Mee-eten bij ouders
vrijdag 18 augustus 2017 om 06:31
Ik ben benieuwd, hoe het bij andere families is.
Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.
'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).
Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.
Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.
Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.
En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.
'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).
Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.
Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.
Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.
En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
anoniem_302489 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 06:50
0.85% gewijzigd
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:56
Oh to, wat ondankbaar en verwend! Dat zeg ik helemaal niet omdat ik me aangevallen voel, want dat voel ik me absoluut niet.
Jullie komen maar eens per twee maanden, blijven vervolgens urenlang en klagen later dat je met honger weg gaat. Hoe verongelijkt!
Goede tips zijn al gegeven, neem een lekkere pan eten mee, of bied van tevoren al aan om Chinees te halen.
Maar ga niet als een prinses acht uur lang bediend worden en daar vervolgens over klagen.
Jullie komen maar eens per twee maanden, blijven vervolgens urenlang en klagen later dat je met honger weg gaat. Hoe verongelijkt!
Goede tips zijn al gegeven, neem een lekkere pan eten mee, of bied van tevoren al aan om Chinees te halen.
Maar ga niet als een prinses acht uur lang bediend worden en daar vervolgens over klagen.
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:57
Dus omdat jíj eten heel belangrijk vindt moet schoonma dat ook maar vinden? Niet jouw mores aan een ander opleggen.
En dat zij steeds zegt dat het zoveel is en voor morgen nog een portie heeft? Dan zeggen jullie toch gewoon ''Nou, het smaakt erg goed en ik heb nog best trek dus ik schep nog wat op hoor, lekker!''. Waarom zou je niet meer durven opscheppen? Niet zo benauwd doen hoor.
En dat zij steeds zegt dat het zoveel is en voor morgen nog een portie heeft? Dan zeggen jullie toch gewoon ''Nou, het smaakt erg goed en ik heb nog best trek dus ik schep nog wat op hoor, lekker!''. Waarom zou je niet meer durven opscheppen? Niet zo benauwd doen hoor.
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:58
Mijn schoonmoeder kookt ook absoluut niet lekker vinden man en ik. Verder nog nooit langer dan een paar minuten over nagedacht of besproken. We eten gewoon wat de pot schaft en hebben dat altijd overleefd.
Ze is al decennia alleen en woont twee uur rijden bij ons vandaan, rijdt zelf geen auto. We zijn gewoon blij als we elkaar weer zien, daar gaat het bij ons om.
Ze is al decennia alleen en woont twee uur rijden bij ons vandaan, rijdt zelf geen auto. We zijn gewoon blij als we elkaar weer zien, daar gaat het bij ons om.
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:59
pearle schreef: ↑18-08-2017 09:56God, wat erg dit. Een zeikende schoondochter. Kook dan zelf of samen met haar, neem haar mee uit eten, maar gedraag je niet als een verwende prinses.
Oja, en niet alles in de wereld draait om eten he, er is ook zoiets als gezelligheid
Overigens, maar 1x in de 2 maanden op visite gaan is ook armoe troef. We wonen in Nederland he, stel de ene in puntje zeeuws vlaanderen en de ander in puntje Groningen, dan nog is het beschamend om maar 6x per jaar langs te gaan
Neenee, je begrijpt het niet: gezelligheid ís eten. Zonder eten geen gezelligheid.
Hoe het bij ons gaat? Schoonvader is sinds 2 jaar weduwnaar. Hij woont op 2 uur rijden. Wij gaan elke 2 weken zijn kant uit. Hij serveert soep en brood of spek en een eitje als lunch. Hij vindt mij nogal een keukenprinses en ik merkte dat hij niet zo goed voor ons durfde koken. Dus vraag ik al bij de lunch wat hij 's avonds graag wil eten. En dan komt hij meestal met een gerecht dat hij zelf graag eet maar waarvan hij niet weet hoe het te bereiden. Ik kijk in de koelkast en we doen gezellig samen boodschappen. We koken samen want hij wil nieuwe dingen leren maken. En ik zorg dat er een extra portie is die in de vriezer gaat. Of ik maak thuis al een grote ovenschotel of we nemen schoonvader mee uit eten. Soms betaalt hij, soms wij. Ik denk zomaar dat TO haar schoonmoeder niet mag want als je het gewoon gezellig met elkaar wil hebben dan gaan dit soort dingen 'vanzelf'. Ik vind haar een ondankbaar, zeurend, lui en verwend nest.Tiktiktikwiebenik schreef: ↑18-08-2017 07:27Ik snap dat het raar overkomt, ook omdat ik mij bij elk bezoek er weer aan stor zit het inmiddels "wat hoog bij mij" en klinkt het nu heel ondankbaar. Jammer dat wenig reacties zijn, hoe het bij andere families aan toe gaat, of eten jullie nooit samen?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
lolapaloeza schreef: ↑18-08-2017 09:11Ik denk niet dat mijn moeder weet wat mijn lievelingskostje is trouwens... Ik zie me al aan haar vragen of ze dat voor me kan maken![]()
Mijn moeder: 'Waarom? Ga je dood ofzo'.
Ik heb mazzel dat mijn lievelingskostje, ook een favoriet van mijn moeder en de rest van de familie. Het is echt iets dat je niet voor 1 of 2 personen klaar maakt, dus we eten het regelmatig als we met zijn allen zijn.
De tafel staat dan vol met; bruine bonen, aardappelen, speklapjes, uitjes, sla, mayo, picallilly met als toetje zelfgemaakte bitterkoekjespudding.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:01
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:02
Ik eet af en toe bij mijn ouders. Soms wordt er speciaal voor me gekookt, soms zijn het kliekjes, soms wat de pot schaft. Het is altijd eenvoudig eten (prakje, soep, frietjes). De ene keer vind ik het lekkerder dan de andere keer. Maar het gevoel dat mijn ouders weer eens ouderwets voor me zorgen is onbetaalbaar.
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:03
Serieus? Ik zou kapot honger hebben na het eten van bijna alleen maar troep en niks normaal vullends. En aangezien ze 1 koekje krijgt zal ze ook wel geen hele zakken chips daar leeg eten.YouWish schreef: ↑18-08-2017 09:51Nou sorry maar TO beweert nog honger (!) te hebben na alles wat ze gegeten heeft. Dan zie ik ook een dik iemand voor me die zichzelf normaal grenzeloos volpropt.
Ze komt met de auto en zit daar ook alleen maar op haar reet dus waar moet ze zo'n honger van hebben dan?
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:05
Hoe heymt bij ons gaat?Tiktiktikwiebenik schreef: ↑18-08-2017 09:53Het topic gaat nu een hele andere kant op en heeft niets meer met mijn vraag te maken, hoe het bij andere families aan toe gaat. Sommige lezen alleen wat ze willen lezen en willen bewust provoceren.
Het kan zijn dat ik fout lig, hoe ik tegen de dingen aankijk. Dat was mijn gevoel, dat is, hoe ik het tot nu toe heb ervaren bij bezoekjes. En daarover heb ik een vraag gesteld met wat achtergrond, vanwaar die vraag vandaan kwam.
Het overgrote deel hier is voor niet zeuren, zelf wat meenemen of uit eten gaan, dat ga ik dan voortaan maar doen.
Ik ben blij dat jullie zo goed voor jullie ouders zorgen en ze vaak verwennen, hoop dat het ook echt zo is.
Wij blijven 'hangen' dus om het even welke partij, die eet gewoon mee. Er wordt in de voorraadkast gekeken, nog even extra naar de winkel gelopen of wat besteld.
Het topic ging ook een beetje een andere kant op door je eigen posts natuurlijk. Je fulmineert over de karige maaltijden en en passant vraag je nog even hoe het bij anderen gaat. En dan komt er een post over oppasgrootouders en wat die met jouw eigen vraag te maken heeft is mij nog steeds een raadsel.
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:08
@tiktikwiebenik Zou best eens kunnen dat schoonmoeder om haar eigen redenen net zo opziet tegen die bezoekjes als jij..
Ze zal dat niet eerlijk zeggen trouwens...wsl wel tegen haar dochter dus daar zal man achter moeten komen
Als je mensen uitnodigt voor je verjaardag maar je verwacht dat ze blijven eten moet je dat specifiek zeggen anders vertrekken mensen uit beleefdheid voor het eten
Verder is koffie gebak..daarna fris/bier en wat chips heel normaal op een verjaardag als je een dagdeel komt (een middagje of avondje)
Zou het een optie zijn wat vaker maar dan wat minder lang en tussen etenstijden te komen? Dat geeft mss ook wat lucht voor je schoonmoeder. Soms wil je mensen wel vaker zien maar meteen een hele dag is heftig als je ook een hele dag eten moet verzorgen voor een heel gezin ineens.
Ze zal dat niet eerlijk zeggen trouwens...wsl wel tegen haar dochter dus daar zal man achter moeten komen
Als je mensen uitnodigt voor je verjaardag maar je verwacht dat ze blijven eten moet je dat specifiek zeggen anders vertrekken mensen uit beleefdheid voor het eten
Verder is koffie gebak..daarna fris/bier en wat chips heel normaal op een verjaardag als je een dagdeel komt (een middagje of avondje)
Zou het een optie zijn wat vaker maar dan wat minder lang en tussen etenstijden te komen? Dat geeft mss ook wat lucht voor je schoonmoeder. Soms wil je mensen wel vaker zien maar meteen een hele dag is heftig als je ook een hele dag eten moet verzorgen voor een heel gezin ineens.
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:08
.nerdopviva schreef: ↑18-08-2017 10:02Ik eet af en toe bij mijn ouders. Soms wordt er speciaal voor me gekookt, soms zijn het kliekjes, soms wat de pot schaft. Het is altijd eenvoudig eten (prakje, soep, frietjes). De ene keer vind ik het lekkerder dan de andere keer. Maar het gevoel dat mijn ouders weer eens ouderwets voor me zorgen is onbetaalbaar.
Dit.
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:09
Oudblond schreef: ↑18-08-2017 09:59Hoe het bij ons gaat? Schoonvader is sinds 2 jaar weduwnaar. Hij woont op 2 uur rijden. Wij gaan elke 2 weken zijn kant uit. Hij serveert soep en brood of spek en een eitje als lunch. Hij vindt mij nogal een keukenprinses en ik merkte dat hij niet zo goed voor ons durfde koken. Dus vraag ik al bij de lunch wat hij 's avonds graag wil eten. En dan komt hij meestal met een gerecht dat hij zelf graag eet maar waarvan hij niet weet hoe het te bereiden. Ik kijk in de koelkast en we doen gezellig samen boodschappen. We koken samen want hij wil nieuwe dingen leren maken. En ik zorg dat er een extra portie is die in de vriezer gaat. Of ik maak thuis al een grote ovenschotel of we nemen schoonvader mee uit eten. Soms betaalt hij, soms wij. Ik denk zomaar dat TO haar schoonmoeder niet mag want als je het gewoon gezellig met elkaar wil hebben dan gaan dit soort dingen 'vanzelf'. Ik vind haar een ondankbaar, zeurend, lui en verwend nest.
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:10
TO, hoe ging het voorheen toen je schoonvader nog leefde?
Het kan best hoor, dat eten gewoon niet zo belangrijk is voor je schoonfamilie en als dat in jouw familie wel het geval is, is dat even wennen. Maar dat zou inmiddels al het geval moeten zijn en in plaats van je daar heel druk om te maken, kun je het beter accepteren. Andere oplossingen zijn al aangedragen dus het is aan jou wat je er mee gaat doen.
Verder, iets als iets typisch een bepaalde cultuur aanduiden omdat dat in 1 gezin zo is, is niet zo aardig en jaagt mensen nogal snel de gordijnen in. Je had ook gewoon kunnen vragen hoe dat bij anderen gaat zonder het als iets Nederlands te bestempelen.
Het kan best hoor, dat eten gewoon niet zo belangrijk is voor je schoonfamilie en als dat in jouw familie wel het geval is, is dat even wennen. Maar dat zou inmiddels al het geval moeten zijn en in plaats van je daar heel druk om te maken, kun je het beter accepteren. Andere oplossingen zijn al aangedragen dus het is aan jou wat je er mee gaat doen.
Verder, iets als iets typisch een bepaalde cultuur aanduiden omdat dat in 1 gezin zo is, is niet zo aardig en jaagt mensen nogal snel de gordijnen in. Je had ook gewoon kunnen vragen hoe dat bij anderen gaat zonder het als iets Nederlands te bestempelen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:14
en hoe het bij ons gaat? Als ik vroeger bij opa en oma at, was het meestal gewoon wat ze zelf die dag zouden eten, maar oma maakte dan wel vaak een toetje waarvan ze wist dat ik dat heel erg lekker vond zoals griesmeelpudding met bessensap
. Als we met kerst bij hun aten, was het altijd 2 soorten vlees, verschillende soorten groente en aardappeltjes en een lekker toetje.
Nu bij mij moeder van 70, gaat het meestal in overleg. Waar heb je zin in? Soms koken we samen, soms ik, soms zij, net zoals het uitkomt. Maar ik denk dat mijn moeder nogal beledigd zou zijn bij het beeld van 70jarigen wat er bij sommigen hier heerst
Nu bij mij moeder van 70, gaat het meestal in overleg. Waar heb je zin in? Soms koken we samen, soms ik, soms zij, net zoals het uitkomt. Maar ik denk dat mijn moeder nogal beledigd zou zijn bij het beeld van 70jarigen wat er bij sommigen hier heerst
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:21
Oudblond schreef: ↑18-08-2017 09:59Hoe het bij ons gaat? Schoonvader is sinds 2 jaar weduwnaar. Hij woont op 2 uur rijden. Wij gaan elke 2 weken zijn kant uit. Hij serveert soep en brood of spek en een eitje als lunch. Hij vindt mij nogal een keukenprinses en ik merkte dat hij niet zo goed voor ons durfde koken. Dus vraag ik al bij de lunch wat hij 's avonds graag wil eten. En dan komt hij meestal met een gerecht dat hij zelf graag eet maar waarvan hij niet weet hoe het te bereiden. Ik kijk in de koelkast en we doen gezellig samen boodschappen. We koken samen want hij wil nieuwe dingen leren maken. En ik zorg dat er een extra portie is die in de vriezer gaat. Of ik maak thuis al een grote ovenschotel of we nemen schoonvader mee uit eten. Soms betaalt hij, soms wij. Ik denk zomaar dat TO haar schoonmoeder niet mag want als je het gewoon gezellig met elkaar wil hebben dan gaan dit soort dingen 'vanzelf'. Ik vind haar een ondankbaar, zeurend, lui en verwend nest.
Ik vind dit zo'n lieve post! Hoop dat mijn kinderen ook met zulke lieve schoondochters gaan thuiskomen ooit!
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:22
In je OP zeg je letterlijk: "...... zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij. "Tiktiktikwiebenik schreef: ↑18-08-2017 08:53Veel voelen zich blijkbaar aangevallen, omdat ik "hier in Nederland" gebruikte, maar mij gaat het helemaal niet erom dat Nederlanders niet gastvrij zouden zijn.
Hiermee generaliseer je. Vandaar ook al twee keer mijn vraag wat jouw cultuur dan is? Maar daar durf je blijkbaar niet op te antwoorden en draaikont je er omheen. Wonen jullie überhaupt wel in Nederland of in een van de buurlanden? Want jouw kind zadel je hiermee met een scheef beeld op. "Hier in Nederland" wonen namelijk legio culturen, en bij iedereen zal de invloed van die cultuur meer of minder zijn.
Wat ik vreemd vind is dat jij, aangezien je al minstens 6 jaar haar schoondochter bent, en dus al blindelings weet hoe de dag gaat verlopen (in jouw ogen dus karig qua wat je te eten krijgt) niet van te voren gaat lunchen of inderdaad die zelfgebakken taart of ovenschotel meeneemt of haar lekker mee uit eten neemt. En nee dat hoeft niet duur te zijn 2 voor de prijs van 1 acties in overvloede.
Je schoonmoeder ziet haar kleinzoon maar een keer in de 2 maanden (!) die wil dan qualitytime met hem, haar zoon en met jou doorbrengen en dat is misschien iets tijdens een urenlange maaltijd.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 18-08-2017 10:39
0.07% gewijzigd
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:33
Misschien voelt jouw schoonfamilie zich trouwens wel ongemakkelijk bij al het eten dat jij op tafel zet, wanneer ze blijven eten, en gaan ze daarom voor het eten weg. Ik kan me zo voorstellen dat jij (onbewust) wilt laten zien hoe het volgens jou moet en hoort en daarom juist extra uitpakt hiermee. Als zij dan opgegroeid zijn in een cultuur van 'alle schalen moeten leeg', zijn ze misschien al misselijk bij het idee van mee-eten.
Later is nu
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:38
Vraag me ook af hoe jullie na de maaltijd reageren. Zeg je uit beleefdheid dat je lekker gegeten hebt of ben je eerlijk over wat er tegenviel? Mijn moeder probeert ook wel 'ns wat uit, maar als het niets is dan zeg ik dat gewoon om het risico te vermijden dat nog 'ns te krijgen. En als ik 'n eter krijg zeg ik ook van te voren eerlijk te zijn en dat werkt voor mij ook prima. Want iets wat ik lekker vind kan voor 'n ander te pittig zijn o.i.d. Dus zeker iemand die hier vaker over de vloer komt stimuleer ik zeker om te zeggen wat ze echt vinden.
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:41
Ik heb de indruk dat TO elke twee maand naar haar schoonmoeder "moét" omdat nog minder naar buiten toe niet meer valt goed te praten onder het mom van de afstand, maar dat ze eigenlijk helemaal niet op bezoek wil.
En dan is elke reden om te zeuren goed genoeg, andersom was het topic misschien geweest 'mijn schoonmoeder propt mij en mijn kleine helemaal vol'.
Om op de vraag te antwoorden: mijn schoonvader woont op ruim 2 uur rijden en wij gaan minstens 1 keer per maand op bezoek en zij komen gemiddeld 1 keer per 2 maand deze kant op en vaak zien we elkaar nog tussendoor een keer bij de brussen van mijn man.
Als dat zo uitkomt rij ik ook weleens een dag zonder man en kinders daarheen.
Schoonpa kookt 'boereneten' (en zijn vrouw doet de afwas): simpele kost met heel veel boter en groenten uit eigen moestuin en Saroma oid als toetje.
Het is wat minder mijn ding maar dat laat ik niet merken en als ik de groente complimenteer gooit onmiddellijk zijn halve moestuin in mijn auto
Eten wordt bij hen wel wat meer afgepast, weggooien is doodzonde en zij vinden restjes opeten armoe, dus dan liever wat minder royale hoeveelheden.
Is ook goed, we zijn er nog nooit met honger weggegaan en als dat zo zou zijn dan is er op de weg naar huis echt wel een McDo om de gaatjes te vullen.
Omgekeerd geniet pa heel erg van mijn kookkunsten, ik kook wat lichter en in zijn ogen 'speciaal': quinoa, risotto, spinazie bakken ipv platkoken...
Krijg vaak achteraf een smsje dat het hem zo gesmaakt heeft
En dan is elke reden om te zeuren goed genoeg, andersom was het topic misschien geweest 'mijn schoonmoeder propt mij en mijn kleine helemaal vol'.
Om op de vraag te antwoorden: mijn schoonvader woont op ruim 2 uur rijden en wij gaan minstens 1 keer per maand op bezoek en zij komen gemiddeld 1 keer per 2 maand deze kant op en vaak zien we elkaar nog tussendoor een keer bij de brussen van mijn man.
Als dat zo uitkomt rij ik ook weleens een dag zonder man en kinders daarheen.
Schoonpa kookt 'boereneten' (en zijn vrouw doet de afwas): simpele kost met heel veel boter en groenten uit eigen moestuin en Saroma oid als toetje.
Het is wat minder mijn ding maar dat laat ik niet merken en als ik de groente complimenteer gooit onmiddellijk zijn halve moestuin in mijn auto
Eten wordt bij hen wel wat meer afgepast, weggooien is doodzonde en zij vinden restjes opeten armoe, dus dan liever wat minder royale hoeveelheden.
Is ook goed, we zijn er nog nooit met honger weggegaan en als dat zo zou zijn dan is er op de weg naar huis echt wel een McDo om de gaatjes te vullen.
Omgekeerd geniet pa heel erg van mijn kookkunsten, ik kook wat lichter en in zijn ogen 'speciaal': quinoa, risotto, spinazie bakken ipv platkoken...
Krijg vaak achteraf een smsje dat het hem zo gesmaakt heeft
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:43
Nounou heeft TO een gevoelige snaar geraakt. Er zijn best wat culturele verschillen in eetgewoontes volgens mij, dus zo'n rare vraag is het toch niet? Hoe het bij anderen gaat.
Bij ons gaat het zo: mijn schoonouders (tachtigers) wonen op 5 minuten lopen. Bijna elke zondag eten kinderen en kleinkinderen (deels ook volwassen) daar, voor zover ze geen andere afspraken hebben en schoonouders ook niet. We eten dan heerlijk en uitgebreid en als er over is krijgen we wat mee voor thuis (er is dus nooit te weinig). Nu gaat het wel om een Nederlandse familie, maar schoonouders zijn in Nederlands Indie geboren, dus misschien niet helemaal representatief.
Mijn ouders zijn een jaar of 15 jonger en wonen 200 km verder, wel ook in Nederland. Als we daar zijn eten we ook mee en nee mijn ouders staan niet urenlang in de keuken zoals mijn schoonouders, soms is er iets makkelijks gemaakt of wordt er wat bij de Chinees gehaald of we gaan bbq'en. We gaan dus in ieder geval nooit met honger naar huis. Als we niet mee eten, omdat we op tijd weg moeten, dan geven we dan vantevoren aan. Als mijn ouders hier komen eten ze ook mee, ik kook dan ook Indisch en geef ze ook wat mee voor thuis als er over is. Ze zijn gek op Indisch eten.
Bij ons gaat het zo: mijn schoonouders (tachtigers) wonen op 5 minuten lopen. Bijna elke zondag eten kinderen en kleinkinderen (deels ook volwassen) daar, voor zover ze geen andere afspraken hebben en schoonouders ook niet. We eten dan heerlijk en uitgebreid en als er over is krijgen we wat mee voor thuis (er is dus nooit te weinig). Nu gaat het wel om een Nederlandse familie, maar schoonouders zijn in Nederlands Indie geboren, dus misschien niet helemaal representatief.
Mijn ouders zijn een jaar of 15 jonger en wonen 200 km verder, wel ook in Nederland. Als we daar zijn eten we ook mee en nee mijn ouders staan niet urenlang in de keuken zoals mijn schoonouders, soms is er iets makkelijks gemaakt of wordt er wat bij de Chinees gehaald of we gaan bbq'en. We gaan dus in ieder geval nooit met honger naar huis. Als we niet mee eten, omdat we op tijd weg moeten, dan geven we dan vantevoren aan. Als mijn ouders hier komen eten ze ook mee, ik kook dan ook Indisch en geef ze ook wat mee voor thuis als er over is. Ze zijn gek op Indisch eten.
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:44
Ik begrijp niet zo goed waarom je zulke hoge eisen stelt aan je schoonmoeder als je daar bent en dat het je zo irriteert. Het komt over als fixatie op een non-issue. Hoe is het contact verder met haar? En als jullie naar haar toe gaan bespreken jullie dan een beetje de planning?
Als het alleen over het eten gaat dan zijn er goede adviezen gegeven, en zou ik de volgende keer van te voren aankondigen om uit eten te gaan en dit zelf te betalen, of zelf eten mee nemen en zeggen dat je nog eten over had van gisteren/een feestje etc. Haar in ieder geval nooit aanspreken op te weinig eten als je niet weet wat de achterliggende oorzaak is.
En ja, het kan natuurlijk voorkomen dat je nog honger hebt maar als dat bij gebeurd dan zeg ik dit tegen mijn man in de auto en haal nog ergens een kroketje oid. Ik zou me absoluut niet zo gaan ergeren elke keer weer waardoor ik er een topic over moet openen maar liever gewoon actie ondernemen en uitzoeken wat er aan de hand is. Zonder dit heel expliciet bespreekbaar te maken want ja, het is toch een beetje prinsessengedrag.
Ik ben benieuwd op jouw kijk jegens schoonmoeder in het algemeen. Mag je haar? Zijn er andere dingen voorgevallen? En wat is de reden dat jullie elkaar maar 2 keer per maand zien?
Als het alleen over het eten gaat dan zijn er goede adviezen gegeven, en zou ik de volgende keer van te voren aankondigen om uit eten te gaan en dit zelf te betalen, of zelf eten mee nemen en zeggen dat je nog eten over had van gisteren/een feestje etc. Haar in ieder geval nooit aanspreken op te weinig eten als je niet weet wat de achterliggende oorzaak is.
En ja, het kan natuurlijk voorkomen dat je nog honger hebt maar als dat bij gebeurd dan zeg ik dit tegen mijn man in de auto en haal nog ergens een kroketje oid. Ik zou me absoluut niet zo gaan ergeren elke keer weer waardoor ik er een topic over moet openen maar liever gewoon actie ondernemen en uitzoeken wat er aan de hand is. Zonder dit heel expliciet bespreekbaar te maken want ja, het is toch een beetje prinsessengedrag.
Ik ben benieuwd op jouw kijk jegens schoonmoeder in het algemeen. Mag je haar? Zijn er andere dingen voorgevallen? En wat is de reden dat jullie elkaar maar 2 keer per maand zien?
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:45
Ik kan mij niet voorstellen dat je maar 1x in de twee maanden op bezoek bij jouw ouders gaat. Mijn ouders wonen voor Nederlands begrippen aan de andere kant van het land: 2 uur rijden, maar ik ben er zeker 1 keer in de maand en vaak zelfs vaker. Als ik thuis ben pakt mam inderdaad helemaal uit en krijg ik zelfs boodschappen mee. Als ouders mijn kant uitkomen zorg ik ook dat er genoeg in huis of ik neem ze mee uiteten. Als ze straks ouder zijn en niks meer kunnen draai ik de rollen om: en ga ik lekker voor ze koken of boodschappen met ze doen. Of ik laat Appie bezorgen mocht ik zelf geen tijd hebben of op vakantie zijn. Dan bel ik mama en bestel ik het voor haar.
Overnacht jij nooit bij jouw schoonmoeder? Of kan dat niet door de ruimte als het zo ver weg is?
Schoonfamilie woont wel in dezelfde stad (in Holland) en daar is het wel minder qua uitpakken met eten dan ik gewend ben, maar nog steeds veel en het is altijd leuk als ik kom.
Overnacht jij nooit bij jouw schoonmoeder? Of kan dat niet door de ruimte als het zo ver weg is?
Schoonfamilie woont wel in dezelfde stad (in Holland) en daar is het wel minder qua uitpakken met eten dan ik gewend ben, maar nog steeds veel en het is altijd leuk als ik kom.