Mee-eten bij ouders

18-08-2017 06:31 483 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, hoe het bij andere families is.

Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.

'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).

Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.

Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.

Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.

En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
anoniem_302489 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 06:50
0.85% gewijzigd
Westworld schreef:
18-08-2017 10:03
Serieus? Ik zou kapot honger hebben na het eten van bijna alleen maar troep en niks normaal vullends. En aangezien ze 1 koekje krijgt zal ze ook wel geen hele zakken chips daar leeg eten.
Kapot honger...? Wat overdreven zeg.

Ze kreeg een broodje, koek, kaas, komkommers, chips, avondeten en een toetje.

En dan heb je kapot honger? Wat een belediging voor de mensen op de wereld die écht honger hebben.

Ik vind het echt schaamteloos ondankbaar.
MonicaG schreef:
18-08-2017 10:41
en Saroma oid als toetje.
ik zet NU Saroma op mijn boodschappenlijstje, hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm, das lang geleden!
YouWish schreef:
18-08-2017 10:48
Kapot honger...? Wat overdreven zeg.

Ze kreeg een broodje, koek, kaas, komkommers, chips, avondeten en een toetje.

En dan heb je kapot honger? Wat een belediging voor de mensen op de wereld die écht honger hebben.

Ik vind het echt schaamteloos ondankbaar.
Oké misschien typte ik het wat overdreven, maar ik zou inderdaad honger hebben als ik de hele dag niet vullende dingen zou eten. En dat betekent niet dat ik niet dondersgoed weet dat het een luxe probleem is. En ik zou mijn schoonmoeder ook gewoon dankbaar zijn en al helemaal geen topic erover openen.
lattemachiato schreef:
18-08-2017 10:43
Nounou heeft TO een gevoelige snaar geraakt. Er zijn best wat culturele verschillen in eetgewoontes volgens mij, dus zo'n rare vraag is het toch niet? Hoe het bij anderen gaat.
Voor mijn gevoel, en ik was daar volgens mij niet alleen in, wordt het vrij aanvallend gebracht. 'Die Nederlanders'.. Zelf schrijft ze goed Nederlands, overigens, voor iemand die kennelijk niet Nederlands is? In mijn beleving zijn we allemaal Nederlanders. Ze had ook gewoon kunnen vragen "hoe gaat dat bij jullie? Bij mij thuis zo en bij m'n schoonfamilie toch anders"

Ik heb een stel gekend waarvan de één van huis uit leerde dat de pot leeg moest. De ander, toevallig diegene die kookte, had geleerd dat er minstens 1 aardappel moest blijven liggen. Toen er op een gegeven moment kilo's aardappels doorgingen en persoon 1 zich zo'n beetje misselijk at, zijn ze daar eens over gaan praten :hihi: Maar dit waren 2 blanke Nederlanders. Er zijn gewoon altijd tussen families verschillende gewoontes.
Later is nu
lilalinda schreef:
18-08-2017 10:55
ik zet NU Saroma op mijn boodschappenlijstje, hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm, das lang geleden!
Jaaaa, die felroze of gele :flirting:
Westworld schreef:
18-08-2017 11:00
Oké misschien typte ik het wat overdreven, maar ik zou inderdaad honger hebben als ik de hele dag niet vullende dingen zou eten. En dat betekent niet dat ik niet dondersgoed weet dat het een luxe probleem is. En ik zou mijn schoonmoeder ook gewoon dankbaar zijn en al helemaal geen topic erover openen.
TO en haar gezin zitten 2 uur in de auto voor ze bij schoonmoeder aankomen, dus als ze echt zo vergaan van de honger en zelf ook niets ondernemen om schoonmoeder uit eten te nemen of iets te halen, kunnen ze op de heenweg gewoon even bij de Mac binnen wippen voor 'n bodempje.
Mevrouw75 schreef:
18-08-2017 10:05
Hoe heymt bij ons gaat?
Wij blijven 'hangen' dus om het even welke partij, die eet gewoon mee. Er wordt in de voorraadkast gekeken, nog even extra naar de winkel gelopen of wat besteld.

Het topic ging ook een beetje een andere kant op door je eigen posts natuurlijk. Je fulmineert over de karige maaltijden en en passant vraag je nog even hoe het bij anderen gaat. En dan komt er een post over oppasgrootouders en wat die met jouw eigen vraag te maken heeft is mij nog steeds een raadsel.
De vraag staat bovenaan het topic, hoe het bij anderen gaat.

Dat met de oppas heb ik misschien heel ongelukkig als voorbeeld gebruikt dat andere grootouders/ ouders / kinderen vaker contact met elkaar hebben en waarschijnlijk ook vaker bij elkaar eten... dus dat het wel onderdeel van de cultuur hier is om zoiets samen (thuis) te doen. Het is naar mijn mening niet zo dat mensen alleen maar om de zoveel tijd (met hun bos bloemen en hun appeltaart!) bij oma thuis ( niet tehuis!) komen, die ze dan mee uitnemen om in een restaurant op een doodgewone dag (zonder iets te vieren) wat te eten.

En chips zie ik niet echt als vervanging voor een maaltijd, en je weet dat je nog gaat eten en bunkert geen chips tegen de honger.
Ik weet niet precies, want ik heb de zak aardappelen niet gezien, maar ik denk dat het 450 g of misschien 600 g waren en dan 400 ml saus en dat voor 3 volwassenen + 1 kind + 1 keer "opwarmen voor morgen".
TO kan wel afgeven op haar "nederlands" gierige schoonmoeder, maar in veel van de culturen die veel eten serveren aan gasten is het ook gebruikelijk om je schoonmoeder wat vaker dan 6x per jaar te zien. Maar daar heeft TO schijnbaar minder moeite mee.
die ze dan mee uitnemen om in een restaurant op een doodgewone dag (zonder iets te vieren) wat te eten.
Waarom zou je wat te vieren moeten hebben om uit eten te gaan? Of is dat in jouw cultuur niet gebruikelijk? Jullie komen al maar 'n paar keer per jaar bij schoonma dus dat op zich zal al reden zijn om iets te vieren te hebben, voor haar dan toch. Hoef je niet gelijk naar 'n duur restaurant, een keer pizza, pannenkoek of chinees is toch ook prima? Heeft schoonma geen gedoe met boodschappen, koken en afwas en kun je ontspannen bij kletsen.
Tiktiktikwiebenik schreef:
18-08-2017 11:12

Dat met de oppas heb ik misschien heel ongelukkig als voorbeeld gebruikt dat andere grootouders/ ouders / kinderen vaker contact met elkaar hebben en waarschijnlijk ook vaker bij elkaar eten... dus dat het wel onderdeel van de cultuur hier is om zoiets samen (thuis) te doen. Het is naar mijn mening niet zo dat mensen alleen maar om de zoveel tijd (met hun bos bloemen en hun appeltaart!) bij oma thuis ( niet tehuis!) komen, die ze dan mee uitnemen om in een restaurant op een doodgewone dag (zonder iets te vieren) wat te eten.

En chips zie ik niet echt als vervanging voor een maaltijd, en je weet dat je nog gaat eten en bunkert geen chips tegen de honger.
Ik weet niet precies, want ik heb de zak aardappelen niet gezien, maar ik denk dat het 450 g of misschien 600 g waren en dan 400 ml saus en dat voor 3 volwassenen + 1 kind + 1 keer "opwarmen voor morgen".
.

Maar over wiens cultuur heb je het hier nu dan?

Want in mijn blanke Nederlandse cultuur werd ik 46 jaar terug bij het schoolplein al regelmatig opgehaald door mijn opa en oma. Sowieso paste oma veel op.

Hoe zit dat bij jouw cultuur? En bij die van je man? Moet z'n moeder elke woensdagmiddag bij school staan? 3,5 uur rijden enkele reis (geen idee, die afstand is ook nog niet duidelijk) zodat jij je een beetje thuisvoelt in die kille en spaarzame Nederlandse cultuur?
Later is nu

Waarom verwacht jij dan op die doodgewone dag meer dan kaas, komkommer, chips en een koekje? Ik eet op een doodgewone dag niet zoveel tussendoortjes.
Kashri schreef:
18-08-2017 11:14
TO kan wel afgeven op haar "nederlands" gierige schoonmoeder, maar in veel van de culturen die veel eten serveren aan gasten is het ook gebruikelijk om je schoonmoeder wat vaker dan 6x per jaar te zien. Maar daar heeft TO schijnbaar minder moeite mee.
het is helemaal geen cultuurdingetje (niet Nederland versus andere culturen) het is gewoon wat je gewend bent. Het gaat veel meer om ouders (=normaal) versus schoonouders (=malligheid)
Mijn schoonouders doen ook de zaken heel anders dan mijn ouders. Op sommige vlakken doen ze dingen eigenlijk leuker/slimmer/handiger, maar tja, ik ben gewend wat mijn ouders doen (en ik snap, dat mijn man af&toe zijn wenkbrauwen optrekt bij hun gedrag).
Ik snap er steeds minder van :sigh:
Later is nu
lilalinda schreef:
18-08-2017 10:55

Ik vond die met pistache en die met framboos altijd zo lekker maar die is hier in België nergens meer te vinden :|
Weet iemand of ze die in Nederland nog verkopen? Tenslotte hebben jullie een andere cultuur dus wie weet ook andere Saroma :mrgreen:
To, ik heb losgelaten dat bij sommige mensen 'welkom zijn' ook inhoudt dat ze veel rekening met eten met je houden.
En voor sommige mensen is eten niet zo belangrijk of ze worden nerveus van anders dan anders.
Ik vind het ook karig overkomen maar je kunt daar zelf ook iets op verzinnen.
Ik bedacht me bijv dat ik het heel normaal vind om bij mensen van wie ik weet dat ze krap zitten en ik kom met mijn kinderen aan, dat ik dan zelf lunch meeneem.
Dus waarom dat niet bij mensen bij wie eten niet zo belangrijk is.
Ze doet duidelijk wel moeite, ik neem aan dat ze in haar eentje geen chips en rauwkost eet.
Mijn schoonmoeder roept als er een plan wordt gemaakt al bij voorbaat IK DOE MAKKELIJK HOOR!
Want heel toevallig is ze altijd precies net als wij komen moe van het koken voor haar vrienden en andere kinderen (en we komen al niet vaak want ze kunnen om voornoemde redenen nooit).
Dus als we daar zijn allemaal foto's van lekkere gerechten voor anderen en doldwaze avonden, en wij mogen zelf voor iedereen chinees halen en krijgen commentaar dat we weer idioot veel hebben gehaald.
Dat is wat het is, en laatst zei ze dat het ze het zo fijn vind dat wij zo makkelijk zijn.
Niet alles geeft misschien met expres tekort doen of gemakzucht te maken.
Bij mij schijnt ze nerveus te worden dat ze niet goed genoeg kan koken omdat ik een deels andere culturele achtergrond heb.
Ik zou zelf eten meenemen en voorstellen om af te halen.
Naar mijn eigen moeder neem ik altijd krentenbollen en croissantjes of luxe bolletjes met een wat leuker beleg mee.
Het leven is te kort en je ziet elkaar te weinig om je aan dat soort dingen te storen.
Er is eten overal verkrijgbaar dus zelfs met een middagje wat minder overleef je het nog wel.
Kashri schreef:
18-08-2017 11:14
Dit.
Ga eens wat vaker bij je schoonmoeder op bezoek. En neem een appeltaart, pan stoofvlees of schaal lasagne mee, ga samen chinees halen of neem haar mee uit eten. Maakt het uit dat dat misschien niet gebruikelijk is?
lilalinda schreef:
18-08-2017 11:19
het is helemaal geen cultuurdingetje (niet Nederland versus andere culturen) het is gewoon wat je gewend bent. Het gaat veel meer om ouders (=normaal) versus schoonouders (=malligheid)
Mijn schoonouders doen ook de zaken heel anders dan mijn ouders. Op sommige vlakken doen ze dingen eigenlijk leuker/slimmer/handiger, maar tja, ik ben gewend wat mijn ouders doen (en ik snap, dat mijn man af&toe zijn wenkbrauwen optrekt bij hun gedrag).
Haha ja dat klopt echt!!!
lilalinda schreef:
18-08-2017 11:19
.
Maar TO maakt er keer op keer een cultuurdingetje van. Dat is zo jammer.
Later is nu
MonicaG schreef:
18-08-2017 11:20
Ik vond die met pistache en die met framboos altijd zo lekker maar die is hier in België nergens meer te vinden :|
Weet iemand of ze die in Nederland nog verkopen? Tenslotte hebben jullie een andere cultuur dus wie weet ook andere Saroma :mrgreen:
Moet ik wat opsturen? ;-)
(geen idee of de smaak er nog is, maar ik krijg inmiddels ook wel zin in zo'n puddinkje)
Later is nu
Dreamer schreef:
18-08-2017 11:18

Maar over wiens cultuur heb je het hier nu dan?
Dat wil ze niet vertelluh.....

Ik dacht eerst een Belgische of Duitse. Maar gezien de zinsopbouw en woordenschat krijg ik toch het idee dat haar wiegje gewoon in het ongastvrije Nederland heeft gestaan.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Dat "cultuurding" begrijp ik ook niet. Waarom haal je dat er toch steeds bij?
En lees ik een nu ook een kleine irritatie dat je schoonmoeder niet op je kind past?

En nee, het is inderdaad niet gebruikelijk dat mensen hun (schoon)moeder maar eens in de twee maanden opzoeken.
Moppert jouw man ook zo, om hoe het bij zijn moeder gaat? Wat vindt hij ervan?

Ik zie zo voor me dat het gezin bij moeder aankomt, op de bank ploft, en dat moeder vervolgens de hele dag bezig is met zorgen. En dan na vertrek van de familie nog blijft zitten met de afwas en overige troep.

Wat doen jullie verder, behalve eten? Spelletje, wandeling, klusjes in huis?
Mind the gap
Dreamer schreef:
18-08-2017 11:24
Moet ik wat opsturen? ;-)
(geen idee of de smaak er nog is, maar ik krijg inmiddels ook wel zin in zo'n puddinkje)
Als je pistache en framboos kunt vinden, dan graag, tnx :cheer2:
Ach... de laatste keer dat ik bij mijn schoonmoeder heb gegeten heb ik meer dan een week lang van een heftige voedselvergiftiging kunnen 'genieten'. ;-)

Hoe het bij ons gaat:

Mijn schoonmoeder is buitenlands en woont ook in het buitenland. We zijn daar dus erg weinig. In het begin kookte ze elke avond een heel buffet voor ons. Tegenwoordig kookt ze normale porties en staan er vaak genoeg restjes op tafel. Ze maakt wel de dingen die wij lekker vinden. Ik heb ook wel eens voor haar gekookt, of we doen dingen samen.

Bij mijn ouders zijn we vaker. Vanwege de afstand blijven we ook meestal het hele weekend. Dan wordt er meestal iets eenvoudigs gekookt door mijn vader (aardappelen, groente, vlees of macaroni ofzo). Als we onverwachts mee blijven eten dan wordt er wel iets bij elkaar gescharreld of we halen iets of gaan uit eten.
Een boterham met pindakaas is wat mij betreft ook prima...

Ik vind uit eten gaan met familie al een feestje op zich, daar hoeft voor mij geen speciale reden aan ten grondslag te liggen. Ik vind het ook erg leuk om als we even "uit" zijn overdag te trakteren op iets lekkers (koffie met gebak of een broodje ofzo).

Als we zelf gasten krijgen dan gaan we vaak uit eten (als mijn ouders komen bijvoorbeeld) of zetten we een maaltijd op tafel die kan varieren van nasi met kip en salade tot een volledige luxe kaas/worst/paté etc. plank of gewoon soep met een worstebroodje... Allemaal afhankelijk van wie er komt en wat we op die dag gaan doen.

Meestal hebben wij trouwens ook te veel, maar dat komt wel op :-)

Maar ik heb eigenlijk nog nooit negatief gedacht over het eten als ik ergens op visite was geweest.
redbulletje schreef:
18-08-2017 11:09
TO en haar gezin zitten 2 uur in de auto voor ze bij schoonmoeder aankomen, dus als ze echt zo vergaan van de honger en zelf ook niets ondernemen om schoonmoeder uit eten te nemen of iets te halen, kunnen ze op de heenweg gewoon even bij de Mac binnen wippen voor 'n bodempje.
In mijn eerste post zei ik ook dat ik zelf waarschijnlijk eten zou meenemen en oma zou aanbieden om te trakteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven