Gratis trouwen

29-01-2018 12:06 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen,

Ik vroeg mij af bij welke gemeente het nog mogelijk is om op korte termijn gratis te trouwen? Ik heb al wat rondgebeld en de meeste gemeentes hebben lange wachtrijen en je mag er alleen gratis trouwen als een van de partner in die gemeente woont.

Alvast bedankt
In mijn gemeente kan het nog wel gratis. Op maandagochtend om 09:00 en 09:30.
Voor de rest:
Stadhuis (van 09.00 tot 20.00 uur) met toespraak:
maandag tot en met donderdag € 503,-
vrijdag € 707,-
zaterdag € 951,-
zondag € 1.520,-
maandag tot en met zondag (20.00 tot 09.00 uur) € 1.520,-

Stadskantoor maandag tot en met donderdag (van 10.00 tot 17.00uur) zonder toespraak: € 219,-

Keuzelocatie (van 09.00 tot 20.00 uur):
maandag tot en met donderdag € 402,-
vrijdag € 605,-
zaterdag € 849,-
zondag € 1.520,-

Ik ben het eens met mensen die stellen dat het bedoeld is voor mensen die echt geen geld hebben en het niet zou moeten zijn omdat men het geld er niet voor over heeft. Uit knieperigheid dus.
Annelleke schreef:
29-01-2018 12:49
Dat is spotgoedkoop. Bij ons kost trouwen op vrijdagmiddag €750
Ook aan het loket? Wij stonden binnen tien minuten weer op straat :biggrin: Snap niet waarom een puur administratieve handeling zo veel geld zou moeten kosten.
In mijn gemeente kan je gratis trouwen en dan krijg je niks behalve dat het huwelijk gesloten wordt.

Als wij wilde betalen voor het sluiten van ons huwelijk dan moesten we €280 betalen, mochten we nergens anders trouwen dan op het oude pompeuze stadhuis (voor +€200 mocht het op 5 andere locaties), moesten we een gesprekje vooraf doen om de trouwambtenaar te leren kennen en kregen we een trouwboekje.

Dus voor gratis kregen we wat we wilde en voor €280 kregen we niet wat we wilde :)
Hier ook 'gratis' getrouwd (je betaalt gewoon voor babs, getuigen en het evt trouwboekje als je dat wil)
Niemand heeft ons gevraagd naar ons inkomen, noch stond ergens beschreven dat je er arm voor moest zijn.
Wij gingen om 9u naar binnen met getuigen en om 9.10 stonden we weer buiten.. Ja zeggen, handtekeningen, kusje, jassen weer aan en klaar.
Waar is mijn gemeente nu precies voor opgedraaid?
Ik zou het overigens zo weer doen
HIer ook gratis getrouwd, wel al heel wat jaren geleden. Voorgesprek gehad met trouwambtenaar, klein toespraakje tijdens de ceremonie, leuke knusse zaal en 4 getuigen. Geen probleem. Ik kan mij voorstellen dat dit inmiddels is veranderd, omdat steeds meer mensen kiezen voor gratis trouwen.

Wij hebben ok geen feest gegeven, geen trouwauto e.d.. Alleen een goede fotograaf, maar dat had een speciale reden.
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 29-01-2018 13:02
0.12% gewijzigd
Oh, mss ben ik wel aan t loket getrouwd.. Al werden we wel ergens n kantoortje in geloosd ;-)
Blijf wel benieuwd waarom je zsm wil trouwen, TO
Je kunt in elke gemeente trouwen wat je wilt alleen de ondertrouw moet wel in de gemeente plaats vinden waar 1 van jullie woont. Reken ook de kosten van uittreksel trouwboekje.
Fragolisa schreef:
29-01-2018 12:57
Ook aan het loket? Wij stonden binnen tien minuten weer op straat :biggrin: Snap niet waarom een puur administratieve handeling zo veel geld zou moeten kosten.
Aan het loket kost het 250 euro.
Is er niemand die een antwoord kan geven aan TO? :o

Zelf dacht ik te weten dat ondertrouw altijd in eigen gemeente moet gebeuren (sommige gemeenten minstens 2 weken voor trouwdatum anderen minstens 4 weken) en dat daarna de uiteindelijke trouw-gemeente vrije keuze is. Echter, zoals je zelf al hebt ontdekt zijn er veel regeltjes bijgekomen om de wachtlijsten voor gratis trouwen in te doen slinken en zijn de wachtlijsten behoorlijk lang (al snel 9 maanden).

Vanwaar wil je graag gratis trouwen? En waarom met spoed?
Superhuisvrouw schreef:
29-01-2018 13:07
Je kunt in elke gemeente trouwen wat je wilt alleen de ondertrouw moet wel in de gemeente plaats vinden waar 1 van jullie woont. Reken ook de kosten van uittreksel trouwboekje.
Wij zijn in ondertrouw gegaan in de gemeente waar we zijn getrouwd, in die gemeente woonde we toen niet.
Superhuisvrouw schreef:
29-01-2018 13:07
in mijn gemeente mag je alleen gratis trouwen als 1 van beiden er woont
nessemeisje schreef:
29-01-2018 12:57
In mijn gemeente kan het nog wel gratis. Op maandagochtend om 09:00 en 09:30.
Voor de rest:
Stadhuis (van 09.00 tot 20.00 uur) met toespraak:
maandag tot en met donderdag € 503,-
vrijdag € 707,-
zaterdag € 951,-
zondag € 1.520,-

Stadskantoor maandag tot en met donderdag (van 10.00 tot 17.00uur) zonder toespraak: € 219,-

Keuzelocatie (van 09.00 tot 20.00 uur):
maandag tot en met donderdag € 402,-
vrijdag € 605,-
zaterdag € 849,-
zondag € 1.520,-

Ik ben het eens met mensen die stellen dat het bedoeld is voor mensen die echt geen geld hebben en het niet zou moeten zijn omdat men het geld er niet voor over heeft. Uit knieperigheid dus.
ben het wel met je eens. maar vind het van de zotte dat het dan 200 euro moet kosten. Als je dus niks geeft om een toespraak en een zaal enzo, waarom dan 200 euro? Dus ben voor gratis trouwen alleen voor minima, maar met een alternatief van onder de 100 euro voor anderen. Ik bedoel, je kan in 10 min weer buiten staan. Waarom zou het dan duurder moeten zijn dan een paspoort, kost ook minstens 10 minuten en dan heb je nog iets fysieks erbij?
lilalinda schreef:
29-01-2018 12:35
en waarom zou de gemeenschap op moeten draaien voor de kosten van het huwelijk van TO.
Als je niks hebt, (want waarom wil je anders gratis trouwen) heeft een zakelijke overeenkomst als het huwelijk ook weinig zin.
Met trouwen regel je wettig gezien een heleboel dingen. Denk eens aan het krijgen van kinderen en hoe alles geregeld is.
ouwewijsneus schreef:
29-01-2018 14:26
Met trouwen regel je wettig gezien een heleboel dingen. Denk eens aan het krijgen van kinderen en hoe alles geregeld is.
en dan heeft TO nog geen 200 euro voor dat boterbriefje over.
lilalinda schreef:
29-01-2018 14:38
en dan heeft TO nog geen 200 euro voor dat boterbriefje over.
Het is toch de gemeente die dit aanbied?
Als de gemeentes hier geen inkomsten toetsing aan verplichten heeft TO alle recht hier gebruik van te maken.
Ik zie dit als een ondoordachte mogelijkheid van de gemeente.
Uit welke provincie komen jullie zelf?
En hoever wil je ervoor rijden om gratis te trouwen.
ouwewijsneus schreef:
29-01-2018 14:54
Het is toch de gemeente die dit aanbied?
Als de gemeentes hier geen inkomsten toetsing aan verplichten heeft TO alle recht hier gebruik van te maken.
Daarom hoef ik het er niet mee eens te zijn.
Bijvoorbeeld D66 pleit al jaren voor afschaffen van gratis huwelijk
En je kunt ook zelf bepalen, dat je geen ´recht´ maakt van dit soort achterhaalde concepten. Geld zat voor een bruiloft, en dan niet willen betalen voor het belangrijkste deel? (de zakelijke overeenkomst)? kan er bij niet in.
lilalinda schreef:
29-01-2018 15:39
Daarom hoef ik het er niet mee eens te zijn.
Bijvoorbeeld D66 pleit al jaren voor afschaffen van gratis huwelijk
En je kunt ook zelf bepalen, dat je geen ´recht´ maakt van dit soort achterhaalde concepten. Geld zat voor een bruiloft, en dan niet willen betalen voor het belangrijkste deel? (de zakelijke overeenkomst)? kan er bij niet in.
Wie zegt dat ze een bruiloft wil?
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 17-02-2018 11:43
Reden: Deel verwijderd ivm herkenbaarheid
15.53% gewijzigd
Fragolisa schreef:
29-01-2018 15:43
Wie zegt dat ze een bruiloft wil?
heb het niet over TO, heb het over dat ´gratis trouwen´niet meer van deze tijd is
lilalinda schreef:
29-01-2018 12:39
Maar tja, de kosten van jouw huwelijk zijn daarmee voor de gemeenschap. Waarom vind jij dat redelijk?
Dat kwartiertje dat de babs nodig had om ons te trouwen kon er toch echt nog wel af. (Een “goedemorgen” dan weer niet)
Het luxe trouwboekje was overigens duur genoeg om dat kwartiertje te bekostigen.
Trouwen is misschien niet meer van deze tijd.

Maar genoeg mensen die het enkel doen voor de bruiloft en romantiek. Met zaaltje, Inclusief toespraak van babs in vol ornaat.

Prima. Moet iederen zelf weten.

Net als minimaal trouwen om dingen fiscaal/financieel/etc te regelen. Is ook prima.

Omdat we getrouwd wilden zijn, en geen bruiloft wilden, zijn we gratis getrouwd. Niet omdat het gratis was, maar om het zo minimaal mogelijk te doen.

Gratis trouwen afschaffen vind ik niet nodig. Helemaal gratis is het niet, omdat er voor de ondertrouw al kisten zijn geweest. En het trouwboekje moet nog betaald.

Het is een loket handeling, zoals er zovelen zijn. Niet voor elke loket handeling worden kosten berekend.
Mellona schreef:
29-01-2018 19:29
Trouwen is misschien niet meer van deze tijd.

Maar genoeg mensen die het enkel doen voor de bruiloft en romantiek. Met zaaltje, Inclusief toespraak van babs in vol ornaat.

Prima. Moet iederen zelf weten.

Net als minimaal trouwen om dingen fiscaal/financieel/etc te regelen. Is ook prima.

Omdat we getrouwd wilden zijn, en geen bruiloft wilden, zijn we gratis getrouwd. Niet omdat het gratis was, maar om het zo minimaal mogelijk te doen.

Gratis trouwen afschaffen vind ik niet nodig. Helemaal gratis is het niet, omdat er voor de ondertrouw al kisten zijn geweest. En het trouwboekje moet nog betaald.

Het is een loket handeling, zoals er zovelen zijn. Niet voor elke loket handeling worden kosten berekend.
Vind het regelen van zaken juist wel van deze tijd. Maar wel beetje goed doordacht. En met de huidige standaardcontract is dat best modern.

Al het andere ( vooral ceremonische onzin) niet meer van deze tijd idd. :-D
Ik weet trouwens niet beter dat het gratis trouwen altijd voor de eigen inwoners was.
Hier is dat zeker weten zo, kan me ook niet voorstellen dat je ergens buiten eigen gemeente in onder trouw kan en dan later gratis kan trouwen.
Heb je al gebeld naar het stadhuis van Almere?
Daar zijn twee momenten voor gratis trouwen op de maandagochtend.

Is het gratis huwelijk alleen voor inwoners van Almere?
Nee, u hoeft niet in Almere te wonen om gebruik te maken van het gratis huwelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven