Meer stiefmoeders hier?
dinsdag 9 januari 2018 om 16:19
Hoi dames, ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik benieuwd ben naar vrouwen die in dezelfde situaties zitten als ik en naar hun aanpak. Ik heb sinds een paar jaar een relatie met een man die dochtertje van 7 heeft uit een eerdere relatie. Hij en zijn ex hebben co-ouderschap en dat werkt prima. Ook mijn relatie met ex is erg goed. Sinds kort wonen we samen. Zelf heb ik geen kinderen, niet bewust maar is er nooit van gekomen en ik heb ook geen neefjes of nichtjes. Dochtertje vindt het erg leuk dat ik er ben en we doen regelmatig leuke dingen met z'n tweetjes wat erg gezellig is.
Nu is het zo dat ik best wel moet wennen aan de nieuwe situatie en ik merk dat mijn irritatiegrens richting zijn dochter niet erg hoog lig. Als ik dan eenmaal getriggered ben door iets wat zij doet, of juist niet doet, kan ik als een havik op haar gaan letten en word ik enorm gespannen. Zeker omdat ik vind dat mijn vriend op bepaalde dingen scherper zou moeten zijn, vooral als het gaat om 'manieren'. Stom voorbeeld maar bijvoorbeeld hand voor de mond als je hoest. Absoluut niet relaxed en ik merk dat ik er onrustig van wordt en er niet lekker van in mijn vel ga zitten. Ook voor m'n vriend is het niet leuk want hij merkt mijn spanning ook en dat heeft weerslag op ons (wat logisch is).
Wat ik zou willen is wat meer de dingen die zij doet laten gaan, ook als ik het er niet mee eens ben. Ik kan het altijd met mijn vriend bespreken, hij staat daar voor open en doet er ook echt wat mee. En daardoor minder op haar letten en steeds de neiging hebben haar te corrigeren. Als ik dat kan, is alles veel relaxter. Zowel voor mezelf als ook tussen ons 3-en.
Dit is even heel kort de situatie! Wie (her)kent dit en heeft goeie tips voor mij? Ik heb wel eens zitten denken aan een cursus mindfulness. Maar weet niet of dat misschien te zwaar is aangezet?
Nu is het zo dat ik best wel moet wennen aan de nieuwe situatie en ik merk dat mijn irritatiegrens richting zijn dochter niet erg hoog lig. Als ik dan eenmaal getriggered ben door iets wat zij doet, of juist niet doet, kan ik als een havik op haar gaan letten en word ik enorm gespannen. Zeker omdat ik vind dat mijn vriend op bepaalde dingen scherper zou moeten zijn, vooral als het gaat om 'manieren'. Stom voorbeeld maar bijvoorbeeld hand voor de mond als je hoest. Absoluut niet relaxed en ik merk dat ik er onrustig van wordt en er niet lekker van in mijn vel ga zitten. Ook voor m'n vriend is het niet leuk want hij merkt mijn spanning ook en dat heeft weerslag op ons (wat logisch is).
Wat ik zou willen is wat meer de dingen die zij doet laten gaan, ook als ik het er niet mee eens ben. Ik kan het altijd met mijn vriend bespreken, hij staat daar voor open en doet er ook echt wat mee. En daardoor minder op haar letten en steeds de neiging hebben haar te corrigeren. Als ik dat kan, is alles veel relaxter. Zowel voor mezelf als ook tussen ons 3-en.
Dit is even heel kort de situatie! Wie (her)kent dit en heeft goeie tips voor mij? Ik heb wel eens zitten denken aan een cursus mindfulness. Maar weet niet of dat misschien te zwaar is aangezet?
dinsdag 9 januari 2018 om 16:23
dinsdag 9 januari 2018 om 16:28
Sommige dingen mag je, vind ik, best gewoon zeggen. Zo zeg ik ook gewoon tegen mijn stiefdochter dat ze haar neus moet snuiten als ze loopt te snuffen en mijn man zegt er niets van, of dat ze haar handen moet wassen voor het eten. De grotere dingen zoals bedtijden, daar bemoei ik me niet mee, maar dit soort kleine dingen (manieren bijbrengen) zeg ik gewoon. Anders zit ik me inderdaad ook te ergeren. Mijn man vindt het ook prima dat ik dat doe.
dinsdag 9 januari 2018 om 16:29
Nee dat is me eigenlijk nooit zo opgevallen... Ik kan ook niet achterhalen waarom ik me er nu wel zo aan erger.ZaraZara100 schreef: ↑09-01-2018 16:26Erger je je sowieso snel aan bepaald gedrag van mensen, dus niet alleen bij de dochter van je vriend of andere kinderen?
dinsdag 9 januari 2018 om 16:30
Hand voor de mond zorgt juist voor veel verspreiding van ziektekiemen. Beter is in je elleboog hoesten.
Als je het dan toch over manieren hebt doe het dan goed. En nee, dochter hoeft niet naar je te luisteren, want zij heeft niet om deze situatie gevraagd en niet voor jou gekozen.
Ga latten en laat je vriend vader zijn.
Als je het dan toch over manieren hebt doe het dan goed. En nee, dochter hoeft niet naar je te luisteren, want zij heeft niet om deze situatie gevraagd en niet voor jou gekozen.
dinsdag 9 januari 2018 om 16:35
Totaal niet mee eens. Mijn nichtje heeft ook niet voor mij als tante gekozen en toch moet ze ook naar mij luisteren als ze bij mij is. Mijn stiefdochter ook. Ze is in huis bij zowel haar vader als bij TO en TO mag haar best manieren bijbrengen. Net zoals dat de oma van dat meisje dat mag of de buurvrouw als ze daar is.
dinsdag 9 januari 2018 om 16:42
Je mag me PB sturen.
Overigens vind ik basis opvoeding is in overleg. Vader is altijd de vader maar ook jij mag best wel wat dingen zeggen wanneer je samen woont. Iedereen woont in 1 huis en daar gelden aantal basis regels. Mijn man is lakser in opruimen bijvoorbeeld dan ik. Dat heb ik hem wel eens gezegd want kinderen gingen dat overnemen. Hand voor de mond zijn wat mij betreft basis dingen (net als met mond dicht kauwen, opruimen, was in de wasmand enz) Maar moet zeggen dat mijn man en ik veel overleggen en soms ook met ex erbij.
Als het echt dingen zijn zoals schoolkeuze en oudergesprekken is dat echt iets van vader en moeder uiteraard.
Overigens vind ik basis opvoeding is in overleg. Vader is altijd de vader maar ook jij mag best wel wat dingen zeggen wanneer je samen woont. Iedereen woont in 1 huis en daar gelden aantal basis regels. Mijn man is lakser in opruimen bijvoorbeeld dan ik. Dat heb ik hem wel eens gezegd want kinderen gingen dat overnemen. Hand voor de mond zijn wat mij betreft basis dingen (net als met mond dicht kauwen, opruimen, was in de wasmand enz) Maar moet zeggen dat mijn man en ik veel overleggen en soms ook met ex erbij.
Als het echt dingen zijn zoals schoolkeuze en oudergesprekken is dat echt iets van vader en moeder uiteraard.
dinsdag 9 januari 2018 om 16:45
Ben ik met je eens. Belangrijk is dat de vriend van TO het met haar eens is als ze de dochter aanspreekt op bepaald gedrag. Als haar vriend reageert met een sussend 'ach, laat haar...' dan werkt het niet.pamelacourson schreef: ↑09-01-2018 16:35Totaal niet mee eens. Mijn nichtje heeft ook niet voor mij als tante gekozen en toch moet ze ook naar mij luisteren als ze bij mij is. Mijn stiefdochter ook. Ze is in huis bij zowel haar vader als bij TO en TO mag haar best manieren bijbrengen. Net zoals dat de oma van dat meisje dat mag of de buurvrouw als ze daar is.
Lastig is in dezen: vaak is er een groot, grijs gebied waarin ouder en nieuwe partner het niet helemaal of altijd eens zijn. Daar ligt de uitdaging!
Overigens is een cursus Mindfulness altijd handig.
dinsdag 9 januari 2018 om 16:45
Waarom zou dochter niet hoeven te luisteren? to moet eerst een soort toestemming vragen aan partner?N00R85 schreef: ↑09-01-2018 16:30Hand voor de mond zorgt juist voor veel verspreiding van ziektekiemen. Beter is in je elleboog hoesten.
dinsdag 9 januari 2018 om 16:46
Bespreek ook eens met je vriend wat hij vindt dat jij mag corrigeren. Mijn man vindt bijvoorbeeld dat ik het gewoon tegen zijn kinderen moet zeggen als ze moeten opruimen of als ik vindt dat ze meer moeten helpen en dat ik ze gewoon moet corrigeren. Uit mezelf zou ik dat niet snel doen, maar het is fijn dat hij achter me staat.
Als jouw vriend vindt dat je je er niet mee moet bemoeien, dan zou ik ook nog maar eens nadenken over latten.
Als jouw vriend vindt dat je je er niet mee moet bemoeien, dan zou ik ook nog maar eens nadenken over latten.
dinsdag 9 januari 2018 om 16:51
Inderdaad. De stiefmoeder is mag niks en het kind is altijd zielig. Wat dat betreft had je dit topic beter niet hier kunnen openen. Gelukkig gaat het bij ons al 17 jaar prima, er is nog hoop
dinsdag 9 januari 2018 om 16:54
Op zich is samenwonen gerust een optie maar als nieuwe vriend(in) is het enorm belangrijk om vantevoren al een goed beeld te krijgen van hoe ouder en kind(eren) met elkaar omgaan, of je je kunt vinden in de opvoeding, of je als nieuwe partner eigen ruimte krijgt, door de ouder niet als veredelde oppas wordt gezien maar ook weer niet als tweede moeder/vader (want dat ben je gewoon niet).
Alles draait om dynamiek, hoe iedereen op elkaar reageert, of er gecommuniceerd wordt en mag worden, of de ouder de nieuwe serieus neemt in het bijzijn van de kinderen, etc.
Alles draait om dynamiek, hoe iedereen op elkaar reageert, of er gecommuniceerd wordt en mag worden, of de ouder de nieuwe serieus neemt in het bijzijn van de kinderen, etc.
anoniem_6407abae851fb wijzigde dit bericht op 09-01-2018 16:56
6.40% gewijzigd
dinsdag 9 januari 2018 om 16:55
Hand voor de mond bij het hoesten zorgt er voor dat je ziektekiemen daarna via je handen overal verspreidt. Ik hoest gewoon weg van mensen, eten,..
Geen ervaring met stiefmoeder zijn, wel met eigen kinderen en samenwonen met een partner. Die bemoeide zich te veel en kon weinig verdragen dus zette ik een punt achter de relatie.
Geen ervaring met stiefmoeder zijn, wel met eigen kinderen en samenwonen met een partner. Die bemoeide zich te veel en kon weinig verdragen dus zette ik een punt achter de relatie.
dinsdag 9 januari 2018 om 16:57
pamelacourson schreef: ↑09-01-2018 16:51Inderdaad. De stiefmoeder is mag niks en het kind is altijd zielig. Wat dat betreft had je dit topic beter niet hier kunnen openen. Gelukkig gaat het bij ons al 17 jaar prima, er is nog hoop![]()
Dat zeg ik niet, ben zelf stiefmoeder van volwassen kinderen. Gelukkig vinden ze me nog steeds lief, maar terugkijkend vind ik zelf dat ik er best wat losser in had kunnen zitten.
Dat deed ik met mijn eigen kinderen wel (groot leeftijdsverschil tussen eerste en tweede leg), omdat ik die dagelijks zie werd ik al snel relaxter in de opvoeding.
dinsdag 9 januari 2018 om 16:57
Met andermans kind samenwonen is vaak lastig. Je moet allemaal je draai vinden en balans zoeken. Mond dicht eten en hand/ elleboog voor mond bij hoesten zeg ik gewoon tegen stiefkinderen. Net als opruimen, wat zachter doen en bedankt zeggen. Ik erger mij ook snel aan stiefkinderen. Ze worden erg slecht opgevoed bij moeder en wij zien ze maar eens in de 14 dagen. Dus erg veel blijft er niet hangen.
Lastig maar proberen niet zo op haar te letten en met je vriend bespreken wat jij wel en niet mag zeggen.
Lastig maar proberen niet zo op haar te letten en met je vriend bespreken wat jij wel en niet mag zeggen.
dinsdag 9 januari 2018 om 16:59
Fair enough. Snap ik goed. Dan werkt het niet en houdt de relatie op of kun je weer gaan latten.
dinsdag 9 januari 2018 om 17:02