Geld & Recht alle pijlers

Zoon wil kleedgeld

11-10-2017 16:39 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 13 en wil graag kleedgeld. Heb gezegd dat ik hier over na ga denken. Hoeveel geld is normaal en wat moet hij daar dan van kopen? Dan doel ik dus op kleding, schoenen. Maar is het dan ook zo dat hij daar zijn broodje op school van koopt? En evt. kleine dingen voor school, zoals pennen, schriften etc? Dat broiodje doet hij nu Ong 1 a 2 keer in de wk van zijn zakgeld, hij krijgt 5 euro zakgeld PW.

Hoe hebben jullie dit geregeld? Alle tips welkom :-D
Moemoe64 schreef:
11-10-2017 17:11
IK zou per maand 40 euro kleedgeld geven maar wel zelf de (dure) winterjas betalen.
Wat zakgeld betreft: 5 euro/ week vind ik echt heel weinig voor een 13-jarige.
Ik zou minstens 15 doen. Vooral omdat TO zegt dat zoon 1-2x week een broodje van die schamele 5 Euro koopt. Die jongen houdt bijna niks over voor iets anders .
Hij krijgt nu idd vijf euro, daar hieft hij geen cadootjes ed van te kopen. Kan hij dus vrij besteden. Is 20 euro in de maand. Zo weinig is dat toch niet?
MinkeDeWit schreef:
11-10-2017 17:20
Die 15 euro van jou vind ik bizar veel. Ze hoefde er niet zoveel mee te doen, keertje naar de bioscoop of een broodje op school, cadeautje voor ouders en zusjes.
Laten we eens heel bescheiden zijn.

Cadeautjes: 2 ouders, 2 zusjes, 2 vriendinnen. Dat zijn 6 cadeautjes per jaar, voor 10 euro per stuk, is 60 euro. Plus 10 euro voor sinterklaas/kerst, samen 70.
Bioscoop/ander uitgaan: 10 euro, 4 keer per jaar. Met een cola, popcorn en een frietje in de stad, samen ook 70 per jaar.
Dan is er al 140 euro op van de 180 , blijft er 40 euro PER JAAR over voor de rest, een euro per schoolweek voor drinken/broodje/snoep/iets anders leuks?

Ik vind 3 euro per week ook echt heel weinig, tenzij ze er een leuk baantje bijhebben, of van hun kleedgeld kunnen sparen.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 11-10-2017 17:36
6.85% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Moemoe64 schreef:
11-10-2017 17:28
Van iets meer dan 3 euro/week naar de bioscoop? Of cadeautjes? Wauw.
Het is dat ik in België woon want hier kan dat echt niet.
Ook een broodje met beleg en groenten kost hier minstens 3 euro.
Hier kan dat ook niet. € 3 per week is echt bizar weinig.
Nibud geeft aan dat 55 het minimale is voor alléén kleding! Een kind dat kleding én cadeautjes én snacks moet kopen van 50 p maand is dus heel arm eigenlijk.
Ik zou dus 100 p maand doen en dan alles. Kun je opdelen als je kind nog niet zo gewend is aan geld of gewoon nog niet goed kan plannen. Kleding geld a 60 (minimum dus) p maand en dan 10 p week (ook al karig eigenlijk) zakgeld. Of iedere week 25... Ligt aan het kind denk ik.
girasole3 schreef:
11-10-2017 17:34
Hier kan dat ook niet. € 3 per week is echt bizar weinig.
Heel weinig idd. 1 broodje kopen en zakgeld is weg......
Dochter van 13: 50 euro kleedgeld en 30 euro zakgeld per maand
Dochter van 11: 30 euro kleedgeld en 20 euro zakgeld per maand.

Jassen, schoenen, sportkleding en -spullen en ondergoed betalen wij nog. De rest moeten ze zelf bekostigen.
Cadeautjes en bioscoop ook. Tenzij ze elke week naar de bios wensen te gaan, dan mogen ze het zelf betalen, maar een enkele keer geef ik gewoon geld voor)
Zakgeld is voor sparen voor iets groters, stukslaan op kleinere dingetjes, en als ze wat lekkers willen kopen, of iets willen hebben wat wij niet gaan betalen. (jongste spendeert het nu aan ingredienten voor slijm :wtf: )
Beide kinderen delen ook veel met vriendinnetjes, soms iets te vrijgevig maar ok.
Ab imo pectore
Moemoe64 schreef:
11-10-2017 17:28
Van iets meer dan 3 euro/week naar de bioscoop? Of cadeautjes? Wauw.
Het is dat ik in België woon want hier kan dat echt niet.
Ook een broodje met beleg en groenten kost hier minstens 3 euro.
Je neemt toch ook gewoon brood mee naar school?
Hier geen geld hoor voor broodjes in de pauze. Het idee alleen al! Ik ga zelf ook niet tijdens mijn pauzes belegde broodjes kopen. Ben me daar gek!

Hier krijgt de brugpiepert 12,50 per maand ( even verbetert want had het fout getikt) en hoeft daar alleen maar extraatjes voor de leuk van te doen, en de helft van de sinterklaas en verjaardagscadeautjes. Kleding koop ik. Abbo voor zn telefoon betaal ik ook.

De andere nog niet officieel volwassene krijgen 75 euro pm en dit is incl zakgeld. Dit is ex jassen en schoenen en ex kapper en telefoon abbo en ex bijbetalen voor dingen als de pil en gymkleding. Voor de rest voor alles. Ook voor cadeautjes en zwemmen en bios. Maar ik ben de beroerdste niet. Ik knijp heus wel eens hier en daar een oogje dicht of neem wat mee.

Voor de studenten betalen we studie en alles wat daarbij hoort. Verder geen zakgeld etc. Maar goed, die wonen ook niet meer thuis. Het houdt een keer op.
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 11-10-2017 17:46
2.05% gewijzigd
Dwarrel75 schreef:
Hij krijgt nu idd vijf euro, daar hieft hij geen cadootjes ed van te kopen. Kan hij dus vrij besteden. Is 20 euro in de maand. Zo weinig is dat toch niet?
Ik vind het wel weinig omdat jij vermeldde dat hij daar 1-2x week zijn lunch (broodje) moet van kopen.
Die jongen houdt dus helemaal niks over.
handigmetgeld schreef:

Cadeautjes: 2 ouders, 2 zusjes, 2 vriendinnen. Dat zijn 6 cadeautjes per jaar, voor 10 euro per stuk, is 60 euro. Plus 10 euro voor sinterklaas/kerst, samen 70.
Bioscoop/ander uitgaan: 10 euro, 4 keer per jaar. Met een cola, popcorn en een frietje in de stad, samen ook 70 per jaar.
Dan is er al 140 euro op van de 180 , blijft er 40 euro PER JAAR over voor de rest, een euro per schoolweek voor drinken/broodje/snoep/iets anders leuks?

Ik vind 3 euro per week ook echt heel weinig, tenzij ze er een leuk baantje bijhebben, of van hun kleedgeld kunnen sparen.
Voor bios en frietjes in de stad sparen ze maar! Dat kan dus idd niet elke maand. Nogal wiedes.
Uitgaan mag geen enkele 13 jarige nog.
Drinken, broodjes etc neem je maar van huis mee.
Klaar!
Yggdrasil- schreef:
11-10-2017 17:39
Je neemt toch ook gewoon brood mee naar school?
Hier geen geld hoor voor broodjes in de pauze. Het idee alleen al! Ik ga zelf ook niet tijdens mijn pauzes belegde broodjes kopen. Ben me daar gek!

Hier krijgt de brugpiepert 12,50 pw en hoeft daar alleen maar extraatjes voor de leuk van te doen, en de helft van de sinterklaas en verjaardagscadeautjes. Kleding koop ik. Abbo voor zn telefoon betaal ik ook.

De andere nog niet officieel volwassene krijgen 75 euro pm en dit is incl zakgeld. Dit is ex jassen en schoenen en ex kapper en telefoon abbo en ex bijbetalen voor dingen als de pil en gymkleding. Voor de rest voor alles. Ook voor cadeautjes en zwemmen en bios. Maar ik ben de beroerdste niet. Ik knijp heus wel eens hier en daar een oogje dicht of neem wat mee.

Voor de studenten betalen we studie en alles wat daarbij hoort. Verder geen zakgeld etc. Maar goed, die wonen ook niet meer thuis. Het houdt een keer op.
Ik wel ja. Ik had het over TO. Kind moet van iets meer dan 3 euro zakgeld broodjes kopen.
Moemoe64 schreef:
11-10-2017 17:43
Ik wel ja. Ik had het over TO. Kind moet van iets meer dan 3 euro zakgeld broodjes kopen.
Dat moet toch helemaal niet?
Hij kan toch gewoon brood van huis meenemen?
emmylou schreef:
11-10-2017 17:38
Dochter van 13: 50 euro kleedgeld en 30 euro zakgeld per maand
Dochter van 11: 30 euro kleedgeld en 20 euro zakgeld per maand.

Jassen, schoenen, sportkleding en -spullen en ondergoed betalen wij nog. De rest moeten ze zelf bekostigen.
Cadeautjes en bioscoop ook. Tenzij ze elke week naar de bios wensen te gaan, dan mogen ze het zelf betalen, maar een enkele keer geef ik gewoon geld voor)
Zakgeld is voor sparen voor iets groters, stukslaan op kleinere dingetjes, en als ze wat lekkers willen kopen, of iets willen hebben wat wij niet gaan betalen. (jongste spendeert het nu aan ingredienten voor slijm :wtf: )
Beide kinderen delen ook veel met vriendinnetjes, soms iets te vrijgevig maar ok.
Waarom dat verschil in kleedgeld? Ik veronderstel dat beide dochters nog volop in de groei zitten?
Verschil in zakgeld kan ik wel inkomen.
Yggdrasil- schreef:
11-10-2017 17:46
Dat moet toch helemaal niet?
Hij kan toch gewoon brood van huis meenemen?
Zeg dat tegen TO. Wat heb ik ermee te maken?
Ha Yggdrasil is weer in the house; jammer dat dezelfde plaat weer blijft hangen .... gaap ....
Moemoe64 schreef:
11-10-2017 17:46
Waarom dat verschil in kleedgeld? Ik veronderstel dat beide dochters nog volop in de groei zitten?
Verschil in zakgeld kan ik wel inkomen.
Jongste valt nog in goedkopere kledingmaat (onder maat 140) , oudste in grotere kledingmaat en dat scheelt in prijs.
Ze zijn allebei heel kort, en groeien absoluut niet hard.

Als er een plotseling (en heel erg gehoopt!) de lucht in vliegt springen we wel bij hoor. Ze zitten nog in de leerfase van omgaan met geld.
Ab imo pectore
girasole3 schreef:
11-10-2017 17:53
Ha Yggdrasil is weer in the house; jammer dat dezelfde plaat weer blijft hangen .... gaap ....
:proud:
Moemoe64 schreef:
11-10-2017 17:40
Ik vind het wel weinig omdat jij vermeldde dat hij daar 1-2x week zijn lunch (broodje) moet van kopen.
Die jongen houdt dus helemaal niks over.
Die broodjes moeten niet. Mijn dochter kocht een keer per 14 dagen een Italiaans broodje op school, en verder altijd brood en tussendoortjes mee van thuis.
Ze is altijd prima uitgekomen met haar geld. Voor haar verjaardag kreeg ze wel eens wat, af en toe kleding winkelen met oma, en ze vroeg bijv ook schoenen of een tas voor Sinterklaas.
Kleedgeld is hier voor kleding, in de ruimste zin van het woord. Jassen, schoenen, ondergoed horen daar ook bij.

Wij hebben het bedrag bepaald door een jaar lang bij te houden wat ik voor de kinderen kocht.

Hier krijgen ze 50 euro per maand maar pas vanaf ná hun groeispurt, zodat het echt reëel was dat ze konden uitkomen met het geld.

We begonnen met beide kinderen in januari op een moment dat ze goed in de kleren, ondergoed en sokken zaten. Zo konden ze eerst drie tot vier maanden sparen voordat ze iets van zomerkleding gingen kopen.

Dingen voor school kopen ze indien nodig een leggen hun bonnetjes met naam op een afgesproken plaats, elke week betaal ik dat (indien nodig) aan hen terug op een vast moment.
Onze 13 jarige krijgt €5 zakgeld p.w. En €30 p.m. aan kleedgeld. Zakgeld geeft ze nauwelijks uit, staat ondertussen een flink bedrag op haar rekening. (Cadeautjes betalen wij en dingen als bios ook)

Vaan haar kleedgeld moet ze eigenlijk alle kleding kopen, maar het is geen modepopje en koopt alleen wat nodig is en komt hier goed mee uit.
Such a beautiful place to be with Friends.
handigmetgeld schreef:

Hier kopen ze cadeautjes van vijf euro, kan natuurlijk ook! En verder hebben ze allemaal een bijbaan of folderwijk voor alle extra's.

Zakgeld is hier ook gebaseerd op verbruik van voorgaande jaren. Begonnen met 50 cent in groep 3 en vanaf groep zes kwamen daar verantwoordelijkheden bij, met de benodigde verhogingen van zakgeld. (Cadeautjes, telefoon etc)

In de brugklas hadden ze inderdaad een euro per week ook op school eens iets te kopen/een ijsje te halen etc. Ze hadden altijd genoeg op de rekening staan dus bij vergeten brood nooit niks ter beschikking.
Andersom schreef:
11-10-2017 18:27
Hier kopen ze cadeautjes van vijf euro, kan natuurlijk ook! En verder hebben ze allemaal een bijbaan of folderwijk voor alle extra's.

Zakgeld is hier ook gebaseerd op verbruik van voorgaande jaren. Begonnen met 50 cent in groep 3 en vanaf groep zes kwamen daar verantwoordelijkheden bij, met de benodigde verhogingen van zakgeld. (Cadeautjes, telefoon etc)

In de brugklas hadden ze inderdaad een euro per week ook op school eens iets te kopen/een ijsje te halen etc. Ze hadden altijd genoeg op de rekening staan dus bij vergeten brood nooit niks ter beschikking.
Serieuze vraag: is dat wettelijk in Nederland? Een 13-jarige die een bijbaan heeft bedoel ik?
Andersom schreef:
11-10-2017 18:27

1 euro/ week als 13-jarige, echt? Ik vraag me af wat je voor 1 euro kunt kopen.....
Moemoe64 schreef:
11-10-2017 18:38
Serieuze vraag: is dat wettelijk in Nederland? Een 13-jarige die een bijbaan heeft bedoel ik?

Vanaf dertien mag je folders of kranten verspreiden één keer per week. Zo'n van dertien heeft daar elke week 10 euro mee verdient. Fooien in december erbij en hij komt op 12 euro per week voor drie uur werk.
Andersom schreef:
11-10-2017 18:57
Vanaf dertien mag je folders of kranten verspreiden één keer per week. Zo'n van dertien heeft daar elke week 10 euro mee verdient. Fooien in december erbij en hij komt op 12 euro per week voor drie uur werk.
Daar geloof ik helemaal niks van; neefje heeft folderwijk en krantenwijk gehad (plaatselijk huis aan huis blaadje) en die verdiende daar maar een Euro of 3,50 per week mee. Dat betaalt echt nauwelijks en zeker geen € 10 per week.
Moemoe64 schreef:
11-10-2017 18:41
1 euro/ week als 13-jarige, echt? Ik vraag me af wat je voor 1 euro kunt kopen.....
Bijna niks, maar op school wel een koek of een broodje. En die euro was per week begroot, dus 52 euro per jaar, maar kind gaat maar 40 weken per jaar naar school. :lightbulb:

Wij deden
10 cadeautjes per jaar is totaal X dus zakgeld is dan 1/52 X.
Telefoon is per maand Y per jaar 12 Y dus zakgeld is dan 1/52 van 12 Y
Etc etc. In de brugklas kwam daar dan die euro voor verbruik op school bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven