Zoon is homo

30-09-2017 22:17 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar naar aanleiding van een andere topic heb ik toch de stap gezet. Ik wil hiermee niemand tegen de borst stoten.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
Ik heb even geteld, maar ik ken 8 homostellen met kinderen en daarvan zijn er nul die een draagmoeder hebben gebruikt. Tegenwoordig is het toch al lang niet meer zo dat je als homo gedoemd bent kinderloos te leven, kom op zeg. Sinds het homohuwelijk bestaat is het bijna bijzonderder om als homo geen huisje boompje beestje te hebben dan om het wel te hebben.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
01-10-2017 22:37
Ik heb even geteld, maar ik ken 8 homostellen met kinderen en daarvan zijn er nul die een draagmoeder hebben gebruikt. Tegenwoordig is het toch al lang niet meer zo dat je als homo gedoemd bent kinderloos te leven, kom op zeg. Sinds het homohuwelijk bestaat is het bijna bijzonderder om als homo geen huisje boompje beestje te hebben dan om het wel te hebben.
Ik ken geeneen homostel met kinderen en ik ken een behoorlijk aantal homostellen.
Lees beetje mee in dit topic maar schrik ervan. Doet mij denken aan een gereformeerde klasgenoot die liever had dat haar dochter ongelukkig was dan lesbisch ☹. Ik keek toen ook op van ...serieus? Ik ben zelf hetero maar heb niet echt een kinderwens. Ik weet niet of mijn ouders dit heel jammer vinden, maar zij zien liever dat het goed met mij gaat.
Ik lees hier voor erg veel verdriet en boosheid van TO dat zoon niet aan het ideaalbeeld voldoet. Hij kan er ook niks aandoen dat hij zo geaard is. Een schoonzoon is misschien wel leuker als schoondochter 😊
sam1968 schreef:
01-10-2017 22:40
Ik ken geeneen homostel met kinderen en ik ken een behoorlijk aantal homostellen.
Oh, nou, ik dus 8. En ik heb 2 homo collega's (geen stel) die allebei ook met het kinderproces bezig zijn. De ene gaat geloof ik adopteren, de ander voor co-ouderschap. Dat is in mijn omgeving vrij gangbaar, dat laatste.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
01-10-2017 22:42
Oh, nou, ik dus 8. En ik heb 2 homo collega's (geen stel) die allebei ook met het kinderproces bezig zijn. De ene gaat geloof ik adopteren, de ander voor co-ouderschap. Dat is in mijn omgeving vrij gangbaar, dat laatste.
Ik weet niet waarom je het herhaalt?
NYC schreef:
01-10-2017 15:44
Wat ik trouwens zo jammer vind is dat het kennelijk nog steeds gebruikelijk lijkt te zijn voor jongeren om zichzelf ten opzichte van hun ouders/omgeving aan te duiden als zijnde homoseksueel/lesbisch etc. Dat je niet dus gewoon op je 13e kunt vertellen: "Ik vind Sophie uit klas 3 echt zo'n ontzettend leuke meid" terwijl je een half jaar weer je oog hebt laten vallen op klasgenootje Gijs. En volgend jaar weer helemaal weg bent van Olivia etc.
Ik denk dat je daarin als ouders een grote rol hebt. Als je van kleins af aan duidelijk maakt dat alles prima is en je kinderen bovendien ook opgroeien met ome Piet en ome Kees die getrouwd zijn, en Sophie die twee mama's heeft, en alles daartussenin, dan voelen ze wellicht niet zo de behoefte om er een heel ding van te maken.
Am Yisrael Chai!
Ik zie nergens to heel negatief doen over haar zoon. Hier wordt net gereageerd of ze hem de deur gewezen heeft.
sam1968 schreef:
01-10-2017 22:46
Ik weet niet waarom je het herhaalt?
Omdat jij mij quote en en het wel zo beleefd is je dan ook antwoord te geven?
Am Yisrael Chai!
sam1968 schreef:
01-10-2017 22:47
Ik zie nergens to heel negatief doen over haar zoon. Hier wordt net gereageerd of ze hem de deur gewezen heeft.
Eens. Echt idioot hoe ze afgebrand wordt.
Ycjoo- schreef:
01-10-2017 18:41
Mijn zoon heeft brute pech dat hij in het verkeerde gezin geboren is.

Zegt genoeg. Zulke ouders mogen geen kinderen krijgen. Daar mag een wet voor komen!
Wat een ontzettende rotopmerking.
fashionvictim schreef:
01-10-2017 22:48
Omdat jij mij quote en en het wel zo beleefd is je dan ook antwoord te geven?
Oh vandaar. Ik zat te denken, jij hebt ook kinderen toch? Misschien speelt dat een rol. Ik hou wel van kinderen maar heb ze niet en de homostellen waarmee ik bevriend ben hebben absoluut geen kinderwens, sommige lijken niet zo gecharmeerd van kinderen zelfs.
fashionvictim schreef:
Ik denk dat je daarin als ouders een grote rol hebt. Als je van kleins af aan duidelijk maakt dat alles prima is en je kinderen bovendien ook opgroeien met ome Piet en ome Kees die getrouwd zijn, en Sophie die twee mama's heeft, en alles daartussenin, dan voelen ze wellicht niet zo de behoefte om er een heel ding van te maken.
Dat was mijn idee ook. En nu maakt mijn eigen kind er een Enorm Probleem van.
Ik denk dat ie van de rest van z'n problemen af is en niet zonder kan, want het gaat er bij mij echt niet in dat een kind van mij moeite heeft met zijn eigen homoseksualiteit.
Maar dat zeg ik niet tegen hem natuurlijk.
Everything will be fine. Just not for you.
Week 21 van de Extremely Demotivational Calendar
Nav__ schreef:
01-10-2017 21:40
'In dat milieu'
'Dan zit je met een homo'
'Het nog even stilhouden'
'Het valt te bezien of het een keuze is'
@Mayapril en Sam1968
Ik zal dit nog maar even quoten. Dit vinden jullie niet negatief? Afwijzend?
Óf hebben jullie dit even gemist?
sam1968 schreef:
Precies. Ze maakt zich zorgen en dat is niet heel raar. Ze vraagt zich af hoe het leven van haar zoon zich gaat ontwikkelen. En nee, daar weet je nooit. Haar zorgen zijn niet heel vreemd. Er zijn enorm promiscue homo kringen. En er zijn mensen die daar volledig aan kapot gaan. Er is homo haat, en hetero is nog steeds de norm.

Een vriend van mij (homo) zei onlangs dat ik echt niet blij hoefde te zijn als één van mijn kinderen homo zou zijn. Met name vanwege de afnemende acceptatie en toenemende agressie. Zijn man en hij lopen niet meer hand in hand over straat. Tegenwoordig schijnt dat in de provincie beter te kunnen dan in een stad als Amsterdam. En nee, hij vond niet dat het meevalt.

Een andere vriend van mij is in elkaar geslagen want homo. Gewoon in Amsterdam. Het is niet overal geaccepteerd en we kunnen hier wel doen alsof het totaal niet uitmaakt maar soms is dat wel zo.

Of de zorg van to terecht is zal de tijd ons leren.
In dat milieu klinkt misschien niet zo aardig maar in de darkroom vind ik het er soms heftig aan toegaan (ik ben best een beetje preuts dat geef ik toe)
Dan zit je met een homo had ik niet gezien ik ken de context niet
Het nog even stilhouden vond to bij nader inzien ook niet juist
Ik ben ervan overtuigd dat er homoseksuelen zijn die toch kiezen voor een hetero relatie. Zo zwart wit is het ook niet altijd uiteindelijk.

Kortom, ik ben er niet zo door geschokt en ga nu slapen.
sam1968 schreef:
01-10-2017 22:54
Oh vandaar. Ik zat te denken, jij hebt ook kinderen toch? Misschien speelt dat een rol. Ik hou wel van kinderen maar heb ze niet en de homostellen waarmee ik bevriend ben hebben absoluut geen kinderwens, sommige lijken niet zo gecharmeerd van kinderen zelfs.
Oh, die ken ik ook, hoor, de homostellen die niet onder doen voor Redbulletje. Maar ik zie onder homo's ook wel een enorme vertrutting de laatste jaren, het lijkt hipper om huisje-boompje-kindje te doen dan om lekker hysterisch in de stad te wonen en het kinderloos met twee salarissen lekker breed te laten hangen.
Am Yisrael Chai!
sam1968 schreef:
01-10-2017 23:05
In dat milieu klinkt misschien niet zo aardig maar in de darkroom vind ik het er soms heftig aan toegaan (ik ben best een beetje preuts dat geef ik toe)
Dan zit je met een homo had ik niet gezien ik ken de context niet
Nou, als ik hier de sekspijler lees dan verbleken daar de avonturen die vroeger in de Cock Ring plaatsvonden bij. Dus hetero's kunnen er ook wat van.
Am Yisrael Chai!
sam1968 schreef:
01-10-2017 22:54
Idem. Ken zowel homo- als lesbokoppels en bij hen is geen sprake van kinderwens. Terwijl bij de lesbo's de opties om voort te planten natuurlijk wel makkelijker zouden zijn wegens 2 beschikbare baarmoeders. Misschien is de hormonale drang tot voortplanten toch ook iets minder bij mensen die op het zelfde geslacht vallen?
TO ik ken veel monogame homoseksuele stellen zonder kinderwens die heel gelukkig en tevreden zijn met elkaar en in het dagelijks leven relatief weinig problemen ondervinden met discriminatie.
Ik hoop natuurlijk voor hun dat dat zo blijft en gun jouw zoon hetzelfde, eventueel met kinderwens en co-ouderschap oid.
(Oh! Ik ken wel 1 homo met een zoon. Met een lesbisch stel)

Ga je zorgen maken als de problemen zich voordoen, de mens lijdt het meest door hetgeen hij of zij vreest uiteindelijk. En je beeld van je zoon, tja, dat zal met de tijd vanzelf veranderen lijkt me. Je went er vast wel aan.
YagaBaba schreef:
01-10-2017 23:04
Precies. Ze maakt zich zorgen en dat is niet heel raar. Ze vraagt zich af hoe het leven van haar zoon zich gaat ontwikkelen. En nee, daar weet je nooit. Haar zorgen zijn niet heel vreemd. Er zijn enorm promiscue homo kringen. En er zijn mensen die daar volledig aan kapot gaan. Er is homo haat, en hetero is nog steeds de norm.

Een vriend van mij (homo) zei onlangs dat ik echt niet blij hoefde te zijn als één van mijn kinderen homo zou zijn. Met name vanwege de afnemende acceptatie en toenemende agressie. Zijn man en hij lopen niet meer hand in hand over straat. Tegenwoordig schijnt dat in de provincie beter te kunnen dan in een stad als Amsterdam. En nee, hij vond niet dat het meevalt.

Een andere vriend van mij is in elkaar geslagen want homo. Gewoon in Amsterdam. Het is niet overal geaccepteerd en we kunnen hier wel doen alsof het totaal niet uitmaakt maar soms is dat wel zo.

Of de zorg van to terecht is zal de tijd ons leren.
Maar waarom snappen mensen als jij en TO niet dat JUIST dit soort opmerkingen bijdragen aan verminderde acceptatie van homosexualiteit?! TO maakt er een ding van door haar zoon te vragen het stil te houden, te spreken over 'dat milieu', ze moet zich 'inlezen'. Waarover? Dat hij op Kees valt en niet op Marietje? Wat valt daarover te lezen?

Ik lees hier allerlei reacties over promiscue homokringen en neukbosjes (want er zijn helemaal geen tenten voor de avontuurlijke hetero, heteromannen- en vrouwen hebben pertinent niet ieder weekend een ander), 'leernichten' (want hetero's hebben nooit een flamboyante kledingstijl), enzovoort.

Dat homo's soms in onveiligheid verkeren op straat, beaam ik, helaas. Dat is vreselijk en ik hoop dat er een dag komt dat iedereen hand in hand over straat mag lopen. Maar dat begint toch echt in je eigen huis. Je kunt ook bezorgd zijn over je kind zonder zo afwijzend te doen. De knul wilde gewoon zijn eigen vrienden vertellen over zijn geaardheid en dat 'mocht' niet. Of gaan die hem dan opeens in elkaar timmeren? Dat had niets met zorg te maken, maar wel met 'niet voldoen aan het perfecte plaatje'.

Ik vind het rot voor TO, omdat zij misschien opgegroeid is met die ideeen en nu in deze positie terecht komt. Maar ik hoop dat ze niet te oud is om van gedachten te veranderen. Er is niets mis met homosexualiteit. Ik hoop dus dat ze uit dit topic haalt dat het de meeste mensen niet uitmaakt op wie haar zoon valt.
fashionvictim schreef:
Hoe doe je dat als je geen homoseksuele mensen in je inner circle hebt? Ik ben heel hard aan het nadenken en geloof dat mijn kinderen er geen kennen. Geen vrienden, familie, ouders van vriendjes.
Quintessa schreef:
01-10-2017 23:54
Hoe doe je dat als je geen homoseksuele mensen in je inner circle hebt? Ik ben heel hard aan het nadenken en geloof dat mijn kinderen er geen kennen. Geen vrienden, familie, ouders van vriendjes.
Proberen zelf wat meer openminded te zijn? Of zeg ik iets geks?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alixane schreef:
01-10-2017 23:59
Proberen zelf wat meer openminded te zijn? Of zeg ik iets geks?
Hoe bedoel je dat?
Quintessa schreef:
02-10-2017 00:08
Hoe bedoel je dat?
Ik bedoel dat wanneer je geen mensen in je omgeving hebt die je laten zien hoe je normaal op homoseksualiteit reageert, je misschien zelf wat kennis opdoet en leert om geen onderscheid te maken.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alixane schreef:
02-10-2017 00:11
Ik bedoel dat wanneer je geen mensen in je omgeving hebt die je laten zien hoe je normaal op homoseksualiteit reageert, je misschien zelf wat kennis opdoet en leert om geen onderscheid te maken.
Ik maak geen onderscheid. Ik reageer alleen op een bericht waarin het bijna vanzelfsprekend lijkt dat je kinderen opgroeien met een keur aan gezinsvorming. Dat is niet altijd zo. En ook niet altijd een bewuste keuze. Ik kan moeilijk de straten gaan afschuimen om mijn vriendengroep gemêleerder te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven