Maximale belasting houten vloer

woensdag 3 januari 2018 om 22:06
Ons huis is rond 1910 gebouwd. Ivm een waterbevalling proberen we te onderzoeken wat de maximale belasting van de vloer is. Het is een huurhuis en de particuliere eigenaar weet weinig over bouwtechnische details. Kan op een plek onder de vloer, maar te klein om verder te kijken dan met m'n hoofd in dat gat. Het gaat om een houten vloer.
Heeft het nut in de stadsarchieven het bouwdossier in te zien? Staat daar iets over de constructie qua draagbalken ed? Is er een betaalbare manier om iemand het te laten onderzoeken? Wat voor iemand kan dan? Aan huidige bouwbesluiten hebben we weinig, omdat het huis dus van begin 20e eeuw is. Andere ideeën om een stevige ondergrond voor het bad te maken? Het gaat om max 550 kg en een bad van zo'n 190 bij 180.
Heeft het nut in de stadsarchieven het bouwdossier in te zien? Staat daar iets over de constructie qua draagbalken ed? Is er een betaalbare manier om iemand het te laten onderzoeken? Wat voor iemand kan dan? Aan huidige bouwbesluiten hebben we weinig, omdat het huis dus van begin 20e eeuw is. Andere ideeën om een stevige ondergrond voor het bad te maken? Het gaat om max 550 kg en een bad van zo'n 190 bij 180.
donderdag 4 januari 2018 om 19:25
Dat leek me evident, maar ik begreep dat je hele vloer (dus niet de vloerbedekking) gesloopt moest worden om onder je huis een nieuwe draagconstructie te maken.Saga_Röversdotter schreef: ↑04-01-2018 19:14De bodemvloer op de steunbalken natuurlijk niet, maar ondervloer en vloer zijn van ons. We huren het huis kaal. Dus ook zonder ondervloer, gordijnen en dergelijke.
Am Yisrael Chai!
donderdag 4 januari 2018 om 19:42
ik heb niet alles doorgelezen, in hedendaagse woningen wordt de gebruiksbelasting in de eurocode vastgelegd op 2kN/m² (200kg).
Helpt:
*het bad tegen de (dragende!) muur plaatsen (minder kans op doorbuiging)
*balken in dwarsrichting op de dragende balken, op de vloer, zodat het gewicht over meer balken wordt verdeeld
*indien mogelijk en toegankelijk onderaan de overspanning halveren door een dwarse balk te plaatsen
*tegen de bestaande balken aan een hogere doorlopende plank vastschroeven, ook zonder opleg telt deze nieuwe hoogte
*tijdelijk hogere belasting kan meestal, nakijken is een goed idee
veel succes!
Helpt:
*het bad tegen de (dragende!) muur plaatsen (minder kans op doorbuiging)
*balken in dwarsrichting op de dragende balken, op de vloer, zodat het gewicht over meer balken wordt verdeeld
*indien mogelijk en toegankelijk onderaan de overspanning halveren door een dwarse balk te plaatsen
*tegen de bestaande balken aan een hogere doorlopende plank vastschroeven, ook zonder opleg telt deze nieuwe hoogte
*tijdelijk hogere belasting kan meestal, nakijken is een goed idee

veel succes!
donderdag 4 januari 2018 om 19:42
Dus de kamer moet helemaal leeg, vloerbedekking er uit. (is nog maar afwachten of ze dan een nieuwe ondervloer moeten kopen, die kun je meestal niet oppakken en weer neerleggen) Planken verwijderen, steunbalken plaatsen, planken weer terug en dan de vloer weer leggen en je huis inrichten.

donderdag 4 januari 2018 om 19:55
fashionvictim schreef: ↑04-01-2018 19:25Dat leek me evident, maar ik begreep dat je hele vloer (dus niet de vloerbedekking) gesloopt moest worden om onder je huis een nieuwe draagconstructie te maken.
Maar wat moet er volgens jou gesloopt worden Nina? Op de steunbalken liggen gewoon planken, da's toch vrij gebruikelijk? Die kan je eraf halen en weer opleggen. Dan heb je een opening naar de kruipruimte en kunnen we bv tegels onder de steunbalken leggen waar het bad komt. Een vloerbedekking hebben we niet, we hebben een houten vloer. Wat daar mee gebeurt is sowieso ons ding, die is niet van de eigenaar. Om enkele planken eruit te halen hoeft niet de hele kamer leeg.

vrijdag 5 januari 2018 om 00:28
In mijn oude huis uit 1903 bleek het plaatsen van zo’n bad geen optie omdat de vloerbalken niet stevig genoeg waren. Balken ondersteunen met bijv tegels bleek ook geen goed idee omdat de kans op beweging in de balken toch te groot was ivm de zandgrond in de kruipruimte. Deze zandlaag was niet stabiel genoeg. Niet dragend ofzo noemen ze dat. Dan hadden we eerst met een grondboor moeten boren voor het plaatsen van de uiteindelijke steunen. Vond ik wat te veel gedoe voor een bevalling. Ook al was het bad tijdelijk, het werd ons sterk afgeraden. Ook in een uurtje kan het misgaan, misschien niet gelijk erdoorheen zakken maar wel schade aan je balken en uiteindelijk je muren aangezien de balken daaraan verankerd kunnen zijn.
Ik zou het goed laten nakijken door een deskundige, als het misgaat wil je niet dat je bent geadviseerd door een vriend.
Fijne bevalling, ik hoop voor je dat het het bad plaatsen lukt.
Ik zou het goed laten nakijken door een deskundige, als het misgaat wil je niet dat je bent geadviseerd door een vriend.
Fijne bevalling, ik hoop voor je dat het het bad plaatsen lukt.