Gender neutraal
donderdag 27 juli 2017 om 16:20
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
woensdag 20 september 2017 om 08:39
woensdag 20 september 2017 om 08:46
Waarom zou een vrouw zo'n friteszakje moeten bestellen om door te plassen? Hoe stel je je dat voor als een vrouw een skinny, tregging of rokje aan heeft als ze in de rij staat bij een urinoir ? ( op het mannen toilet dus) waar mannen handsfree staan te klateren zonder tussen schotje. Niet over nagedacht? Onwetendheid ?
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
woensdag 20 september 2017 om 08:55
Ik zal een kaarsje aansteken dat je dat gaat lukken, want ik draag mijn spijkerrokje met donkere legging, vlot shirt, blouse of trui, en lekker makkelijk schoeisel eronder. En bij hoge nood en lange rij ga ik gewoon op het extra ruime toilet met brede deur.
woensdag 20 september 2017 om 09:00
anoniem23081410 schreef: ↑19-09-2017 19:29Ach ik denk niet dat fleurtje dat nodig heeft hoor, meer de mensen die hier zo openminded overkomen en mensen in spijkerrokjes uitlachen kunnen zich veel beter verdiepen in een beetje wereldwijsheid.![]()
![]()
fleurtje_5 wijzigde dit bericht op 20-09-2017 09:13
3.32% gewijzigd
woensdag 20 september 2017 om 09:00
De HEMA gaat gender neutrale kleding verkopen! Ik ben hier zelf wel een grote voorstander van. Als klein kind was ik een meisje met kort haar, wat 'jongenskleren' droeg, zich als piraat verkleedde en het grootste Playmobil kasteel van iedereen had haha.
Ik voetbalde ook en heb toen ik jong was heel vaak meegemaakt dat mensen aan mijn ouders vroegen waarom ik niet wat 'meisjesachtiger' was en of ze me niet wat meer als een meisje konden kleden. Ook had ik een gymleraar op de basisschool die vond dat meisjes moesten handballen en jongens moesten voetballen..
Maar goed, terug naar de HEMA! Ik vind dit een super goed initiatief, zeker nadat er voor meisjes bijvoorbeeld alleen maar hartjesonderbroeken te krijgen waren..
Ik voetbalde ook en heb toen ik jong was heel vaak meegemaakt dat mensen aan mijn ouders vroegen waarom ik niet wat 'meisjesachtiger' was en of ze me niet wat meer als een meisje konden kleden. Ook had ik een gymleraar op de basisschool die vond dat meisjes moesten handballen en jongens moesten voetballen..
Maar goed, terug naar de HEMA! Ik vind dit een super goed initiatief, zeker nadat er voor meisjes bijvoorbeeld alleen maar hartjesonderbroeken te krijgen waren..
woensdag 20 september 2017 om 09:04
Ik had het tegen siofra, die vroeg er naar.Fleurtje_5 schreef: ↑20-09-2017 08:46Waarom zou een vrouw zo'n friteszakje moeten bestellen om door te plassen? Hoe stel je je dat voor als een vrouw een skinny, tregging of rokje aan heeft als ze in de rij staat bij een urinoir ? ( op het mannen toilet dus) waar mannen handsfree staan te klateren zonder tussen schotje. Niet over nagedacht? Onwetendheid ?
woensdag 20 september 2017 om 09:04
Echt een goed idee!!!Kyreza schreef: ↑20-09-2017 09:00De HEMA gaat gender neutrale kleding verkopen! Ik ben hier zelf wel een grote voorstander van. Als klein kind was ik een meisje met kort haar, wat 'jongenskleren' droeg, zich als piraat verkleedde en het grootste Playmobil kasteel van iedereen had haha.
woensdag 20 september 2017 om 09:06
Steek jij maar een kaarsje aan hoor, pas je wel op met de gordijnen?Fleurtje_5 schreef: ↑20-09-2017 08:55Ik zal een kaarsje aansteken dat je dat gaat lukken, want ik draag mijn spijkerrokje met donkere legging, vlot shirt, blouse of trui, en lekker makkelijk schoeisel eronder. En bij hoge nood en lange rij ga ik gewoon op het extra ruime toilet met brede deur.
woensdag 20 september 2017 om 09:08
Kyreza schreef: ↑20-09-2017 09:00De HEMA gaat gender neutrale kleding verkopen! Ik ben hier zelf wel een grote voorstander van. Als klein kind was ik een meisje met kort haar, wat 'jongenskleren' droeg, zich als piraat verkleedde en het grootste Playmobil kasteel van iedereen had haha.
Echt een super goed initiatief van de HEMA
woensdag 20 september 2017 om 09:10
woensdag 20 september 2017 om 09:10
Nou heb ik niet alles gelezen, dus sorry als ik mosterd ben. En misschien een beetje offtopic.
Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar mannen/vrouwen wc's. De insteek was wel de wachttijd. Grappig is dat de uitkomst voor een "vlotte doorstroming" niet het genderneutrale toilet is, maar een gemengd toilet, ik probeer een linkje te plaatsen maar dat lukt niet.
https://www.eoswetenschap.eu/festivaltoiletten
Even naar beneden scrollen voor een mooi overzichtsplaatje waarin wordt uitgelegd hoe iedereen m/v/neutraal/vul maar in, kan plassen met de minste wachttijd. Ideaal.
Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar mannen/vrouwen wc's. De insteek was wel de wachttijd. Grappig is dat de uitkomst voor een "vlotte doorstroming" niet het genderneutrale toilet is, maar een gemengd toilet, ik probeer een linkje te plaatsen maar dat lukt niet.
https://www.eoswetenschap.eu/festivaltoiletten
Even naar beneden scrollen voor een mooi overzichtsplaatje waarin wordt uitgelegd hoe iedereen m/v/neutraal/vul maar in, kan plassen met de minste wachttijd. Ideaal.
woensdag 20 september 2017 om 09:21
Dat was bij de HEMA dus niet mogelijk, en ik vind wel dat als je een grote keten bent; je aanbod wel divers moet zijn. Als er alleen meisjesonderbroeken zijn met hartjes..misschien willen meisjes ook gewoon meisjesonderbroeken met Shrek haha? In Engeland was er sowieso veel ophef door een aantal modeketens die op jongensshirts "Little boy, big dreams" hadden gezet en bij meisjes "Little girls, big smiles"Fleurtje_5 schreef: ↑20-09-2017 09:10Unisex kleding was in de jaren zeventig al populair en volgens mij bestaat het nog steeds.
De mode is zo breed en divers. Als je niet van hartjesonderbroeken houd zijn er vast onderbroeken met Shrek, Kermit de kikker of sportfiguurtjes er op.
woensdag 20 september 2017 om 09:22
Dan moeten ze naar een winkel gaan waar je dat wel kan krijgen..een jurkje kan je er nog steeds vinden, maar dan niet meer alleen roze voor meisjes en blauw voor jongens snap je. Het idee is goed, ik ben benieuwd hoe de uitvoering wordt haha. Ik vind het op zich ook al prima als winkels niet alleen meer per se roze meisjeskleding maken en stoere dingen voor jongens, wat meer gemixt mag best haha.Blondie456 schreef: ↑20-09-2017 09:11Ik vind het een ronduit belachelijk idee van de Hema. Het is toch ook niet handig voor de klanten die dan meer moeten zoeken als ze bv wel een jurkje voor hun dochter willen of hele meisjesachtige kleding.
woensdag 20 september 2017 om 09:35
Blondie456 schreef: ↑20-09-2017 09:11Ik vind het een ronduit belachelijk idee van de Hema. Het is toch ook niet handig voor de klanten die dan meer moeten zoeken als ze bv wel een jurkje voor hun dochter willen of hele meisjesachtige kleding.
Dat zal allemaal wel meevallen hoor, in veel Hema winkels (vooral kleine filialen) is er al geen aparte jongens en meisjes afdeling. Je kunt een jurkje toch wel van een spijkerbroek onderscheiden als er geen meisje boven of opstaat?? In de praktijk zal er nauwelijks iets veranderen, de meeste mensen kopen wel graag typische jongens of meisjes kleding dus die kleding blijft wel maar dan zonder label. Grote kans dat het ook gewoon bij elkaar blijft hangen. Hebben ze in een keer ook het hele gedoe met hartjes ondergoed opgelost want meisjes kunnen gewoon de huidige jongens onderbroeken aan. Gewoon een kwestie van het verbeteren van hun imago zonder moeite. Gewoon marketing net als bij de NS en gemeente Amsterdam, heeft niets met rekening houden met gender te maken maar vooral met hun eigen imago verbeteren.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
woensdag 20 september 2017 om 09:38
Je bent weer helemaal terug, zie ikBlondie456 schreef: ↑20-09-2017 09:11Ik vind het een ronduit belachelijk idee van de Hema. Het is toch ook niet handig voor de klanten die dan meer moeten zoeken als ze bv wel een jurkje voor hun dochter willen of hele meisjesachtige kleding.
Maar goed, de meeste mensen zullen nog steeds wel een jurk kunnen herkennen, denk ik.
woensdag 20 september 2017 om 09:40
woensdag 20 september 2017 om 09:44
Er is hier bij de Hema niks meer te doen dus het is wel erg nodig dat de Hema hun imago gaat verbeteren. Ik denk echter niet dat de oplossing zit in gender neutrale kleding te gaan verkopen. Sterker nog ik denk juist dat ze daar nog meer klanten mee gaan verliezen want veel mensen zitten hier helemaal niet op te wachten. Ik weet zeker dat er veel jongens zijn die het helemaal niet leuk vinden als er een meisje in zijn klas zit die bv hetzelfde shirt aan heeft. Veel jongens zouden dat shirt dan niet meer aantrekken en kinderen zijn hard ze kunnen daar dan zelfs mee gepest worden.
woensdag 20 september 2017 om 09:45
Ik denk niet dat de kleding meer uniseks zal worden, misschien een meer neutrale lijn erbij maar meer ook niet. Volgens mij loopt de baby en kinderkleding van de Hema heel goed, ze zouden wel gek zijn als ze dat niet meer verkochten. Ze gaan zichzelf echt niet in de vingers snijden hoor, dit is een actie die ze weinig kost en goed is voor hun imago, in werkelijkheid zal er weinig veranderen.
woensdag 20 september 2017 om 09:45
Wat een ramp...Blondie456 schreef: ↑20-09-2017 09:44Ik weet zeker dat er veel jongens zijn die het helemaal niet leuk vinden als er een meisje in zijn klas zit die bv hetzelfde shirt aan heeft. Veel jongens zouden dat shirt dan niet meer aantrekken en kinderen zijn hard ze kunnen daar dan zelfs mee gepest worden.
woensdag 20 september 2017 om 09:48
Blondie456 schreef: ↑20-09-2017 09:44Er is hier bij de Hema niks meer te doen dus het is wel erg nodig dat de Hema hun imago gaat verbeteren. Ik denk echter niet dat de oplossing zit in gender neutrale kleding te gaan verkopen. Sterker nog ik denk juist dat ze daar nog meer klanten mee gaan verliezen want veel mensen zitten hier helemaal niet op te wachten. Ik weet zeker dat er veel jongens zijn die het helemaal niet leuk vinden als er een meisje in zijn klas zit die bv hetzelfde shirt aan heeft. Veel jongens zouden dat shirt dan niet meer aantrekken en kinderen zijn hard ze kunnen daar dan zelfs mee gepest worden.
Nou lijkt me dat daar een taak voor de ouders (en schoolleiding) ligt om kinderen respect voor elkaar en hun keuzes bij te brengen..
woensdag 20 september 2017 om 09:56
Ik denk dat het uit die zin wel duidelijk wordt dat het nodig is om gender neutrale kleding te introduceren. Waarom moeten jongens per se jongenskleding aan en meisjes meisjeskleding aan? Omdat ze anders gepest worden? Lijkt me dat daar al een probleem zit..Blondie456 schreef: ↑20-09-2017 09:44Er is hier bij de Hema niks meer te doen dus het is wel erg nodig dat de Hema hun imago gaat verbeteren. Ik denk echter niet dat de oplossing zit in gender neutrale kleding te gaan verkopen. Sterker nog ik denk juist dat ze daar nog meer klanten mee gaan verliezen want veel mensen zitten hier helemaal niet op te wachten. Ik weet zeker dat er veel jongens zijn die het helemaal niet leuk vinden als er een meisje in zijn klas zit die bv hetzelfde shirt aan heeft. Veel jongens zouden dat shirt dan niet meer aantrekken en kinderen zijn hard ze kunnen daar dan zelfs mee gepest worden.
woensdag 20 september 2017 om 10:02
Jongens en meisjes mogen dragen wat ze willen maar veel meisje willen zelf echte meisjeskleding aan en veel jongens echt jongenskleding. Zelf draag ik ook altijd heel vrouwelijke kleding en zou nooit gender neutrale kleding dragen.