De H&M-rel

09-01-2018 19:06 1215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.

Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui

Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
Bumba1985 schreef:
16-01-2018 14:30
Laat ik het dan anders zeggen: hoeveel Zara's zijn overvallen en leeggeplunderd / kapot gemaakt naar aanleiding van die advertentie? Hoe lang moest Zara dichtblijven na die 'rel'?
Wat heeft het antwoord op die vraag te maken met de ongepastheid van het verkopen van dat soort T-shirts?

Of vind je dat ze in Zuid-Afrika niet moeten miepen over racisme want het viel toch wel mee met die apartheid?
Bumba1985 schreef:
16-01-2018 14:16
Als we het nu hebben over kwetsen.... Weten jullie dat Tokkie een achternaam is en dat er ook heel veel mensen zijn met die achternaam die niks te maken hebben met het gedrag van 'de tokkies'? En dat die mensen al meerdere keren hebben aangegeven en gevraagd of hun achternaam aub niet meer hoeft te worden gebruikt als we het hebben over aso's? Misschien weet je het niet en dus kun je er niet verantwoordelijk voor worden gehouden, maar zo wel, dan vind ik het heel apart dat er wel rekening moet worden gehouden met de gevoelens van de ene bevolkingsgroep, maar niet met deze mensen.... Wees dan ook gewoon fair en probeer niemand te kwetsen.
Dat wist ik inderdaad niet maar had ik natuurlijk best kunnen bedenken. Je hebt dan ook volmondig gelijk en ik zal inderdaad proberen mezelf dat af te leren.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
16-01-2018 14:34
Dat wist ik inderdaad niet maar had ik natuurlijk best kunnen bedenken. Je hebt dan ook volmondig gelijk en ik zal inderdaad proberen mezelf dat af te leren.
En ik lees net dat je in het tvoh topic iemand te gay noemt. Hoezo kan dat dan wel? Ik vind dat je echt met twee maten meet.
fashionvictim schreef:
16-01-2018 14:31
Nee, omdat ze niet van tevoren bedacht had dat haar kind weleens in zo'n discussie verzeild kon raken en omdat ze hem daar niet voor behoedde.

En omdat ze toen hij er eenmaal middenin zat en de shitstorm wereldwijd viraal ging, ze hem weer niet behoedde maar hem zelfs onder de bus smeet doordat ze ook zo nodig haar zegje op insta wilde doen.
Sommige mensen staan nu eenmaal anders in het leven en zien niet overal gevaar of dreiging, haat of racisme. En als ze dan vervolgens haar zegje op instagram wil doen omdat ze de woede die over de rug van háár kind wordt geuit onterecht vindt, is ze een domme tokkie en een slechte moeder?
MwTheelepel schreef:
16-01-2018 14:09

sommige mensen in full Bokito mode gaan
Hiermee diskwalificeer je jezelf natuurlijk.
Am Yisrael Chai!
Snarky schreef:
16-01-2018 14:33
Wat heeft het antwoord op die vraag te maken met de ongepastheid van het verkopen van dat soort T-shirts?

Of vind je dat ze in Zuid-Afrika niet moeten miepen over racisme want het viel toch wel mee met die apartheid?

Nee, maar het geeft voor mij wel aan dat er nu overtrokken wordt gereageerd. Geweld lost nooit iets op. Extreem boos worden en om je heen gaan lopen slaan is een enorm onvolwassen reactie en maakt niet dat mensen je opeens serieus gaan nemen. Joodse mensen waren neem ik aan ook kwaad of gekwetst en hebben dat heel goed duidelijk kunnen maken zonder geweld te gebruiken. Waarom kan dat in dit geval niet? Dat vraag ik me af. Dat soort dingen zorgen wel voor een slecht imago voor een hele groep en maakt ook dat er minder goodwill is. Mensen willen niet meer naar je luisteren en nemen je niet serieus als je geweld gaat gebruiken om je standpunt te maken.
nessemeisje schreef:
16-01-2018 14:36
Sommige mensen staan nu eenmaal anders in het leven en zien niet overal gevaar of dreiging, haat of racisme. En als ze dan vervolgens haar zegje op instagram wil doen omdat ze de woede die over de rug van háár kind wordt geuit onterecht vindt, is ze een domme tokkie en een slechte moeder?
Nogmaals: wat nu als mensen niet de winkel, maar haar kind kort en klein slaan?

Je hebt als ouder de plicht om dat soort risico's af te wegen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
16-01-2018 14:39

Eens.
Bumba1985 schreef:
16-01-2018 14:37
Nee, maar het geeft voor mij wel aan dat er nu overtrokken wordt gereageerd. Geweld lost nooit iets op. Extreem boos worden en om je heen gaan lopen slaan is een enorm onvolwassen reactie en maakt niet dat mensen je opeens serieus gaan nemen. Joodse mensen waren neem ik aan ook kwaad of gekwetst en hebben dat heel goed duidelijk kunnen maken zonder geweld te gebruiken. Waarom kan dat in dit geval niet? Dat vraag ik me af. Dat soort dingen zorgen wel voor een slecht imago voor een hele groep en maakt ook dat er minder goodwill is. Mensen willen niet meer naar je luisteren en nemen je niet serieus als je geweld gaat gebruiken om je standpunt te maken.
Hoezo een hele groep? Een hele groep Zuid-Afrikanen neem ik aan? Waarom zou je Amerikanen of Nederlanders dan niet meer serieus nemen?
Am Yisrael Chai!
Maar WAAROM en WIE zou een klein kind in godsnaam kort en klein willen slaan?
Omdat het een trui draagt met monkey erop?
Wie is er dan niet helemaal lekker in zijn pan?
fashionvictim schreef:
16-01-2018 14:39

Ik kan me voorstellen dat die moeder er niet bij stil staat dat mensen zo heftig reageren! Zeker niet als je zo zelf niet in elkaar zit.
Waarom hoor ik jou niet over de mensen die die winkels kort en klein slaan?
Bumba1985 schreef:
16-01-2018 14:37
Dat er in een land als Zuid-Afrika (begrijpelijk) heel extreem wordt gereageerd op dit T-shirt verandert niets aan het feit dat het stom van H&M was om het te verkopen, nog stommer om het door een zwart jongetje te laten showen, en dat die moeder niet wijs is dat ze haar kind aan dit soort risico's blootstelt.

En zijn mensen met een donkere huidskleur nu ook al een homogene groep? Neem je de Surinaamse gemeenschap niet meer serieus omdat er in Zuid-Afrika een H&M is bestormd?
watdachtjehiervan schreef:
16-01-2018 13:31
Ik vind het een top moeder die zich niet laat beïnvloeden door wat een ander vindt en haar kind laat aan trekken wat hij zelf wil. Als we dat nou is allemaal zouden doen. Dan wordt er waarschijnlijk ook minder geoordeeld over een ander.
Het zou wat zijn zeg. Dat die jongen zo graag het shirt aan wil maar het niet mag van zijn moeder om eventuele reacties van derde. Waar zijn we dan in vredesnaam mee bezig?!
Ik vertrouw mensen die hun minderjarige kind als model laten werken sowieso voor geen meter.
Snarky schreef:
16-01-2018 14:44
Dat er in een land als Zuid-Afrika (begrijpelijk) heel extreem wordt gereageerd op dit T-shirt verandert niets aan het feit dat het stom van H&M was om het te verkopen, nog stommer om het door een zwart jongetje te laten showen, en dat die moeder niet wijs is dat ze haar kind aan dit soort risico's blootstelt.

En zijn mensen met een donkere huidskleur nu ook al een homogene groep? Neem je de Surinaamse gemeenschap niet meer serieus omdat er in Zuid-Afrika een H&M is bestormd?

Blijkbaar wordt verwacht dat het een homogene groep is, aangezien die moeder blijkbaar op de hoogte moest zijn van het slavernijverleden? Of toch niet? Misschien moeten we daar eerst eens even uitkomen, of getinte mensen* gewoon ook individuen mogen zijn met een eigen mening, of dat ze toch wel collectief in de maat moeten lopen met de anderen. Come on! :facepalm:

En daarnaast: andersom mag het wel? De Amerikaanse situatie wordt ook op Nederland geprojecteerd door bepaalde mensen. En we zijn nu ook alweer zo'n 600 berichten aan het discussiëren over een advertentie die in Engeland in bladen heeft gestaan en die ervoor zorgt dat mensen in Zuid Afrika het nodig vinden om de H&M te bestormen. Dus waar gaat dit nu eigenlijk nog over?

En nee, alleen blanke mensen* zijn uiteraard een homogene, racistische groep mensen die allemaal enorm neerkijken op getinte mensen*

* Ik probeer nu al 2 bladzijdes lang die woorden niet te gebruiken omdat ik niet meer weet welke woorden tegenwooridg wel of niet gebruikt mogen worden. Dus als ik verkeerde woorden heb gebruikt is dit niet mijn intentie geweest.

En nu nogmaals mijn vraag: wat zou dan volgens jullie wél een goede reactie zijn op deze advertentie? Excuses zijn gemaakt, hopelijk heeft H&M er wat van geleerd (en hopelijk zullen ze nu niet denken fuck it, we gaan gewoon alleen nog maar blanke kindjes gebruiken om dit te voorkomen!!)

En wat kunnen we echt aan racisme doen? Hoe kan ik helpen om dit uit de wereld te krijgen? Dat lijkt me een veel nuttiger discussie eigenlijk...
anoniem_228919 wijzigde dit bericht op 16-01-2018 14:54
7.25% gewijzigd
Ik kan mij heel goed voorstellen dat je gedachtegang niet zo ver gaat dat je kan bedenken dat wanneer je je kind in die trui laat poseren, je hem het risico laat lopen om in elkaar geslagen te worden.

Het is idd je plicht om met zorg keuzes te maken voor je kind.
Maar ik geloof niet dat het deze moeder per defintie ontbreekt aan zorg, omdat ze simpelweg het scenario “ mijn kind zou er door in elkaar geslagen kunnen worden “ niet bedacht.

Ik vind het overigens ook wel erg ver gaan om deze moeder als slechte moeder te bestempelen.
Je kan haar actie slecht gekozen vinden, maar we weten verder helemaal niets over hoe ze als moeder voor haar kind zorgt.
Bjort schreef:
16-01-2018 14:41
Eens.
Maar zeg eerlijk; denk jij dat moeder dit had goedgekeurd als ze zou weten dat ze haar zoon daar schade mee zou toebrengen?
Dit had niemand toch verwacht, inclusief rellen?
Achteraf inzien dat iets een verkeerde keuze was, is makkelijk.
anoniem_361511 wijzigde dit bericht op 16-01-2018 14:56
0.32% gewijzigd
Ik kan me voorstellen dat die moeder er niet bij stil staat dat mensen zo heftig reageren! Zeker niet als je zo zelf niet in elkaar zit.
En hoe krampachtiger je de roze olifant in de kamer probeert te vermijden, hoe erger het misschien wordt. Het uitschelden op voetbalvelden zal niet minder worden door een donker kind geen trui met monkeytekst te laten dragen. Andersom geloof ik ook niet dat mensen die al niet zo dachten, nu ineens door die foto op het idee komen ineens een potje oerwoudgeluiden te gaan maken.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Wat moet ik daarvan vinden dan? Het lijkt me evident dat ik het vernielen van winkels afkeur, ik wist niet dat je zoiets vanzelfsprekends expliciet moest benoemen.
Am Yisrael Chai!
is het eigenlijk ook geen soort van racisme als je van je 'eigen bevolkingsgroep' verwacht dat ze zich exact zo gedragen als anderen binnen die bevolkingsgroep? Dan ben je elkaar toch juist aan het onderdrukken?
consuelabananahammok schreef:
16-01-2018 14:51
Ik kan mij heel goed voorstellen dat je gedachtegang niet zo ver gaat dat je kan bedenken dat wanneer je je kind in die trui laat poseren, je hem het risico laat lopen om in elkaar geslagen te worden.

Het is idd je plicht om met zorg keuzes te maken voor je kind.
Maar ik geloof niet dat het deze moeder per defintie ontbreekt aan zorg, omdat ze simpelweg het scenario “ mijn kind zou er door in elkaar geslagen kunnen worden “ niet bedacht.

Ik vind het overigens ook wel erg ver gaan om deze moeder als slechte moeder te bestempelen.
Je kan haar actie slecht gekozen vinden, maar we weten verder helemaal niets over hoe ze als moeder voor haar kind zorgt.
Plus 100.
simbalabimba schreef:
16-01-2018 14:55
En hoe krampachtiger je de roze olifant in de kamer probeert te vermijden, hoe erger het misschien wordt. Het uitschelden op voetbalvelden zal niet minder worden door een donker kind geen trui met monkeytekst te laten dragen. Andersom geloof ik ook niet dat mensen die al niet zo dachten, nu ineens door die foto op het idee komen ineens een potje oerwoudgeluiden te gaan maken.

Nee, inderdaad. De enige manier waarop zulke dingen uit de wereld gaan is, denk ik, als alle mensen die nu stilzwijgend zich hieraan irriteren zich er hard voor gaan maken dat dit soort dingen niet meer worden geaccepteerd. En dan vooral ook mensen waar men tegenop kijkt. Als ik mensen daarop aanspreek dan word ik alleen maar uitgelachen.
Ana_Isabel2 schreef:
16-01-2018 14:55
Maar zeg eerlijk; denk jij dat moeder die had goedgekeurd als ze zou weten dat ze haar zoon daar schade mee zou toebrengen?
Dit had niemand toch verwacht, inclusief rellen?
Achteraf inzien dat iets een verkeerde keuze was, is makkelijk.
Dit had verwacht moeten worden, wordt nu juist beweerd in dit topic.

Er mocht kennelijk niet verwacht worden dat mensen het showen van die trui in een ander licht zien dan donkere mensen uitschelden voor aap.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Snarky schreef:
16-01-2018 13:23
Waarom zou iemand die donker is niet hoeven weten wat er in de wereld leeft en speelt? Onder donkere mensen, nog wel?

Of is dit weer diezelfde mevrouw als die ene Surinaamse buurvrouw die fan is van Zwarte Piet, waar iedereen altijd naast woont?
:rofl:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Die moeder ging zich er mee bemoeien toen al lang zichtbaar was dat mensen heftig reageerden. Ze koos er op het hoogtepunt van de rel voor om in plaats van te blijven zwijgen of te de escaleren, olie op het vuur te gooien.

H&M had al excuses gemaakt, het ergste leed was al geleden en wat doet dat domme wijf: ze gaat mensen lopen provoceren en uitlokken waarmee ze H&M weer terug in de rel duwt, en haar minderjarige kind daar het middelpunt van maakt want ineens is zijn poseren geen vergissing waar hij niks aan kon doen maar een statement wat zijn moeder onderschrijft.
Am Yisrael Chai!
simbalabimba schreef:
16-01-2018 15:00
Dit had verwacht moeten worden, wordt nu juist beweerd in dit topic.

Er mocht kennelijk niet verwacht worden dat mensen het showen van die trui in een ander licht zien dan donkere mensen uitschelden voor aap.
Daar zit wat in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven