Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?

Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens fashiovictim ( ren de andere dames die passe voor hun werk hebben)
Mag ik vragen wat je doet voor werk?
Ik wil nl tzt nog wel een cariereswitch gaan maken. Maar wel naar een baan waar ik passie voor heb.
Mag ook via pb:)
Star* schreef:
12-08-2017 19:56
Als je jezelf afhankelijk maakt van een ander, of dat nou een partner of de staat is, dan zet je jezelf toch een stap terug?

Nogmaals: als dat nu een eigen keus is? Dit komt weer neer op: we kunnen nu als vrouw onafhankelijk zijn, dus dan moeten we het ook maar meteen.

Dit is dus gewoon een verkapt waardeoordeel: "Je bent dom als je geen gebruik maakt van de mogelijkheid om te gaan werken"
Star* schreef:
12-08-2017 19:55
Door parttime werken, ouderschapsverlof, jaren niet werken krijgen vrouwen bijvoorbeeld nog steeds niet evenveel betaald als mannen in dezelfde positie. Houden we op deze manier zelf in stand.
Ouderschapsverlof kunnen beiden toch gewoon opnemen? In mijn baan doet iedereen dat, man en vrouw.
Dat ouderschapsverlof vind ik nu juist een van de instrumenten die er voor zorgt dat de man-vrouw positie gelijker getrokken kan worden. Dat andere verlof echter..
Dymphnatam schreef:
12-08-2017 19:57
Ja? En als dat nou een bewuste keus is, of als er nu geen andere opties zijn voor zowel man als vrouw?

Helemaal zelf weten, ik zal er geen seconde van wakker liggen.
Ik wijs graag nog even op de algemene heffingskorting, in de volksmond ook wel aanrechtsubsidie genoemd. De heffingskorting is een cadeautje voor niet-werkende partners, betaald door belastingbetalers.
Ik zie het er nog van komen dat een christelijke splinterpartij in een nieuwe coalitie het voor elkaar krijgt dat de heffingskorting niet meer wordt afgeschaft.
Dymphnatam schreef:
12-08-2017 19:59
Nogmaals: als dat nu een eigen keus is? Dit komt weer neer op: we kunnen nu als vrouw onafhankelijk zijn, dus dan moeten we het ook maar meteen.

Dit is dus gewoon een verkapt waardeoordeel: "Je bent dom als je geen gebruik maakt van de mogelijkheid om te gaan werken"

Leg me geen woorden in mijn mond. Die interpretatie ligt geheel bij jou.

Overigens vind ik de keuze om je van een ander afhankelijk te maken inderdaad niet slim, maar dat is iets anders dan zeggen 'ik vind jou dom'.
fashionvictim schreef:
12-08-2017 13:55
Ik weet niet of ik echt moet schermen, ik denk het wel. Maar het stomme is: ik ben eigenlijk helemaal niet zo superambitieus. Ik vind gewoon hetgeen wat ik doe zo leuk dat op de momenten dat ik geen werk heb (dat komt ook nog weleens voor, namelijk) ik heel veel dingen doe die ik in mijn werk ook doe. Ik heb alleen toevallig het geluk (en dat is wel echt een kwestie van geluk) dat hetgeen ik doe ook veel geld kan opleveren. Daardoor was ik in mijn relatie degene die het meest verdient en is de kans groot dat dat in toekomstige relaties ook weer het geval is. Maar ik ben geen klassieke workaholic, en ook al niet rete-ambitieus in de zin van dat ik per se in de directie wil ofzo.

Maar wat jij over die vrienden zegt herken ik dus wel enorm. Als ik een man was geweest zou mijn partner, maar ook de maatschappij, het volkomen logisch vinden dat ik het meest zou blijven werken. Want ik heb het soort salaris waarvan vrouwen als het omgekeerd is zeggen "gelukkig hoef ik niet te werken, want mijn man heeft een goede baan". Toch wordt er van MIJ verwacht dat ik parttime werk omdat het anders zielig voor mijn kinderen is, en wordt de verantwoordelijkheid voor schone plinten bij mij gelegd en niet bij mijn partner. En ja, natuurlijk ben ik ook maar een mens en ben ik daar onbewust ook enigszins gevoelig voor, dus werk ik braaf parttime voor mijn kinderen, en sta ik op mijn vrije dag het huishouden te doen. Terwijl mijn partner doodleuk met zijn (in vergelijking met de mijne) "duffe baantje" geen poot uitstak en me zelfs ook nog verweet dat ik niet genoeg deed. Dat zou nooit gebeuren als ik een man met dezelfde baan was geweest, dan had men in katzwijm gelegen over hoe knap het wel niet was dat ik zo'n belangrijke baan had en hoe fijn het voor mijn partner was dat ie "lekker" niet hoefde te werken.
Je bent goed hoe je bent. En wie dat niet kan zien wil gewoon niet kijken.
En dit geldt voor iedereen, ook in deze discussie.
Mevrouw75 schreef:
12-08-2017 20:01
Ouderschapsverlof kunnen beiden toch gewoon opnemen? In mijn baan doet iedereen dat, man en vrouw.
Dat ouderschapsverlof vind ik nu juist een van de instrumenten die er voor zorgt dat de man-vrouw positie gelijker getrokken kan worden. Dat andere verlof echter..
Iedereen kan het opnemen. In de praktijk zie ik het echter vaker door vrouwen opgenomen worden.
Star* schreef:
12-08-2017 20:03
Leg me geen woorden in mijn mond. Die interpretatie ligt geheel bij jou.

Overigens vind ik de keuze om je van een ander afhankelijk te maken inderdaad niet slim, maar dat is iets anders dan zeggen 'ik vind jou dom'.

Ok, niet dom dus, maar niet slim.

Ik zal het onthouden
Star* schreef:
12-08-2017 20:02
Helemaal zelf weten, ik zal er geen seconde van wakker liggen.

Ook een manier om jezelf uit een discussie te werken...
Star* schreef:
12-08-2017 20:05
Iedereen kan het opnemen. In de praktijk zie ik het echter vaker door vrouwen opgenomen worden.
Oh, dat kan, ik heb wederom waarschijnlijk een scheef beeld. Ik werk ook in de softe sector waar ouderschapsverlof nog deels betaald is. Hier echt iedereen die het opneemt.
Dymphnatam schreef:
12-08-2017 20:05
Ok, niet dom dus, maar niet slim.

Ik zal het onthouden

Lekker passief agressief stijltje heb je.
Dymphnatam schreef:
12-08-2017 20:06
Ook een manier om jezelf uit een discussie te werken...

Het is toch de vraag in de OP wat ik vind? Nou, dat dus. Iedereen moet doen waar hij/zijn zich goed bij voelt.
Mevrouw75 schreef:
12-08-2017 20:07
Oh, dat kan, ik heb wederom waarschijnlijk een scheef beeld. Ik werk ook in de softe sector waar ouderschapsverlof nog deels betaald is. Hier echt iedereen die het opneemt.

Ah, dat maakt wel uit denk ik. Bij mij volledig voor eigen rekening.
juliadenders schreef:
12-08-2017 19:58
Ik wil nl tzt nog wel een cariereswitch gaan maken. Maar wel naar een baan waar ik passie voor heb.
Ben ik ook erg benieuwd naar!
fashionvictim schreef:
12-08-2017 19:32
Ik kan helaas de cijfers van 2017 niet vinden (die cijfers die ik net postte zijn wel allemaal van 2017), maar in de emancipatiemonitor van 2016, waarbij dus gekeken wordt naar de cijfers van 2015, staat het volgende:

10% van de vrouwen heeft een baan van 12 uur of minder tegenover 4% van de mannen
13% van de vrouwen heeft een baan van 12 tot 19 uur per week, tegenover 3% van de mannen
27% van de vrouwen heeft een baan van 20 tot 27 uur per week, tegenover 4% van de mannen
23% van de vrouwen heeft een baan van 28 tot 35 uur per week, tegenover 9% van de mannen
27% van de vrouwen heeft een baan van 35 uur of meer, tegenover 79% van de mannen.

Ik schrik zelf eigenlijk vooral van die lage cijfers bij de mannen in parttime banen. Op basis van het forum en de mensen om me heen had ik de indruk dat parttime werkende mannen inmiddels normaler waren, maar dat is dus helemaal niet zo.
Dat zijn erg veel vrouwen die zich zelf hoogstwaarschijnlijk niet zouden kunnen onderhouden mocht de relatie over gaan. Best veel. Maar las ik niet dat dit een peiling is van het CBS?

Ik werd ook benaderd voor zo'n peiling. Mail weg gegooid. Toen kreeg ik, ondanks de nee/nee sticker, een heel boekwerk (zonde zeg). En toen nog eens (want ik heb geen interesse en vind het opdringerig als men me blijft lastig vallen). Maar dat terzijde.

Mja ik vind het niet raar als veel vrouwen zelf willen part time werken, dan kan niet ook nog eens de man zelf part time gaan werken. Ik denk eerlijk waar dat je dit nooit gelijk gaat krijgen zonder de meeste sociale voorzieningen af te schaffen. Daar ben ik overigens wel erg voor, niet van uit het oogpunt dat ik vind dat vrouwen meer moeten werken, maar gewoon, om dat ik vind dat keuzes consequenties moeten hebben. En ja als bijzaak zal dan meer vrouwen gaan werken.
Dymphnatam schreef:
12-08-2017 19:59

Nee het is andersom. Dat je dom bent, maakt dat je eerder kiest voor een leven als huisvrouw. Niet: kiezen voor een leven als huisvrouw maakt dom.

En dat is geen waardeoordeel, maar een feitelijke conclusie gebaseerd op het gegeven dat het voornamelijk laagopgeleide vrouwen zijn die voor een leven als huisvrouw kiezen. En de meeste laagopgeleide mensen zijn nu eenmaal dom. De vele forummers die laagopgeleid zijn maar eigenlijk op de universiteit hadden kunnen zitten natuurlijk uitgezonderd.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
12-08-2017 19:01
Dat hoeft ook niet :). Het is juist zo ergerlijk dat zoveel huisvrouwen hun bezigheden en hun belang dan zo ontzettend gaan zitten opkloppen om het te rechtvaardigen. Zeg gewoon dat je geen zin hebt om te werken, in plaats van jezelf geëmancipeerd te noemen en net te doen alsof je een soort superwoman bent die niet alleen de topcarriere van haar man faciliteert maar ook links en rechts vrijwilligerswerk doet, scholen overeind houdt, elke dag een grote schoonmaak houdt en driegangenmenus maakt en ook nog eens een nog betere opvoeder dan Jo Frost is.

Aan mij hoeft geen enkele huisvrouw zich te verantwoorden, dus doe dat ook niet. Want als je al die onzin dat je zo geëmancipeerd bent en dat jouw jaloezieën wel schoon zijn en die van werkende vrouwen niet, dan krijg je natuurlijk een weerwoord.
Ik zie hier ook weinig reacties over moeders die thuis blijven en emancipatie. Juist de werkende moeders halen dat erbij.
Athen1 schreef:
12-08-2017 20:08
Volgens mij is het hier algemeen bekend dat ik 'met passie' voor de klas sta.
Maar dat is een baan die ook echt kan gaan haten :lol:
Heel veel pagina's geleden hebben we al besproken dat de individuele ouder die kiest om thuis te blijven niet dom is, of onnozel of een profiteur van de maatschappij. Dat hoeft wat mij betreft niet opnieuw.
Wat ik wel vind, is dat het op de lange termijn een onverstandige keuze kan zijn (en dus ook niet, dat hangt van het verloop van je leven af) om jezelf helemaal uit het werkende leven terug te trekken. Ook geloof ik, maar dat is een persoonlijke overtuiging, dat een huishouden gemeenschappelijk gevoerd wordt en dat dat, in mijn geval, inhoudt dat beide partners verantwoordelijkheid dragen voor werk en zorg.
Daarnaast kan ik niet zoveel met bepaalde emotionele argumenten die in lijken te spelen op de veronderstelling dat vrouwen die graag werken, niet graag moeder zijn. Alsof het onvoorstelbaar is dat je van je kinderen houdt en ook nog eens geld verdient.

Nou ja, dat dus.
Star* schreef:
12-08-2017 20:07
Lekker passief agressief stijltje heb je.

Dank je! Heb nu eenmaal niets met muggenziften en haarkloven. Je snapt prima wat ik bedoelde. Ga daar dan inhoudelijk op in.
Athen1 schreef:
12-08-2017 20:08

Lerarenopleiding Nederlands, toen aantal jaar buitenland, nu managementfunctie bij grote multinational.
Blondie456 schreef:
12-08-2017 20:12
Ik zie hier ook weinig reacties over moeders die thuis blijven en emancipatie. Juist de werkende moeders halen dat erbij.
Inderdaad.
juliadenders schreef:
12-08-2017 19:58
Je mag het wel vragen, maar ik ga er geen antwoord op geven. Heeft ook geen zin, want ik heb geen baan waar je je op latere leeftijd voor kunt omscholen of die je zelfs maar kunt krijgen als je op latere leeftijd zonder enige ervaring naar een andere branche wil overstappen. Ik heb het soort baan waar je alleen met ervaring in het vakgebied naar kunt doorgroeien, en zelfs dat alleen als je hele specifieke vaardigheden hebt.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
12-08-2017 20:11
Nee het is andersom. Dat je dom bent, maakt dat je eerder kiest voor een leven als huisvrouw. Niet: kiezen voor een leven als huisvrouw maakt dom.

En dat is geen waardeoordeel, maar een feitelijke conclusie gebaseerd op het gegeven dat het voornamelijk laagopgeleide vrouwen zijn die voor een leven als huisvrouw kiezen. En de meeste laagopgeleide mensen zijn nu eenmaal dom. De vele forummers die laagopgeleid zijn maar eigenlijk op de universiteit hadden kunnen zitten natuurlijk uitgezonderd.

Hier sla ik echt steil van achterover. Dit ga je toch niet echt menen, deze tekst?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven