Kat wordt opgeëist door eigenaar
dinsdag 17 oktober 2017 om 00:09
Sinds 2 weken hebben wij een lieve poes in huis die ik uit het asiel heb gehaald. Ze stond daar op de website en ik viel voor haar lieve koppie en karakteromschrijving en details als leeftijd.
Poes is 18 september in het asiel terecht gekomen. Begin september werd ze op straat gesignaleerd, niet zo ver (of beter gezegd: heel dichtbij) van mijn huisadres vandaan. Ze kreeg een signaleringsbandje om met de mededeling aan de eigenaar dat, als poes na 2 weken nog steeds op straat zwierf en de eigenaar geen contact had opgenomen, naar het asiel zou worden gebracht om een nieuw thuis te zoeken. Volgens het asiel zwierf ze al maanden buiten (die info hadden ze van buurtbewoners die hadden gebeld met het asiel). Ze was wel gechipt maar niet geregistreerd.
Dat nieuwe thuis werd ons huis. Op 28 september ben ik naar het asiel geweest om kennis te maken. Ik was gelijk verkocht en wilde haar zaterdags ophalen (moest nog spullen kopen zoals kattenbak enz.). Maar ik mocht haar pas op 3 oktober meenemen omdat wettelijk is bepaald dat het asiel de kat 14 dagen moet huisvesten voordat hij herplaatst mag worden. In die 14 dagen kan de eigenaar er nog om komen.
Dus op 3 oktober heb ik haar opgehaald en woont ze bij ons. Wat een lieverd is het, we zijn blij met haar.
Tot zover het leuke gedeelte.
Vanmiddag (dus na 2 weken) werd ik gebeld door het asiel, ik dacht dat het was om te vragen hoe het met haar ging. Maar de medewerkster vertelde dat ze een probleem hadden want de eerste eigenaar heeft zich gemeld en die eist zijn kat terug. De eigenaar heeft de FB-pagina van het asiel gezien en daar zag hij poes op staan. Dit is op 19 september geplaatst maar pas vandaag hebben ze contact met het asiel opgenomen.
Ze (het asiel) hebben uitgelegd dat kat herplaatst is volgens de regels en dat de vorige eigenaar geen aanspraak meer kan maken. Maar die zegt dat ze toch de kat terug willen hebben en maakt stampij. En naar de argumenten van het asiel dat die eigenaar nou niet bepaald de moeite heeft genomen om poes als vermist te melden (amivedi, asiel, posters, briefjes in brievenbus, buurtwhatsapp, Nextdoor, Facebookpagina's (weggeefhoek, gratishoek, vraaghoek enz.)) wil hij niet luisteren.
Ik heb de wet aan mijn kant omdat de termijn van 2 weken is aangehouden. Maar... de oude eigenaar schijnt heel dichtbij te wonen. Poes is nog niet buiten geweest maar het is wel onze bedoeling dat ze t.z.t. naar buiten mag. Het asiel had wel geadviseerd om haar de eerste 8 weken binnen te houden.
Ik heb - vlak nadat poes bij ons kwam wonen - op de FB-pagina van het asiel bij haar foto gereageerd dat het nu heel goed met haar gaat. De eerste eigenaar heeft dat waarschijnlijk gelezen en weet dus mijn naam. En wij staan (hoe ouderwets) nog gewoon in het telefoonboek. Mijn privé-facebookpagina staat niet 'openbaar' maar ik ben zzp'er en mijn bedrijf heeft mijn naam dus ik ben met naam en adres zo te vinden, ook op Facebook.
Hoewel ik in die korte tijd al helemaal verknocht ben aan dit harige huisgenootje, ben ik lichtelijk geneigd om haar aan haar oude baasje terug te geven, ik kan me nl. wel heel goed voorstellen dat ze haar terug willen hebben. Aan de andere kant staat de wet aan mijn kant en heeft de oude baas geen poot om op te staan, geen stappen ondernomen om poes te zoeken/vinden. Het feit dat de chip niet geregistreerd is, heeft te maken met een dierenarts die dat niet (goed) heeft gedaan. Dit is bevestigd door die dierenarts, dus geen verzinsel van de eerste eigenaar om een smoes te hebben.
Ik wil het beste voor poes. Is dat bij ons (wij zijn nu al helemaal gek op haar) waar ze lekker binnen op de vensterbank mag zitten en op tijd haar natje en droogje en een heleboel knuffels krijgt? Waar ze (nog) niet naar buiten mag (ze kijkt wel verlangend naar buiten) omdat we bang zijn dat ze 'm gelijk weer smeert. Ze lijkt nogal avontuurlijk te zijn...
Of is dat bij haar eerste eigenaar, die de kat sinds begin september kwijt is maar geen actie heeft ondernomen om haar terug te vinden, maar waar ze kennelijk wel naar buiten mag.
Hier nog suggesties voor me?
Poes is 18 september in het asiel terecht gekomen. Begin september werd ze op straat gesignaleerd, niet zo ver (of beter gezegd: heel dichtbij) van mijn huisadres vandaan. Ze kreeg een signaleringsbandje om met de mededeling aan de eigenaar dat, als poes na 2 weken nog steeds op straat zwierf en de eigenaar geen contact had opgenomen, naar het asiel zou worden gebracht om een nieuw thuis te zoeken. Volgens het asiel zwierf ze al maanden buiten (die info hadden ze van buurtbewoners die hadden gebeld met het asiel). Ze was wel gechipt maar niet geregistreerd.
Dat nieuwe thuis werd ons huis. Op 28 september ben ik naar het asiel geweest om kennis te maken. Ik was gelijk verkocht en wilde haar zaterdags ophalen (moest nog spullen kopen zoals kattenbak enz.). Maar ik mocht haar pas op 3 oktober meenemen omdat wettelijk is bepaald dat het asiel de kat 14 dagen moet huisvesten voordat hij herplaatst mag worden. In die 14 dagen kan de eigenaar er nog om komen.
Dus op 3 oktober heb ik haar opgehaald en woont ze bij ons. Wat een lieverd is het, we zijn blij met haar.
Tot zover het leuke gedeelte.
Vanmiddag (dus na 2 weken) werd ik gebeld door het asiel, ik dacht dat het was om te vragen hoe het met haar ging. Maar de medewerkster vertelde dat ze een probleem hadden want de eerste eigenaar heeft zich gemeld en die eist zijn kat terug. De eigenaar heeft de FB-pagina van het asiel gezien en daar zag hij poes op staan. Dit is op 19 september geplaatst maar pas vandaag hebben ze contact met het asiel opgenomen.
Ze (het asiel) hebben uitgelegd dat kat herplaatst is volgens de regels en dat de vorige eigenaar geen aanspraak meer kan maken. Maar die zegt dat ze toch de kat terug willen hebben en maakt stampij. En naar de argumenten van het asiel dat die eigenaar nou niet bepaald de moeite heeft genomen om poes als vermist te melden (amivedi, asiel, posters, briefjes in brievenbus, buurtwhatsapp, Nextdoor, Facebookpagina's (weggeefhoek, gratishoek, vraaghoek enz.)) wil hij niet luisteren.
Ik heb de wet aan mijn kant omdat de termijn van 2 weken is aangehouden. Maar... de oude eigenaar schijnt heel dichtbij te wonen. Poes is nog niet buiten geweest maar het is wel onze bedoeling dat ze t.z.t. naar buiten mag. Het asiel had wel geadviseerd om haar de eerste 8 weken binnen te houden.
Ik heb - vlak nadat poes bij ons kwam wonen - op de FB-pagina van het asiel bij haar foto gereageerd dat het nu heel goed met haar gaat. De eerste eigenaar heeft dat waarschijnlijk gelezen en weet dus mijn naam. En wij staan (hoe ouderwets) nog gewoon in het telefoonboek. Mijn privé-facebookpagina staat niet 'openbaar' maar ik ben zzp'er en mijn bedrijf heeft mijn naam dus ik ben met naam en adres zo te vinden, ook op Facebook.
Hoewel ik in die korte tijd al helemaal verknocht ben aan dit harige huisgenootje, ben ik lichtelijk geneigd om haar aan haar oude baasje terug te geven, ik kan me nl. wel heel goed voorstellen dat ze haar terug willen hebben. Aan de andere kant staat de wet aan mijn kant en heeft de oude baas geen poot om op te staan, geen stappen ondernomen om poes te zoeken/vinden. Het feit dat de chip niet geregistreerd is, heeft te maken met een dierenarts die dat niet (goed) heeft gedaan. Dit is bevestigd door die dierenarts, dus geen verzinsel van de eerste eigenaar om een smoes te hebben.
Ik wil het beste voor poes. Is dat bij ons (wij zijn nu al helemaal gek op haar) waar ze lekker binnen op de vensterbank mag zitten en op tijd haar natje en droogje en een heleboel knuffels krijgt? Waar ze (nog) niet naar buiten mag (ze kijkt wel verlangend naar buiten) omdat we bang zijn dat ze 'm gelijk weer smeert. Ze lijkt nogal avontuurlijk te zijn...
Of is dat bij haar eerste eigenaar, die de kat sinds begin september kwijt is maar geen actie heeft ondernomen om haar terug te vinden, maar waar ze kennelijk wel naar buiten mag.
Hier nog suggesties voor me?
dinsdag 17 oktober 2017 om 09:05
He wat een vervelende situatie. Hoe rot ook voor jou, ik zou zeggen: teruggeven.
Waarbij ik het netjes zou vinden als het asiel jou de betaalde asielkosten/adoptiekosten zou teruggeven (of nieuwe kat uitzoeken), de eigenaar eventuele dierenartskosten en voer enzo aan jou zou terugbetalen, en de eigenaar misschien ook het asiel wel wat mag betalen voor de goede zorgen.
Ik vind twee weken wachttijd in het asiel trouwens wel heel kort hoor, zeker voor katten, die nogal eens aan de wandel gaan.
Waarbij ik het netjes zou vinden als het asiel jou de betaalde asielkosten/adoptiekosten zou teruggeven (of nieuwe kat uitzoeken), de eigenaar eventuele dierenartskosten en voer enzo aan jou zou terugbetalen, en de eigenaar misschien ook het asiel wel wat mag betalen voor de goede zorgen.
Ik vind twee weken wachttijd in het asiel trouwens wel heel kort hoor, zeker voor katten, die nogal eens aan de wandel gaan.
dinsdag 17 oktober 2017 om 09:06
Stel je eens voor dat dit jouw eigen kat zou zijn.
Misschien was de eigenaar op vakantie ofzo, genoeg redenen waarom hij mogelijk nog niet had gereageerd op de verdwijning van zijn kat. Het gaat om 1 maand, er zijn katten die veel langer van huis zijn.
Mijn kat komt ook uit het asiel, als haar oorspronkelijke baas haar terughad gewild had ik dat meteen gedaan, net als dat ik hoop dat iemand haar aan mij terug zou geven als ze per ongeluk weer in asiel terecht zou komen.
Ook zitten er in het asiel genoeg katten die al heel lang op een nieuw huis wachten, daar kan TO er vast ook een hele leuke van uitkiezen.
dinsdag 17 oktober 2017 om 09:11
Ik vind twee weken ook heel kort, maar dat is ingesteld zodat het asiel zo weinig mogelijk kosten maakt aan een kat.appeltjesgroen schreef: ↑17-10-2017 09:05He wat een vervelende situatie. Hoe rot ook voor jou, ik zou zeggen: teruggeven.
Helemaal als je bedenkt dat er genoeg asielkatten heel lang op een nieuw huis moeten wachten is het eigenlijk belachelijk, de 'aantrekkelijke' katten gaan als warme broodjes over de toonbank terwijl er mogelijk nog ergens een baas is die ze terugwil (en dat komt vaker voor).
dinsdag 17 oktober 2017 om 09:24
En niet iedereen heeft Facebook, of überhaupt een computer, mijn moeder bijv niet.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
dinsdag 17 oktober 2017 om 10:25
Het gezegde "wil je gelijk hebben of gelukkig zijn?" is hier van toepassing.
Je staat moreel en formeel mogelijk helemaal in je recht, maar hoe erg geniet je van die kat als je weet dat het vorige baasje vlakbij woont en aanspraak op die kat wil maken? Dat je je elke keer als de kat even weg is je moet afvragen of hij bij oude baas zit?
Je staat moreel en formeel mogelijk helemaal in je recht, maar hoe erg geniet je van die kat als je weet dat het vorige baasje vlakbij woont en aanspraak op die kat wil maken? Dat je je elke keer als de kat even weg is je moet afvragen of hij bij oude baas zit?
dinsdag 17 oktober 2017 om 10:30
Ik zou de kat teruggegeven als de kat niet sporen van mishandeling vertoonde in het asiel, maar dan wel eisen dat het baasje mooi je aanschafsprijs betaalt of het asiel dat bedrag aan jouw teruggeeft. Daarnaast vind ik dat baasje wel erg nalatig. Mocht je niet thuis zijn met computers dan kan je iemand anders toch vragen om de kat aan te melden bij het amvedi. Desnoods bel je dan het dierenasiel of ze je daarbij kunnen helpen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
dinsdag 17 oktober 2017 om 10:35
Zou ook de kat teruggeven. Zelf ben ik op deze manier ook ooit eens een kat kwijt geraakt. Echt vreselijk en het voelt zo niet eerlijk.
Mijn kat bleek in een asiel net in een andere provincie te hebben gezeten.
Zo heeft ieder zijn verhaal.
En daarnaast zou ik geen zin hebben in een kat waar ik de hele tijd over in angst zit omdat hij mogelijk opgepikt wordt door de vorige eigenaar. Of dat ik allerlei interventies moet toepassen om dat te voorkomen.
Als ik die eigenaar was en ik kwam m'n kat tegen nam ik hem mee.
Mijn kat bleek in een asiel net in een andere provincie te hebben gezeten.
Zo heeft ieder zijn verhaal.
En daarnaast zou ik geen zin hebben in een kat waar ik de hele tijd over in angst zit omdat hij mogelijk opgepikt wordt door de vorige eigenaar. Of dat ik allerlei interventies moet toepassen om dat te voorkomen.
Als ik die eigenaar was en ik kwam m'n kat tegen nam ik hem mee.
dinsdag 17 oktober 2017 om 11:34
De kat moet terug naar zijn echte baas.
Vroeger had ik ook een kat die vaak niet thuis kwam.
Dan ging ze de hort op, voor een 3 maanden. Soms kwamen we haar ook wel eens tegen.
Dan gaf ze altijd kopjes/wou ze aandacht. Dan wou ze niet mee naar huis. Prima.
Na weken lang kwam ze dan ineens weer thuis. Dan bleef ze ook thuis. Tot ze weer weken weg ging.
Dan ging ze de hort op, voor een 3 maanden. Soms kwamen we haar ook wel eens tegen.
Na weken lang kwam ze dan ineens weer thuis. Dan bleef ze ook thuis. Tot ze weer weken weg ging.
dinsdag 17 oktober 2017 om 11:50
Kan me echt niet voorstellen dat het asiel daar ieder dier dat binnenkomt eerst bijna 2 maanden gaat bewaren voor een mogelijke eigenaar. De wettelijke termijn is 2 weken. Mocht je ooit je huisdier kwijtraken, kun je beter ook meteen beginnen met zoeken en niet pas na een maand.olla- schreef: ↑17-10-2017 08:46Ik heb op 'houden' gestemd, maar ik neig nu toch naar teruggeven. Dat het asiel een kat na 2 weken alweer herplaatst vind ik ook erg snel. Het asiel hier houdt 6 of 8 weken aan, dat weet ik niet meer precies.
Dus teruggeven, maar dan moet de eerste eigenaar wel alle kosten aan jou vergoeden.
dinsdag 17 oktober 2017 om 11:54
De eigenaar heeft tijd gehad om te reageren en dat heeft hij niet gedaan. Als je jouw huisdier kwijt bent informeer je toch zelf naar het asiel? Dit zegt zelf al genoeg over de eigenaar, vandaar ook deze regels. Door de regels kan een dier niet terug komen bij een eigenaar die eigenlijk gewoon niet om zijn beestje geeft.
dinsdag 17 oktober 2017 om 12:05
Zoveel eigenaren, zoveel katten. Ik zou zelf geen kat willen hebben die zo vaak en lang van huis is, maar ik ken genoeg mensen waarvan de kat een vrije vogel is die tijden van huis is. TO loopt grote kans dat haar nieuwe kat er zo eentje is en zodra hij de kans krijgt weer gaat landlopen. Dan denkt ze 'Ik kan me voorstellen dat vorige eigenaar niet binnen hele korte tijd al in paniek raakte'.Sasja90 schreef: ↑17-10-2017 11:54De eigenaar heeft tijd gehad om te reageren en dat heeft hij niet gedaan. Als je jouw huisdier kwijt bent informeer je toch zelf naar het asiel? Dit zegt zelf al genoeg over de eigenaar, vandaar ook deze regels. Door de regels kan een dier niet terug komen bij een eigenaar die eigenlijk gewoon niet om zijn beestje geeft.
dinsdag 17 oktober 2017 om 12:08
Je weet niet wat er met de eigenaar aan de hand was he? Misschien was ie wel ziek, moest ie mantelzorgen, was ie op reis en paste de buurvrouw op. Wellicht is kat gewoon een weglopertje en doet die dit vaker, dus geen reden voor paniek.
Ik zou me niet lekker voelen door persé de kat van een ander te willen houden terwijl het asiel tjokvol zit.
Ik zou me niet lekker voelen door persé de kat van een ander te willen houden terwijl het asiel tjokvol zit.
dinsdag 17 oktober 2017 om 12:12
Ga eens in een asiel kijken. Daar lopen altijd een stel katten rond die er al maanden zo niet jaren zitten. Een kat binnen twee weken doorverkopen doet het asiel echt niet uit liefde voor de katten. Ze doen dat uit geldoverwegingen. Als ze een kat pas na langere tijd aanbieden aan de kopers heeft een langzitter meer kans om gekozen te worden. (Mijn kat was op de dag dat ik in asiel kwam net binnengebracht, terugkijkend snap ik niet dat ze haar al aan mij hebben laten zien. Nu, 15 jaar later, had ik liever/beter een andere langzittende kat uitgekozen.)chocolol schreef: ↑17-10-2017 11:50Kan me echt niet voorstellen dat het asiel daar ieder dier dat binnenkomt eerst bijna 2 maanden gaat bewaren voor een mogelijke eigenaar. De wettelijke termijn is 2 weken. Mocht je ooit je huisdier kwijtraken, kun je beter ook meteen beginnen met zoeken en niet pas na een maand.
dinsdag 17 oktober 2017 om 12:24
Dat vind ik dan toch ook een beetje stom, je kat 3 maanden de hort op laten.-Jenny- schreef: ↑17-10-2017 11:34De kat moet terug naar zijn echte baas.
En laten we wel zo eerlijk zijn, dan ben je geen eigenaar ook niet.
Zo kende ik iemand die een ongecastreerde kater ook steeds langer de hort opliet.
Later heb ik me erover ontfermd, en dat vond de eigenaar blijkbaar wel zo prettig..
dinsdag 17 oktober 2017 om 12:29
Star doet?! Je snapt dat To die kat niet gratis heeft gekregen van het asiel? Ik zou zeggen, oude eigenaar mag hem terug hebben wanneer hij de kosten betaalt.Sirius schreef: ↑17-10-2017 02:29De eigenaar dacht dat hij een gechipte en geregistreerde kat in huis had.
De da geeft zelf toe dat hij de kat wel gechipt heeft maar is vergeten aan te melden.
Ik vertrouw er ook op dat dat gebeurt als een da zegt dat voor me in orde te maken en ik dus gebeld wordt als hij in een asiel terechtkomt en zijn chip uitgelezen wordt. Veilig gevoel, de da zal wel weten hoe dat moet en je betaald ervoor.
Sommige ouderen hebben geen computers en willen dit ook niet. Kan best dat het daardoor relatief lang duurde voor het op Facebook verscheen. En dan je naam erbij.. een ZZPer die om zijn naam moet denken.. ik zou niet zo krampachtig doen over wel of niet 14 dagen asiel.
Is het soms een dure raskat TO ik snap niet waarom je zo star doet. Wat als het jou zou overkomen? Zeg je dan ook regels zijn regels ik snap die mensen wel na 2 weken
Een kat een halsbandje omdoen is spelen met zijn leven onze kat klom in bomen, klimop en zou zichzelf vast een keer opgehangen hebben.
Dat kan zelfs in een ligusterhaag hebben mijn buren toen ondervonden. Een chip moet voldoende zijn en laat die da maar opdraaien voor de kosten van alle ellende die is voortgekomen uit HUN fout om de kat niet te laten registreren. Dan had baasje immers meteen de eerste keer een telefoontje gehad, klaar.
Het is wel zaak dat TO een andere kat krijgt, dan is deze zo weer vergeten net als na 2 weken vakantieoppas spelen.
De asiels zitten vol dus dat moet te regelen zijn.
In principe zijn regels gewoon regels en is de kat nu van TO. Maar als de oude eigenaar moeilijk zou doen zou ik zeggen, 'betaal mij de kosten voor het asiel terug en jij krijgt van mij de kat terug'. En zo niet, pech gehad. Hij had hem zelf ook niet gratis meegekregen van het asiel (tenminste, hier niet).
dinsdag 17 oktober 2017 om 12:38
Wij hebben ook een poes gehad die soms weken weg was. En dan kwam madam plots weer thuis. Wij hadden een kattenluik en altijd stond alles voor haar klaar. Ik vond het vreselijk, want ik zat altijd in de rats om dat rare beest. Opsluiten was geen optie, dan brak ze de tent af. Ik heb wel het vermoeden gehad dat ze nog een adresje had ergens. Wij hadden haar vanaf kitten af aan, en ze is 22 jaar geworden. Haar broer was heel anders, veel huiselijker. Stukje karakter..
Ik zou wel in gesprek gaan met de vorige eigenaar denk ik. Wie weet kom je er op een nette manier uit.
Ik zou wel in gesprek gaan met de vorige eigenaar denk ik. Wie weet kom je er op een nette manier uit.
dinsdag 17 oktober 2017 om 12:39
De termijn van twee weken is de wettelijk verplichte bewaartermijn voor gevonden dieren. Als zich binnen die twee weken geen eigenaar meldt, dan mag het asiel de kat herplaatsen bij een nieuwe eigenaar. Da's sneu als het jouw kat is, maar niemand neemt meer een asielkat op als de vorige eigenaar zich doodleuk weken of maanden later alsnog kan melden om de kat terug te eisen. Wettelijk gezien heeft de vorige eigenaar dus nergens meer recht op.
dinsdag 17 oktober 2017 om 12:45
TO zegt nergens dat ze de kat moet teruggeven zonder haar geld terug te krijgen. Of dat de eigenaar de kat terugwil zonder iets te betalenKasboom schreef: ↑17-10-2017 12:29Star doet?! Je snapt dat To die kat niet gratis heeft gekregen van het asiel? Ik zou zeggen, oude eigenaar mag hem terug hebben wanneer hij de kosten betaalt.
In principe zijn regels gewoon regels en is de kat nu van TO. Maar als de oude eigenaar moeilijk zou doen zou ik zeggen, 'betaal mij de kosten voor het asiel terug en jij krijgt van mij de kat terug'. En zo niet, pech gehad. Hij had hem zelf ook niet gratis meegekregen van het asiel (tenminste, hier niet).
Ik vind het trouwens geen 'moeilijk doen' van de eigenaar, zij hebben de kat ooit aangeschaft en jaren voor hem gezorgd en van hem gehouden. Wettelijke regel of niet, ik zou mijn geliefde kat ook graag terugkrijgen als ze een tijd kwijt is geweest.
dinsdag 17 oktober 2017 om 12:53
De kat terug geven natuurlijk, tegen gemaakte kosten. In 2 weken kan je nog niet zo gehecht zijn aan het dier en het heeft gewoon al een thuis. Je weet helemaal niet waarom die eigenaar nu pas komt dus daar zou ik niet over oordelen. Als de situatie andersom zou zijn, dan zou je je kat ook terug willen. 2 weken reactietijd voor een eigenaar vind ik ook wel erg kort.
dinsdag 17 oktober 2017 om 12:56
Je kunt dit stom vinden. Alleen zo was ze.Bruise schreef: ↑17-10-2017 12:24Dat vind ik dan toch ook een beetje stom, je kat 3 maanden de hort op laten.
En laten we wel zo eerlijk zijn, dan ben je geen eigenaar ook niet.
Zo kende ik iemand die een ongecastreerde kater ook steeds langer de hort opliet.
Later heb ik me erover ontfermd, en dat vond de eigenaar blijkbaar wel zo prettig..
De eerste keren hebben we haar gezocht. En proberen thuis te houden.
Alleen ze werd hier zou ongelukkig van. Dus we zijn gestopt met zoeken en thuishouden.
We wisten wel waar ze ongeveer dan was. een a twee keer per week gingen we daar lopen. Als we haar tegen kwamen, wou ze wel aandacht, maar ze wou niet mee naar huis, wat wij jammer vonden.
We hebben haar al vroeg laten helpen. Ze kon altijd binnenkomen, waar altijd voer en water klaar stonden.