Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mensen ervaring met KVK aanvragen?

Ik krijg enorm veel aanvragen binnen om bepaalde zaken te maken. Ik kan dit niet aannemen omdat ik niks mag bijverdienen...

Nu wil ik gaan vragen of er een mogelijkheid is om toch een KVK aan te vragen vanuit bijstand. De doorsnee route is een ondernemingsplan aanbieden.

Iemand ervaring met andere manieren?
En wat kan of zal er gebeuren wanneer mijn ondernemingsplan is afgekeurd of goedgekeurd?

Ik heb al een afspraak ingepland bij het UWV over 4 weken. Maar ben graag voorbereid :)
kvk organiseert ook startersdagen, misschien interessant om daar eens een kijkje te gaan nemen? Ik ben bekend met KvK maar niet vanuit de bijstand, dus daar durf ik je geen antwoord op te geven.
Ik ook, maar niet vanuit bijstand of ww. Heb je een klantmanager?
En zelf bijstand stopzetten en eigen bedrijf beginnen kan natuurlijk ook. Dan heb je niet te maken met lastige regels ed.
Banaaninmijnoor schreef:
01-11-2017 21:02
Ik ook, maar niet vanuit bijstand of ww. Heb je een klantmanager?
En zelf bijstand stopzetten en eigen bedrijf beginnen kan natuurlijk ook. Dan heb je niet te maken met lastige regels ed.
Nee, maar dan moet ik meteen meer dan bijstand verdienen :P En mijn sector heeft altijd tijd nodig om een klantenkring op te bouwen. Zoals de meeste bedrijven. En één maand geen huur betalen is op straat staan.
Brejules schreef:
01-11-2017 20:01
Mensen ervaring met KVK aanvragen? [...] Ik heb al een afspraak ingepland bij het UWV over 4 weken. Maar ben graag voorbereid :)

Er zijn wel mogelijkheden voor het starten van een bedrijf met behoud van uitkering: https://www.uwv.nl/particulieren/eigen- ... index.aspx

Maar je moet dus wel toestemming krijgen.
Pfff wachten duurt lang... morgen gesprek over verdere loopbaan dus hopelijk weet ik dan wat van het traineeship. Anders ga ik vanaf eind november weer aan de slag met mijn flexbaan.
lola712 schreef:
08-11-2017 12:00
Pfff wachten duurt lang... morgen gesprek over verdere loopbaan dus hopelijk weet ik dan wat van het traineeship. Anders ga ik vanaf eind november weer aan de slag met mijn flexbaan.
Eind november? Je gaat eerst uitrusten van deze zware tijd?
konijn82 schreef:
08-11-2017 18:59
Eind november? Je gaat eerst uitrusten van deze zware tijd?
Nee maar als het traineeship niks wordt kan ik me volledig ingeven voor het flexwerk. Eerst afwachten of ik op gesprek moet komen en hoe dat verloopt. Bovendien ga ik binnenkort een paar dagen weg dus dan kan ik ook niet werken. Eind deze maand is hopelijk alles achter de rug.
lola712 schreef:
08-11-2017 23:21
Nee maar als het traineeship niks wordt kan ik me volledig ingeven voor het flexwerk. Eerst afwachten of ik op gesprek moet komen en hoe dat verloopt. Bovendien ga ik binnenkort een paar dagen weg dus dan kan ik ook niet werken. Eind deze maand is hopelijk alles achter de rug.
Ja. Hopelijk. Want je doet er tenslotte alles aan, om aan een baan te komen. Niks is je te min, motivatie ten over.
:facepalm:
konijn82 schreef:
08-11-2017 23:25
Ja. Hopelijk. Want je doet er tenslotte alles aan, om aan een baan te komen. Niks is je te min, motivatie ten over.
:facepalm:
Mijn motivatie valt of staat met het traineeship. Zo niet dan gaat mijn focus op het flexwerk en blijf ik natuurlijk solliciteren als ik wat beters zie. Het zou zo'n mooie kans zijn, anders weet je dat het lastig gaat worden.
lola712 schreef:
08-11-2017 23:43
Mijn motivatie valt of staat met het traineeship. Zo niet dan gaat mijn focus op het flexwerk en blijf ik natuurlijk solliciteren als ik wat beters zie. Het zou zo'n mooie kans zijn, anders weet je dat het lastig gaat worden.
Wat heb jij dat bedrijf (van het traineeship) meer te bieden dan een ander? Gezien de hoeveelheid sollicitanten op traineeships moet je echt opvallen en uitblinken. En sorry, maar je blinkt hier vooral uit in arrogantie en luiheid. Dus, wat is jouw specifieke en interessante meerwaarde? Hoe hopeloos ik het ook vind, ik heb maar besloten met je mee te denken. Dus, vertel!
konijn82 schreef:
08-11-2017 23:48
Wat heb jij dat bedrijf (van het traineeship) meer te bieden dan een ander? Gezien de hoeveelheid sollicitanten op traineeships moet je echt opvallen en uitblinken. En sorry, maar je blinkt hier vooral uit in arrogantie en luiheid. Dus, wat is jouw specifieke en interessante meerwaarde? Hoe hopeloos ik het ook vind, ik heb maar besloten met je mee te denken. Dus, vertel!
Ik weet dat ik goed ben in mijn vak, heb een interessante brief geschreven, woon zeer dichtbij. Het is een gerichte sollicitatie. Opvallen doe ik door middel van de brief. Ze vragen ook geen ervaring (dat leer je daar) dus in dat opzicht zou iemand die al wat werkervaring heeft niet meteen vooraan staan lijkt me. En ik heb nog geen afwijzing binnen dus hopelijk morgen of vrijdag wat horen. Met een gesprek heb je in ieder geval de kans om jezelf te laten zien.
lola712 schreef:
08-11-2017 23:55
Ik weet dat ik goed ben in mijn vak, heb een interessante brief geschreven, woon zeer dichtbij. Het is een gerichte sollicitatie. Opvallen doe ik door middel van de brief. Ze vragen ook geen ervaring (dat leer je daar) dus in dat opzicht zou iemand die al wat werkervaring heeft niet meteen vooraan staan lijkt me. En ik heb nog geen afwijzing binnen dus hopelijk morgen of vrijdag wat horen. Met een gesprek heb je in ieder geval de kans om jezelf te laten zien.
Sorry, maar hoe kun je weten dat je goed bent in je vak, als je geen werkervaring hebt?

Mensen geven je hier constant tips en commentaar op hoe je over komt en daar doe je niks mee. Als mensen hier op een forum al door je woorden heen prikken, kan een recruiter dat zeker.
Ceridwen91 schreef:
08-11-2017 23:58
Sorry, maar hoe kun je weten dat je goed bent in je vak, als je geen werkervaring hebt?

Mensen geven je hier constant tips en commentaar op hoe je over komt en daar doe je niks mee. Als mensen hier op een forum al door je woorden heen prikken, kan een recruiter dat zeker.
Tijdens de opleiding vorm je wel een beeld en had goede cijfers. Als het een gerichte sollicitatie is krijg ik vaak wel een uitnodiging, maar uiteindelijk hebben andere kandidaten dan toch de voorkeur. Maar ze hadden dus wel enige interesse :)
lola712 schreef:
09-11-2017 00:00
Tijdens de opleiding vorm je wel een beeld en had goede cijfers. Als het een gerichte sollicitatie is krijg ik vaak wel een uitnodiging, maar uiteindelijk hebben andere kandidaten dan toch de voorkeur. Maar ze hadden dus wel enige interesse :)

Geloof me - tijdens een opleiding vorm je echt geen goed beeld van wat werken inhoudt. En goede cijfers hebben zoveel mensen. Wat heb je naast je studie gedaan? Bijbanen, extra activiteiten? Ik had laatst een sollicitatiegesprek waar ze wilden weten wat ik voor bijbaan heb gedaan naast mijn studie, ondanks dat ik al bijna 3 jaar relevante werkervaring heb. Ze wilden namelijk geen mensen die niks naast hun studie hebben uitgevoerd.

Je wordt misschien we uitgenodigd voor gesprekken, maar blijkbaar gaat het bij die gesprekken dus ergens mis. Heb je nooit ergens na een gesprek nuttige feedback gehad?
Ik kwam even lezen in dit topic omdat ik zelf ook een tijd werkloos ben geweest vorig jaar, en een vriendin nu in dezelfde situatie zit.

Lola712, ik verbaas me over jou. Toen ik zonder werk kwam te zitten ging ik naar het uwv (had geen recht op WW, door lang in het buitenland gezeten te hebben) dus ging voor de bijstand. Ik vond die meeting zo deprimerend, net als alle verplichtingen die ik zou hebben.

Ik heb aan de coach gevraagd wát ik in vredesnaam per direct kon doen zodat ik niet meer van die deprimerende meetings hoefde te volgen. Nou dat was een baantje bij een kippenslachterij (nee dus) en een baantje bij een call-center. Leuk :( Energie abonnementen verkopen. Ik heb dat gedaan, twee maanden lang. Vond ik het leuk? Nee! Ik was er niet eens goed in, maar ik had een leuke/interessante tijd. Tussendoor gesolliciteerd. Kon namelijk zelf dagdelen inplannen; van 8 tot 12, van half 1 tot half 5.30 en van 6 tot 10.

Ik deed gewoon vaak alle 3 de dagdelen en ruilde indien ik moest solliciteren.

Ik verdiende dus m'n eigen geld, ookal was het minimaal minimum loon. Maar ik was tenminste niet werkloos. No way dat ik elke keer verplicht naar zo'n deprimerende meeting ging. Of m'n hand ging ophouden voor wat geld van de staat.

Na twee maanden vond ik een nieuwe baan. Ik heb het call-centerwerk niet op m'n cv gezet, maar er wel over verteld. Mijn werkgever vond het juist goed dat ik gewoon door bleef gaan. En we hebben samen nog gelachen over mijn anekdotes van tijdens m'n call-center job zelfs.

Dat jij, zo gezapig op jouw 'juiste baan' aan het wachten bent snap ik echt niet. Ik zou me werkelijk doodschamen.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Bladora +100!
lola712 schreef:
08-11-2017 12:00
Als het wachten zo lang duurt, waarom dan niet nu alvast met je flexwerk aan de slag? Het is toch flexibel? Dan heb je wat te doen. En mocht die traineeship doorkomen, dan stop je er gewoon mee.
Ik zeg het nog maar eens, een diploma is geen garantie op een baan wat jij noemt ‘op niveau’.
Vrijwel iedereen begint gewoon onderaan.
Lola712, ik denk dat je door je faalangst alleen een baan wilt aannemen onder de juiste omstandigheden, maar een nieuwe baan is altijd onzeker.

Je zou al meer kans maken op het traineeship, en vooral op het goed verlopen daarvan, als je wel de baan bij de post aanneemt. Bij de post kan je wennen aan een werkritme, hoe het gaat op een 1e werkdag, mores op een werkvloer, omgaan met leidinggevenden en collega's enz. Als het lekker loopt, heb je een succeservaring enz.

Mijn ervaring is dat je bij een nieuwe baan altijd wel bekaf bent, puur omdat alles nieuw is. Alles kost extra energie omdat je niet weet waar alles is, nieuw systeem leren, nieuwe namen enz.

Juist door wel te beginnen bij de post, wen je aan werkritme enz., waardoor je meer succes zult hebben bij de baan die je wel graag wilt.
Ceridwen91 schreef:
09-11-2017 00:26
Geloof me - tijdens een opleiding vorm je echt geen goed beeld van wat werken inhoudt. En goede cijfers hebben zoveel mensen. Wat heb je naast je studie gedaan? Bijbanen, extra activiteiten? Ik had laatst een sollicitatiegesprek waar ze wilden weten wat ik voor bijbaan heb gedaan naast mijn studie, ondanks dat ik al bijna 3 jaar relevante werkervaring heb. Ze wilden namelijk geen mensen die niks naast hun studie hebben uitgevoerd.

Je wordt misschien we uitgenodigd voor gesprekken, maar blijkbaar gaat het bij die gesprekken dus ergens mis. Heb je nooit ergens na een gesprek nuttige feedback gehad?
Het gesprek ging meestal gewoon goed maar uiteindelijk had een ander toch net meer ervaring. TJa dat kunnen ze ook zien aan mijn cv toch? Maar toch hadden ze interesse om mij uit te nodigen.
Leergierig schreef:
09-11-2017 07:44
Lola712, ik denk dat je door je faalangst alleen een baan wilt aannemen onder de juiste omstandigheden, maar een nieuwe baan is altijd onzeker.

Je zou al meer kans maken op het traineeship, en vooral op het goed verlopen daarvan, als je wel de baan bij de post aanneemt. Bij de post kan je wennen aan een werkritme, hoe het gaat op een 1e werkdag, mores op een werkvloer, omgaan met leidinggevenden en collega's enz. Als het lekker loopt, heb je een succeservaring enz.

Mijn ervaring is dat je bij een nieuwe baan altijd wel bekaf bent, puur omdat alles nieuw is. Alles kost extra energie omdat je niet weet waar alles is, nieuw systeem leren, nieuwe namen enz.

Juist door wel te beginnen bij de post, wen je aan werkritme enz., waardoor je meer succes zult hebben bij de baan die je wel graag wilt.
Ik heb inderdaad faalangst. Op school maakt falen niet veel uit, je kan eindeloos herkansen. Bij een baan kunnen ze je ontslaan en ben je naast geld ook stukje zelfwaardering kwijt. Die baan bij de post matcht op bepaalde vlakken niet, de flexbaan is aantrekkelijker maar brengt meer onzekerheid mee.

@liz, het is flexwerk maar ze gaan er wel vanuit dat je op de afgesproken dagen komt. En ik ga binnenkort nog een paar dagen weg. Dus daarom eind november full focus op flex.
Met deze instelling heb je in 2018 nog steeds geen baan.
Zelfwaardering? Die ben je toch al lang kwijt nu je in de bijstand je hand aan het ophouden bent en je te goed voelt voor elk baantje??
lola712 schreef:
09-11-2017 08:32
@liz, het is flexwerk maar ze gaan er wel vanuit dat je op de afgesproken dagen komt. En ik ga binnenkort nog een paar dagen weg. Dus daarom eind november full focus op flex.
Ja, logisch dat ze je op afgesproken momenten verwachten. Ik bedoelde flexibel in de zin dat je het altijd weer op kunt zeggen.

Maar dat wil toch niet zeggen dat je geen sollicitatie kunt inplannen indien nodig? Of een paar daagjes vrij? Het één sluit het ander niet uit toch? Andere mensen solliciteren ook terwijl ze ergens werken.
Ook met een flexbaan kan je een paar dagen of dagdelen vrij nemen voor vakantie of om te solliciteren. Net als de rest van Nederland.

Ik ben me nu aan het oriënteren op omscholing. Ik denk nu aan een mbo-opleiding in de zorg of hbo voor een onderwijsbevoegdheid. Hopelijk zijn de baanperspectieven dan iets beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven