AIVD kerstpuzzel 2017

01-12-2017 22:40 667 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hij komt er weer aan. Op 12 december wordt hij gepubliceerd, maar de AIVD heeft alvast een teaser op twitter geplaatst waarover we onze mooie hoofdjes kunnen breken.

Het schijnt trouwens dat hij dit jaar moeilijker wordt.

https://www.aivd.nl/onderwerpen/informa ... uzzel-2017

En balletjes op twitter

https://twitter.com/aivd

Afbeelding

Allen succes ermee 8-) :sherlock:
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik had bij 9, juist 9b als eerste gezien...
Zijn er hier mensen die eerdere jaren ook mee hebben gedaan? En vinden jullie m dit jaar ook moeilijker?
Lucille6 schreef:
30-12-2017 21:24
Zijn er hier mensen die eerdere jaren ook mee hebben gedaan? En vinden jullie m dit jaar ook moeilijker?
Vorig jaar voor het eerst (40pt. of zo), en dit jaar lijkt hij moeilijker, omdat er meer vragen inzitten, (zowiezo: 42 ipv 27) waarvan ik nog geen idee heb hoe zoeken, en de opdrachten ook veel korter zijn gevat, dus minder hints kunnen bevatten.
Lucille6 schreef:
30-12-2017 21:24
Zeker weten! Meer opgaven, minder hints. Het is vaak niet zozeer puzzelen, maar meer zoeken en geluk hebben.
Iemand een hint voor het rijtje letters bij vraag 20? ;)
Lucille6 schreef:
30-12-2017 21:21
Ik had bij 9, juist 9b als eerste gezien...

Nu net 9a gevonden !
Mis alleen b nog van 9...
rita147 schreef:
30-12-2017 16:53
Wat is het idee bij vraag 2? Ik zie bij a en b wel de logica, maar wat willen ze als antwoord, de volgende of de logica of nog iets anders?
Spoiler:

muziek
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Bij 9 heb ik e, en het is maar net wat je kent en herkent..
En die verstopte dieren lijken op het eerste gezicht makkelijk maar hoe de juiste schuilplaats te vinden....

Ik heb eindelijk 7 volledig gevonden...
dit laten de aivd'ers door nerds en sukkels doen. een echte spion steelt te antwoorden. veel succes ermee! ik hoor het wel wat het is geworden.
Ik loop me al dagen het hoofd te breken over de vraag welk spel er toch gespeeld wordt bij 16. Het voelt bekend, maar kan het maar niet plaatsen. Iemand misschien een hint?
Denk niet te Europees!
Alles van 9 gevonden behalve b. Iemand een hint ?
hoihoi, ik ben hier nieuw op het forum. wat een mensen zijn hier toch nog zeg. in de media heb ik dit jaar niet zoveel over de puzzel gehoord maar er zijn dus toch nog aardig wat mensen aan het puzzelen :)
is er iemand die mij misschien een tip kan geven over bijvoorbeeld 20 24 25 behalve b 27 29 30 37 of 42? ik heb al meer dan 50 punten dus er is vast wel een vraag waarover ik je een tip kan teruggeven :)
LePapillon schreef:
31-12-2017 10:28
hoihoi, ik ben hier nieuw op het forum. wat een mensen zijn hier toch nog zeg. in de media heb ik dit jaar niet zoveel over de puzzel gehoord maar er zijn dus toch nog aardig wat mensen aan het puzzelen :)
is er iemand die mij misschien een tip kan geven over bijvoorbeeld 20 24 25 behalve b 27 29 30 37 of 42? ik heb al meer dan 50 punten dus er is vast wel een vraag waarover ik je een tip kan teruggeven :)
Bij 29 hoef je alleen maar logica te gebruiken - maar vergeet de errata niet.
Alle andere opgaven (en de meeste waar je niet naar vraagt) heb ik zelf nog niet opgelost
LePapillon schreef:
31-12-2017 10:28
Ik vind het knap dat je al zoveel vragen goed hebt! Ik doe zelf voor de eerste keer mee, de puzzels zijn toch wel erg pittig. Ik heb een tijdje over vraag 40 nagedacht (de DNAvraag), maar kom niet verder dan dat het niet een 'echte' DNA sequence kan zijn. Aan 23 a en c heb ik ook veel tijd besteed en kom niet tot een goede oplossing, in de reeksen zit bijvoorbeeld geen gemeenschappelijk verschil of een verband van machten. Lastig...
Kan iemand mij uit mijn lijden verlossen door een hint te geven over opgave 5? Ik heb een excel sheet vol woord combinaties gemaakt maar heb slechts 2 woorden van de zin gevonden..:-(

Een privé bericht mag natuurlijk ook, begin beetje wanhopig te worden ;-)
Helina13 schreef:
31-12-2017 13:14
Kan iemand mij uit mijn lijden verlossen door een hint te geven over opgave 5? Ik heb een excel sheet vol woord combinaties gemaakt maar heb slecht 2 woorden van de zin gevonden..:-(

Een privé bericht mag natuurlijk ook, begin beetje wanhopig te worden ;-)
ik was ook ooit zover: toen mijn hele electronische woordenboek van 200'000 woorden uitgeprobeerd, en .... maar 3 woorden gevonden die passen - en daarvan waren er 2 fout :(
PapperlePapp schreef:
31-12-2017 13:34
ik was ook ooit zover: toen mijn hele electronische woordenboek van 200'000 woorden uitgeprobeerd, en .... maar 3 woorden gevonden die passen - en daarvan waren er 2 fout :(
spoiler
ga terug naar je literatuurles... en dan verrr terug
En toen kwamen er geen logische woorden uit? Argghh wat flauw..
Ben je er inmiddels wel uit?
Ik zal misschien een beetje een zeur zijn, maar ik vind het jammer dat er zoveel tips worden gegeven en gevraagd. Nou is het natuurlijk ieder zijn/haar eigen keus om die wel of niet te lezen, maar het is wel heel verleidelijk om het wel te doen natuurlijk. Terwijl op de kerstpuzzel duidelijk het verzoek staat om antwoorden niet te delen op bv een forum.
Ik vind het wel leuk om hier gezamenlijk te klagen over hoe moeilijk die verschrikkelijke puzzels zijn en de euforie te delen na het oplossen van een vraag.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
nijade schreef:
31-12-2017 02:44
Ik loop me al dagen het hoofd te breken over de vraag welk spel er toch gespeeld wordt bij 16. Het voelt bekend, maar kan het maar niet plaatsen. Iemand misschien een hint?
Ook ik kan geen spel vinden met deze opzet
Jippie, eindelijk weer eens wat gevonden (Nr. 32). :cheer:
Omdat ik al 35 jaar buiten Nederland woon, heb ik meer kans met vragen, waaraan je moet 'werken', als die, waar met afkortingen oid naar BN'ers of naar Nederlands(talig)e bands en liedjes van 'na mijn tijd' gezocht wordt. Voor zulke vragen kan ik best wat preciesere tips gebruiken - al was het alleen maar, dat iemand mij bevestigd, dat vraag zo en zo in die categorie valt.
vonnekenl schreef:
31-12-2017 14:36
Ook ik kan geen spel vinden met deze opzet
spoiler: het gaat in dit spel niet om (de) knikkers
Ik denk dat ik weet welk spel het is bij 16. Nu de spelregels eens goed doorlezen.
Helina13 schreef:
31-12-2017 14:00
En toen kwamen er geen logische woorden uit? Argghh wat flauw..
Ben je er inmiddels wel uit?
ja, ik heb hier tenminste mijn aha-momentje gehad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven