'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
parbleumondieu schreef:
19-09-2017 20:40
Kijken piloten en stewardessen ook naar rampenfilms waarin vliegtuigen crashen? En aircrash investigation?
Ik juist! Ondanks mijn vliegangst :rofl: het maakt mij het hele vliegen beter begrijpen.

Ik vind het interessant wat zo'n vliegtuig wel (of juist niet) in de lucht houdt.

Het ingrijpen van piloten, het falen van medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud of reperaties en bv weerinvloeden.
Vlieg jij altijd met je eigen maatschappij (of de partners) of ga je wel eens “vreemd” ?
Privé bedoel ik, tijdens vakanties.
parbleumondieu schreef:
Kijken piloten en stewardessen ook naar rampenfilms waarin vliegtuigen crashen? En aircrash investigation?
Ik ben stewardess en kijk graag zulke programma's hoor! Machtig interssant :D
RedBaron schreef:
19-09-2017 21:57
Ik juist! Ondanks mijn vliegangst :rofl: het maakt mij het hele vliegen beter begrijpen.

Ik vind het interessant wat zo'n vliegtuig wel (of juist niet) in de lucht houdt.

Het ingrijpen van piloten, het falen van medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud of reperaties en bv weerinvloeden.
Ik keek er vroeger graag naar, maar sinds ok regelmatig vlieg durf ik er niet meer naar te kijken. Ik ban bang dat ik er vliegangst van krijg :facepalm:
morty schreef:
19-09-2017 20:32
Wat gebeurt er overigens als beide motoren uitvallen? Kan je dan nog veilig naar een vliegveld "zweven" ?
Beide, je bedoelt denk ik alle... Een verkeersvliegtuig kan ook zweven zonder motorvermogen, maar het gaat best wel hard naar beneden. Dan moet er maar net een vliegveld in de buurt liggen... Het is een lastige manoeuvre, want je moet wel precies goed uitkomen qua hoogte en snelheid. Daar zijn wel wat hulpmiddelen voor, maar ik zou erg in details treden om dat uit te leggen.
De kans dat dat gebeurt is eigenlijk nihil. De meest voorkomende oorzaak is vulkaanas. Om die reden worden actieve vulkanen ook nauwlettend in de gaten gehouden. Een andere oorzaak zou kunnen zijn geen brandstof meer, dan is er in het voortraject iets misgegaan met beslissingen nemen. Ook vogels zouden een oorzaak kunnen zijn, maar dat allebei de motoren (of alle) dan stoppen is een zeldzaamheid. Maar Sully was wel een geval ja. Meestal gebeurt dat dan op lagere hoogte, boven de 3 kilometer vliegen er weinig vogels.
De fabrikanten gaan ervan uit dat de kans hierop nihil is, maar er is wel een procedure voor. Die is er op gericht om één of meerdere motoren weer aan de praat te krijgen. 'Dead-stick landings', zoals wij ze noemen, zijn zeer uitzonderlijk.
parbleumondieu schreef:
Ja, sterker nog, ik 'verzamel' ook artikelen over ongevallen en incidenten. Maar niet vanwege de dramatiek, maar om er lering uit te trekken. Als het mij zou gebeuren, wat zou ik dan doen?
Het gaat zelfs nog verder, sommige ongevallen worden ook tijdens simulatortraining 'nagespeeld', ook puur om er van te leren. Op deze manier heeft de luchtvaart het veiligheidsniveau bereikt waar het nu op zit. Een bekende spreuk is: learn from others' mistakes, because you don't live long enough to make them all yourself.
FiIee schreef:
19-09-2017 22:20
Ik keek er vroeger graag naar, maar sinds ok regelmatig vlieg durf ik er niet meer naar te kijken. Ik ban bang dat ik er vliegangst van krijg :facepalm:
Ik keek er graag naar. Totdat ik in een vliegtuig zat naar een vakantiebestemming. Toen wist ik dat ik met een van de twee moest stoppen.
Youwish, word je niet angstiger dan dat er een stomme menselijke fout is gemaakt met jouw vliegtuig? Een sensor afgeplakt door de onderhoudsdienst bv?
parbleumondieu schreef:
Ja! Ik vlieg 11 jaar waarvan 5 als purser en ik kijk heel graag naar dit soort programma's. Vooral om er lering uit te trekken. Het doet me niets in de zin dat ik er evt angstiger van zou kunnen worden.
Ow yuk! Aircrash investigation :sick:
Menselijke fouten zoals te kleine bouten in de cockpitramen, ik kijk het niet meer! Mijn ex-man heeft o.a bij General Electric gewerkt en ons altijd op het hart gedrukt dat klm het veiligst was qua onderhoud. De verhalen die hij soms vertelde over onderhoud/revisie aan de motoren van verschillende maatschappijen waren haast niet te geloven. De verhalen o.a over metaal moeheid en hoe dat behandeld werd per maatschappij bezorgden mij echt de rillingen. Ik heb al extreme vliegangst en Aircrash investigation in combi met inside info maken de kans dat ik op uitnodiging van mijn dochter in december naar Bali vlieg zo goed als nihil helaas. :cry:
Leuk topic, ben pas op pagina 4 dus misschien dubbel. (Zal later bijlezen)

Als je lang vliegt heb je meer kans op trombose. Doen jullie iets aan preventie oid?
Zie je weleens een drone opdoemen als je in het vliegtuig zit?
parbleumondieu schreef:
19-09-2017 22:39
Ik keek er graag naar. Totdat ik in een vliegtuig zat naar een vakantiebestemming. Toen wist ik dat ik met een van de twee moest stoppen.
Youwish, word je niet angstiger dan dat er een stomme menselijke fout is gemaakt met jouw vliegtuig? Een sensor afgeplakt door de onderhoudsdienst bv?

Nee hoor ik ben nooit bang. De kans dat er iets mis gaat is nihil. En zoals de TO zegt van elke fout wordt veel geleerd.
lievelieveke66 schreef:
20-09-2017 00:54
Ow yuk! Aircrash investigation :sick:
Menselijke fouten zoals te kleine bouten in de cockpitramen, ik kijk het niet meer! Mijn ex-man heeft o.a bij General Electric gewerkt en ons altijd op het hart gedrukt dat klm het veiligst was qua onderhoud. De verhalen die hij soms vertelde over onderhoud/revisie aan de motoren van verschillende maatschappijen waren haast niet te geloven. De verhalen o.a over metaal moeheid en hoe dat behandeld werd per maatschappij bezorgden mij echt de rillingen. Ik heb al extreme vliegangst en Aircrash investigation in combi met inside info maken de kans dat ik op uitnodiging van mijn dochter in december naar Bali vlieg zo goed als nihil helaas. :cry:
Dat is jammer Lieke, en echt ook niet nodig. Natuurlijk gaat het soms niet zoals het hoort, en ben geen Superman dus maak ik ook wel eens fouten. Maar de consequenties zijn vaak klein vanwege alle veiligheiswaarborgen die de luchtvaart kent. Dat geldt ook voor het onderhoud. Slecht onderhoud kan er toe leiden dat in het ergste geval een motor uitvalt. Vliegtuigen zijn zodanig ontworpen dat dat moet kunnen. Alleen vlieg je er misschien niet mee door en landt je zo snel mogelijk.
Ik werk niet in de luchtvaart, maar vlieg graag en kijk ook graag naar aircrash investigation. Zelfs een paar uur voor een vlucht nog wel. Ik word geen moment bang.
Nog nooit meegemaakt dat er iets mis ging. Voor zover ik weet, althans ;)
Wel ooit uit Griekenland terug komen vliegen in een vliegtuig dat handmatig bestuurd werd, vanwege een mankement aan één van de boordcomputers. Het is lang geleden, ze piloot riep om dat ze dan de andere boordcomputer ook niet mochten gebruiken.
Klopt dat TO?
De piloot had het beter niet kunnen zeggen, want er waren een paar passagiers een beetje wit om de neus na die mededeling.
Vlak voor vertrek naar de VS een paar jaar geleden werd omgeroepen dat één motor (van een 747) handmatig moest worden gestart. Ook toen mensen in paniek. Niets aan de hand, prima vlucht gehad.
Een paar jaar geleden waren en bosbranden op onze vakantiebestemming het Griekse eiland Chios. Transavia kreeg geen toestemming om te landen want er waren continu blusvliegtuigjes en helikopers op de landingsbaan. Rondjes en nog een rondjes vliegen. Uiteindelijk riep de captain om dat we moesten uitwijken naar Izmir om te tanken. Veel passagiers in paniek.
Ik ben heel nuchter, ik denk in zulke situaties altijd dat de bemanning écht geen risico's neemt en er voor elke situatie een strak protocol is en ruime marges voor de hoeveelheid brandstof.
chocolol schreef:
20-09-2017 02:12
Leuk topic, ben pas op pagina 4 dus misschien dubbel. (Zal later bijlezen)

Als je lang vliegt heb je meer kans op trombose. Doen jullie iets aan preventie oid?
Niet iets specifiek, maar af en toe de stoel even uit, van houding wisselen. We zitten in de cockpit wat ruimer, maar wel met een paal tussen de benen (letterlijk dan!), behalve de Airbusmensen.
chocolol schreef:
20-09-2017 02:17
Zie je weleens een drone opdoemen als je in het vliegtuig zit?
Zelf nog niet, maar het gebeurt en de kans wordt steeds groter. Een serieus probleem!
@Cygnus
Gezien je naam is het niet moeilijk te raden bij welke maatschappij je werkt.

Ik heb een paar maanden geleden een vluchtje gemaakt vanaf Lelystad met een bevriende beginnende piloot bij jouw maatschappij.
Was erg leuk!
amarna schreef:
20-09-2017 11:22
Wel ooit uit Griekenland terug komen vliegen in een vliegtuig dat handmatig bestuurd werd, vanwege een mankement aan één van de boordcomputers. Het is lang geleden, ze piloot riep om dat ze dan de andere boordcomputer ook niet mochten gebruiken.
Klopt dat TO?
De piloot had het beter niet kunnen zeggen, want er waren een paar passagiers een beetje wit om de neus na die mededeling.
Vlak voor vertrek naar de VS een paar jaar geleden werd omgeroepen dat één motor (van een 747) handmatig moest worden gestart. Ook toen mensen in paniek. Niets aan de hand, prima vlucht gehad.
Een paar jaar geleden waren en bosbranden op onze vakantiebestemming het Griekse eiland Chios. Transavia kreeg geen toestemming om te landen want er waren continu blusvliegtuigjes en helikopers op de landingsbaan. Rondjes en nog een rondjes vliegen. Uiteindelijk riep de captain om dat we moesten uitwijken naar Izmir om te tanken. Veel passagiers in paniek.
Ik ben heel nuchter, ik denk in zulke situaties altijd dat de bemanning écht geen risico's neemt en er voor elke situatie een strak protocol is en ruime marges voor de hoeveelheid brandstof.
Als een autopilot niet werkt kan je in principe gewoon de andere, of een andere, gebruiken. Klinkt of er iets meer aan de hand was. Zelf wel eens meegemaakt dat één autopilot kapot was en één air data computer, die de informatie over de snelheid genereert. Maar aan de andere kant, dat wil zeggen dat die computer de goede autopilot van data voorziet. Nu konden we allebei de autopilots niet gebruiken, terwijl we volgens de voorschriften van de fabrikant wel konden gaan vliegen. 7 uur lang op de hand vliegen midden in de nacht, dat hebben we toen maar niet gedaan.
Handmatig een motor strarten gebeurt wel eens, twee weken geleden nog bijna... Een vliegtuig motor wordt gestart met luchtdruk, aangeblazen zeg maar. Er is dus een klep die die lucht de motor in laat. Als die niet automatisch werkt moet de technische dienst die handmatig open en dicht draaien. Daar is een procedure voor. In ons geval deed hij het opeens toch automatisch. Die klep wordt alleen voor het starten gebruikt, als de motor loopt is het dus ook geen probleem meer.
Dat is soms het nadeel bij technische klachten, je wilt het best uitleggen, maar voor de gemiddelde passagier soms moeilijk te begrijpen.
Ja, er zijn allerlei marges voor de brandstof, die nauwkeurig vantevoren worden berekend. We moeten meenemen: brandstof voor starten en taxiën, voor de vlucht, een afgebroken nadering en vlucht naar de uitwijkbestemming, een statistische hoeveelheid om vertraging op te vangen plus 30min. Vaak heb je nog wat over bij de bestemming en kan je nog even wachten voordat je moet uitwijken. Maar uiteindelijk moet er dan een beslissing worden genomen. Ook daarvoor is er inderdaad een protocol.
amarna schreef:
20-09-2017 11:25
@Cygnus
Gezien je naam is het niet moeilijk te raden bij welke maatschappij je werkt.

Ik heb een paar maanden geleden een vluchtje gemaakt vanaf Lelystad met een bevriende beginnende piloot bij jouw maatschappij.
Was erg leuk!
Grappig, hoe zie je dat aan mijn naam? Die heeft namelijk helemaal niets met mijn werkgever te maken... Ben benieuwd.
Ik vlieg ook vanaf Lelystad. Neem ook regelmatig mensen mee, en dat is inderdaad erg leuk.
Zonder namen te noemen, cygnus is latijn voor een grote witte vogel. Need I say more....
Toch nog een vraagje voor de cabincrew: kunnen jullie je mening over de uniformen en schoenen kwijt aan je werkgever? Ik vind het heel leuk uitzien allemaal, maar het ziet er ontzettend ongemakkelijk uit voor het intensieve werk wat jullie doen.
amarna schreef:
20-09-2017 11:42
Zonder namen te noemen, cygnus is latijn voor een grote witte vogel. Need I say more....
Wist ik niet, ben niet zo thuis in Latijn. Het is ook de zoon van een Griekse god. Maar het is wel toevallig, ga ik deze nick nu zeker houden!
Jammer alleen dat de vogel niet blauw is...
cygnus schreef:
14-09-2017 23:40
Tja, met een GoPro kun je leuke dingen doen...

Mosterd, lama.
anoniem_37973 wijzigde dit bericht op 20-09-2017 12:05
Reden: mosterd
16.56% gewijzigd
Hoeveel pb's heb je gekregen nav dit topic? ;-D
Nou ja.. dat dus..
cygnus schreef:
20-09-2017 11:53
Wist ik niet, ben niet zo thuis in Latijn. Het is ook de zoon van een Griekse god. Maar het is wel toevallig, ga ik deze nick nu zeker houden!
Jammer alleen dat de vogel niet blauw is...
Ik moest meteen denken aan een tv-reclame van die maatschappij van een aantal jaar geleden, vandaar.

Beter Cygnus als zoon die vliegt dan Icarus. Dat ging niet helemaal goed :cry:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven