Werken als doula
woensdag 10 januari 2018 om 09:35
Ik heb ook heel wisselende ervaringen met verplegers in het ziekenhuis. Van ronduit geschoffeerd worden, terwijl ik net een uur geleden bevallen was, tot de allerliefste verpleegster die er echt voor mij en mijn kind was.eenhoornn schreef: ↑10-01-2018 09:30Vervelend om te horen zeg. Ik zie natuurlijk zelf ook dat er verschil zit in hoe het personeel omgaat met patiënten en ik wijs mijn collega's er altijd op als ik dingen zie gebeuren zoals jouw voorbeelden.
Ik hoop alleen dat mensen zich ook beseffen dat ook in het ziekenhuis mensen werken die jouw belangen voorop stellen.
Natuurlijk kan dat soms maar in beperkte mate, want in sommige situaties moeten wij als professionals andere keuzes maken dan er eigenlijk gewenst was, maar dat is dan alleen in het belang van moeder en/of kind.
Het stomme is dat je geen mensen uit kan kiezen. Je bent overgeleverd aan mensen die toevallig dienst hebben.
Daarom vind ik het wel fijn om er tenminste één iemand bij te hebben die kennis heeft en veel ervaring met het begeleiden van bevallingen en die ik al ken en vertrouw.
Als je een makkelijke bevalling hebt snap ik dat je hier geen behoefte aan hebt, maar het kan ook richting het randje van de dood gaan en dan is het toch wel heel fijn om er iemand bij te hebben.
woensdag 10 januari 2018 om 09:56
Natuurlijk wel betweter, denk even na. Waarom zou een doula wel die garantie kunnen geven, en een verloskundige niet denk je? Puur en alleen omdat JIJ geen verloskundigen kent die zo werken? En dus is de hele wereld zo?
Dat is dus de hele grap van een caseload verloskundige. Die kent jou, maar heeft ook veel kennis van de medische kant (veel meer dan een doula). Als alles helemaal goed gaat en je staat zingend te bevallen, doet ze de bevalling alleen. Maar als het mis gaat, en je gaat dus op medische indicatie (ja?) naar het ziekenhuis, dan gaat ze mee (als je dat wil uiteraard) en verandert dezelfde persoon waar je een vertrouwensband mee hebt in een soort doula met meer kennis, en als ze goede afspraken hebben dus ook meer onderdeel van het zkh team maar dan met alle aandacht voor jou. Snap je het nu wat beter?
woensdag 10 januari 2018 om 11:30
woensdag 10 januari 2018 om 14:59
Dat klinkt goed. Ik ga daar ook naar informeren. Sorry dat ik je niet goed begreep. Het was niet de bedoeling om betweterig over te komenelein schreef: ↑10-01-2018 09:56Natuurlijk wel betweter, denk even na. Waarom zou een doula wel die garantie kunnen geven, en een verloskundige niet denk je? Puur en alleen omdat JIJ geen verloskundigen kent die zo werken? En dus is de hele wereld zo?
Dat is dus de hele grap van een caseload verloskundige. Die kent jou, maar heeft ook veel kennis van de medische kant (veel meer dan een doula). Als alles helemaal goed gaat en je staat zingend te bevallen, doet ze de bevalling alleen. Maar als het mis gaat, en je gaat dus op medische indicatie (ja?) naar het ziekenhuis, dan gaat ze mee (als je dat wil uiteraard) en verandert dezelfde persoon waar je een vertrouwensband mee hebt in een soort doula met meer kennis, en als ze goede afspraken hebben dus ook meer onderdeel van het zkh team maar dan met alle aandacht voor jou. Snap je het nu wat beter?
woensdag 10 januari 2018 om 23:29
Bij mijn eerste bevalling was het door het in de tijd van het moet natuurlijk gaan bevallen, kantje boord voor zoon en ook ik liep veel schade op, een bevalling dus met veel complicaties dat zijn voldongen feiten maar had geen behoefte aan een doula was zelf kalm en man ook. En Doula heeft dan ook te weinig kennis van zaken, dan heb je meer aan de kinderarts en gynaecoloog en het verplegend personeel.N00R85 schreef: ↑09-01-2018 22:39Je weet niet van tevoren hoe iemand reageert en al helemaal niet wat voor een bevalling je krijgt.
Mijn bevalling wat heftig, het draaide bijna uit op een doodgeboren kind en voor mijn man was dit ook de eerste keer dat hij zoiets meemaakte. Hij raakte niet in paniek, heeft me echt gesteund, maar we waren allebei wel erg bezorgd en alles overkwam ons, hierover hadden ze niks verteld tijdens de pufcursus.
We wisten niet goed wat er gebeurde toen er sprake was van een levensbedreigende situatie. Het zou fijn zijn geweest als iemand ons hierbij had kunnen begeleiden en steunen. Iemand die meer kennis heeft, het hoofd cool houdt, ons al een beetje kent.
Dus ja, bij de tweede wil ik zeker een doula. Het kan goed zijn dat het niet nodig is, maar ik vind het toch een fijn idee.
zondag 14 januari 2018 om 10:05
Dank ik ga me daar ook in verdiepen!BahcoBarbie schreef: ↑10-01-2018 08:59Hi TO ik ben geen doula maar mijn yoga instructeur wel. Ik heb ook bij haar zwangerschapsyoga gevolgd en zij begeleide in de groep ook 2 vrouwen als doula. Zij runt samen met 1 iemand een yoga studio waar ook nog 2 andere instructeurs in dienst zijn.
Zelf heeft zij 2 kinderen en een man. Haar man werkt fulltime maar zijn werk, de studio en de school van de kinderen liggen binnen 1 km afstand van elkaar.
Wat ik zag als meerwaarde in haar als doula was dat ze bij het ziekenhuis een soort stage had gelopen van 1 jaar en daarbij een nieuw protocol had opgesteld waarbij gynaecologen meer ruimte gaven voor een persoonlijke bevalling. Ook heeft ze in een werkgroep van hetzelfde ziekenhuis meegewerkt aan de invoering van de Gentle sectio. Dit ziekenhuis was een van de eerste die dit aanbood.
Ze is een liefdevol en standvastig type. Ze denkt 'om' en zoekt naar oplossingen ipv naar problemen.
Succes!