
'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16

woensdag 20 september 2017 om 21:02
Wat een leuk topic!
Ik deel mijn bureau met een piloot van SAS. Blijkbaar zijn de werkomstandigheden bij SAS erg slecht, veel piloten stoppen er na een tijdje mee en gaan dan opnieuw studeren. Ik geef regelmatig les aan geneeskundestudenten en bijna elk jaar zit er een >30-jarige piloot bij die een carrière-switch doet. Is dit ook iets dat speelt bij andere maatschappijen? Of is SAS gewoon echt een kl*** werkgever?
Ik deel mijn bureau met een piloot van SAS. Blijkbaar zijn de werkomstandigheden bij SAS erg slecht, veel piloten stoppen er na een tijdje mee en gaan dan opnieuw studeren. Ik geef regelmatig les aan geneeskundestudenten en bijna elk jaar zit er een >30-jarige piloot bij die een carrière-switch doet. Is dit ook iets dat speelt bij andere maatschappijen? Of is SAS gewoon echt een kl*** werkgever?


woensdag 20 september 2017 om 21:28
Cabine doet jaarlijks vliegveiligheidsexamen over de procedures, jaarlijks EHBO examen, 1 keer in de drie jaar Slide springen en brandjes blussen.


woensdag 20 september 2017 om 22:28
Daar is die vliegtuigstand voor bedacht

Dus ja.
Dan wordt er nl geen verbinding meer gezocht met netwerken en dat is wat (mogelijk) de apparatuur van het vliegtuig kan storen.

woensdag 20 september 2017 om 23:08

woensdag 20 september 2017 om 23:15
.
Dat is allemaal onzin. Is onderzoek naar gedaan en het is niet nodig om je telefoon in vliegtuigstand te zetten. Ik 'vergeet' dat tegenwoordig dus te doen.

woensdag 20 september 2017 om 23:17
.parbleumondieu schreef: ↑20-09-2017 23:08Er was eens een documentaire over de slechte onstandigheden waaronder RyanAirpiloten moeten werken. Mijn vraag: is er dus ook een gigantisch aanbod van sollicianten als er eens een vacature voor piloot bij KLM is?
Ryanair noemt een onverwacht groot aantal piloten dat overgestapt is naar de concurrentie toch als een van de redenen dat ze nu een te weinig piloten hebben om hun vluchten volgens schema uit te voeren?
woensdag 20 september 2017 om 23:24
SAS heeft een hele zware tijd achter de rug. Het bedrijf haalde erg slechte resultaten, mede ook omdat ze vervoer naar afgelegen Scandinavische oorden moeten leveren, en dat kost geld, levert niets op.lilapie schreef: ↑20-09-2017 21:02Wat een leuk topic!
Ik deel mijn bureau met een piloot van SAS. Blijkbaar zijn de werkomstandigheden bij SAS erg slecht, veel piloten stoppen er na een tijdje mee en gaan dan opnieuw studeren. Ik geef regelmatig les aan geneeskundestudenten en bijna elk jaar zit er een >30-jarige piloot bij die een carrière-switch doet. Is dit ook iets dat speelt bij andere maatschappijen? Of is SAS gewoon echt een kl*** werkgever?
Het internationale netwerk is uitgekleed en het zou me niet verbazen als de arbeidsomstandigheden inderdaad zijn verslechterd. Ik denk dat hij de bui ziet hangen dat hij mogelijk zijn baan verliest. Als je niet naar China wilt, dan kan ik me voorstellen dat je wat anders gaat doen.
Fate is just the weight of circumstances

woensdag 20 september 2017 om 23:29
Jazeker. We gaan minstens 4 keer per jaar de simulator in. Elk halfjaar is dat een examen, één keer voor verlenging brevet en een maatschappij-examen. Dit is inclusief een theoretisch examen. De andere 2 sessies zijn oefeningen, dat is echt bijscholing. Die worden niet beoordeeld, maar daar krijg je de wat ingewikkelder situaties voor je kiezen. Zo'n sessie bestaat uit 2 uur briefen, met herhaling van theorie, en 3,5 uur gesimuleerde noodsituaties.
Fate is just the weight of circumstances
woensdag 20 september 2017 om 23:30
Ik niet, ben bijna meteen van de vliegschool bij de maatschappij begonnen. Maar die vliegers zijn er zeker ook.robland320 schreef: ↑20-09-2017 21:29Cygnus, (en evt Kadanz)
ben je je carriere begonnen als commercieel piloot of heb je eerder bij de luchtmacht gevlogen?
Ik ben te lang voor de luchtmacht, het was geen optie voor mij.
Fate is just the weight of circumstances
woensdag 20 september 2017 om 23:31
Volgens mij wordt dat wel genoemd hoor.
cygnus wijzigde dit bericht op 20-09-2017 23:52
Reden: Typo
Reden: Typo
0.63% gewijzigd
Fate is just the weight of circumstances
woensdag 20 september 2017 om 23:34
Dat hebben ze wel gedaan de laatste tijd, mede ook omdat er lang geen vliegers zijn aangenomen en de wachtlijst best lang was. Inmiddels ligt dat wat anders, dus misschien dat het aannamebeleid aangepast gaat worden.parbleumondieu schreef: ↑20-09-2017 23:08Er was eens een documentaire over de slechte onstandigheden waaronder RyanAirpiloten moeten werken. Mijn vraag: is er dus ook een gigantisch aanbod van sollicianten als er eens een vacature voor piloot bij KLM is? Of neemt KLM alleen het neusje van de zalm aan?(ex luchtmacht, en zo)
Fate is just the weight of circumstances
woensdag 20 september 2017 om 23:39
Ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt Erizon, maar het is verre van onzin. Zelf ook wel eens mijn telefoon vergeten uit te zetten, en die was wel degelijk via de radio te horen! Het is lastig te bewijzen dat een boordsysteem op een telefoon reageert (de radio hoor je wel, dat is een specifieke storing), maar een collega vertelde me eens dat het drukregelingssysteem vreemd deed. Het vermoeden was een telefoon. Ze vonden een passagier met een mobiel in normale stand en zodra deze op flight mode stond deed het systeem het weer normaal. Overtuigd?
Fate is just the weight of circumstances
donderdag 21 september 2017 om 06:34
Waarom wil je hem perse aan? En het (misschien kleine) risico lopen dat er iets mis gaat in een vliegtuig met honderden mensen?
Je gaat toch onderweg niet zitten bellen of internetten?


donderdag 21 september 2017 om 08:24
Dit. Zó belachelijk om dat ding -lekker recalcitrant- aan te houden.swaentje71 schreef: ↑21-09-2017 06:34Waarom wil je hem perse aan? En het (misschien kleine) risico lopen dat er iets mis gaat in een vliegtuig met honderden mensen?
Je gaat toch onderweg niet zitten bellen of internetten?
Zie vaak mensen nog tot en met het taxiën druk aan het appen, wat ontzettend sneu die telefoonverslaafden.

donderdag 21 september 2017 om 08:40
Ik heb de laatste tijd zo vaak gehad dat de persoon naast mij tijdens het opstijgen nog zit te appen. Of tijdens de daling op het moment dat de riemen vast moeten en dus ook de stewardessen moeten zitten dat iemand naast mij z'n telefoon aan doet en al z'n berichten gaat inhalen.
Ik word er altijd angstig en boos van maar durf er niks van te zeggen... maar ik vind het echt absurd dat mensen hun telefoon zo belangrijk vinden dat ze er een mogelijk gevaarlijke situatie door creeeren.
Nog een vraagje aan cygnus:
Het wordt volgens mij steeds drukker in de lucht en op luchthavens. En laatst was er een bericht over Schiphol en dat daar vorig jaar veel bijna-gevaarlijke situaties waren ontstaan. Hoe kan je dit voorkomen met zoveel vliegtuigen in de lucht en zoveel strakke schema's? Ik ben bij slecht weer stiekem altijd een beetje huiverig voor een Tenerife scenario
Ik word er altijd angstig en boos van maar durf er niks van te zeggen... maar ik vind het echt absurd dat mensen hun telefoon zo belangrijk vinden dat ze er een mogelijk gevaarlijke situatie door creeeren.
Nog een vraagje aan cygnus:
Het wordt volgens mij steeds drukker in de lucht en op luchthavens. En laatst was er een bericht over Schiphol en dat daar vorig jaar veel bijna-gevaarlijke situaties waren ontstaan. Hoe kan je dit voorkomen met zoveel vliegtuigen in de lucht en zoveel strakke schema's? Ik ben bij slecht weer stiekem altijd een beetje huiverig voor een Tenerife scenario
donderdag 21 september 2017 om 08:43
Dacht je dan dat alle apparatuur in de cockpit zit?
Fate is just the weight of circumstances
donderdag 21 september 2017 om 08:51
Door goede verkeersleiding en procedures. Maar er is wel wat te nuanceren over het verhaal Schiphol. Schiphol heeft een complex banenstelsel, wat het risico op runway incursions vergroot. Er zijn daarom vrij rigide regels waar de verkeersleiding zich aan moet houden. Het verhaal was dat de groei van Schiphol wel eens zou kunnen stagneren door deze risicoverlagende maatregelen. Dat is iets anders dan dat het onveilig is op Schiphol, maar daar weet de wakkere krant van Nederland wel raad mee.morty schreef: ↑21-09-2017 08:40Nog een vraagje aan cygnus:
Het wordt volgens mij steeds drukker in de lucht en op luchthavens. En laatst was er een bericht over Schiphol en dat daar vorig jaar veel bijna-gevaarlijke situaties waren ontstaan. Hoe kan je dit voorkomen met zoveel vliegtuigen in de lucht en zoveel strakke schema's? Ik ben bij slecht weer stiekem altijd een beetje huiverig voor een Tenerife scenario
Naar aanleiding van Tenerife is er veel veranderd, zo heeft de toren een grondradar als het zicht slecht is en zijn veel cockpitprocedures aangepast.
Fate is just the weight of circumstances