als grapje, maar is eigenlijk gewoon waar! Ook mijn schoonouders zeggen er niks van. Niemand kijkt raar op als ze weer zo'n klef-moment hebben, behalve ik en de man van mijn schoonzus. Hij vindt het ook niet normaal, maar weet ook jiet wat hij er mee moet.
Ben ik nou zo paranoïde, of is dit echt niet normaal?
zondag 30 juli 2017 om 22:03
Mooie post.Enn schreef: ↑30-07-2017 21:46En dan mogen hier alle zussen van de wereld roepen dat de partner van hun broer hen maar moet accepteren, zodra hun broer bewust zijn partner buitensluit dan mogen deze zussen wat mij betreft ook nadenken over hoe hun broer omgaat met andere vrouwen dan degene in zijn familie.
Ik proef in dit topic hier en daar dus echt concurrentiestrijd en niet alleen bij de partners van mannen die een goede relatie met hun zus hebben maar ook echt bij sommige zussen die in dit topic hebben gereageerd. Wat is de behoefte om nummer een van broer te blijven? Word zelf ook volwassen en accepteer dat die plek voor zijn partner is, net zoals jij die hopelijk ook voor jouw partner hebt gereserveerd.
En voor de zus die aangaf dat het onderdeel "seks" dan de afdeling van haar schoonzus was: Daar hoort, delen, samenzijn, en intimiteit (anders dan seks) dus ook bij. Mocht jij vaststellen dat jouw broer blijkbaar alle zaken met jou deelt behalve de seks, dan zou ik als zijn zus, hem maar eens bevragen over de plek van zijn partner in zijn leven.
Het is niet de intimiteit tussen broer en zus die vreemd is, het is het gebrek aan intimiteit tussen man en partner wat vreemd is, omdat hij het met zus blijkbaar wel voor elkaar krijgt om te investeren in een langdurige relatie.
En voor jou TO: heel knap dat je zo vanuit je eigen positie het gesprek bent aangegaan. Wat ontzettend zuur dat je man zo reageert en jouw welzijn naast hem niet tot prioriteit maakt. Daar zou ik ook heel erg van balen.
Hips, hopsakee en pierlala.
zondag 30 juli 2017 om 22:04
Ik heb heel kort een berichtje naar haar gestuurd, met de vraag of hij daar nu was (ook gezegd dat we ruzie hebben gehad).
Zij stuurt terug: "Yes, is hier. Blijft hier slapen want *haar man* heeft toch nachtdienst. Kunnen jullie allebei even nadenken. Trusten alvast."
Argh!!!!
Ik wil niet nadenken! Ik wil dat hij verd*** gewoon weer hier komt en er met mij over praat!
Hij moet morgen toch zijn werkkleren komen ophalen, dus hoe dan ook komt hij weer hier. Maar dan zijn de kinderen er ook bij en kunnen we nog steeds niet praten.
Ik hang nu echt ergens in het midden tussen janken en dingen kapotslaan.
Zij stuurt terug: "Yes, is hier. Blijft hier slapen want *haar man* heeft toch nachtdienst. Kunnen jullie allebei even nadenken. Trusten alvast."
Argh!!!!

Hij moet morgen toch zijn werkkleren komen ophalen, dus hoe dan ook komt hij weer hier. Maar dan zijn de kinderen er ook bij en kunnen we nog steeds niet praten.
Ik hang nu echt ergens in het midden tussen janken en dingen kapotslaan.

zondag 30 juli 2017 om 22:06
Stuur haar de link van dit topic, kan ze zelf ook nadenken over haar rol in deze. Logisch dat iemand "kiest" voor haar broer maar als ze geen idee heeft welke rol ze zelf eigenlijk speelt dan wordt het tijd dat ze het wel gaat beseffen.Maxisas87 schreef: ↑30-07-2017 22:04Ik heb heel kort een berichtje naar haar gestuurd, met de vraag of hij daar nu was (ook gezegd dat we ruzie hebben gehad).
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zondag 30 juli 2017 om 22:08
zondag 30 juli 2017 om 22:10
Ja, dit dus.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zondag 30 juli 2017 om 22:10
zondag 30 juli 2017 om 22:12
Ik denk dat het per situatie erg verschilt hoe je een close contact met je eigen broer/zus waarneemt en hoe de buitenwereld er tegenaan kijkt. En wie bepaalt hoe het 'hoort'? En wat je wel of niet met je broer of zus zou kunnen delen? Voor mij ligt de grens bij seksueel contact maar verder zou ik niet weten wat je verder niet met je broer of zus zou kunnen delen als je daar allebei behoefte aan hebt. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Close zijn met je partner én je familie. Zonder iemand tekort te doen.
Uiteraard moet je wel de gevoelens van je partner respecteren. Als die er moeite mee heeft, het gesprek hierover aangaan en uitzoeken wat het pijnpunt is.
Het is misschien net zoiets als omgaan met naaktheid. In mijn familie zijn we daar erg makkelijk in. In mijn hele jeugd hebben we nooit de badkamer op slot gedaan etc en het hele gezin was daar helemaal okee mee. Niks geks. We gaan dus ook naar de sauna samen. Ik ken genoeg families waarin zoiets absoluut ondenkbaar is. Ook prima. Maar wie bepaalt wat 'normaal' zou moeten zijn? En of zoiets wel of niet moet kunnen?
Uiteraard moet je wel de gevoelens van je partner respecteren. Als die er moeite mee heeft, het gesprek hierover aangaan en uitzoeken wat het pijnpunt is.
Het is misschien net zoiets als omgaan met naaktheid. In mijn familie zijn we daar erg makkelijk in. In mijn hele jeugd hebben we nooit de badkamer op slot gedaan etc en het hele gezin was daar helemaal okee mee. Niks geks. We gaan dus ook naar de sauna samen. Ik ken genoeg families waarin zoiets absoluut ondenkbaar is. Ook prima. Maar wie bepaalt wat 'normaal' zou moeten zijn? En of zoiets wel of niet moet kunnen?
zondag 30 juli 2017 om 22:14
zondag 30 juli 2017 om 22:18
Het bed delen als in: in hetzelfde bed slapen, absoluut. Weet ik zeker.eenzonnigedag schreef: ↑30-07-2017 22:08Denk je werkelijk dat ze met elkaar het bed delen? Of verliefd zijn op elkaar? Hoe zij met elkaar omgaan is wel een beetje TE en eerst vond ik je overdreven maar nu heb ik ook mijn bedenken. Hij blijft nu bij haar slapen? Wat een rare situatie...
Over de andere versie wil ik niet eens nadenken...

Ik ga morgen sowieso bellen met de huisarts voor een doorverwijzing naar een psycholoog voor mezelf. Iemand om mee te praten. En misschien dat het dan ook nog een optie is dat man en ik daar samen praten.
Over een dikke week gaan we op vakantie. 12 uur in de camper. Wat een feest zal het worden.

zondag 30 juli 2017 om 22:20
Had hij dan niet kunnen blijven slapen als haar partner thuis was geweest?
Ik zou therapie gaan zoeken. Voor jezelf. Om je te helpen je teleurstelling, verdriet en boosheid te handelen en te kanaliseren. En je leven onder controle te krijgen. Waarschijnlijk zonder steun van hem.
Ik denk dat zijn hart bij zijn zus ligt en niet bij jou en jullie kinderen.
Ik zou therapie gaan zoeken. Voor jezelf. Om je te helpen je teleurstelling, verdriet en boosheid te handelen en te kanaliseren. En je leven onder controle te krijgen. Waarschijnlijk zonder steun van hem.
Ik denk dat zijn hart bij zijn zus ligt en niet bij jou en jullie kinderen.
zondag 30 juli 2017 om 22:24
Nee precies. TO wordt wél tekort gedaan las ik later. Maar ik probeerde het thema op een meer algemeen level te bekijken. Namelijk over hoe het 'hoort'. En daarin kun je tegen 'cultuurverschillen' tussen families aanlopen. Wat mijzelf betreft kan ik close zijn met mijn broer prima laten bestaan naast close zijn met mijn partner. Ik vind dat ik hem niet tekort doe (vindt hij ook niet) en niet over de schreef ga met mijn broer. Maar mijn schoonzus vindt dat misschien wél. Hoe ga je daar dan mee om. Uiteindelijk moet niemand zich gekwetst voelen maar het is ook weer niet nodig dat schoonzus gaat bepalen hoe wij met elkaar moeten omgaan. Het is best een gecompliceerd iets.
zondag 30 juli 2017 om 22:24
He bah, dit is ECHT niet leuk. Jij stelt voor om iets leuks te doen samen, en hij wijst je af?? Wat een kutstreek zeg. Hij neemt je absoluut niet serieus!! Ik zou idd maar goed nadenken over je relatie! Heel goed dat je voor jezelf bent opgekomen. Nu je poot stijfhoofden. Probeer toch maar om in de vervolggesprekken zijn zus erbuiten te houden (dat wordt een welles-nietes anders) en je erop te concentreren het feit dat jullie geen intimiteit meer hebben samen. Dat je je afgewezen voelt. Dat hij jouw behoeftes niet serieus neemt. Etc.
zondag 30 juli 2017 om 22:25
Ik wil het niet eens weten.

zondag 30 juli 2017 om 22:28
Het kan ook zijn dat zijn zus zijn basisveiligheid is. Vanuit de kindertijd altijd alles samengedaan en nu zodanig afhankelijk van haar dat hij er niet los van komt. Dan is het feit dat hij minder met haar om zou mogen gaan heel bedreigend en daardoor zet hij zijn hakken in het zand.
Het is heel jammer dat zij haar rol hierin niet serieuzer neemt. Jou een berichtje sturen met daarachteraan 'alvast welterusten', daarin ligt niet echt een opening voor een gesprek of voor inzicht in haar rol hierin. Zo jammer. Want in plaats van twee mooie relaties naast elkaar te hebben, man-partner / man-zus, zorgt hun gebrek aan reflectie dat de relatie man-partner nu afbrokkelt.
Het is heel jammer dat zij haar rol hierin niet serieuzer neemt. Jou een berichtje sturen met daarachteraan 'alvast welterusten', daarin ligt niet echt een opening voor een gesprek of voor inzicht in haar rol hierin. Zo jammer. Want in plaats van twee mooie relaties naast elkaar te hebben, man-partner / man-zus, zorgt hun gebrek aan reflectie dat de relatie man-partner nu afbrokkelt.
Hips, hopsakee en pierlala.

zondag 30 juli 2017 om 22:31
Grappig hoe vreemdgaan vaak onderwerp wordt in topics die over iets anders gaan . ...
zondag 30 juli 2017 om 22:32
Zeker maar per definitie jezelf geen rol toedelen in zo'n situatie klopt niet. Ik neem aan dat je wilt dat jouw broer ook een fijn leven met zijn partner heeft? Ik heb verder geen idee wat je dan wel of niet zou moeten doen maar het standpunt innemen; Het is hun relatie en het heeft verder niets met mij te maken, komt op mij kort door de bocht over. Zussen/broers kunnen heel bepalend zijn en zij moeten dit zelf ook beseffen en weten.nymphaion schreef: ↑30-07-2017 22:24Wat mijzelf betreft kan ik close zijn met mijn broer prima laten bestaan naast close zijn met mijn partner. Ik vind dat ik hem niet tekort doe (vindt hij ook niet) en niet over de schreef ga met mijn broer. Maar mijn schoonzus vindt dat misschien wél. Hoe ga je daar dan mee om. Uiteindelijk moet niemand zich gekwetst voelen maar het is ook weer niet nodig dat schoonzus gaat bepalen hoe wij met elkaar moeten omgaan. Het is best een gecompliceerd iets.
Iedereen kent en weet van (adult) sibling rivalry:

En ik quote:
In the interview I conducted for my book on siblings, stories of strained relationships following one or the other's marriage far outweighed stories of marriages that enhanced the sibling connection. In several cases, the spouse was "not like anybody else in the family." Siblings found it difficult to try to get along with sisters- or brothers-in-law who were different and sometimes difficult. For some, the new family member was seen as someone who made an effort to keep siblings apart.
"She would not let me come near my brother;" a disgruntled sister recalled. "He was cold and controlling. My brother and I weren't part of each other's lives. I felt empty then, like I was floating in space." Another sister talked about the "great change in the quality of our relationship" after her brother married. "The focus went from me being the critical person in his life to his wife being the most important. I was sad... sad that a discrete life stage had come to an end."
Yet another sibling talked about how his sister's husband destroyed their relationship. "He had some business dealings with my company that were rather shady. I never forgave him for that or my sister for marrying the guy." For some rivalrous siblings, divorce offers another chance to improve the relationship. In a few cases, adjustments are made. For the others, the rift can last a lifetime.
https://www.psychologytoday.com/article ... ng-rivalry

zondag 30 juli 2017 om 22:45