Uitvaartvraag
woensdag 13 december 2017 om 19:40
Ik hoor de hele tijd van die spotjes van Dela of monuta op de radio van die vrouw die haar begrafenis al helemaal voor zich ziet...
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
woensdag 13 december 2017 om 20:22
Hoe zag je de overbruggingstijd dan voor je; wie had de boel betaald toen je nog niet genoeg geld had?Tijdschriftenverslindster schreef: ↑13-12-2017 20:21Voor mij bewust geen uitvaartverzekering, maar zelf voor gespaard.
Ik vind het echt ronduit belachelijk als mensen de nabestaanden voor de kosten van hun uitvaart op laten draaien.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 13 december 2017 om 20:25
Mijn vader had niets geregeld, en liet mij zitten met een rekening van EUR 6000. Dat was natuurlijk niet zo fijn. Zeker aangezien er ongelukkigerwijs (naast wat spulletjes) ook niets te erven was om het van te betalen. Hij wist al jaren dat hij ongeneeslijk ziek was, dus dat had hij best beter kunnen regelen. Er was niet eens een adresbestand met mensen die een uitnodiging voor de uitvaart moesten ontvangen. Dat is mij allemaal niet in de koude kleren gaan zitten. Regel het beter, zou ik zeggen, als je je nabestaanden niet in de kou wil laten staan in een periode van rouw. Ik vind dat je er lekker makkelijk over denkt... Jij bent dood ja, maar degenen die het moeten regelen niet!
woensdag 13 december 2017 om 20:28
Ik heb altijd begrepen van mijn familieleden die compleet onverwacht hun partner verloren dat het grote voordeel van een uitvaartverzekering is dat de verzekeraar heel veel organisatorische zaken voor je uit handen neemt. Nabestaanden hebben al zoveel aan hun hoofd, als ze dan ook nog moeten schuiven met geld of familieleden moeten vragen om een gedeelte van de uitvaart te betalen, dan is dat erg wrang.
Daarom hebben wij een uitvaartverzekering. En ik heb geen illusies: mocht ik de verzekering aanspreken, zullen ze alsnog proberen me een duurdere kist aan te smeren, of meer volgauto's. Maar je kunt iemand bellen en die komt dan en die weet wat je moet doen. En dat is heel wat waard.
Daarom hebben wij een uitvaartverzekering. En ik heb geen illusies: mocht ik de verzekering aanspreken, zullen ze alsnog proberen me een duurdere kist aan te smeren, of meer volgauto's. Maar je kunt iemand bellen en die komt dan en die weet wat je moet doen. En dat is heel wat waard.
woensdag 13 december 2017 om 20:28
Dat zou mij ook kunnen overkomen, maar goed, dan is er ook geen nabestaande meer. Familie waar ik niet echt mee om ga kunnen dan mijn 'erfenis' verwerpen.
woensdag 13 december 2017 om 20:31
woensdag 13 december 2017 om 20:33
woensdag 13 december 2017 om 20:34
Ook zonder verzekering kun je een uitvaarttoko bellen en mijn ervaring daarmee is positief. Overigens zagen wij het overlijden aankomen en was mn vader er zelf nog bij en heeft zijn eigen wensen kunnen bespreken. Belangrijkste is dus eigenlijk dat je je wensen met je dierbaren bespreekt. Door t overlijden van mn vader zijn de wensen van mijn moeder ook besproken, dus ik zal niet onvoorbereid zijn.vrouwjagersma schreef: ↑13-12-2017 20:28Ik heb altijd begrepen van mijn familieleden die compleet onverwacht hun partner verloren dat het grote voordeel van een uitvaartverzekering is dat de verzekeraar heel veel organisatorische zaken voor je uit handen neemt. Nabestaanden hebben al zoveel aan hun hoofd, als ze dan ook nog moeten schuiven met geld of familieleden moeten vragen om een gedeelte van de uitvaart te betalen, dan is dat erg wrang.
woensdag 13 december 2017 om 20:36
Je ziet een overlijden niet altijd aankomen. Bij een onverwacht overlijden zonder geld kun je echt spreken van een dubbel drama voor de nabestaanden.redbulletje schreef: ↑13-12-2017 20:34Ook zonder verzekering kun je een uitvaarttoko bellen en mijn ervaring daarmee is positief. Overigens zagen wij het overlijden aankomen en was mn vader er zelf nog bij en heeft zijn eigen wensen kunnen bespreken. Belangrijkste is dus eigenlijk dat je je wensen met je dierbaren bespreekt. Door t overlijden van mn vader zijn de wensen van mijn moeder ook besproken, dus ik zal niet onvoorbereid zijn.
woensdag 13 december 2017 om 20:38
Het is inderdaad wel fijn om de wensen alvast te weten.
Ik heb vorig jaar een familielid na een redelijk kort ziektebed verloren, maar in die tijd heeft hij nog wel zijn wensen kenbaar gemaakt. Dat gaf ook wel een stukje rust.
Maar het heeft me wel wakker geschud. Ik heb gelukkig allebei mijn ouders nog en ik hoop dat ze nog heel lang blijven leven, maar je weet nooit hoe het gaat. Ik weet nu van allebei hun wensen.
Ik heb vorig jaar een familielid na een redelijk kort ziektebed verloren, maar in die tijd heeft hij nog wel zijn wensen kenbaar gemaakt. Dat gaf ook wel een stukje rust.
Maar het heeft me wel wakker geschud. Ik heb gelukkig allebei mijn ouders nog en ik hoop dat ze nog heel lang blijven leven, maar je weet nooit hoe het gaat. Ik weet nu van allebei hun wensen.
woensdag 13 december 2017 om 20:39
Pas geleden informatie hierover ingewonnen.
Je mag een lijk gewoon in je eigen kofferbak naar een crematorium vervoeren.
Kist of zo is niet nodig.
Er moeten wel een bepaalde tijd tussen de dood en de begrafenis zitten en hoe hou je het een beetje fris allemaal als het hoogzomer is?
Dat is het enige probleem waar man en ik mee zitten.
Het cremeren kost 950 euro.
woensdag 13 december 2017 om 20:42
Ik heb spaargeld maar ook een huis dat onder water staat. Pikt de bank dan dat spaargeld in om de hypotheek af te lossen? Daarnaast heb ik nog een uitvaartverzekering die mijn ouders zijn gestart en ik premievrij heb gemaakt. Volgens mij keert die 1500 euro uit. Voldoende voor een kartonnen doos en verbranding? Ik las van de week in de krant dat je zelf thuis een uitvaartceremonie mag houden, en met eigen auto naar het crematorium mag rijden. Die rouwauto's en koffie met cake zijn peperduur, en de uitvaartbranche een stelletje uitbuiters. Kennelijk lopen de meeste verzekeringen bij dezelfde partij als die de uitvaart regelt.
woensdag 13 december 2017 om 20:42
Absoluut! Maar nu ik t met mn vader heb meegemaakt, de persoonlijke wensen van mn moeder weet én de uitvaartdames in mn mobiel heb staan, denk ik dat ik t wel red als mn moeder onverwachts gaat.vrouwjagersma schreef: ↑13-12-2017 20:36Je ziet een overlijden niet altijd aankomen. Bij een onverwacht overlijden zonder geld kun je echt spreken van een dubbel drama voor de nabestaanden.
woensdag 13 december 2017 om 20:43
Het duurste is het verblijf in het mortuarium. Snel begraven dus.
woensdag 13 december 2017 om 20:44
Is ruim voldoende!MinkeDeWit schreef: ↑13-12-2017 20:42Ik heb spaargeld maar ook een huis dat onder water staat. Pikt de bank dan dat spaargeld in om de hypotheek af te lossen? Daarnaast heb ik nog een uitvaartverzekering die mijn ouders zijn gestart en ik premievrij heb gemaakt. Volgens mij keert die 1500 euro uit. Voldoende voor een kartonnen doos en verbranding?
woensdag 13 december 2017 om 20:45
Red je niet met 1000 euro.. schoonvader zijn crematie heel goedkoop zonder kaarten zonder advertentie, geen volgautos geen opbaring. 2900 euro.
woensdag 13 december 2017 om 20:47
https://www.uitvaart.nl/juridisch/overi ... auto/28870karin12345 schreef: ↑13-12-2017 20:39Pas geleden informatie hierover ingewonnen.
Er moeten wel een bepaalde tijd tussen de dood en de begrafenis zitten en hoe hou je het een beetje fris allemaal als het hoogzomer is?
Dat is het enige probleem waar man en ik mee zitten.
woensdag 13 december 2017 om 20:48
karin12345 schreef: ↑13-12-2017 20:39Pas geleden informatie hierover ingewonnen.
Dat is het enige probleem waar man en ik mee zitten. Hebben jullie een grote ijskast? Of een flinke vriezer ?
woensdag 13 december 2017 om 20:51
Dit. Laat je toch niet bedonderen, een uitvaart kun je zelf regelen. Pure oplichterij. Ze pushen thuis opbaren want "fijn", maar is duurder en minder geregel voor de begrafenisondernemer dan in een rouwcentrum. Ik kan nog wel even doorgaan.MinkeDeWit schreef: ↑13-12-2017 20:42Die rouwauto's en koffie met cake zijn peperduur, en de uitvaartbranche een stelletje uitbuiters. Kennelijk lopen de meeste verzekeringen bij dezelfde partij als die de uitvaart regelt.
woensdag 13 december 2017 om 20:52
Wat kosten de eenvoudigste uitvaarten?
Een gemiddelde uitvaart in Nederland kost rond de 6500 euro. En dan hebben we het over een ‘normale, eenvoudige’ uitvaart. U krijgt daarvoor:
het vervoer van de overledene naar een rouwcentrum
100 rouwkaarten en bedankjes;
een eenvoudige kist;
een opbaring;
1 rouwauto;
1 volgauto;
vier dragers;
gebruik van een aula;
100 keer koffie en cake na de uitvaart;
een condoleanceboek;
een algemeen graf.
Met de uitvaartkostencalculator kunt u precies uitrekenen wat uw gewenste uitvaart zou kosten.
Er zijn uitvaartbedrijven die zich aanbieden als ‘goedkoop’ of zelfs ‘de goedkoopste’. De goedkoopste aanbieder heeft al een uitvaart van 1450 euro (crematie) of 1550 euro (begrafenis). Dat houdt in:
het melden van overlijden
het overbrengen van de overledene;
het verzorgen en aankleden van de overledene;
een standaard kist;
aangifte bij de burgerlijke stand;
bloemversiering (één enkele roos of een andere bloem(tak);
een begrafenis in een algemeen graf;
een gedenkteken bij begrafenis (een tijdelijke naamplaat);
asbestemming bij crematie;
de service van een digitale rouwkaart.
De begrafenis of de crematie vindt dan wel plaats op een begraafplaats of in een crematorium van de aanbieder. Voor 400 euro meer krijgt u bij dezelfde aanbieder ook een afscheid in een uitvaartcentrum. Voor nog eens 1050 euro extra krijgt u tevens een aulaplechtigheid en een condoleance met koffie en thee. Uiteraard ook in een door de aanbieder gekozen locatie, meestal een van de eigen rouwcentra.
Minder keuze
Families die gebruik maken van een ‘budget uitvaart’ hebben minder keuzemogelijkheden dan bij een reguliere uitvaart. Aanbieders van budget uitvaarten kunnen deze goedkoop aanbieden omdat het systeem waarmee zij werken is gebaseerd op inkoop van grote aantallen dezelfde producten en diensten(kisten, condoleanceboeken, catering, etc.) waardoor de prijs laag is. Bij een budget uitvaart is het niet mogelijk om zelf de locatie van het afscheid en de begrafenis of crematie te kiezen.
Een gemiddelde uitvaart in Nederland kost rond de 6500 euro. En dan hebben we het over een ‘normale, eenvoudige’ uitvaart. U krijgt daarvoor:
het vervoer van de overledene naar een rouwcentrum
100 rouwkaarten en bedankjes;
een eenvoudige kist;
een opbaring;
1 rouwauto;
1 volgauto;
vier dragers;
gebruik van een aula;
100 keer koffie en cake na de uitvaart;
een condoleanceboek;
een algemeen graf.
Met de uitvaartkostencalculator kunt u precies uitrekenen wat uw gewenste uitvaart zou kosten.
Er zijn uitvaartbedrijven die zich aanbieden als ‘goedkoop’ of zelfs ‘de goedkoopste’. De goedkoopste aanbieder heeft al een uitvaart van 1450 euro (crematie) of 1550 euro (begrafenis). Dat houdt in:
het melden van overlijden
het overbrengen van de overledene;
het verzorgen en aankleden van de overledene;
een standaard kist;
aangifte bij de burgerlijke stand;
bloemversiering (één enkele roos of een andere bloem(tak);
een begrafenis in een algemeen graf;
een gedenkteken bij begrafenis (een tijdelijke naamplaat);
asbestemming bij crematie;
de service van een digitale rouwkaart.
De begrafenis of de crematie vindt dan wel plaats op een begraafplaats of in een crematorium van de aanbieder. Voor 400 euro meer krijgt u bij dezelfde aanbieder ook een afscheid in een uitvaartcentrum. Voor nog eens 1050 euro extra krijgt u tevens een aulaplechtigheid en een condoleance met koffie en thee. Uiteraard ook in een door de aanbieder gekozen locatie, meestal een van de eigen rouwcentra.
Minder keuze
Families die gebruik maken van een ‘budget uitvaart’ hebben minder keuzemogelijkheden dan bij een reguliere uitvaart. Aanbieders van budget uitvaarten kunnen deze goedkoop aanbieden omdat het systeem waarmee zij werken is gebaseerd op inkoop van grote aantallen dezelfde producten en diensten(kisten, condoleanceboeken, catering, etc.) waardoor de prijs laag is. Bij een budget uitvaart is het niet mogelijk om zelf de locatie van het afscheid en de begrafenis of crematie te kiezen.