Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:

- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...

Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...

Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Fysiek doe ik denk ik niet onder voor mijn andere collega's. Ik til dezelfde zware artikelen en vraag zelden om hulp, tenzij het een zwaar artikel op hoge locatie is, en waarbij de kans aanwezig is dat het op mijn hoofd valt. Dan zou ik wel een (mannelijke) collega vragen. Verder ben ik ook echt nooit ziek.
Ik doe lichamelijk vrij pittig werk en aan het einde van een werkdag (en helemaal aan het einde van de week) ben ik gewoon moe. Mijn teamleider is bang dat ik het niet volhoud. Daarom wil hij me niet op een vroeger tijdstip inplannen
yesss schreef:
07-11-2017 14:43
Inderdaad dagdromer, vaak worden dominante/aanwezige mensen als sterk of zelfverzekerd gezien, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Dat denk ik ook wel. Die kunnen zich beter verbergen achter hun 'grote mond' Dan verwacht je niet gauw dat zo'n persoon ook onzeker kan zijn.
Over die persoonlijke afwijzing wat Lindaatje zegt herken ik trouwens ook. Dat mensen het vaak persoonlijk opvatten als je nee op iets zegt.

En klopt inderdaad Winters, vaak zit daar juist onzekerheid achter.
_
yesss wijzigde dit bericht op 25-11-2017 08:08
0.00% gewijzigd
Nou, ik lag gisteravond om 22 uur onder een stapel dekens in mijn bed, terwijl ik eigenlijk even langs een feest van een collega had gemoeten :$ Ik vind het meestal niet tof als er zoiets op vrijdag op het programma staat, dan wil ik echt mijn rust hebben. Mijn plan was om na werk naar sporttraining te gaan, dan aansluitend even mijn gezicht te laten zien aan het begin van het feest en meteen weer af te taaien. Tussendoor naar huis vond ik geen optie, want het is een half uur fietsen. Plan niet gehaald, mijn egoisme en PMS humeur hadden het gewonnen. Gelukkig en toevallig kwam ik op de fiets de betreffende collega nog tegen, zodat ik me even persoonlijk heb kunnen verontschuldigen voor mijn afwezigheid.

Mensen bij ons thuis, mwah dat ligt eraan wie het zijn en hoeveel. Vaak vind ik het eigenlijk wel leuk as er bijv een bevriend stel langskomt, maar ik vind het wel belangrijk om het een aantal dagen vantevoren te weten. En ik vind het echt een voordeel dat ik dan al thuis ben en meteen mijn bed in kan. :)
Zelf uitnodigen doe ik niet vaak. Vanavond komt een vriendin. Eigenlijk wilde ze eerst weer samen naar een café. Maar ik zei liever bij een van ons thuis af te spreken. Want vorige keren hadden we toch met niemand contact. Het waren voornamelijk groepen eters terwijl zij leuke mannen wil ontmoeten. Toen stelde ik voor om naar haar te komen. Zij vond het handiger om naar mij te komen omdat haar ouders in mijn dorp wonen. Daar is ze bijna elk weekend. Ze heeft een erg drukke agenda, maar als we afspreken is het altijd leuk. Alleen moet ik nog even flink poetsen en opruimen. Want ik ben een rommelkont die overal wat laat slingeren. Dat vind ik wel een nadeel aan bezoek krijgen. Vooraf zoveel moeten doen.
yesss schreef:
11-11-2017 07:40
Herkennen jullie dat ook, dat je na een drukke week katerig en depri wakker wordt?
Ja, en ik ben nog steeds niet uitgerust.
Het heerlijke van op jezelf wonen vind ik zelf bepalen wie er in mijn huis komt. Niet dat er zoals vroeger ook soms mensen kwamen die ik niet leuk of vermoeiend vond. Zeker als ze kwamen logeren. Zoals mijn tante die alles voor je wil regelen terwijl je er niet op zit te wachten.
Ik heb voor mijn doen 2 drukke weken achter de rug met veel sociale verplichtingen (etentjes, jubileum) dus ben zooo blij dat ik dit weekend niets heb! Aan de ene kant kan ik slecht alleen zijn maar aan de andere kant heb ik een schurfthekel aan verjaardagen en visite. Visite krijgen haat ik en als het dan ook nog onverwachts is flip ik helemaal. Net als donderdag had ik een vreselijke shitdag, was laat thuis, toen ik ging zitten op de bank en me verheugde op Suits en pepernoten belde er een vriend van m'n man dat hij even langs kwam. Dan ben ik echt om te spetteren! Momenteel zit ik met een collega op kantoor die alle energie uit me slurpt dus dan wil ik 's avonds zeker geen visite of ander gezeik aan m'n hoofd.
Hallo allemaal, ik ontdek pas net dit topic. Wat een feest van herkenning!
Ik haat verjaardagen ook en vanavond heb ik er ook een en kan het niet maken om niet te gaan. Ik moet mezelf soms echt het huis uit schoppen :-o
yesss schreef:
11-11-2017 07:40
Hoe gaat het met iedereen? Herkennen jullie dat ook, dat je na een drukke week katerig en depri wakker wordt?
Ja, de werkweek was intensief met o.a. een paar dagen training op een andere locatie. Lig nu heerlijk bij te komen op de bank met twee katten als gezelschap (en als verwarming). Dat is nu echt even nodig.
Gelukkig verder geen afspraken dit weekend.
Succes Verveine! 1 voordeel aan naar een verjaardag van een ander gaan, je kan weggaan wanneer jij dat wilt. (tenzij je net zo'n man/vriend als mij hebt die altijd alles gezellig vindt en overal blijft plakken)
Dank je wel, Doubletree! Jij ook een fijne rustige avond!
Dina80 schreef:
11-11-2017 16:05
Ja, en ik ben nog steeds niet uitgerust.
:hug:
Ik ken het... En de zaterdag gaat altijd zo snel en dan nog maar één dag weekend.
Sorry dat klinkt heel negatief ;-D
Maar ik heb echt even niet genoeg aan twee dagen.
Welkom Verveine.
Ik benijd je niet. Ik ben blij dat ik dit weekend niks heb (ja, mijn dochter heeft een feestje en ik breng en haal haar. Ik wil een meisje van 13 niet door het donker (alleen) laten fietsen) En mijn man heeft morgenmiddag een feestje van de een vereniging waar hij bij zit en ik hoef gelukkig niet mee. Ik ga er een rustig middagje van maken met de kinderen. Heerlijk!
_
yesss wijzigde dit bericht op 25-11-2017 08:09
0.00% gewijzigd
yesss schreef:
11-11-2017 18:31
Ik ken het... En de zaterdag gaat altijd zo snel en dan nog maar één dag weekend.
Sorry dat klinkt heel negatief ;-D
Maar ik heb echt even niet genoeg aan twee dagen.
Dat klinkt niet negatief. Als je niet genoeg hebt aan 2 dagen, dan heb je er niet genoeg aan. Dat is dan gewoon zo.
Ik heb er eerlijk gezegd ook niet genoeg aan.
@Winters: dank je wel voor je welkom. Geniet van je rust! Heerlijk zo'n middag voor jezelf 😊
Ik ben iig heel blij met dit topic, had altijd het gevoel dat ik de enigste ben die een hekel aan feestjes, verjaardagen en visite heeft. Iedereen doet altijd zo blij en vrolijk als ze een feestje hebben of met mensen hebben afgesproken. Heb ook vaak ruzie met m’n man omdat ik hier een hekel aan heb en hij niet. Maar aan de andere kant als hij net als mij zou zijn zou ik helemaal geen sociale activiteiten hebben en het stomme is dat ik me wel vaak eenzaam voel. Hoe tegenstrijdig kan je zijn :-? Voor nu ga ik verder met Netflixen, in m’n uppie :popcorn: (man werkt in ploegen dus is niet veel thuis)
Dank je Viveine! Hopelijk viel je feestje mee vanavond.

Doubletree, wat herkenbaar. Bij ons net zo. Mijn man is dol op feestjes en al die sociale activiteiten (meestal dan) maar ik geef er echt helemaal niks om. Hij gaat vaak alleen.
Veel plezier met netflixen. Ik ga straks met mijn zoon een film kijken, en over 2 uurtjes haal ik dochter weer op
Je bent zeker niet de enige Doubletree en inderdaad ik heb het altijd het idee dat je het leuk moet vinden.
Ik vraag me soms echt af waar andere mensen de energie vandaan halen.
yesss wijzigde dit bericht op 25-11-2017 08:11
65.99% gewijzigd
Dina80 schreef:
11-11-2017 18:57
Dat klinkt niet negatief. Als je niet genoeg hebt aan 2 dagen, dan heb je er niet genoeg aan. Dat is dan gewoon zo.
Ik heb er eerlijk gezegd ook niet genoeg aan.
Hoe gaat ie? Nog een beetje op kunnen laden het weekend :hug:
yesss schreef:
14-11-2017 10:04
Hoe gaat ie? Nog een beetje op kunnen laden het weekend :hug:
Een beetje. ;)
En jij?
yesss schreef:
14-11-2017 09:58
Maar ik wordt zo opgeslokt :|
Dat herken ik. Er is veel waar ik nog iets mee 'moet' en dat voelt als een druk.
Gisteren ging het wel met opstaan, maar de maandag is zo'n rommelige dag dat ik de week weer 'slecht' begin wat betreft mijn energie.
en hoe zit het bij jullie met de feestdagen? Ik heb gelukkig alleen tweede kerstdag een verplichtinieuwe (die ik stiekem wel leuk vind)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven