Dit is privé

14-12-2017 19:08 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend zit op dit moment op zijn werk in een ontwikkeltraject om te kijken naar wat de mogelijkheden zijn voor een andere baan. Het gaat niet heel goed met het bedrijf en het kan zijn dat hij binnen enkele maanden zijn baan verliest.

Alleen wanneer ik vraag naar het ontwikkeltraject dan geeft hij aan dat dit privé is en hij niet met mij wil delen wat de resultaten van talenttesten zijn en ook niet waar hij mee zit of dat hij het leuk vindt.

Ik mag er niks over zeggen en ook niet naar vragen.

Ik zit in dubio. Rationeel gezien denk ik je hebt gelijk, je hebt recht op privacy en als je iets niet met mij wilt delen dan is dat goed. Emotioneel gezien denk ik; we zijn al zes jaar samen, wonen samen, hebben een huis gekocht en al heel veel shit samen meegemaakt. Hij heeft meegemaakt dat ik ontslagen ben, en ook mij zien ploeteren in een ontwikkeltraject.

Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken. Moet ik mijn emoties aan de kant zetten? Of moet ik toch bij mijn vriend aangeven dat het mij raakt dat hij dit niet wil delen?
N00R85 schreef:
14-12-2017 21:13
Voor mij is juist de ander deelgenoot maken van je ervaringen, twijfels en struggles een belangrijk deel van het hebben van een relatie samen.

Als iemand dat niet wil, dan zou ik het niet eens een relatie noemen.

Dus ik ben al 20 jaar met 3 kinderen niet in een relatie met mijn man omdat ik bepaalde dingen niet deel?

Jij vergeet dat het niet TO is die in het traject zit.
Natuurlijk steun je je partner als die wil delen, net zoals je hem steunt als hij dat niet wil.

Ieder zijn eigen relatie gelukkig, want gedwongen alles delen zou mijn relatie niet zijn.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
N00R85 schreef:
14-12-2017 21:37
Nee hoor, dat hoeft ook niet. Zou ook niet eens kunnen. Ik moet er niet aan denken alle details dagelijks te bespreken over mijn werk en hoef ook niet alles van zijn werk te weten.

Maar we delen wel de zaken die er wezenlijk toe doen, die ons bezighouden. Laatst had ik een beoordeling en daarna een functioneringsgesprek en dat is ook vrij privé, maar ik zou het heel bizar vinden om dat soort dingen niet met mijn man te delen.
Je gaat nu alleen van jezelf uit en gaat voorbij aan het feit dat mensen ook anders kunnen zijn.

Overigens ben je ook heel tegenstrijdig.
Wil je nu wel of wil je nu niet alles weten?
Hij is vooral bang dat ik hem ga zien zoals het rapport hem omschrijft.

En het is allemaal inderdaad nog erg vers. Na een goed gesprek, waar ik echt heel blij mee ben, heeft hij aangegeven zich rot te voelen door het rapport.

Het is bij hem nogal hard aangekomen en wil er eerst zelf mee worstelen.

En dat respecteer ik echt. Het is zoveel fijner om nu meer context te hebben bij waarom hij het niet wil delen dan simpelweg de boodschap dit is privé.

Het ging mee er dus niet perse om dat ik alles van hem wil weten, maar wel door te zeggen dit is privé een soort van buitensluitgevoel.
vandale schreef:
14-12-2017 21:41
Dus ik ben al 20 jaar met 3 kinderen niet in een relatie met mijn man omdat ik bepaalde dingen niet deel?

Jij vergeet dat het niet TO is die in het traject zit.
Natuurlijk steun je je partner als die wil delen, net zoals je hem steunt als hij dat niet wil.

Ieder zijn eigen relatie gelukkig, want gedwongen alles delen zou mijn relatie niet zijn.
Je gaat de ander uiteraard niet dwingen, dat maak jij ervan.

Voor mij is het vanzelfsprekend dat je de dingen die je echt bezighouden deelt binnen een relatie. Dit is voor mijn man hetzelfde. Het lijkt me anders wel erg oppervlakkig worden. Dan is het meer alsof je met een vage kennis in huis woont, waar je af en toe seks mee hebt, of hoe moet ik me dat voorstellen?
lindaatje1900 schreef:
14-12-2017 21:47
Je gaat nu alleen van jezelf uit en gaat voorbij aan het feit dat mensen ook anders kunnen zijn.

Overigens ben je ook heel tegenstrijdig.
Wil je nu wel of wil je nu niet alles weten?
Nee hoor, ik hoef niet alles te weten. Het gaat er niet eens om wat ik wil weten. Het gaat erom wat de ander kwijt wil.

In een goede relatie zijn dat de dingen die je echt bezighouden. Anders ben je naar mijn idee wel erg ver van elkaar verwijderd.
Hij is gestresst en wil geen inmenging of wil er niet over hoeven praten.

Denk ik.
Kattenkop schreef:
14-12-2017 21:55
Hij is vooral bang dat ik hem ga zien zoals het rapport hem omschrijft.

En het is allemaal inderdaad nog erg vers. Na een goed gesprek, waar ik echt heel blij mee ben, heeft hij aangegeven zich rot te voelen door het rapport.

Het is bij hem nogal hard aangekomen en wil er eerst zelf mee worstelen.

En dat respecteer ik echt. Het is zoveel fijner om nu meer context te hebben bij waarom hij het niet wil delen dan simpelweg de boodschap dit is privé.

Het ging mee er dus niet perse om dat ik alles van hem wil weten, maar wel door te zeggen dit is privé een soort van buitensluitgevoel.
Je hoeft het letterlijke rapport ook niet te lezen natuurlijk.

Deze uitleg, dat hij bang is voor jouw reactie en zich rot voelt over de inhoud van het rapport, is al voldoende. Dan is hij tenminste eerlijk en kun je de ander ook steunen, zonder alle ins and outs te hoeven weten.
Ik vind het heel raar.

Misschien heb ik een heel enge clingy relatie hoor, maar bij ons is zowat niets privé. En zeker zoiets als dit zouden wij uitgebreid met elkaar delen.
N00R85 schreef:
14-12-2017 22:04
Je gaat de ander uiteraard niet dwingen, dat maak jij ervan.

Voor mij is het vanzelfsprekend dat je de dingen die je echt bezighouden deelt binnen een relatie. Dit is voor mijn man hetzelfde. Het lijkt me anders wel erg oppervlakkig worden. Dan is het meer alsof je met een vage kennis in huis woont, waar je af en toe seks mee hebt, of hoe moet ik me dat voorstellen?
Heb je zo’n rapport wel eens gezien? Dat weet jij nu ook niet van je partner hoor.
N00R85 schreef:
14-12-2017 22:09
Je hoeft het letterlijke rapport ook niet te lezen natuurlijk.

Deze uitleg, dat hij bang is voor jouw reactie en zich rot voelt over de inhoud van het rapport, is al voldoende. Dan is hij tenminste eerlijk en kun je de ander ook steunen, zonder alle ins and outs te hoeven weten.
Helemaal mee eens!
LizBakker schreef:
14-12-2017 22:11
Heb je zo’n rapport wel eens gezien? Dat weet jij nu ook niet van je partner hoor.
Haha, grapjas. Ik ken mijn man wel ietsje beter dan zo'n rapport op basis van wat vragenlijsten en een assessment. Het is ook nog maar de vraag of alles wel klopt wat daarin staat.

Wij delen al tien jaar heel veel met elkaar, dat is nogal wat anders dan een paar testen gedurende een werktraject.
RégineFilange schreef:
14-12-2017 22:10
Ik vind het heel raar.

Misschien heb ik een heel enge clingy relatie hoor, maar bij ons is zowat niets privé. En zeker zoiets als dit zouden wij uitgebreid met elkaar delen.
Hier precies zo. Juist als de uitslag me verrast zou ik dit willen delen. Ik zou niet bang zijn dat man anders over mij zou gaan denken, aangezien we ellaar zo goed kennen.

Ik zou dan eerder benieuwd zijn naar zijn kijk erop en of hij er een ander licht op kan werpen waardoor ik de uitslag misschien beter kan plaatsen.

En nee, ik ben niet iemand die altijd maar alles moet delen. Ben best introvert, maar mijn man is wel de belangrijkste vertrouwenspersoon in mijn leven en als je daarmee dit soort dingen niet kan delen, zit er naar mijn idee toch iets mis.
N00R85 schreef:
14-12-2017 22:19
Haha, grapjas. Ik ken mijn man wel ietsje beter dan zo'n rapport op basis van wat vragenlijsten en een assessment. Het is ook nog maar de vraag of alles wel klopt wat daarin staat.

Wij delen al tien jaar heel veel met elkaar, dat is nogal wat anders dan een paar testen gedurende een werktraject.
Precies! Wat doet dat er dan toe. Er staan echt soms vreemde conclusies in.
N00R85 schreef:
14-12-2017 22:06
Nee hoor, ik hoef niet alles te weten. Het gaat er niet eens om wat ik wil weten. Het gaat erom wat de ander kwijt wil.

In een goede relatie zijn dat de dingen die je echt bezighouden. Anders ben je naar mijn idee wel erg ver van elkaar verwijderd.
Jij denkt dat je partner dat altijd met jou deelt?
dat je het volhoud in deze situatie vreselijk.
kan je je gevoelens niet bespreekbaar maken?
en anders de knoop doorhakken voor jezelf
ramon1277 schreef:
15-12-2017 00:04
dat je het volhoud in deze situatie vreselijk.
kan je je gevoelens niet bespreekbaar maken?
en anders de knoop doorhakken voor jezelf
Wacht. Wat?

Het gaat slecht met bedrijf, man verliest mogelijk zijn baan, zit in traject met psychologische tests, krijgt voor hem vervelende uitslagen. Hij heeft tijd nodig dit te verwerken, geeft dat zelf aan.

Ik denk dat deze man zich kwetsbaar en onzeker voelt.

En jij vindt dat het allemaal om háár gevoelens moet draaien? En dat ze anders de relatie moet verbreken omdat ze dit niet langer vol kan houden.

Wat bijzonder.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
lindaatje1900 schreef:
14-12-2017 22:39
Ja.
Niemand deelt altijd alles met zijn partner. En dat is zeer gezond. Dat hoeft ook echt niet.
Wel zouden belangrijke zaken die beiden aangaan uiteindelijk wel besproken moeten worden. Dat lijkt mij goed voor de relatie, voor de band, voor het vertrouwen.
Ik denk in dit geval dat partner tijd nodig heeft. Eerst zelf rouwen, verwerken en in later stadium betrekt hij TO wellicht erbij. Ieder mens doet het op zijn wijze. Goed dat hij grenzen stelt.
lindaatje1900 schreef:
14-12-2017 22:39
Ja.
Wat werk betreft is "prive" dat wat er thuis gebeurt.

Als je gevoel prive is in je eigen relatie dan zit er mijn inziens iets verkeerd.

En ja, dat kunnen sommige mensen tientallen jaren volhouden. Hoef je tenminste niet als single door het leven.. :sarcastic:
Ik ben ook zo'n type dat het niet zou kunnen/willen delen. Iedereen is daar anders in. Ik vind niet dat je daar conclusies uit kunt trekken over je relatie, wel over hem als persoon. Ik ben ook iemand die graag eerst zelf alles op een rijtje wil hebben alvorens ik er uberhaupt iets zinnigs over kan zeggen. Ik ben niet zo makkelijk met emoties delen. Als hij dat ook niet is, is het voor hem juist logisch om er niet over te praten. Dat zou je ook wel aan andere zaken gemerkt hebben in 6 jaar tijd.
Dit topic is voor mij heel interessant. Ik ben single, en ik zou het vreselijk vinden om alles wat er in me om gaat steeds te moeten delen. Ik heb daar nu ook geen behoefte aan, dus waarom wel in een relatie?

Ik lees nu dat dat door velen toch als een kenmerk van een goede relatie wordt gezien. Dat bevestigt voor mij een beetje wat ik al langer denk; ik ben echt niet geschikt voor de meeste relaties. Alleen zijn past dus blijkbaar echt bij mij.

Heel leerzaam dit.
Beijtje schreef:
15-12-2017 09:30
Wat werk betreft is "prive" dat wat er thuis gebeurt.

Als je gevoel prive is in je eigen relatie dan zit er mijn inziens iets verkeerd.

En ja, dat kunnen sommige mensen tientallen jaren volhouden. Hoef je tenminste niet als single door het leven.. :sarcastic:

Zo jammer, mensen die denken dat hun manier de enige is.

Wees blij dat jij iemand gevonden hebt die er net zo in staat als jij, ben ik ook.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
LizBakker schreef:
15-12-2017 09:46
Dit topic is voor mij heel interessant. Ik ben single, en ik zou het vreselijk vinden om alles wat er in me om gaat steeds te moeten delen. Ik heb daar nu ook geen behoefte aan, dus waarom wel in een relatie?

Ik lees nu dat dat door velen toch als een kenmerk van een goede relatie wordt gezien. Dat bevestigt voor mij een beetje wat ik al langer denk; ik ben echt niet geschikt voor de meeste relaties. Alleen zijn past dus blijkbaar echt bij mij.

Heel leerzaam dit.
Ik ben ook niet iemand die alles wat in me opkomt moet delen. Totaal niet. En dat hoeft ook helemaal niet.

Alleen als iets me echt dwarszit, dan vind ik het wel normaal ja om dat binnen je relatie te delen. Dat voelt voor mij ook anders dan iemand opbellen, omdat ik iets persé kwijt moet, dat komt vrijwel nooit voor.

Mijn man staat zo dichtbij me, dat hij een belangrijk klankbord voor me is geworden.

Als je single bent kun je je denk ik moeilijk voorstellen hoe vanzelfsprekend het dan wordt om bepaalde persoonlijke zaken te delen.

Ik denk niet dat het iets zegt over jouw mogelijkheden om ooit een lange relatie te hebben. Het gaat vooral om het vinden van de juiste persoon die bij je past.
Het klinkt een beetje alsof hij zich schaamt voor de resultaten en onzeker is. En wanneer jij ernaar vraagt herinner je hem eraan dat hij in dit traject zit en niet tevreden is. Mijn ex zou ook zo kunnen reageren, zich de negatieve dingen heel erg aantrekken en volledig terug kruipen in zijn schulp. Uit schaamte dan maar wegwuiven of boos worden als iemand ernaar vraagt. Terwijl assessments nooit foolproof zijn en jou nooit helemaal voor 100% zullen kunnen duiden. Jammer dat je vriend dat niet inziet en wat meer vertrouwen in zichzelf en in jou (die hem kent en zijn leuke kanten inziet).

Ik zou het onderwerp voorlopig even laten rusten en gewoon tonen dat je er voor hem bent zonder oordeel te vellen. Laat hem maar even naar jou toe komen als hij daar behoefte aan heeft. Zo niet, dan niet en dan kan je altijd over een half jaartje nog eens opbrengen dat je merkte dat dit een moeilijke periode was en hoe jullie elkaar op dat soort momenten kunnen steunen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven